Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varför är tempmätaren borta?

Bilfrågan: Varför är tempmätaren borta?

Bilfrågan

"Varför har Volvo rationaliserat bort tempmätaren för motorn och ersatt den med en varningslampa?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
På Volvo XC70 D5 -10 har Volvo rationaliserat bort motortemperaturmätaren och ersatt den med en varningslampa som larmar vid för hög motortemperatur.

Temperaturmätaren har dock fler viktiga funktioner än att bara tala om att motorn är för varm. Den visar även att motorn har rätt drifttemperatur och är redo att belastas. Dieslar tar längre tid än bensinare att komma upp i rätt arbetstemperatur.

Om det är riktigt kallt och man har ett släp med två snöskotrar på, då tror jag knappast att det är lämpligt att belasta motorn innan den kommit upp i rätt temperatur med tanke på att motorn har två turboaggregat.

Går det på ett enkelt och billigt sätt att eftermontera en tempmätare eller anser Volvo att det bara är att stå på från början?

Mats

SVAR:
Volvo tog bort temperaturmätarna från modellår 2006. Vi har heller ingen lösning för eftermontering av tempmätare. Orsaken till att den tagits bort är att vi anser att den inte längre behövs eftersom de moderna motoroljorna ger tillräckligt god smörjeffekt redan från kallstart.

Dessutom sitter bränslevärmare som tilläggsvärmare som standard i Volvos dieselbilar och därmed kortas uppvärmningstiden avsevärt.


Bo Larsen, Volvo Personbilar Sverige AB

SVAR:
Under förutsättning att du använder de lättflytande motoroljor Volvo föreskriver instämmer vi i Volvos svar. Det hindrar ju inte att du är lite lättare på gasfoten precis efter start men det behöver man ingen tempmätare till.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om att Volvo tagit bort temperaturmätaren?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
Anynomus
2011-01-18 08:27

Men finns det någon digital mätare att hämta fram i färddatorn så att man kan se temperaturen den vägen? Jag menar, det kan ju faktiskt vara så att motortemperaturen av någon anledning INTE når upp till föreskrivet värde. När bilen kommer till åren är det ju inte ovanligt att t.ex. termostaten ger sig och motortemperaturen sakta men säkert sjunker för att till slut ligga på typ bara 30-40 grader. Nu kanske det ser annorlunda ut i de här bilarna men nog kan det bli för låg temperatur och det vill man ju också veta! Tur man har en riktig tysk i garaget - med alla mätarna på plats. Även varvräknare!

#2
2011-01-18 09:47

Toyota Yaris har en indikering som lyser så länge motorn är kall. Och en röd varningslampa som tänds om motorn blir för varm. Det räcker. (Det säger jag utan att vara Toyotafanatiker).

#3
bilfreak
2011-01-18 10:12

Biltillverkarna tar bort tempmätare,reservhjul,domkraft,stänksydd,skyddslister på dörrarna,stötfångare,till och med glasytor runt om bilen,rutorna blir faktiskt mindre och därmed sikten. En del tillverkare sätter glaset i taket i stället hummm? En sådan enkel sak som att byta strålkastarlampor, har blivigt verkstadsjobb!!! Vad får vi konsumentrer i stället? Jo strulande el,ej färdig testade delar,mm.Krocksäkerheten är testad i tillrätta lagda testhallar. Testa lika tunga , stora bilar mot varandra i samma hastighet ! Höj sedan hastigheten till 80 km. Nuvarande mot en fast eftergivlig ramp i 64km kan väl knappast bli riktigt realistigt?

#4
bilfreak
2011-01-18 10:24

Jag lät kanske gnällig och bitter i min förra kommentar,men ja ä int bitter ,jag tror och tycker att det är fakta.Att Volvo tog bort tempmätaren tycker jag inte om.NÄ KOM IGEN KONSUMENTER OCH SÄG IFRÅN OM NI TYCKER ATT NÅGOT ÄR GALET!!!

#5
#1 Tysken
2011-01-18 10:33

Förstår inte gnället !
Det är väl bra att låta bli att köpa en bil man inte tycker fyller ens krav.

#6
2011-01-18 11:04

Jag håller faktiskt med bilfreak!
Många bra funktioner och utrustningsdetaljer har plockats bort från bilarna - inte minst de som ger en ekonomisk vinst för ägaren. Dit hör stötfångande stötfångare som inte är lackerade, tätt fastsatta skyddslister (som inte heller ska vara lackerade, förstås), stänkskydd med mera. Visst har bilarna fått ett avsevärt bättre krockskydd, (inte alltid) bättre strålkastare (där glödlampor sällan går att byta), hållbarare avgassystem (men rostfria fanns även förr för eftermontering), klimatanläggning som standard (eller åtminstone AC). Men det finns faktiskt ingen motsättning mellan de gamla, nu bortplockade detaljerna och de nya. Inte mer än, i några fall, ytterst marginellt ökat luftmotstånd.

#7
Kapten Stofil
2011-01-18 11:10

Allt görs för att bilarna skall bli billigare att tillverka!
Samtidigt månar man allt mer om att lägga in ordet "Premium" i var och varannan mening i reklamutskick och presentationer.

Biltidningarna svansar villgt efter och rapar upp ordet premium, premiumkvalitet, premiumkänsla om masstillverkade bilar av ytterst tveksam kvalitét.

Min nybeställda Bristol Series 6 levereras för övrigt första kvartalet 2012.

#8
2011-01-18 11:21

Varvräknare kan förvisso vara bra att ha någon gång ibland, ytterst sällan.
Tempmätaren däremot fyller en viktig funktion. Så länge bilen är någorlunda ny och allt är frid och fröjd beträffande kylarvätskans mängd och glykolhalt, inget litet läckage finns någonstans, temostaten och alla givare fungerar korrekt så räcker det måhända med en kontrollampa. Men om nu allt inte är frid och fröjd? En överhettad motor mår definitivt inte bra - och en kall motor är inte heller direkt önskvärt.
Om tempmätaren visar varmare eller kallare än den brukar, så är någonting på gång. Om inte annat så kanske givaren till mätaren behöver bytas.
Man har kanske lånat en lite äldre bil av någon som är helt rudis (gammalt uttryck från stenåldern - den yngre) pä motorer och har i bästa fall endast fyllt på vatten i den lätt läckande kylaren. Tempmätaren rör sig en bit, stannar en lång stund för att sen hoppa upp till jättevarmt, sjunker sen kanske lite. Och så där håller det på. Negligerar man detta så kan det plötsligt slå upp glykolfeta ångmoln från motorhuven eller, ännu värre, inne i bilen från värmepaketet.. En ispropp har bildats någonstans och hindrar cirkulationen = dålig kylning och övertryck i systemet.
(Beroende på var tempgivaren är placerad så kan mätaren också börja med att gå i topp för att sen sjunka och hålla på att pendla.)
Det känns alltid bra att kunna få bekräftat att viktiga funktioner faktiskt fungerar.

#9
bilfreak
2011-01-18 11:53

Ja Tysken det är ett sätt att protestera mot tillverkare som inte håller måttet. Bra vi väljer bort dom!

#10
emellertid
2011-01-18 12:43

Att ta bort stänkskydden är nog det dummaste som hänt men såklart glasmästerierna gnuggar ju händerna.

#11
Uky
2011-01-18 13:02

Det är inte ovanligt att termostater slits med tiden. När så sker ligger dom inte sällan tjyvöppna, vilket gör att motorn inte uppnår bästa drifttemperaturen. Med Volvos "lösning" ser man inte detta, och resultatet blir att motorn inte jobbar bra. Att lösa det är inga problem. Motortempen finns redan som ett CAN-bussmeddelande, och det som behövs är att Volvo ändrar mjukvaran i sina system så att man kan få upp en temperaturdisplay i instrumentklustret.

#12
Stefan Svärd
2011-01-18 14:08

En gång förstörde jag en bilmotor. Trots att kylarvätskan runnit ut angav inte tempmätaren någon förhöjd motortemperatur. Den kunde ju s a s inte mäta på något... Enligt bilverkstaden är det flera märken som "lider" av detta problem.
F ö tror jag att ekonomi är det enda skälet till att biltillverkare tar bort mätare, kofångare, dropplister o s v. Om du kan tillverka en bil 1000 kr billigare och säljer en halv miljon bilar per år är det en halv miljard i vinst...Med de SÄGER förstås att det beror på andra saker. Kanske ger det också oss tillgodo genom billigare bilar...
Vänligen

#13
MBfreak
2011-01-18 14:35

Och om bränslevärmaren är pajj ser man inte det heller... Volvo tar bort mer och mer av det som ska finnas på en bil för varje årsmodell. Kolla nya S60, massvis av plåt fram och bak har de ersatt med plast. Volvo är en Geely till överpris. Jag har rötter från Ryssland men inte faan kör jag Lada. Och ni som är helsvenskar kan mycket väl sluta köpa Volvo.

(Nu kommer säkert någon säga att stänkskydd ger luftmotstånd, det är minimalt. Min bil är fortfarande snål. Tror glas/lackskador koster mer. Ser fattigt ut utan stänkskydd med.)

#14
#1 Tysken
2011-01-18 15:17

Att S/V60 har mycket plast bak o fram är väl ändå inte unikt för Volvo.
Det är nog lättare att säga vilka bilmodeller som inte är byggda på samma sätt med stora "plastpaneler"

#15
Uno Lööv
2011-01-18 15:24

MB, VW, Dacia... Skulle kunna komma på massvis av bilmodeller som inte är så plastiga som nya S/V60... V70 är också rätt plastig men S/V60 slår allt!

#16
MBfreak
2011-01-18 15:28

Jo, plast är fult och opersonligt som fan! Men MB kostar lite mer men är mer bil också... Man slipper massvis billig, opersonlig plast och får iaf lite mer plåt än plast... Faan en S60 med mkt lyx kostar väl i dagens pengavärde som en enkel 740 GL gjorde på sin tid. Men så ser man ju vilken som har dyrast material och rejälast delar både över och under skalet. Hade en 740 en gång i tiden. Med temperaturmätare!!! Men idag känns faan Dacia mer robust än Volvon.

#17
Uno Lööv
2011-01-18 15:30

Vänta bara, nya V70 blir väl lika plastig som V60. Geely power!

#18
Braet
2011-01-18 16:13

Jättekorkat att ta bort tempmätaren. Skulle känna mig väldigt otrygg i ex snöoväder eftersom kylaren kan packas igen med snö pga att AC-kylen sitter monterad framför motorns kylare och är så kall att snön kan inte smälta bort av värmen från motorkylaren. Har varit med om det flera gånger.

#19
789
2011-01-18 16:27

Kan bara hålla med om att det är idiotiskt av Volvo att ta bort temperaturmätaren eftersom den är nästan lika viktig som tankmätaren. Svagt av Volvo!

#20
DeN
2011-01-18 16:47

Blir ju svårt att upptäcka när termostaten börjar kärva, vilket inte är helt ovanligt när bilarna blir några år.
Tempmätaren behövs verkligen.

#21
Peter E
2011-01-18 17:18

På min bil har jag tempmätare men kan även få fram oljetempen via displayen i klimatanläggningen. Det tycker jag är bra, det borde väl Volvo kunna lösa oxå(vattentempen då)

#23
#1 Tysken
2011-01-18 18:10

Man börjar fundera om ni överhuvudtaget har kommit så långt att ni har egen bil, nu är inte Volvo ensamma om att inte ha mekanisk visad temp.,
När det gäller plastfront och bakstötfångare har alla moderna bilar detta, kom ut från dagiset så kommer ni att se att Merceders, BMW, Toyota, Kia Audi, SAAB, Opel, m.m. alla har detta ..men det är kanske svårt att förstå för alla BRIO bilar är ju byggda av trä.

#24
SiggeN
2011-01-18 18:38

Tempmätare behövs inte. Dagens moderna motorer och oljor är redo direkt. Ang farvågorna om termostater och liknande innehåller moderna bilar diverse avancerad system och varnar om något fel uppstår. Tempmätaren är försvunnen för gott! och det är bara bra. Oljestickan är nästa onödiga pryl som är på väg bort.

#25
jarno trullio
2011-01-18 19:14

tempmätare behövs, iaf ska man ju kunna gå in i färddatorn och bläddra fram tempraturen. en smart App volvo borde skaffa.

Tex blir asevärt enklare att konstatera fel på termostat osv om tempmätare finns.

#26
SiggeN
2011-01-18 19:21

Fel på termostat har moderna bilar elektroniska varnings system för. Inget du själv behöver hålla koll på via en temp.mätare.

#27
MBfreak
2011-01-18 20:08

T ex MBs stötfångare är lägre och mindre klumpiga fram och bak och slutar under grillen. Volvos hemska går faan halvägs upp till framrutan... Geely made in China.

#28
MBfreak
2011-01-18 20:10

Tysken: Ta reda på fakta innan du snackar skit. Och skriv inte samma inlägg tre gånger.

#29
Uno Lööv
2011-01-18 20:16

"har alla moderna bilar detta" Skriver Tysken#

Bara för att alla har det ska det väl inte behöva accepteras? Och som folk säger, alla har inte detta. Rätt långt ifrån alla.

#30
2011-01-19 12:35

Jag kanske är dum, men på vilket sätt påverkar plastigt utseende vattentempmätaren? Eller har jag missuppfattat vad tråden handlade om?

#31
emellertid
2011-01-19 12:43

Det största argumentet för att vi skall ha tempmätare och inte bara en lysdiodsvarning är för mig att man kan då låta bli att belasta motorn hårt tills man ser att motorn har uppnått sin normala arbetstemperatur. Detta är något man talade mycket om förr i tiden och jag inbillar mig p.g.a detta att motorn mår bättre om man inte belastar den för hårt när den är kall

#32
789
2011-01-19 12:47

Emellertid:
Visst är det så att en kall motor inte ska belastas fullt ut förrän den uppnått korrekt arbetstemperatur oaktat att vi, kanske, har bättre olja idag än för 10 år sedan. Idiotiskt av Volvo mfl att ta bort temperaturmätaren!

#33
Flux
2011-01-19 13:47

RE: SiggeN
Bara bra..? Varför, motivera gärna? Det är ytterst vktigt att motorn håller RÄTT temperatur. Det vill säga, inte för varm men inte heller för kall. Jag äger en Mercedes som är 10 år gammal. En bensinare med automat. Trots att det är en bensinare så är det svårt att få upp motortemperaturen när det är så kallt som det varit denna och föregående vinter. Låter jag dessutom klimatorn stå på AUTO så tar det ännu längre tid och det går inte att komma upp i normalarbetstemperatur ca 80 grader ens på 1,5 mils körning. Ställer jag klimatorn på manuell och lågt luftflöde så blir det ändå ganska varmt i kupen samtidigt som motortemperaturen stiger betydligt snabbare. När väl rätt temperatur uppnåtts är det dock inga större problem för motorn att hålla nivån utom vid stadskörning då den blir betydligt kallare.

Detta hade varit omöjligt att veta utan tempmätare. Nu kan jag själv påverka motorns hållbarhet vilket känns bättre för mig personligen. I en Mercedes A-klass diesel av 98års modell fanns ingen tempmätare. Jag visste aldrig om extravärmaren fungerade. Misstänker att det inte gjorde det alltid varför motorn säkert gick kall många gånger. Mycket snålt av Volvo som tar så pass bra betalt för sina bilar att inte ens skicka med en tempmätare anser jag.

#34
SiggeN
2011-01-19 13:58

Flux??? Först motiverade sedan drog jag en slutsats...men du läste bara slutsatsen?

#35
Flux
2011-01-19 14:13

RE. SiggeN
Ok, sorry.. Såg inte det först Bra att du motiverat =)

#36
Ingbos
2011-01-19 14:43

Att ta bort temp- mätaren, visar hur låg kompetens det är på konstruktörerna nu mera.
Hur skall man veta att termostaten är felande?
När det är kallt ute motorn blir bara ex; 50-60 gr. Skall man köra så då år ut och år in utan att veta att motorn har fel temperatur. Det blir onödig miljöförstöring och ökade motorslitage p,å,a, att tillvärkaren drar in på nyttig information som en temp- mätare är. De är ju klart att tillvärkaren tjänar enorma pengar på att ta bort temp-mätaren det blir b.l.a. mer motorreparationer av skadade/slitna motorer.
Medan de tar bort så viktig sak som temp-mätaren varför inte gå hela vägen ut, ta även bort bränslemätaren den kan ju va en lampa som lyser/piper då de är ca 10 liter kvar eller???Och hastighetsmätaren kan göras enklare så att den visar bara 30.40 50 60 o.s.v.

#37
Anynomus
2011-01-19 15:44

De flesta är inne på helt rätt spår, nämligen att temperaturmätaren är en ypperlig hjälp för att veta när motorn har uppnått sin arbetstemperatur - eller rättare sagt att veta när motorn INTE har uppnått sin arbetstemperatur. Volvos svar var bland det dummaste jag har läst. Bo Larsen skriver att "de moderna motoroljorna ger tillräckligt god smörjeffekt redan från kallstart". Jag föreslår att Bo Larsen tar en plastmugg med t.ex. Mobil 1 5-40 helsyntet och ställer i frysen över natten för att sedan nästa morgon ta ut muggen och "skaka" den. Det lär inte skvalpa så värst mycket! I de flesta instruktionsböcker upplyser man kunderna om att inte gasa upp motorn på höga varvtal eller belasta den hårt förrän den har kommit upp i någorlunda vettig temperatur. Och här kommer tempmätaren till sin rätt. Med dens hjälp kan man under olika driftförutsättningar avgöra när man kan börja anstränga motorn. Inte nog med att Bo Larsen pratar i nattmössan om oljornas "fenomenala" smörjegenskaper i kallt tillstånd (t.ex. -20 grader), han tänker inte heller på att motorn samtliga komponenter (rörliga som fasta) utsätts för onödigt hårda påfrestningar när metallerna är kalla och spröda. I min E-Klassmerca låter jag motorn ALDRIG gå över 2 000 v/min förrän tempmätaren visar MINST halv motortemperatur. Därefter drar jag på successivt. Inte heller Bengt Diedens svar var särskilt begåvat. "Under förutsättning att du använder de lättflytande motoroljor Volvo föreskriver instämmer vi i Volvos svar. Det hindrar ju inte att du är lite lättare på gasfoten precis efter start men det behöver man ingen tempmätare till." Återigen: Tempmätaren hjälper dig att veta när motorn undan för undan är redo för lite mer "action". Med en digital mätare - som endast varnar vid för hög temperatur - har du ingen susning om hur det står till (men visst, med erfarenhet vet man ungefär). Och som jag skrev tidigare - och som även andra har skrivit - så visar tempmätaren om det är fel i termostaten och motortemperaturen inte kommer upp i mer än 60 grader (se Ingbos inlägg nedan). Tempmätaren i kombination med varvräknaren är en oslagbar kombination för motorskonsam körning.

#38
signs
2011-01-19 17:25

Okej, så man valde att ta bort visarnålarna, men förstås vet motorns styrsystem vilken temperaturen är, och mycket annat.

I själva verket ges det därigenom en möjlighet till eftermontering via bilens ODB-II-port: flera företag säljer trådlösa sändare/instrument som man kan sätta i ODB-porten för att läsa av diagnosinformationen.

Ett av dem är "PLX KiWi WiFi iPhone / iPod interface" för ca 1300 kr. Med hjälp av en iPhone eller iPod touch, och tex programmet DevToaster Rev (300 kr) kan man sedan se i princip all information i realtid på telefonen, och ställa in virtuella instrumentpaneler med mätartavlor för den info man vill ha. Det finns antagligen andra lösningar också, känner bara inte till dem i detalj.

Aningen bökigt jämfört med om Volvo själva hade satt infon i instrumentpanelen, men en lösning är det ju kanske.

#39
Stig Palm
2011-01-19 21:55

OK, Volvo kommer naturligtvis med denna förklaring istället för att säga som det är, de sparar pengar.
Ett annat viktigt instrument som inte finns på några bilar idag är AMPEREMÄTAREN?
Denna visar belstningen på elsystemet. Och viktigt, om förbrukningen av el överstiger laddningen till batteriet.
Behöver inte vara märkvärdigare en en visare eller dioder som lyser rött för negativt och grönt för postitivt, lika med överskott till batteriet. Viktigt vintertid när folk kör 3 km till ICA med stolsvärmen på, fläkten på högvarv, avfrostning av bakruta och speglar. Då garanteranterat ingen el över för laddning av batteriet som redan har låg kapacitet p g a kylan. Således laddas ur mer och mer samt till sist är dött.

#40
Stig Palm
2011-01-19 22:00

Bo Larsen hos Volvo Sverige tycks vara anställd som "His Masters Voice". Har han ingen egen praktisk synpunkt? Jag har varit anställd i 33 år i samma firma och vet jag att det är svårt att ändra på räknenissarna utan praktisk kunskap där.
Bo Larsen måste visa lite integritet och säga till om det nu inte är så att han också är okunning och enbart har en politikerroll i verksamheten?

#41
Uno Lööv
2011-01-19 22:49

Klart volvosnubben inte ger Volvo negativ kritik när han jobbar där. Fråga någon som vet istället.

#42
2011-01-19 22:50

Har undvikit att ta upp Ampere-mätare tidigare, men nu är det alltså gjort. Den har ett visst befogande, men inte alls som på den tiden bilarna hade likströmsgeneratorer.

#43
Uno Lööv
2011-01-19 22:53

Kör en relativt ny bil men temperaturmätaren är intressant att följa. Så jag vet i tid om något börjar bli fel. Dessutom skulle det känns tomt utan.

#44
Uno Lööv
2011-01-24 10:40

Massor av saker sparar biltillverkarna in på då det ändå inte syns i krocktester. Våra liv skiter de i.

T ex bra strålkastarrengöring, lampbyte och bara en backlampa bak vilken man inte alltid ser då det bara är en, oftast med dålig placering dessutom. Hur är backlamporna på "säkerhetsbilen" Volvo?

#45
Stig Klem
2011-01-24 23:05

Här har vi ETT av svaren på varför jag aldrig kommer att sluta köra Volvo. Dock skall den inte vara nyare än -98 års modell, och alltid bakhjulsdriven.
Har en granne som drabbats av motorhaveri i sin nya fina bil då hon färdades i en kö. Lampor blinkade och nån signal löd. 30 sekunder senare dog motorn. Som tur var gällde nybilsgarantin!
Köp den bilen om 10 år...

#46
Stig Klem
2011-01-24 23:07

Glömde tillägga att även hennes bil var en Volvo.

#47
2014-11-21 13:03

SiggeN skriver 2011-01-18 19:21
"Fel på termostat har moderna bilar elektroniskt varnings system för. Inget du själv behöver hålla koll på via en temp.mätare."
Att ingen kommenterat detta, som givetvis är ett helt felaktigt påstående!

#48
2014-11-21 13:09

Min bil har en lampa med två färger: Blått när det är kallt och orange när det är för varmt. Så när ingen av dem lyser så har motorn rätt arbetstemperatur. Därmed behövs ingen särskild tempmätare.

#49
2014-11-21 13:17

Har motortemperaturmätare och kan även gå in i färddatorn och kolla oljetemperaturen.

#50
2014-11-21 13:30

Om du absolut vill ha tempmätare och kanske ha koll på en massa andra parametrar så kan du köpa en OBD Bluetooth sändare som du sätter i diagnostikuttaget, sen laddar du ner ett program till din telefon så kan du följa vad du vill, kostar ca. 60:- och funkar kanon, problemet löst :)

#51
2016-05-27 16:18

I samband med Dieselgate skriver GDS: "kanske läge att manipulera tempmätarna åxå med ett cheat devise så nålen står på mitten av skalan hur kallt det än blir"

Detta läge har tyvärr redan inträffat!
(Dock inte i VW som har både vatten- och oljetemperaturmätning.)
Efter klagomål på att temperaturmätaren tagits bort i Volvo V70 ll har den nu åter installerats?! Mätaren ser precis ut som en riktig temperaturmätare och uppför sig också som en sådan. Men tro det om Du kan. Det är ingen rätt visande temperaturmätare. Den går upp till normalt läge rakt upp innan motorn blivit fullt varm och står kvar där även om motortemperaturen sjunker. Tydligen vågar Volvos ingenjörer inte visa den verkliga motortemperaturen!

Vad är mest bedrägligt? Att visa en felaktig temperatur för att invagga föraren i en falsk trygghet eller att inte visa temperaturen genom att ta bort mätaren. I varje fall måste det första fallet vara ett kriminellt
beteende.

Vet ViBilägare om att det finns felvisande temperaturmätare? Har Ni i så fall tagit upp detta med de fuskande tillverkarna? Om inte, gör det snarast via domstol. Om jag ovetande hade köpt en sådan bil så skulle jag sannolikt gjort en anmälan till ARN.

Att på detta falska sätt och med berott mod montera en felaktig temperaturmätare är ännu värre än att ta bort mätaren. Det senare kan man se och därmed inte köpa bilen. Jag valde t.ex. bort V70 ll och köpte en ny V70N i stället.

Både på 245:an och på V70 har jag fått byta termostat. I båda fall var det endast temperaturmätaren som indikerade felet. Utan mätare skulle jag ha varit omedveten om felet och kört vidare i tron att allt varit OK. Hemsk tanke! Ett allvarligt sabotage av Volvos ingenjörer som bör beivras! Mycket större anledning för återkallelse än för dieselgate.

#52
2016-09-12 22:06

Opel Astra blev av med tempmätaren 2004 men fick tillbaka den 2010, men det har mindre betydelse för i skärmen på instrumentpanelen kan man få fram mängder av specialinformation utöver temperaturen och en extra hastighetsmätare, laddning, strömstyrka på lampor, temperatur på LED lampor i instrumenten, bilens hastighet mätt i meter per sekund m.m.
Förvånade att nyare och dyrare bilar inte har det.

#53
2016-10-07 13:36

Nästa steg är att man tar bort bensinmätaren. Så när bilen stannar av att bränslet tagit slut så lyser en röd lampa ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.