Nästa artikel
Bilfrågan: Längre intervall – oftare service?
Bilfrågan

Bilfrågan: Längre intervall – oftare service?

Publicerad 18 november 2010 (uppdaterad 18 november 2010)
"Vår nya bil har vid första anblick längre serviceintervall än vår gamla, men det är precis tvärtom. Är det specifikt för Renault?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Familjen har helt nyligen bytt bil från en Renault Scénic 1,6 16v 2001 till en Renault Scénic 2,0 16v 2007. Vår gamla bil hade serviceintervaller på var 2 000:e mil utan tidsaspekt. Vår nya bil har serviceintervaller på var 3 000:e mil och en tidsaspekt som säger "eller var 12: e månad".

Vi måste alltså lämna in vår nya bil på service varje år oavsett körsträcka. Vår nya bil har alltså vid första anblicken längre serviceintervaller än vår gamla bil men när man "läser det finstilta" så är det precis tvärtom. Det känns som vilseledande reklam när stora bokstäver säger serviceintervaller var 3 000: e mil och när små bokstäver säger eller var 12:e månad.

Är förhållandet specifikt för just Renault eller är det samma förhållande också när det andra/övriga bilfabrikat?

Hans H, Skåne

SVAR:
Det är säkert inte utan anledning Renault lagt till tidsgränsen på ett år. Utan oljeindikator är det olämpligt att köra mer än ett år mellan oljebytena. Om det är en bensindriven Renault du har är ett oljebyte inte dyrbart och väl värt sina pengar.

Vissa äldre modeller av Renault, med serviceintervallet 2 000 mil, har också tillägget om max tolv månader.

Flera fordonstillverkare tar idag hänsyn till tiden och inte bara antalet körda km. Har man en kort årlig körsträcka har man säkert många starttillfällen och korta dagliga körsträckor. Detta sliter mer på oljan, bildar mer kondens och späder oljan med bränsle vilket också föranleder ett kortare bytesintervall.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-11-18 14:49
Pär G#2 (ej verifierad)

varför inte helt enkelt förklara att man skall göra oljebyten själv filter och olja av god kvalitet kan köpas för ca 200 kr. Resten av vätskorna toppas upp vid behov. Glykol bromsvätska etc. Att byta olja med en sug tar mig ca 15 minuter totalt på garageinfarten. Man får ha lite koll och byta stift 7000-10000 mil och remmar efter vad som rekommenderas i boken.

Oljebytet är det enda avgörande för om motorn slits eller inte. Gör detta själv och spara massor av tid och pengar. Har två bilar en nyköpt som servades en gång pga gällande garanti och en som köptes som tvååring denna slapp jag rånas på en enda gång.

#9 • Uppdaterat: 2010-11-18 15:45
Marc (ej verifierad)

Om man skulle lita på tillgänglig statistik, så kör snittbilisten under 1000 mil/år. Snittbilen går ca 1500 mil/år. Men, Gösta, det beror inte på att den rullar utan förare 500 mil. Utan det beror på nåt annat konstigt. Men eftersom jag ser att din bygds föreställningar redan är tillräckligt förvirrade, så tror jag det är lämpligast att låta detta mysterium vila i frid.

#a • Uppdaterat: 2010-11-18 16:09
pepe nero (ej verifierad)

Hoho, vänta bara tills kamremmen i Renaulten ska bytas, då blir det riktigt kul. Fransk ingenjörskonst när den är som bäst.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.