Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Längre intervall – oftare service?

Bilfrågan: Längre intervall – oftare service?

Bilfrågan

"Vår nya bil har vid första anblick längre serviceintervall än vår gamla, men det är precis tvärtom. Är det specifikt för Renault?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Familjen har helt nyligen bytt bil från en Renault Scénic 1,6 16v 2001 till en Renault Scénic 2,0 16v 2007. Vår gamla bil hade serviceintervaller på var 2 000:e mil utan tidsaspekt. Vår nya bil har serviceintervaller på var 3 000:e mil och en tidsaspekt som säger "eller var 12: e månad".

Vi måste alltså lämna in vår nya bil på service varje år oavsett körsträcka. Vår nya bil har alltså vid första anblicken längre serviceintervaller än vår gamla bil men när man "läser det finstilta" så är det precis tvärtom. Det känns som vilseledande reklam när stora bokstäver säger serviceintervaller var 3 000: e mil och när små bokstäver säger eller var 12:e månad.

Är förhållandet specifikt för just Renault eller är det samma förhållande också när det andra/övriga bilfabrikat?

Hans H, Skåne

SVAR:
Det är säkert inte utan anledning Renault lagt till tidsgränsen på ett år. Utan oljeindikator är det olämpligt att köra mer än ett år mellan oljebytena. Om det är en bensindriven Renault du har är ett oljebyte inte dyrbart och väl värt sina pengar.


Vissa äldre modeller av Renault, med serviceintervallet 2 000 mil, har också tillägget om max tolv månader.

Flera fordonstillverkare tar idag hänsyn till tiden och inte bara antalet körda km. Har man en kort årlig körsträcka har man säkert många starttillfällen och korta dagliga körsträckor. Detta sliter mer på oljan, bildar mer kondens och späder oljan med bränsle vilket också föranleder ett kortare bytesintervall.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
Marc
2010-11-18 11:43

Bengt Dieden svarar: "Ett oljebyte är inte dyrbart och väl värt sina pengar". Sant att ett olja/filterbyte inte är dyrbart. Men ett oljebyte under benämningen "årlig service" brukar vara svindyrt. Bilföretagen tjänar bra på att motorjournalister ivrigt eldar på myten om värdet av fullstämplad servicebok.

#2
2010-11-18 12:33

Detta måste för de flesta bilister vara ett ickeproblem. Det kan inte vara många som kör så lite att tidsintervallet (12 mån) infaller före milbegränsningen. Gissningsvis kör normalbilisten runt 3000 mil per år, vilket med råge överskrider serviceintervallet. Vissa bilar har 3000 mil eller 12 månader, inte heller detta borde således innebära någon större skillnad jämfört med om tidsintervallet inte fanns.

#3
Marc
2010-11-18 12:49

Gösta, åter visar du dej ha bra koll på läget. Våra bilar rullar i snitt runt 1500 mil/år. I det snittet ingår en stor andel bilar med flerdubbelt miltal. (T.ex. taxi, hyrbilar, företagsbilar.) Jag skulle gissa att 60-70% av våra bilar ligger under snittet. Och ca 30% av bilarna rullar under 1000 mil/år. Alltså pratar vi här om ett icke-problem för några gnäll-puttar. (En eller annan miljon.)

#4
Sven Y.
2010-11-18 13:11

Bilföretagen vill ju tjäna pengar på service. När det gäller inte helt nya bilar borde man acceptera att, vid korta körsträckor, godkänna att man enbart gör byte av olja och filter. Om t.ex. kraven är 2000 mil eller en gång per år och man kör 900 mil per år: Borde det inte räcka med oljebyte efter ett år och den större servicen efter ytterligare ett år? Det gäller dock att kolla att ev. garanti inte äventyras. Vad säger Du, Bengt Dieden, om detta?

#5
tibor
2010-11-18 13:11

Jag kör under 1500 per år och får ändå åka in på "årlig service" med vår Opel Astra (2007) och betala 3000-4000 kronor...

#6
sweeny
2010-11-18 13:14

nu gissar du helt uppåt väggarna Gösta! Som Marc säger ligger snittet snarare runt 1500 mil/år. Jag pendlar 9,5 mil t o r per dag och har 2 bilar så jag ligger nog på runt 3000-3500 mil/år på båda tillsammans. Den ena är en ny bil med 3000 mil/2 år och den andra en äldre med 2000 mil/2år. den som kör 3000 mil/år för nöjes skull ligger långt över snittet per bil... kör man så långt finns det oftast 2 bilar som man sprider ut milen på.

#7
2010-11-18 13:40

Marc, Sweeny: Ni kan ha rätt. Men troligtvis skiljer det mycket på var i landet man bor. Jag kör mellan 3000-3500 mil per år och då kör jag ändå lite i förhållande till många andra i bygden. Därav min estimering. Dock inser jag att om man bor i storstaden och har bil men ändock åker tunnelbana överallt så blir det inte så många mil per år. Men jag undrar om snittbilisten verkligen kör så lite som 1500 mil per år, det låter väldigt lite i mina öron.

#8
Pär G#2
2010-11-18 14:49

varför inte helt enkelt förklara att man skall göra oljebyten själv filter och olja av god kvalitet kan köpas för ca 200 kr. Resten av vätskorna toppas upp vid behov. Glykol bromsvätska etc. Att byta olja med en sug tar mig ca 15 minuter totalt på garageinfarten. Man får ha lite koll och byta stift 7000-10000 mil och remmar efter vad som rekommenderas i boken.

Oljebytet är det enda avgörande för om motorn slits eller inte. Gör detta själv och spara massor av tid och pengar. Har två bilar en nyköpt som servades en gång pga gällande garanti och en som köptes som tvååring denna slapp jag rånas på en enda gång.

#9
Marc
2010-11-18 15:45

Om man skulle lita på tillgänglig statistik, så kör snittbilisten under 1000 mil/år. Snittbilen går ca 1500 mil/år. Men, Gösta, det beror inte på att den rullar utan förare 500 mil. Utan det beror på nåt annat konstigt. Men eftersom jag ser att din bygds föreställningar redan är tillräckligt förvirrade, så tror jag det är lämpligast att låta detta mysterium vila i frid.

#10
pepe nero
2010-11-18 16:09

Hoho, vänta bara tills kamremmen i Renaulten ska bytas, då blir det riktigt kul. Fransk ingenjörskonst när den är som bäst.

#11
Riskokare
2010-11-18 17:01

Jaha enkelt att byta oljan var 1500 mil men gäller garantin?Eller måste man in till en auktoriserad verkstad
för att bli rånad?

#12
truebeliver
2010-11-18 20:17

pepe nero: ja det stämmer det blir riktigt trångt åtminståne på 2,0 16v motorn men det går bara att lyfta ur motorn med domkraft under 1,6 däremot går smärtfritt har gjort det själv! föresten vilka bilar kan du byta läött på som är nya? kom inte med gamla bilar nu!

#13
ALLBERT
2010-11-18 21:32

Pepe-Nero i ankdammen åker säkert tysk bil, som höjs till skyarna innan rep. kommer (VAG ha ha ).
Idag är världen liten alla har sammarbete ihop,BMW-PSA (franskt) gör motorer tillsammans !!!!!!!!!!!!

#14
Pär G#2
2010-11-19 08:06

Köper man bilar där kamaxeln driva av en gummisnodd förtjänar man att rånas på bytet av denna.Har aldrig haft och kommer aldrig att köpa en bil med sådan pajaskonstruktion. Kostar ju ca 1 kr mer per mil i servicekostnad plus osäkerheten med hållbarheten - bojkotta!

#15
sweeny
2010-11-19 09:44

Pär G#2: men om man inte vill/kan åka mercedes/saab/nissan utan vill kunna välja efter andra kriterier än bara motorkonstruktion då? tills för ett par år sedan var ju kamrem den klart dominerande konstruktionen och en del är ju helt enkelt inte intresserade/insatta i vad som är vad. För många bilister är ju det under huven helt enkelt en "motor" och på sin höjd ska man behöva hålla reda på vilket bränsle man ska hälla i tanken...

#16
2010-11-20 12:22

4 250 kr kostar en mellanservice på VW. Kör man 500 mil per år blir det en hög milkostnad. Och inte ens Mekonomen kan nollställa serviceindikatorn, bara VW-verkstäder. Byta olja själv hjälper således inte.

#17
Jokern
2010-11-20 18:48

Låter märkligt att Renault från 2001 bara har milintervall på 2000 mil utan tidsbegränsning. Den som bara kör 500 mil per år gör alltså bara service vart fjärde år. Oljebyte bör göras minst en gång/år.
Har faktiskt aldrig hört talas om en bil vars serviceintervall enbart baseras på sträcka men inte tid.

#18
S-E S
2010-11-21 14:12

Reidar, på min VW kostade mellanservicen 2235 kr vid 3000 mil. Kanske du ska hitta en annan verkstad och samtidigt anmäla din verkstad för rån?

#19
Marc
2010-11-22 20:17

Jag, som annars är grundnegativ till Vag:s eftermarknad, ställer mej frågande till Reidars prisuppgift. Min uppfattning är att VAG har extremt låga servicepriser. T.ex. kostar en A4 diesel mindre per månad (ca 220 kr) än t.ex. en Yaris bensin (drygt 230 kr) vid serviceavtal. Och då är ändå Yaris billigare än snittbilen i Clio-klassen.

#20
sweeny
2010-12-02 11:08

höll nyss i en faktura från Din Bil avseende mellanservice och kamremsbyte på en Caddy, summa 14300:- inkl moms. inte direkt billigt det heller om man tänker på vad alla möjliga påstår att det kostar hos Renault...

#21
Jono
2010-12-14 11:44

Reidar - Läs i instruktionsboken, där förklaras hur serviceindikatiorn nollställs i V.A.G bilar åtminstone för Audi A6 (08) samt Seat Leon (06), vilka jag ägt. Sen om inte Mekonomen klarar av det, så känns det minst sagt amatörmässigt. Kör numer BMW där 3000 mils serviceintervall gäller och 3 års fri service ingår. Tänkt på det alla som klagar på BMW's högre inköpspris. Räkna bort servicekostnaden först :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.