Nästa artikel
Bilfrågan: Varför fungerade inte fyrhjulsdriften?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför fungerade inte fyrhjulsdriften?

Publicerad 21 april 2011 (uppdaterad 21 april 2011)
"Jag körde fast i blöt nysnö med min fyrhjulsdrivna Volvo XC70. Varför rörde sig bara framhjulen?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har nyligen köpt en Volvo XC70 automat -07. I helgen lyckades jag köra fast på en plan parkering med cirka en decimeter blöt nysnö. Det jag undrar över är varför framdäcken stod och spann och bilen inte gjorde någon som helst antydan att driva på bakhjulen. (Stod bredvid och tittade och såg att framhjulen var det enda som rörde sig).

När jag kom loss så provocerade jag bilen på lite is så att framdäcken skulle tappa fästet och då drev den enligt min sambo även på bakhjulen. I övrigt jag otroligt nöjd med bilen men är fyrhjulsdriften något som bör kollas upp?

I samband med detta tändes även varningslampa för bromsfel och ABS. Kan detta spelat in på något sätt?

Pontus

SVAR:
Bilen i fråga har en så kallad Haldexkoppling som griper in när framhjulen tappar fästet. Den överför då kraft till bakre differentialen för att denna ska driva bakhjulen. Däremot
har varken fram- eller bakaxel någon differentialbroms vilket innebär att om höger och vänster hjul har olika fäste kan bilen lika väl bli två- eller trehjulsdriven.

Om du bara iakttog händelseförloppet från ena sidan kan mycket väl hjulet på andra sidan ha snurrat.

Det är normalt att en orange varningslampa tänds för att indikera att antisladdsystemet arbetar. Är det varningslampan för bromsfel som tänds kan något fel kan ha uppstått och du bör i så fall uppsöka en verkstad.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2011-04-22 11:04
Roy J

Blötsnö, nästintill slask, kan vara riktigt halt. Under ett par dagar här i Stockholmstrakten såg jag och hjälpte förare som mestadels var oerfarna och otekniska - men inte alla. Det var riktigt jävligt på sina håll.
Att KaptenOberkommando aldrig någonsin under 30 år med bakhjulsdrift kört fast, låter högst osannolikt - eller så har Kapten haft större möjligheter än de flesta att välja sina färdtider och vägar. Det får vara hur det vill med detta.

Att bromsa över kraften från ett hjul till ett annat kräver energi vare sig denna bromsning sker internt i differentialen eller ute vid hjulen. Här handlar det mest om hur välkonstruerat systemet är rent generellt - värmeavledning med mera.
Leifers expertlänk leder till - en tillverkare av differentialer. Är det någon som är förvånad över att där framhålls diffbromsars förträfflighet? Slutklämmen, att även de elektroniska förespråkarna måste använda mekanik. är märklig. Att förflytta något är faktiskt mekanik, men elektroniken kan hjäälpa till att effektivisera det hela.
När jag själv jämför saker, så försöker jag först leta upp någorlunda neutrala källor och sen företrädare för bägge varianterna. Ofta finner jag då att det mera handlar om formuleringskonst än något annat.

De senaste elektronikstyrda systemen, kanske då med Haldex i spetsen, är mycket effektiva, vilket bevisas av ett antal filmer på YouTube.
En Subaru, med deras symmetriska drvilina kombinerat med ett Haldexsystem vore inte helt fel! Då skulle inte heller fyrhjulsdriften behöva ligga på konstant.

Det optimala är förstås elmotorer ute vid respektive drivhjul. Då skulle ingen energi alls behöva bromsas bort och man skulle ha en massa andra fördelar.
Det enda problemet är energikällan - och det är inget litet problem...

#c • Uppdaterat: 2011-04-22 11:04
KaptenOberkommando

leifer, jag har inga synpunkter på ditt inlägg mer än två saker:

Tugget om diffar hit och dit tycks fortsätta i all evighet.

Räkna inte in Volvo i premiumgänget, tack.

#d • Uppdaterat: 2011-04-22 16:06
Roger Skagerström

Problemet är väl att de inte får överföringen från 2wd till 4wd att bli snabb nog när det blir ordentligt halt, typ lera eller isig backe. Eller mjuk sandstrand med båtsläpp.

Problemet skulle kunna unvikas om det fanns en 4WD LOCK-knapp i alla AWD-bilar. Ska Familjen Knös dra upp Storebron ur sjön på sandstranden med XC90-V8'an så skulle det nog funka betydligt bättre om framhjulen inte behövde spinna för att baken skulle gå i. Och difflås bak ffs.

Men jag håller helt med Kapten - en ordentlig mekanisk diffspärr skulle hjälpa i 9 av 10 situationer. Iallafall på en framhjulsdriven bil. Bakhjulsdrivna bilar är kanske lite mer "krävande".

I snö är det ju dessutom bara framhjulen som har det tungt. Bakhjulen rullar ju i spåren efter dessa. Kan bara framhjulen gräva sig fram så är det ju lugnt.

#e • Uppdaterat: 2011-04-22 17:29
Roy J

Som jag skrev, så reagerar de senaste systemen mycket snabbt och är riktigt bra. Man får gasa lite mer än vad man skulle gjort med vanlig 2WD.
En diffspärr är användbar när man kört fast, men inte under normal körning (till skillnad mot en diffbroms).
Bakhjulen rullar inte ens på rak väg hela tiden exakt i framhjulens spår - och definitivt inte i kurvorna, där grepper behövs som bäst.

#f • Uppdaterat: 2011-04-23 01:19
Storknut (ej verifierad)

Toyotas 4 hjulsdrift mot Audis:

http://www.youtube.com/watch?v=FPLCXATgbZo&feature=related

#g • Uppdaterat: 2011-04-24 23:36
Storknut (ej verifierad)

Leifer:
Men även Audi av 2010 / 2011 års modell har konstigt nog framdrivningsproblem se själv:

http://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU&NR=1&feature=fvwp

#h • Uppdaterat: 2011-04-25 22:00
Audi A5 SB

leifer, kan vi inte ta ett slut på denna diskussion en gång för alla? Om inte en enda av alla världens ledande tillverkare av bilar utrustar sina bilar med mekanisk diffbroms, så lär det väl vara av ett skäl. Eller är man bara dumma? Eller vet du bättre? Bägge alternativen är högst osannolika.

Nej, jag vet inte varför man inte gör det. Men jag vet att man inte gör det av ett eller flera skäl.

För om det hade varit en fördel så hade man gjort det.

#i • Uppdaterat: 2011-04-26 12:05
KaptenOberkommando

Audi A5 SB, jag håller med dig till fullo. Naturligtvis finns det ett eller flera skäl till varför tillverkarna väljer de system som de väljer. Men få in det i huvudet på stjärningenjören leifer ...

Jes, kanske kan du ange ett eller flera skäl till varför en välutrustad Volvo är premium i de av dig uppräknade länderna? Eller är det månne i dina fantasier som det är så?

#j • Uppdaterat: 2011-04-26 19:42
Audi A5 SB

leifer, tack!

#k • Uppdaterat: 2011-04-27 09:37
1 Tysken (ej verifierad)

Volvo finns i premiumsegmentet i de flesta länder utan Sverige, förmodligen helt beroende på att man dumpar priset för att passa tjänstebilsklassningen här i landet och få höga säljvolymer.
Tycker att man mer kan fråga sig, var går gränsen för att tillhöra premium eller inte!?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.