Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: När ger E85 startproblem?

Bilfrågan: När ger E85 startproblem?

Bilfrågan

"Vid vilken temperatur riskerar man att få startproblem när man kör på etanol? Är gränsen fem minusgrader?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Vid vilken temperatur riskerar man att få startproblem när man kör på etanol? Jag har inte möjlighet att koppla in någon motorvärmare. Jag har frågat så många men får inget bra svar! Är minus fem grader gränsen?

Christer Carlsson
    
SVAR:
Du bör i första hand tala med en representant för tillverkaren av din bil. Generellt bör du inte ha några problem ner till -20°C och mer när det gäller startförmågan. Ett annat problem som uppstår tidigare är avgasemissionerna från bilar som drivs av E85.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2011-05-03 08:31

Jag har utan bekymmer startat på Etanol vid -15 utan motorvärmare. Använder dock helst motorvärmare där jag kan för att spara miljön och motorn f'stås

#2
Storknut
2011-05-03 08:32

Vi har en Golf Multifuel där vi bara sporadiskt använder motorvärmaren och har inte alls haft några som helst startproblem ände ned mot -30 grader under den förra vintern. Jag vet även att man kan "blandtanka" sin vanliga bensinbil med upp till 50% etanol utan problem.

www.etanol.nu

#3
Storknut
2011-05-03 08:47

Glömde säga att jag känner mig oerhört glad att vi åtminstone har en etanolbil med tanke på att det är så mkt billigare att köra på etanol jmf med bensin. Att prisskillnaden mellan bensin och etanol kommer att öka ännu mer till etanolens fördel verkar alltfler inse varför priserna och efterfrågan på etanolbilar ökar alltsnabbare. Den som vill köra ekonomiskt bör söka sig en etanolbil ASAP dvs As Soon As Possible!

#4
2011-05-03 11:54

Vi köpte en Peugeot 308sw BioFlex i Januari, motorvärmaren glömdes bort / kunde inte användas vid ett antal tillfällen, det jag kan konstatera är att den starta hur fint som helst iaf , jag tror det var ca -18 när det var som kallast och den fick starta utan motorvärmare.

#5
2011-05-04 19:27

Storknut; Jag är lika glad att jag har en Hybridbil som Prius som i stället drar åtminstonde omkring 40% mindre än vad din mindre Vw Golf gör när du kör på Etanol vilket gör att jag åker minst lika billigt på vanlig bensin så även det känns skönt varje gång man tankar... :)

#6
2011-05-05 00:22

Jag är glad att jag har en bensinbil som drar snittar 07 - 08 liter milen utan 200 kilo batterier (vars tillverkning tillsammans med resten av Prius gör att dess totala miljöpåverkan under sin livstid är likvärdig med en Hummer H1 ;) ) och som inte körs på tveksamt framställd E85 ;)

Iallafall nu. När bensin kostar 20 kr liter gråter jag nog. Men det är då det ;)

#7
2011-05-06 16:24

E 85 ger betänkligheter! En av mina döttrar har efter en tids körning med enbart Bensin fått problem med sin Saab. Hon bytte drivmedel till E 85 för ca en mån. sedan. Den drog ingen olja tidigare, men efter ca 20 mils landsvägskörning började oljetryckslampåan att lysa. Det visade sig att bilen var helt tom på olja, och efter påfyllning började "oljekannan" att lysa så snart varvtalet understeg 1000 varv. Nämnas bör är att oljan kontrollerades före denna långkörning!
Är det någon ytterligare som råkat ut för detta. Nämnas bör även att det är en 9-5 a biofuel med 2 litersmotor. Finns det flera som har samma erfarenhet av byte till E85.

#8
Storknut
2011-05-07 09:44

Gunnar:
Låt mig säga såhär:
Söker man på nätet efter det du beskriver finns ingenting sådant inrapporterat. Av det drar jag slutsatsen att antingen ljuger du för att smutskasta SAAB eller etanol som motorbränsle. Tyvärr!

#9
Storknut
2011-05-07 09:49

Gunnar:
Glömde säga att av dina inlägg att döma är du förbannad på SAAB eftersom de misskrediterar Opel alltså är det troligt att ditt syfte med inlägget är att "ge igen" på SAAB genom att smutskasta dem och därför finns det bara ett inlägg på bilsiter om just ditt "fel" på bilen.

#10
2011-05-07 10:10

Storknut raljerar över min fråga! Oavsett vad jag anser om Saab, vill jag ha svar på min frågeställning. Det finns fler bilmärken än Saab som har motorer som kan köras på såväl bensin som E 85, och är långt ifrån den enda bil som drabbats enligt den verkstad som jag haft kontakt med. OBS att det fortfarande inte endast handlar om Saab!!

#11
Storknut
2011-05-07 11:22

Gunnar:
Ok, då förstår jag frågan lite bättre. Synd att du uppfattade mitt inlägg som raljans, det var inte alls meningen att den skulle uppfattas så.

Trevlig helg!

#12
2011-05-07 23:27

För något som borde vara ren fysik och kemi så hänvisar man till annan ort....

Mao vet vibilägare, Sveriges största motortidining inget om detta.

E85 av idag kan ge startproblem oavsett yttre temperatur...

Men kolla med bilhandlaren...

#13
2011-05-07 23:27

För något som borde vara ren fysik och kemi så hänvisar man till annan ort....

Mao vet vibilägare, Sveriges största motortidining inget om detta.

E85 av idag kan ge startproblem oavsett yttre temperatur...

Men kolla med bilhandlaren...

#14
2011-05-08 11:31

Nu har jag lyckats få fram uppgifter om Saabhandlarnas rekommendationer till säljarna.
När det gäller Saab, är rekommendationen den att bilar som en längre tid körts på enbart bensin, ska efter tankning med E85 köras minst 5 min. på tomgång och då med tillsats av minst 1 liter methanol.
Men något svar på min fråga om ev. motorskador, hänvisar man till att det gått för kort tid för att man ska kunna svara. Men man medger att man haft en del oljepumpshaverier. Dock kan man inte med säkerhet säga om det har att göra med E85 eller inte, för även tidigare årsmodeller än biofuel har drabbats. Kvarstår är det faktum att dotterns Saab kastat ur sig oljan på 20 mil. Men det kan ju även bero på oljesludge?

#15
2011-05-09 10:38

Någon sådan rekommendation finns inte från Saab, det är i så fall något som den lokala återförsäljaren sagt på eget bevåg. Bilar med etanolmotor ska tankas med en full tank bensin var 1000'e mil, det är det enda man behöver göra. Att man bör köra några minuter efter man har bytt bränsletyp (oavsett till/från bensin/E85) beror på att det tar en liten stund innan adaptionen är fullständigt utförd. Man ska inte använda några tillsatser i bensinen.

#16
2016-01-28 19:10

I allmänhet är ju etanol helt överspelat som bränsle. Alldeles för dyrt.

#17
2016-05-15 19:49

Kör själv en Saab 9-5 Biopower 2008. S.k. oilsludge hos Saab försvann helt fr.o.m. 2006 (i.o.m. Biopower) eftersom vevhusventilationen omkonstruerades då! :-)
Angående start vintertid, måste man nog ned till norrlands-temperaturer för att etanolbilarna ska bli svårstartade. Har aldrig haft några problem här i götaland. Tankar ett par tankar bensin per år (enligt rekommendation) dock.

Två skillnader finns för E85 kontra 95 oktan bensin:
1. 30 Hk mer med E85 (180Hk istället för 150Hk).
2. Tätare oljebyten krävs när man kör med E85.

Annars är märker man ingen skillnad. Det som "Gunnar 44" skriver, har jag överhuvud taget aldrig ens hört talas om! :-o

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.