Nästa artikel
Bilfrågan: Varför fungerade inte fyrhjulsdriften?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför fungerade inte fyrhjulsdriften?

Publicerad 21 april 2011 (uppdaterad 21 april 2011)
"Jag körde fast i blöt nysnö med min fyrhjulsdrivna Volvo XC70. Varför rörde sig bara framhjulen?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har nyligen köpt en Volvo XC70 automat -07. I helgen lyckades jag köra fast på en plan parkering med cirka en decimeter blöt nysnö. Det jag undrar över är varför framdäcken stod och spann och bilen inte gjorde någon som helst antydan att driva på bakhjulen. (Stod bredvid och tittade och såg att framhjulen var det enda som rörde sig).

När jag kom loss så provocerade jag bilen på lite is så att framdäcken skulle tappa fästet och då drev den enligt min sambo även på bakhjulen. I övrigt jag otroligt nöjd med bilen men är fyrhjulsdriften något som bör kollas upp?

I samband med detta tändes även varningslampa för bromsfel och ABS. Kan detta spelat in på något sätt?

Pontus

SVAR:
Bilen i fråga har en så kallad Haldexkoppling som griper in när framhjulen tappar fästet. Den överför då kraft till bakre differentialen för att denna ska driva bakhjulen. Däremot
har varken fram- eller bakaxel någon differentialbroms vilket innebär att om höger och vänster hjul har olika fäste kan bilen lika väl bli två- eller trehjulsdriven.

Om du bara iakttog händelseförloppet från ena sidan kan mycket väl hjulet på andra sidan ha snurrat.

Det är normalt att en orange varningslampa tänds för att indikera att antisladdsystemet arbetar. Är det varningslampan för bromsfel som tänds kan något fel kan ha uppstått och du bör i så fall uppsöka en verkstad.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-21 08:17
Yarl

Såg nu i vintras en XC70 som spann med framjulen i lätt uppförsbacke. Kärringen som körde fick backa ner igen, undra om hon var nöjd med sin 4-hjulsdrivna bil? Vill minnas att reg.numret började på "X" , alltså nyare modell. Rätt pinsamt system.

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

#2 • Uppdaterat: 2011-04-21 08:47
Storknut (ej verifierad)

Yarl:
Även du vet att denna riktigt gamla Volvo XC70 från 2000 inte alls ser så ut idag. Detta test är snart 12 år gammal då Volvo hade en gammal viscokoppling. Numera har de liksom bla Audi, VAG, VW, Opel etc Haldexkoppling generation 5! Att visa gamla test visar på din oseriösa sida. Ska visa ett alldeles nytt test mellan SAAB och Lexus / Toyotas AWD system. Vilken skillnad, Oh Gosch!

http://www.youtube.com/watch?v=njo5zBeFtr0

#3 • Uppdaterat: 2011-04-21 08:52
Yarl

789:
Tantens bil jag såg var nog en 06:a eller 07:a. Ett billigt system som förmodligen inte funkar när man behöver det som bäst. Gör om - gör rätt!

#4 • Uppdaterat: 2011-04-21 08:52
1 Tysken (ej verifierad)

Nu är det så att även att det står XC70 eller XC60 på bilen, behöver den inte ha 4WD,
dessa båda går utmärkt att köpa med enbart framhjulsdrift.

#5 • Uppdaterat: 2011-04-21 08:57
Storknut (ej verifierad)

Yarl:
Såhär är tex Volvo XC70 sedan 2009 års modeller jmf med andras AWD system.

http://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU&NR=1&feature=fvwp

#6 • Uppdaterat: 2011-04-21 10:13
Storknut (ej verifierad)

Volvo i riktigt hal simulerad terräng. Haldex från 2003 års modell och nyare är riktigt fina "bitar". Det är inte konstigt att så många AWD system i världens bilar kommer från Haldex. Problemfria? Problem finns i alla olika system och i alla bilar förutom "riskokarna" förstås......

http://www.youtube.com/watch?v=elc9E49K3Tk&feature=related

#7 • Uppdaterat: 2011-04-21 10:14
KaptenOberkommando

Säger som jag alltid har sagt: Vem behöver EGENTLIGEN fyrhjulsdrift? Möjligen endast folk på kuperad landterräng som ofta drar t.ex. hästsläp. En annan har kört tyskt bakhjulsdrivet i snart 30 år och aldrig kört fast. Planering av körningen och "tänk" är honnörsorden.

För övrigt en helt otrolig fråga. Pontus påstår att han i helgen lyckades köra fast på en plan parkering med cirka en decimeter blöt nysnö! Hur - HUR - är detta möjligt? Dessutom med en i grunden framhjulsdriven bil? Antingen hade Pontus rejält slitna sommardäck på bilen och/eller så kan han inte köra bil. Skandalöst dåligt!

#8 • Uppdaterat: 2011-04-21 11:20
Roger Skagerström

Kan ha varit handbromsen som var i? ;) Min framhjulsdrivna Mazda tar sig igenom 15 cm oplogad blötsnö utan större problem.

Bakhjulsdrivna jobb-Viton därmot går det nästan att köra fast med i nerförsbacke när det är 5-6 cm snö. Värdelös biljävlel :p

#9 • Uppdaterat: 2011-04-21 18:04
keoh

Vill framhålla SAABs system som som jag uppskattar t o m på sommaren eftersom den övergår till bakhjulsdrift vid acceleration. En kanonbra lösning för SAABs i andra fall slingrande uppträdande (se artikel om nya 9-5 i VIB) vid fullt pådrag. Att gasa sig ur en kurva är helt enkelt helt underbart.

#a • Uppdaterat: 2011-04-22 02:57
Roger Skagerström

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

Gamla Volvo XC70 var ingen höjdare den heller ;) . Varning för dålig bildkvalitet :p

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.