Nästa artikel
Kommentar: Det ska vara kallt i garaget!
Kommentar

Kommentar: Det ska vara kallt i garaget!

Publicerad 25 april 2012 (uppdaterad 25 april 2012)
"När det handlar om flerbilsgarage så är uppvärmning helt förkastligt! Portarna öppnas ”stup i kvarten”. Snacka om energislöseri!"

KOMMENTAR:
Appropå fråga/svar i Vi Bil-ägare 18/11. Visst är det bäst för bilen (och vår miljö) att den står klimatskyddat och ouppvärmt. Undantag förstås vid längre förvaring. När det handlar om flerbilsgarage så är uppvärmning helt förkastligt! Portarna öppnas ”stup i kvarten”, någon glömmer att stänga ordentligt och så vidare. Snacka om energislöseri!

Urban Sternberg

SVAR:
 Allt handlar om vad man vill skydda mest – sig själv, bilen eller miljön. Människan mår bäst av att sätta sig i en varm bil. Bilen mår bäst av en torr miljö men denna är svår att uppnå om garaget inte är uppvärmt. Naturen mår i allmänhet bäst av att vi inte använder bilen alls. Bara att välja.

Risken med ett icke uppvärmt garage är att det vintertid är fuktigt. Kör man bilen ut och in varje dag uppstår kondens i ett varm-garage och det är nästan lika illa. Det finns ingen optimal lösning för ett allmänt garage i en bostadsrättsförening. En god medelväg är att värma till cirka 15° vintertid för att få bort den värsta kylan och fukten.

Förmodligen är detta en bättre lösning än ett kallt garage där alla står med individuella motor- och kupévärmare.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på kommentaren?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-04-25 08:11
saabnisse

Det svaret tror jag inte alls på, det måste vara bättre både för bilen, bilägaren och miljön om var och en har individuella motor- och kupévärmare.
Sedan måste det givetvis till en effektiv ventilation i garaget.

#2 • Uppdaterat: 2012-04-25 08:35
hultarn

Håller med saabnisse här, för att hålla +15 i ett stort garage verkar hål i huvudet.
Plus 5 och god ventilation är bättre både för bilar och miljö.

Dessutom härjar vägsaltet mer vid högre temperatur, varför påskynda förfallet?

#3 • Uppdaterat: 2012-04-25 10:50
Rikard

Vet inte om detta går att översätta till bilar och garagen.

Men när jag köpte mitt hus 1991, var det av en mycket kunning gubbe, han var ingenjör och professor innom flertal olika tekniker.
Huset hade han byggt 1966, det hade aldrig använts som bostad mer än några sommarveckor, men alltid varit uppvärmt till +12 grader.
Och just 12 grader var mycket viktigt enligt han, vid 11 grader upphörde nån gräns för fuktighet, kondensering bla bla.
Att värma upp nått i vårt klimat till tex 5 grader var rent förkastligt, då var det bättre att inte värma upp det alls.

#4 • Uppdaterat: 2012-04-25 10:56
Irvor

Måste vara bäst om var och en har individuella motor- och kupévärmare. Tror bilar mår allra bäst i carport.

#5 • Uppdaterat: 2012-04-25 13:35
saabnisse

Rikard, det kanske var en missuppfattning, just vid en temp. av +11 trivs korrosionsbacillen som bäst och speciellt om den får tillräckligt med saltad mat och vatten.
Ouppvärmt utrymme med ordentlig ventilation är absolut det bästa eller carport som Irvor föreslår.
Men den bör vara vindskyddad så att det inte yr in snö.

#6 • Uppdaterat: 2012-04-25 13:41
Kalle2

Rost gynnas av både fukt och värme. Vad som är bäst beror på hur ofta man kör med bilen vintertid, kör du varje dag så är carport med motorvärme bäst, bilen hinner ändå inte torka över natten, medan längre förvaring sker bäst i torrt garage, gärna med luftavfuktare

#7 • Uppdaterat: 2012-04-25 14:07
Roy J

Kalle2 snuddar äntligen vid det jag undrade över redan när jag läste artikeln i tidningen.
Varför nämndes inte avfuktare i svaret?

För många år sen testade tidningen just avfuktare. De trodde då först att det var fel på fuktavkänningen, för aggregatet gick en vecka i sträck. Sen var äntligen garaget så torrt som det skulle.
Viktigt speciellt i varmgarage är alltså en luftavfuktare.

De där +12 graderna måste vara en missuppfattning grundad på någon specifik luftfuktighet som ändå inte stämmer i ett garage.

#8 • Uppdaterat: 2012-04-25 15:29
Per_K

Ett garage bör absolut inte vara uppvärmt. Ordentliga eluttag för indivduella motor- och kupévärmare är mycket bättre. Om de även klarar laddning av elfordon är det ännu bättre förstås.

Instämmer också med kalle2 angående risken för rost i uppvärmda garage.

#9 • Uppdaterat: 2012-04-25 17:29
hultarn

Kan ju tillägga att när jag byggde till garaget, så blev det även en carport, just med hänsyn till bilen som går dagligen.

Det vore vansinne, både för garage och bil, att köra in en isig och blöt bil i ett varmt garage.

#a • Uppdaterat: 2012-04-25 18:29
saabnisse

Jag har garage för tre bilar, som borde kunna få plats om det inte vore för all annan bråte.
Men jag har också carport för två bilar och där står bilen bättre.
Jag hade en jobbarkompis som alltid haft sina bilar i varmt garage (+24!), han skjutsades var morgon 6 km till jobbet och hämtades på kvällen av sin fru.
Var dag, år efter år.
Första bilen jag fick kontakt med, en Alfa, började lösas upp efter tre år.
Den såldes efter sju och det gick åt flera m2 plåt för att återställa den.
Nästa en Colt, sedan en Primera, alla fick samma behandling och samma resultat.
Den senaste, en Corolla, har klarat sig bra, men det beror på att han blivit pensionär och åker väldigt lite.
Kör man varje dag är det bättre att låta bilen stå i samma temperatur som den körs i.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.