Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Är 98 oktan på väg att försvinna?

Bilfrågan: Är 98 oktan på väg att försvinna?

Bilfrågan

"98 oktan har försvunnit från många mackar. Är det inte synd att vi driver äldre bilar till en för tidig död?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har märkt att 98 oktan försvunnit från allt fler mackar. Jag har fem Citroëner som kräver 98 oktan (eller 97), om man vill undvika motorskador. Jag vill kunna köra, och sköta, mina bilar på ett sätt som gör att de inte slits onödigt.

Därför är det mycket oroande att det bränsle som mina bilar kräver verkar vara på väg att försvinna. Finns det inte tiotusentals högkomprimerade motorer från 60-, 70- och 80-talen som kräver 98 oktan? Körs de flesta av dessa på 95 oktan av ren snålhet, eller okunnighet?

Jag vet att många säger ”Jag har kört min bil på 95 oktan, och det har gått bra!”, men vad vet de egentligen? Är det inte synd om vi driver denna del av bilhistorien till en för tidig död?

Bekymrad bilägare

SVAR:
Det stämmer att 98 oktan har försvunnit från många ställen. Orsakerna är låg försäljning men också att införandet av ”pumplagen”, som innebär att alla stationer måste ha ett miljöalternativ, gjorde att många 98-cisterner konverterades till att innehålla miljöbränsle.

Men var lugn, helt kommer 98:an inte att försvinna. I och med att stora delar av Europa går mot E10-bensin och att det faktiskt finns bilar som inte kan gå på det, så har man bestämt att det ska finnas ett antal pumpar kvar (väl spridda geografiskt) som ”bara” ger max fem procent etanol (E5). Enklast är att uppfylla detta krav genom befintliga 98-oktanspumpar.

Men eftersom oljebolagen enligt konkurrensreglerna inte får diskutera frågor om försäljning, så är risken att alla bolag kan ta bort 98:an i samma stad vid samma tillfälle.

Per-Martin Roos, OKQ8

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2011-04-14 07:41

Som vanligt är det vi hederliga bilister som får betala priset för miljöhysterin.
Synd att de med lite äldre bruks- och hobbyfordon inte skall tillåtas att utnyttja dom.
Sannolikt kommer inga 98-pumpar att finnas kvar norr om dalälven.

#2
Storknut
2011-04-14 08:39

Lugn i stormen! Det är väldigt glädjande att hela Europa övergår till att dubbla mängen etanol i all bensin dvs man inför det bränsle som fanns i Sverige på 1990 talet, kallat E10. Finland var först att införa detta 2010 / 2011 med goda resultat. Har man en bil som kräver 98 oktan går det utmärkt att köra på BF 95 eller E10 förutsatt att man blandar i en flaska "Tripak" dvs "booster" i bensinen som finns att köpa på de flesta bensinmackar. Blandningsförhållandet står tydligt utmärkt på Tripak´s flaska.

#3
2011-04-14 08:41

Vad har du för belägg at 98 försvinner norr om Dalävlen, Gösta?

Jag tror att anledningen till att 98-försäljningen minskar är att prisskillnaden mot 95 ökar hela tiden. Min bil har gått billigare och bättre på 98, men nu när differensen är så stor vet jag inte om jag räknar hem vinsten mer... Bättre går den iaf.

#4
2011-04-14 10:52

storknut: det går dåligt i finland för E10. Det säljer mera 98 oktan än E10. Dom funderar och ta bort E10 på obemanade stationer. det är sej många förståsigpåare på den här sidan. dom flesta bara fantiserar..!!!!

#5
2011-04-14 10:58

Som du då, chauffören/Skoda prisvärd?

#6
2011-04-14 11:21

allt jag säger är sant .jag tar reda på fakta före...innan jag skriver något .

#7
Storknut
2011-04-14 15:24

Chauffören:
Javisst, du är väldigt dåligt påläst. E10 säljer betydligt ÖVER förväntan! Vad gäller E10 på obemannade mackar kan de ej tas bort eftersom alla mackar MÅSTE erbjuda bilkollektivet SAMMA bränsle överallt och alltid. Betänk hur mkt negativ publicitet vår blyfria bensin fick då den infördes i Sverige för snart 30 år sedan, är det någon som är negativ till blyfri bensin idag? Samma sak kommer att hända med E10 också efter en tid nämligen att de flesta tycker att det är självklart att tanka E10!

#8
mendefera
2011-04-14 16:27

Je veux 98 octane det var bra, jag vill ha 98 oktan. på franska. eller je veux l'octane 98. mais je n'ai pas besoin de lui

#9
2011-04-14 20:18

Storknut
2011-04-14, 15:24

Re:
Storknut,vet Du nå´nting om etanols skadligt innvärkan
på aluminium lägeringar ? om man dessutom vet att i moderna motorer finns ej en enda mikron material mera än dett absolut behövs ...

#10
2011-04-14 21:48

95 oktan är i dag E10 = säljer dåligt ...

#11
2011-04-15 15:42

HP, etanol påverkar inte aluminiumlegeringar.
Det etanolen kan påverka är gamla bränsleslangar och packningar där bensinens vaxbildande egenskaper har haft en tätande uppgift och där denna löses upp av etanolen.
Men knappast vi en ökning från 5-10%.
Skillnaden mellan 5 och 10 procent inblandning i bensinen är i praktiken inte märkbar.
Läs gärna mer här:
http://etanol.nu/

#12
2011-04-15 17:26

Självklart skall alla miljösvin bort från våra vägar.

#13
2011-04-16 20:31

Lite fundersam på svaret. Om nu resterande 98 cisterner används till E5 när E10 övertar E5 cisterner, var ska då 98 oktan finnas?
Både E5 och E10 är i grunden 95 oktan.
Macken måste nu ha minst 5 cisterner för att kunna erbjuda "ren bensin" 98 oktan.

#14
2011-04-18 22:08

Precis som "chauffören" säger så säljer 95e10 väldigt dåligt i Finland och flera kallmackar som endast har 95e10 och diesel har börjat byta ut mot 98e istället. De är inte heller endast här, varit väldiga protester nere i Europa också mot e10.

Frågade själv hos den lokala macken här och 95e10 hos honom var nere i max 5% av försäljningen numera, alla vill ha 98e.

De få tester jag gjort själv så går det ut på ett ungefär i kostnad vilket jag tankar, men man märker helt klart att bilen är piggare på 98e, sedan hoppar den igång mycket lättare då temperaturen kryper ner under -20 också. Sedan sätter etanol igen bränslefilter och förstör packningar mycket snabbare, så varför använda.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.