Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Okej att bilen 
inte startar?

Publicerad 3 maj 2012 (uppdaterad 3 maj 2012)
"Jag köpte en ny Renault Clio som inte startar i –20. Inget fel hittades av verkstad. Jag får ingen ersättning. Okej?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag köpte en ny Renault Clio från Bilbolaget i Sundsvall för en tid sedan. Efter två veckor hade vi minus 20 grader och då startade inte bilen. Startspärrsystemet var igångsatt och tändningen gick inte. Bara elen fungerade.

Verkstaden kollade vad som kunde vara fel men de hittade inget. Felkoder hade registrerats i minnet och det enda de gjorde var att radera dessa för att sedan lämna tillbaka bilen till mig. Jag pratade idag med verkstadschefen som sa att jag varken kan häva bilköpet eller få en ny bil i ersättning. Är detta okej?

Björn Bergström

SVAR:
Har du köpt en ny bil ska den naturligtvis starta. Återförsäljaren måste helt enkelt ta tag i detta och se till att det som kan göras görs med bilen. Normalt sett är detta inte skäl för att häva köpet eller byta bilen. Kvarstår felet är det bara att stå på sig. Bilen ska starta!

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2012-05-03 08:30
KaptenOberkommando

Konsumentköplagen säger väl att verkstaden har tre försök på sig att rätta till felet. Därefter ska köparen ha rätt att häva köpet eller kräva en ny produkt. Väl?

#2 • 2012-05-03 09:35
Sniffit

Nja, inte riktigt.
Men har verkstaden åtgärdat felet genom att radera felkoderna och bilen efter det fungerar så torde väl saken vara ur världen. Man kan ju inte få byta bil om verkstaden efter reklamation åtgärdar felet.

#3 • 2012-05-03 09:39
KaptenOberkommando

Sniffit, det jag skriver utgår från att verkstaden INTE lyckas åtgärda felet på tre försök. Hur det nu är i det här fallet vet vi ju inte.

#4 • 2012-05-03 10:51
hultarn

Att bara radera felkoderna är ju ingen lösning, frågan är ju vad felkoderna innehöll och varför de uppstått.

Om nu bilen startar varje gång framöver är ju förstås bra, men.. vad händer när det blir -20 igen?

#5 • 2012-05-03 11:07
1storstark

En modern, frisk bil ska starta även om det är -30!

#6 • 2012-05-03 12:23
Mistro

Det är riktigt illa när en bil med garantier inte fungerar och då vill man ha en förklaraing på problemen ifrån verkstaden och absolut ingen "snäsning" om att det inte finns något fel!

Tyvärr får man oftast idag inte känslan utav att återförsäljaren gör allt vad dem kan för att vara behjälpliga.
Bara en sådan sak som att hyrbil (enligt reglerna) INTE ingår om bilen har gått att köra för egen maskin till verkstaden!
EN del handlare fixar förståss detta utan vidare strul för ägaren men tydligen så "behöver" dem inte detta!

En släkting som liksom jag hämtade ut sin nya bil för drygt en månad sedan skall nu lämna in sin bil eftersom att start/stopp systemet inte fungerar....Enligt bruksanvisningen och personalen hos handlaren så är detta ok,då bilen själv avgör om/hur och när systemet skall fungera.
Nu har systemet inte fungerat alls,..vilket det absolut SKALL göra för annars har vi köpt en bil som inte uppfyller kraven.
Bilen skall nu lämnas in på verkstad och en lånebil gick bra att HYRA för några hundralappar,då handlaren INTE har några lånebilar själva!

Skriker bara rätt ut att detta är skandal,...där minskade de sina chanser att få serva några bilar i vår ägo.

#7 • 2012-05-03 12:44
Simon no1

Det är en risk man tar när man köper franskt......:) Allvarligt talat så kan det hända vilket märke som helst, men synd att de inte tar mer ansvar....

#8 • 2012-05-03 14:07
Rålle G.

Fram till 08 eller 09 var ju Volvo generalagent för Renault vilket märktes i den usla attityden gentemot goodwill-åtaganden och ofta dyra repkostnader.

Nu kör man själva sen nåt år och det lovades en uppryckning gentemot kunderna. Men Renault Nordic har en del kvar att bevisa..

#9 • 2012-05-03 14:36
Raphael

Om det är en Clio med etanolmotor så kan det handla om bränsleblandningen. Kanske det var sommar-etanol i tanken när det var -20? Bränslebolagen har ju en särskild vinter-etanol i tanken med högre inblandning av bensin, just för att etanol innebär att bilen är mer svårstartad på vintern. Det låter som den troligaste förklaringen att det var sommaretanol i tanken som gjorde att bilen inte startade, och då förstår jag att man inte hittade några fel på bilen.

Eftersom etanolförsäljningen sjunker i vårt land så kan det ju vara som så att bilägaren tankar på ett ställe där det säljs väldigt lite etanol och de hade sommaretanol kvar i tanken för de hade inte beställt ny etanol (som då hade blivit vinteretanol).

Har man fel bränsle i och bilen inte startar på grund av det så blir det felkoder, men ingen som egentligen talar om att bensin-etanolblandningen inte var tillräcklig. Så felkoderna i detta fall konstaterade troligen faktum - att bilen inte kunde startas. Verkstaden undersökte bilen (med vägledning av felkoderna) och hittade inget fel.

Troligen kollade de inte bränsleblandningen mellan halten av bensin och etanol, men jag tror inte de har någon utrustning för att kolla vad som säljs av macken.

#a • 2012-05-03 14:37
Mistro

Det har INTE blevit bättre tyvärr....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.