Nästa artikel
Bilfrågan: Varför dröjer värmen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför dröjer värmen?

Publicerad 27 april 2011 (uppdaterad 27 april 2011)
"Jag får köra minst 15 kilometer innan det blåser varmt i kupén på min Volkswagen Golf. Varför?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Varför tar det så lång tid att få upp värmen i motorn på min Volkswagen Golf 122 TSI? Jag får köra minst 15 kilometer innan det blåser varmt i kupén och värmemätaren rör sig. Bilen är av 2010 års modell och har gått 1 000 mil.

L-Å Antonsson i Asarum

SVAR:
Visserligen medför den ökade verkningsgraden hos moderna motorer att uppvärmningstiden förlängs men så lång körsträcka som 15 kilometer ska det inte ta.

Normalt sett borde din motor ha nått arbetstemperatur efter cirka fem kilometer. Mest troligt är att en termostat i kylsystemet inte stänger ordentligt. Återstår bara ett verkstadsbesök.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-27 08:59
master_lars

Prova att köra bilen på lågt fläktvarv och med kylan på så skall du se att värmen kommer mycket snabbare! Många gör amatörmisstaget att ha värmen på högsta nivå från början, och då tar det givetvis längre tid att få motorn varm om man kyler av värmepaketet med kupé fläkten! Så ha på kylan och lågt varv på kupé fläkten så blir det varmt snabbare än att göra tvärtom!

#2 • Uppdaterat: 2011-04-27 09:19
Raymond K (ej verifierad)

Det måste vara något fel. Jag har själv en VW och värmen börjar komma så smått redan efter kilometer

#3 • Uppdaterat: 2011-04-27 19:15
ToLo

Lägg dig ett par växlar lägre än normalt så går det snabbare. 4an på motorvägen ett par kilometer så är bilen varm och du har inte skadat motorn. Många är rädda att varva mer än 3000rpm...

#4 • Uppdaterat: 2011-05-16 12:18
Oskar_2

Min Golf TSI 122 -10 betedde sig precis likadant denna första vinter jag ägt den. När det varit rejält kallt mellan 18-30 minusgrader har bilen aldrig fått upp motortempen vid körning i trafik upp till 70 km/h. Med de Saabar jag haft tidigare har det aldrig varit några problem. Kör man motorväg blir den dock varm. Och när det varit varmare än 18 minusgrader funkade det bättre.

#5 • Uppdaterat: 2015-03-16 20:11
Raphael

Finns ingen information här hur fort han kör. Jag menar, om han kör sträckan i 30 km/h eller ligger på landsvägen i 80-90 km/h så blir det viss skillnad... Men 15 km låter väldigt mycket...

#6 • Uppdaterat: 2016-04-18 12:30
VW Polo 2012

Hej Raymond K det lika dant med våra VW där kommer värmen också efter kilometer :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.