Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Smutsig olja efter fem mil?

Bilfrågan

"Efter fem mils körning är oljan lika sotig som den gamla oljan var före bytet. Är det verkligen normalt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag kör en Hyundai i30 diesel -09. Häromdagen lämnade jag denna för treårs-service på en auktoriserad verkstad. Jag hämtade ut bilen dagen efter och allt verkade vara okej. På kvällen samma dag fick jag för mig att dra upp oljestickan och kolla hur det såg ut. I mina ögon var den nya oljan, efter cirka fem mils körning, lika svart och sotig som den gamla oljan var före bytet.

Bilen fungerar utmärkt och jag har ingen orsak att misstro verkstaden men kan det verkligen vara normalt att dieselmotorn skitar ner oljan så fort?

Gunnar Stockfors

SVAR:
Motoroljan i en diesel tar hand om mycket sotpartiklar och håller dem flytande i oljan. Detta gör den svart även när den nyligen är bytt och är inget anmärkningsvärt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2012-03-26 10:30

Man kan faktiskt misstänka att oljan aldrig blev bytt.

Som jämförelse: När jag byter olja på mina bensindrivna bilar (vilket jag alltid gör själv) är oljan genomskinlig och fräsch ganska länge efter bytet. Jag har svårt att tro att skillnaden mot en dieseldriven bil skulle vara så stor.

Ett tips till Gunnar: Byt oljan själv en gång till (eller låt någon annan göra det medan du ser på) och gör om ditt oljesticksprov. Endast då får du det slutgiltiga - och säkra - svaret.

#2
2012-03-26 11:04

Det är en väldig skillnad på bensin och dieselmotorer. oljan i en dieselmotor blir oftast svart på en gång då mycket av sotpartiklarna är kvar i motorn. Byter man olja en gång till blir oljan lite ljusare. Vill man då misstänkliggöra verkstaden ( som kaptenen gärna gör ) så kan man ju göra det, men det troliga är att man bytt olja.

#3
2012-03-26 11:27

Dieselmotorer svärtar ner oljan rätt kvickt.
Additiver i oljan har till uppgift att ta upp bl.a restpartiklar från förbränningen och hålla dom flytande i oljan, därför blir den fort mörk.
På bilar med partikelfilter kan detta ske väldigt fort eftersom det spolas in extrabränsle vid regenerering av filtret, ibland nästan på gränsen till övermättning. Just därför kan motoroljan spädas ut på många bilar med PF!
Säg adjö till smöregenskaperna...

Vid lugn körning med en fräsch motor UTAN partikelfilter kan oljan fortfarande vara brun och fin och ha nästan oförändrade smörjegenskaper efter 1000 mil.

I detta fall kanske en bidragande orsak varit att verkstaden varit stressad och inte väntat till all gammal olja runnit ut, innan de skruvat åt pluggen och fyllt på ny.

#4
2012-03-26 11:36

Nonsens Trasten. Det finns ingen anledning att misstänka något annat än fusk från verkstadens sida! Oljan i en Diesel blir INTE skitigare än på en bensinare, och absolut inte efter endast 5 mil. Jag har egen erfarenhet av dieselbilar, även om jag inte själv äger en, (jo förresten en traktor) Inte ens en gammal traktor med över 5000 driftstimmar, får smutsig olja omedelbart efter bytet. Så varifrån har skribenten fått uppgifterna om att det är nomalt med smutsig olja?
Nej rådet måste bli att låta göra oljebytet själv. Det finns allt för många fuskare inom bilbranchen. Jag känner till ett fall, där bilägaren lämnat in bilen till 1000milacervice på en auktoriserad verkstad. Han beslöt sig att vänta kvar i bilen för att arbeta med sin dator. Verstaden skulle ringa när bilen var klar, vilket de gjorde en timme senare. Det var bara det att bilen aldrig hämtades in under tiden. Då hade man förutom kostnad för service, även tagit betalt för byte av halvljuslamporna.
Så nog gäller det att se upp med verkstäderna!

#5
2012-03-26 11:51

Gunnar 44 du pratar strunt nu... Oljan i en diesel blir alltid skitigare än i en bensinare!!

#6
2012-03-26 12:10

Generallt sett finns det ALLTID skäl att vara misstänksam mot verkstäder. Verkstadsbranschen är bland de oärligare branscherna som finns, detta är väldokumenterat i diverse konsumentprogram och tidningar senaste decennierna.

Jag råder alla att medverka vid servicen för att tillse att man verkligen får det man betalar oskäligt mycket för.
Räkna annars med att verkstaden fuskar med det mesta, allt för att maximera profiten.
Så går det till i borgarnas Sverige.

#7
2012-03-26 12:12

Det är som Bengt Dieden säger. Den blir snabbt svart. Verkstaden behöver inte ha fuskat.

Jag har själv bytt mycket olja på dieselbilar och varit noga med att gammal olja runnit ut ordentligt ändå så blir den nya olja svart nästa omgående. Det går inte att jämföra med en bensinbil. Det spelar heller ingen roll om bilen inte har partikelfilter den blir svart ändå.

#8
2012-03-26 12:24

Jag brukar kolla oljan senast när jag kommer hem efter service; det är en av få punkter där det är lätt att se att verkstaden gjort det man debiterat.

#9
2012-03-26 12:31

Gör sig verkstaden besväret att skruva bort oljepluggen? De kanske fuskar med en oljesug.

#10
2012-03-26 12:36

Ja, en dieselmotor svärtar ner oljan.
Men, som jag skrev, har bilen partikelfilter sker denna process avsevärt snabbare tack vare anrikningen vid regenereringar.

Ex:
1000 mil med 2, 0 HDI MED PF: oljan korpsvart och stinker av diesel.
1000 mil med 2, 0 HDI utan PF: oljan fortfarande brun nyans.

Vilka smörjegenskaper den partiktelfilterförsedda bilens utspädda och förorenande olja har? Ja... har den ens smörjegenskaper värda namnet?
Förtunning p.g.a. regenereringarna av partrikelfiltret samtidigt som tillverkarna har överdrivet långa intervaller garanterar en fin motorförslitning.

Källhänvisningar och fakta för att definitivt räta ut frågetecknen om detta.. (ADAC test) :
http://www.adac.de/infotestrat/reparatur-pflege-und-wartung/motor-und-oel/oelverduennung/default.aspx?ComponentId=28513&SourcePageId=49407

#11
2012-03-26 12:52

Det som är intressant i det här fallet och som en del inte verkar vilja inse är att frågeställaren har denna fundering efter endast fem (5) körda mil. Det är alltså helt ointressant med exempel på tusen mil och regenerering hit eller dit.
Det finns all anledning att alltid vara misstänksam mot verkstäderna (och här är jag för en gångs skull överens med Gösta_L). Jag har själv hört en verkmästare säga till mekanikern att det tog för lång tid med min ena Mercedes när den var ny - och då hade bilen bara varit inne i ca 30 minuter.
En fråga man kan ställa sig är om oljan tappas ur genom pluggen eller sugs ur. Sugs den ur blir det en ganska stor mängd gammal olja kvar. Och byts sedan inte oljefiltret heller kan totalt upp mot en halv liter gammal olja bli kvar i motorn.
Som sagt: Det handlar om fem ynka mil!

#12
2012-03-26 13:06

Jo det är sant, efter 5 ynka mil ska inte oljan hunnit bli svart.
Hade det varit efter 100 mil... men inte efter 5 mil.

Antingen har de inte bytt olja alls,
eller lämnat en andel gammal olja i motorn vid bytet,
eller så är motorn gravt nedsotad invändigt.

Alla alternativ kan vara boven i dramat.

#13
2012-03-26 16:04

Bör helt enkelt göra samma koll nästa år.

#14
2012-03-26 16:19

Jag hade gärna sett oljan. Min teori är som en del redan har nämnt, att man använde oljesug eller kanske bytte oljefiltret efter oljebytet (slarv), då blir det några dl gammal olja kvar som svartar den ner nya oljan ganska så lätt.

Jag byter, all, olja själv på min nyare dieselbil och den är inte genomsvart efter 5 mil...

#15
2012-03-26 16:59

Oljan blir svart väldigt snabbt på en diesel. Hörde en kille som plockat bort avgasåterföringen och det blev tydligen skillnad (men det finns väl en miljöaspekt på det så det vill jag ej göra) Har bytt Olja/filter själv 10-15 gånger på min diesel och lagt märke till detta hur fort den blir svart. Jag tömmer givetvis via oljepluggen, dock har min motortyp "insticksfilter" (VAG V6-TDI) så där blir alltid någon deciliter kvar hur man än gör.

Detta med att verkstäderna i stort sett uteslutande använder oljesug är väldokumenterat och inget de ens förnekar. Får nog även jag hålla med Gösta L att under borgarnas tid har nog oljesutsugandet ökat... ;)

#16
1 Tysken
2012-03-26 17:14

Oljan på en Diesel blir svart direkt efter byte , det räcker att starta motorn, låta den gå några minuter, kolla på stickan ...kolsvart.

#17
2012-03-26 18:53

Hur kan någon godta att verkstaden använder oljesug?? Servicen lär bli lika dyr i alla fall och även om den skulle bli något billigare skulle jag aldrig godkänna att man använde oljesug.Tidsbesparingen torde vara mindre än fem minuter.

#18
2012-03-27 11:00

Nej och åter nej, oljan blir inte svart efter 5 mil, inte ens efter 100 mil. Inte ens i nya dieslar. Jag har pratat med Taxiägare, Volvo, Opel, VW och de har INTE dessa problem. Är problemet månne bilfabrikatet? Eller kanske oljefabrikatet?

#19
2012-03-27 11:24

Jag tycker det låter som för långa bytesintervaller. Är det så mycket sot och skit kvar efter oljebyte skulle jag snabbt byta igen. Min mc skitade ner oljan väldigt fort men det gick över med nya kolvringar.. (tvivlar på att det är problemet här dock)

#20
2012-03-27 11:46

Först ska man hälla i en burk invändig motortvätt (CRC eller SONAX) i den gamla oljan. Starta motorn och låta motortvätten rensa upp alla avlagringar från dieselbränslet. Sedan tappar man ut oljan på gammalt hederligt vis, det vill säga skruvar bort oljepluggen. Efter dessa procedurer skruvas ett nytt oljefilter på plats, och häll sedan den nya oljan i motorn. Starta därefter motorn och kör i detta fall fem mil, för att till sist stanna och kontrollera oljestickan.

#21
2012-03-27 12:49

Gunnar 44, Du är tyvärr helt ute och cyklar. Jag servar massor av dieselbilar varje vecka på mitt jobb och oljan blir nästan alltid svart direkt efter bytet på dieselmotorerna även på modernare dieselar av olika fabrikat, det räcker i stort sett med att starta motorn och pumpa runt oljan genom det nya oljefiltret och sedan börjar den bli rejält svart igen och efter 5 mil är den kolsvart igen.
Självklart tappar man då även ur oljan genom oljepluggen och detta går även fortare än att försöka suga ur motoroljan vilket jag aldrig varit med om att någon verkstad jag varit på gjort.
Dieselmotorer bildar massor av sot så vibilägares svar stämmer bra ovan då oljan blir svart direkt efter ett byte till skillnad från en bensinmotor som håller oljan fin länge...

#22
2012-03-27 13:05

Att som Gösta skylla allt elände på "Borgarna" verkar naivt. Bilfolket på verkstäderna är efterföljare till forna tiders hästhandlare och kommer man åt att lura någon så gör man det oavsett politisk tillhörighet. Oljebyte utgör ingen skillnad.

#23
2012-03-27 13:43

Hörde ju för många år sedan ( sedan vad som är skröna eller ej vet jag inte )
att en Full-syntet olja inte blev svart och att sotet då stannade i motorn.
Vitsen för mig är ju att avfallet följer med ut då man byter oljan.

På min tidigare Dieselbil var oljan "ren" även efter 2000 mil ( alltså klar och ljus )
Den nya bilen ( med en likadan motor ) har nu rullat 60 mil och den oljan är också klar.
Om detta är bra eller dåligt vet jag som sagt inte men jag får ju utgå ifrån att den dyra oljan gör någon nytta ....

#24
2012-03-27 13:53

Biltillverkarnas krav på oljan har ökat. Speciellt på dieslar. Kolla i nya Biltema så finns det nu speciella oljer för Volvo, VW mfl. Exempelvis 0W-30 A5B5.
Jag byter nu varje 1000 i mina dieslar medan bensinaren får gå 2000. Frågade en stor verkstad om dom sög oljan, men det har dom aldrig gjort sa dom. Det rinner fortare ur pluggen, även om man måste ta bort bottenskölden.
Flera nyare motorer har insatsfiltret uppåtriktat högt upp på motorn så man kan byta utan dräll och kryp under bilen.

Utvecklingen går mot att servicen ska va snabb och smidig att utföra. Det tjänar verkstan på, Däremot konstruerar man gärna behovet av ett specialverktyg för att bromsa hemmapularna.

#25
Stig Aronsson
2012-03-27 15:23

Tacka vet jag bensin! När jag träffade kvinnan min sommaren
2006 körde hon en sliten Volvo 242. Bilen hade rullat runt 1500 mil på samma olja men den var jättefin men jag bytte den såklart ändå då. Samma sak i hennes nuvarande bil, en Avensis bensin. Bensinbilar är premium. Förutom de flesta äldre tyska bilar som låter som dieseltraktor fast de går på bensin. Både Sierra, Astra och Golfen mina barn har haft har knackat mer eller mindre. Vaärt är Audi 80, tack och klov har vi inte haft någon i familjen.

#26
2012-03-27 17:51

Gunnar44: Taxibilar byter olja minst en gång i månaden så dom blir genomsköjda och då mindre sotiga.

#27
2012-03-27 18:11

Mistro @ Att en helsyntetisk olja INTE skulle tvätta motorn ren invändigt tror jag är en skröna. Att smörjoljan blir svartare i en traktor än i en annan har jag varit med om tidigare. Trots att det är samma motor, samma olja, samma bytesintervall och samma ägare. Dock inte samma förare, varvtal och bränsleförbrukning.

Skall bli intressant att höra om även din nya bil inte svärtar ner oljan efter några fler mil. Vilka bilar/motorer och vilken olja har Du nu och tidigare.

#28
2012-03-27 18:23

trasten @ Taxibilarna kör väl minst lika många mil mellan oljebyten och borde därför sota ner oljan lika mycket. Skillnaden är att de har färre kallstarter per mil. Vi kör dieselvärmaren året runt så det blir heller inga kallstarter, men oljan blir ändå svart på mindre än 1000 mil.

#29
2012-03-27 18:44

Det enda jag vet är att de taxibilar jag kommer i kontakt med har något ljusare olja än jämförbara privatbilar. Dom har heller inte de avlagringar av sot som finns under ventilkåpan på privatbilar.

#30
2012-03-27 19:10

trasten @ Den troliga orsaken är mindre vatten, beroende på att oljan hinner upp i hög temperatur så att vatten och bränsle förångas och försvinner ut i vevhusventilationen.

#31
2012-03-27 22:21

Olja kommer kanske från Kia cee'd'ar ...
Kan ju vara så?

#32
2012-03-27 22:31

Nej jag är inte ute o cyklar Hanzzon. När brukar en serviceman kontrollera oljan på ett fordon han bytt oljan på? Den förklaring du ger köper jag inte. Lite rätt har du ändå. Pertikelfiltret i nyare dieslar sätter igen sig vid upprepade kallstarter och vid småkörningar. Om man då fortsätter att köra motorn trycks oljan ut direkt till vevhuset istället för att ledas via återförbränningen via toppen. Att taxibilar inte drabbas kanske beror på att de ständigt är igång.
Opel hade detta problem omedelbart partikelfiltret lanserades. Man har där numera satt i en varningslampa som tänds få fort ventilen kärvar. Om man då omedelbart kör ett par mil ska denna lampa slockna. Allt e´nligt en serviceman som jag pratat med.
Så vissa problem finns tydligen, även om jag inte tror ett dyft på att 5 mil skulle ge skitig olja. I så fall fungerar inte filtret och egr ventilen, vilket verkstan borde upptäckt.

#33
2012-03-28 17:43

Gunnar 44. For 4 uker siden så kjørte jeg til det lokale BMW verksted i byen, der jeg har en kamerat som er mekaniker. Hadde olje service på min bmw 1 serie 118d 08 mod stod å pratet med han under arbeidet og oljen ble tappet ut under til det ikke kom mer olje, olje filteret ble og byttet. 5,2 liter Castrol EDGE ble den nye oljen, kjørte hjem ca 8 km peilet oljen hjemme og da var den svart som natten. Har og en 530d 11 mod der er og oljen svart, har pratet med han om det og svaret er det er veldig mye sot rundt om i motoren som den nye oljen tar opp og farver den svart på kort tid,

#34
2012-03-28 20:24

YF22 @ Hur långt kör Du mellan varje oljebyte och hur många mil per år. Tydligen är det ofullständig förbränning i en Dieselmotor (trots numera väldigt höga insprutningstryck) eftersom det bildas så mycket sot.

Är det inblandningen av 5 % vegetabilisk olja i bränslet som förorsakar detta, eller är det de långa bytesintervallen som gör att oljan upplevs som svartare i dag än tidigare? Bidrar även regenerering av PF till att oljan blir svartare, eller?

#35
2012-03-28 20:51

Sotet kommer från EGR funktionen som leder avgaser tillbaka till motorn!

#36
2012-03-28 21:11

snabb95. Kjører ca 1500 mil med begge bilene så skifter jeg olje, eller en gang i året, service intervalet på bmw er ca 3000 mil, bruker bare Castrol edge. 3000 mil synes jeg er lit langt uanset motor og olje. En diesel soter veldig mye hvis den får for lite luft, presser motoren på høyt gear med liten fart særlig med manuel kasse, automat girer jo ned så ikke det problemet der.5% med veg vet jeg ikke om det blir mer eller mindre sot, mulig regenerering skaper mer sot.

#37
2012-03-28 23:58

YF22 & trasten @ En Diesel går alltid med luftöverskott om den är rätt justerad vilket de alltid är numera. Det kan man se på att de aldrig svartröker i Sverige eller Norge. Därför borde inte EGR funktionen bidra till sotning, men om oljan blivit svartare sedan EGR funktionen infördes så är det väl så ändå.

I dag får en Diesel inte röka enligt avgasbestämmelserna. En vit näsduk knuten på avgasröret får inte bli svart. Men det är efter Partikelfiltret och EGR ventilen sitter ju före filtret.

#38
2012-03-29 06:52

Plocka isär en dieselmotor först och kom sedan och snacka!

#39
2012-03-29 08:44

Min tidigare dieselbil var en C3 Hdi (110hk) och vi hade samtidigt två till utav dessa i familjen.
Den nuvarande är en 308 Hdi (112Hk)

Noterbart ( om det har någon betydelse ) är att man kunde "dra fingret" i C3:ornas avgassystem utan att bli sotig efter ett par tusen mil.
Skall kolla oljan på min bil några gånger innan service ( som nu vill ha service vid 1500 mil )
samt prata med en släkting som har köpt en likadan bil.

#40
2012-03-30 09:18

Jag har en Volvo med Peugeots 2,0 l diesel motor, i regel är oljan gulbrunt transparent efter 5 mil körning, men det hände vid en 4000 mila service, att olja redan efter cirka 3 Km körning var fullständigt becksvart. Jag funderade om verkstaden hade fuskat och bytt bara delvis med ny olja eller struntat fullständigt att byta oljefilter. Jag reklamerade detta hos verkstadschefen som sa att, om man gnider oljan mellan fingrarna och fingrarna inte blir svart, då är det ny olja, för det avger inte sot partiklar. Jag själv tyckte att detta var väldigt konstigt eftersom detta bara har hänt vid ett tillfälle.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.