Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varför fungerade inte fyrhjulsdriften?

Bilfrågan: Varför fungerade inte fyrhjulsdriften?

Bilfrågan

"Jag körde fast i blöt nysnö med min fyrhjulsdrivna Volvo XC70. Varför rörde sig bara framhjulen?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har nyligen köpt en Volvo XC70 automat -07. I helgen lyckades jag köra fast på en plan parkering med cirka en decimeter blöt nysnö. Det jag undrar över är varför framdäcken stod och spann och bilen inte gjorde någon som helst antydan att driva på bakhjulen. (Stod bredvid och tittade och såg att framhjulen var det enda som rörde sig).

När jag kom loss så provocerade jag bilen på lite is så att framdäcken skulle tappa fästet och då drev den enligt min sambo även på bakhjulen. I övrigt jag otroligt nöjd med bilen men är fyrhjulsdriften något som bör kollas upp?

I samband med detta tändes även varningslampa för bromsfel och ABS. Kan detta spelat in på något sätt?

Pontus

SVAR:
Bilen i fråga har en så kallad Haldexkoppling som griper in när framhjulen tappar fästet. Den överför då kraft till bakre differentialen för att denna ska driva bakhjulen. Däremot
har varken fram- eller bakaxel någon differentialbroms vilket innebär att om höger och vänster hjul har olika fäste kan bilen lika väl bli två- eller trehjulsdriven.

Om du bara iakttog händelseförloppet från ena sidan kan mycket väl hjulet på andra sidan ha snurrat.


Det är normalt att en orange varningslampa tänds för att indikera att antisladdsystemet arbetar. Är det varningslampan för bromsfel som tänds kan något fel kan ha uppstått och du bör i så fall uppsöka en verkstad.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan, , Volvo XC70

Kommentarer

#1
2011-04-21 08:17

Såg nu i vintras en XC70 som spann med framjulen i lätt uppförsbacke. Kärringen som körde fick backa ner igen, undra om hon var nöjd med sin 4-hjulsdrivna bil? Vill minnas att reg.numret började på "X" , alltså nyare modell. Rätt pinsamt system.

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

#2
Storknut
2011-04-21 08:47

Yarl:
Även du vet att denna riktigt gamla Volvo XC70 från 2000 inte alls ser så ut idag. Detta test är snart 12 år gammal då Volvo hade en gammal viscokoppling. Numera har de liksom bla Audi, VAG, VW, Opel etc Haldexkoppling generation 5! Att visa gamla test visar på din oseriösa sida. Ska visa ett alldeles nytt test mellan SAAB och Lexus / Toyotas AWD system. Vilken skillnad, Oh Gosch!

http://www.youtube.com/watch?v=njo5zBeFtr0

#3
2011-04-21 08:52

789:
Tantens bil jag såg var nog en 06:a eller 07:a. Ett billigt system som förmodligen inte funkar när man behöver det som bäst. Gör om - gör rätt!

#4
1 Tysken
2011-04-21 08:52

Nu är det så att även att det står XC70 eller XC60 på bilen, behöver den inte ha 4WD,
dessa båda går utmärkt att köpa med enbart framhjulsdrift.

#5
Storknut
2011-04-21 08:57

Yarl:
Såhär är tex Volvo XC70 sedan 2009 års modeller jmf med andras AWD system.

http://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU&NR=1&feature=fvwp

#6
2011-04-21 09:01

Jag vet om minst två fall där man även fått ta bärgning av dessa nyare XC70 trots haldex som ska vara så ofelbart. Sanningen är den att det nog inte är så ofelbart. Man har även fått ta bärgning pga dieselvärmaren på dessa bilar. Men där har jag ingen uppgift på vad det beror på. Nä,ska man ha riktig fyrhjulsdriven bil så är det Subaru som gäller,vilket också dessa XC70 ägare bytt upp sig till.

#7
Storknut
2011-04-21 10:13

Volvo i riktigt hal simulerad terräng. Haldex från 2003 års modell och nyare är riktigt fina "bitar". Det är inte konstigt att så många AWD system i världens bilar kommer från Haldex. Problemfria? Problem finns i alla olika system och i alla bilar förutom "riskokarna" förstås......

http://www.youtube.com/watch?v=elc9E49K3Tk&feature=related

#8
2011-04-21 10:14

Säger som jag alltid har sagt: Vem behöver EGENTLIGEN fyrhjulsdrift? Möjligen endast folk på kuperad landterräng som ofta drar t.ex. hästsläp. En annan har kört tyskt bakhjulsdrivet i snart 30 år och aldrig kört fast. Planering av körningen och "tänk" är honnörsorden.

För övrigt en helt otrolig fråga. Pontus påstår att han i helgen lyckades köra fast på en plan parkering med cirka en decimeter blöt nysnö! Hur - HUR - är detta möjligt? Dessutom med en i grunden framhjulsdriven bil? Antingen hade Pontus rejält slitna sommardäck på bilen och/eller så kan han inte köra bil. Skandalöst dåligt!

#9
2011-04-21 11:20

Kan ha varit handbromsen som var i? ;) Min framhjulsdrivna Mazda tar sig igenom 15 cm oplogad blötsnö utan större problem.

Bakhjulsdrivna jobb-Viton därmot går det nästan att köra fast med i nerförsbacke när det är 5-6 cm snö. Värdelös biljävlel :p

#10
2011-04-21 18:04

Vill framhålla SAABs system som som jag uppskattar t o m på sommaren eftersom den övergår till bakhjulsdrift vid acceleration. En kanonbra lösning för SAABs i andra fall slingrande uppträdande (se artikel om nya 9-5 i VIB) vid fullt pådrag. Att gasa sig ur en kurva är helt enkelt helt underbart.

#11
2011-04-22 02:57

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

Gamla Volvo XC70 var ingen höjdare den heller ;) . Varning för dålig bildkvalitet :p

#13
2011-04-22 11:04

Blötsnö, nästintill slask, kan vara riktigt halt. Under ett par dagar här i Stockholmstrakten såg jag och hjälpte förare som mestadels var oerfarna och otekniska - men inte alla. Det var riktigt jävligt på sina håll.
Att KaptenOberkommando aldrig någonsin under 30 år med bakhjulsdrift kört fast, låter högst osannolikt - eller så har Kapten haft större möjligheter än de flesta att välja sina färdtider och vägar. Det får vara hur det vill med detta.

Att bromsa över kraften från ett hjul till ett annat kräver energi vare sig denna bromsning sker internt i differentialen eller ute vid hjulen. Här handlar det mest om hur välkonstruerat systemet är rent generellt - värmeavledning med mera.
Leifers expertlänk leder till - en tillverkare av differentialer. Är det någon som är förvånad över att där framhålls diffbromsars förträfflighet? Slutklämmen, att även de elektroniska förespråkarna måste använda mekanik. är märklig. Att förflytta något är faktiskt mekanik, men elektroniken kan hjäälpa till att effektivisera det hela.
När jag själv jämför saker, så försöker jag först leta upp någorlunda neutrala källor och sen företrädare för bägge varianterna. Ofta finner jag då att det mera handlar om formuleringskonst än något annat.

De senaste elektronikstyrda systemen, kanske då med Haldex i spetsen, är mycket effektiva, vilket bevisas av ett antal filmer på YouTube.
En Subaru, med deras symmetriska drvilina kombinerat med ett Haldexsystem vore inte helt fel! Då skulle inte heller fyrhjulsdriften behöva ligga på konstant.

Det optimala är förstås elmotorer ute vid respektive drivhjul. Då skulle ingen energi alls behöva bromsas bort och man skulle ha en massa andra fördelar.
Det enda problemet är energikällan - och det är inget litet problem...

#14
2011-04-22 11:04

leifer, jag har inga synpunkter på ditt inlägg mer än två saker:

Tugget om diffar hit och dit tycks fortsätta i all evighet.

Räkna inte in Volvo i premiumgänget, tack.

#15
2011-04-22 16:06

Problemet är väl att de inte får överföringen från 2wd till 4wd att bli snabb nog när det blir ordentligt halt, typ lera eller isig backe. Eller mjuk sandstrand med båtsläpp.

Problemet skulle kunna unvikas om det fanns en 4WD LOCK-knapp i alla AWD-bilar. Ska Familjen Knös dra upp Storebron ur sjön på sandstranden med XC90-V8'an så skulle det nog funka betydligt bättre om framhjulen inte behövde spinna för att baken skulle gå i. Och difflås bak ffs.

Men jag håller helt med Kapten - en ordentlig mekanisk diffspärr skulle hjälpa i 9 av 10 situationer. Iallafall på en framhjulsdriven bil. Bakhjulsdrivna bilar är kanske lite mer "krävande".

I snö är det ju dessutom bara framhjulen som har det tungt. Bakhjulen rullar ju i spåren efter dessa. Kan bara framhjulen gräva sig fram så är det ju lugnt.

#16
2011-04-22 17:29

Som jag skrev, så reagerar de senaste systemen mycket snabbt och är riktigt bra. Man får gasa lite mer än vad man skulle gjort med vanlig 2WD.
En diffspärr är användbar när man kört fast, men inte under normal körning (till skillnad mot en diffbroms).
Bakhjulen rullar inte ens på rak väg hela tiden exakt i framhjulens spår - och definitivt inte i kurvorna, där grepper behövs som bäst.

#17
Storknut
2011-04-23 01:19

Toyotas 4 hjulsdrift mot Audis:

http://www.youtube.com/watch?v=FPLCXATgbZo&feature=related

#19
Storknut
2011-04-24 23:36

Leifer:
Men även Audi av 2010 / 2011 års modell har konstigt nog framdrivningsproblem se själv:

http://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU&NR=1&feature=fvwp

#21
2011-04-25 21:12

Kom just hem från en påsksemester i resten av Europa. Inte för att det har något med fyrhjulsdriften att göra men Volvo är, även om Kapten Haddock från världsmetropolen Småland må tycka annorlunda, i segmentet "premium" ... i varje fall en välutrustad V70 registrerad i Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike och Spanien ... men visst, alla de kan ju ha fel och småländska skogsarbetare ha rätt :o)

#24
2011-04-25 22:00

leifer, kan vi inte ta ett slut på denna diskussion en gång för alla? Om inte en enda av alla världens ledande tillverkare av bilar utrustar sina bilar med mekanisk diffbroms, så lär det väl vara av ett skäl. Eller är man bara dumma? Eller vet du bättre? Bägge alternativen är högst osannolika.

Nej, jag vet inte varför man inte gör det. Men jag vet att man inte gör det av ett eller flera skäl.

För om det hade varit en fördel så hade man gjort det.

#25
2011-04-26 12:05

Audi A5 SB, jag håller med dig till fullo. Naturligtvis finns det ett eller flera skäl till varför tillverkarna väljer de system som de väljer. Men få in det i huvudet på stjärningenjören leifer ...

Jes, kanske kan du ange ett eller flera skäl till varför en välutrustad Volvo är premium i de av dig uppräknade länderna? Eller är det månne i dina fantasier som det är så?

#27
2011-04-26 19:42

leifer, tack!

#28
1 Tysken
2011-04-27 09:37

Volvo finns i premiumsegmentet i de flesta länder utan Sverige, förmodligen helt beroende på att man dumpar priset för att passa tjänstebilsklassningen här i landet och få höga säljvolymer.
Tycker att man mer kan fråga sig, var går gränsen för att tillhöra premium eller inte!?

#29
2011-04-27 22:10

1 Tysken.

Denna fråga har diskuterats förut till leda kan man väl säga vad som är premium och inte här på VIB sait. Vad som är premium för dig behöver kanske inte vara det för mig osv så långt kan vi nog vara överens. Men ja,vad gör premium om vi ska dra valsen en gång till?!

#30
2011-04-29 22:15

Fast ändå så finns det väl ändå en viss defention av premium.

Premium är väl, i bilsammanhang, när du betalar extra för att få något emotionellt betingat. Att betala extra mycket pengar för en bil för att få driftsäkerhet är ingen premiumgrej i sig. Det är en egenskap.

Betalar man däremot extra för att få status och en "känsla" av något, då betalar man premiumpengar.

Så att tex tänka att "hög släpvagnsvikt är premium för mig" betyder inte att Valtran på gårdsplanen är ett premiumfordon.

Nåväl.

#31
2016-07-10 02:09

Är det riktig 4-hjulsdrift du vill ha? Det får du billigt: köp en Lada Niva! Jag har haft en sådan, 75 cm snö stoppade den inte! Sen var den ju i klenaste laget, och lite dubiös kvalité...
Annars köp en två-hjulsdriven och spara pengar! De där Haldex kopplingarna funkar väl hyggligt på våt/torr asfalt, jag har en sådan i min Golf R32. Men blir det lite snö och halt då funkar den inte! Bilen brukar 'hänga upp' sig på underredet om inget annat.

#31
2016-07-10 02:09

Är det riktig 4-hjulsdrift du vill ha? Det får du billigt: köp en Lada Niva! Jag har haft en sådan, 75 cm snö stoppade den inte! Sen var den ju i klenaste laget, och lite dubiös kvalité...
Annars köp en två-hjulsdriven och spara pengar! De där Haldex kopplingarna funkar väl hyggligt på våt/torr asfalt, jag har en sådan i min Golf R32. Men blir det lite snö och halt då funkar den inte! Bilen brukar 'hänga upp' sig på underredet om inget annat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.