Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Fullvärdigt rostskydd i efterhand?

Bilfrågan: Fullvärdigt rostskydd i efterhand?

Bilfrågan

"Tester i Vi Bilägare visar att många i övrigt prisvärda bilar bara får en tvåa i rostskyddsbetyg. Vad händer om jag genast efter köpet låter rostskyddsbehandla en sådan bil?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Tester i Vi Bilägare visar att många i övrigt prisvärda bilar bara får en tvåa i rostskyddsbetyg. Vad händer om jag som köpare genast efter köpet låter rostskyddsbehandla en sådan bil?

Blir det rostskyddet lika bra som ett som kunde ha utförts vid bilens tillverkning? Eller går det inte att i efterhand få ett fullvärdigt rostskydd?

Eller blir ett rostskydd i efterhand rent av bättre?

Göran Engström, Bromma

SVAR:
Det är svårt att svara generellt på denna fråga. Det går inte att "rostskydda bort" en mindre lyckad konstruktion. Så hur mycket bättre det blir med en behandling beror på varför bilen fick det betyg den fick vid testet.

Man kan säga att de bästa förutsättningarna att göra en bra rostskyddsbehandling finns i fabriken, men det finns andra problem där som till exempel miljö och ekonomi. Med miljö menar jag att det inte får droppa eller lukta i en bilfabrik.

Vidare är det alltid problem med utsläpp av lösningsmedel i omgivningen. Med ekonomi menar jag att på fabriken vill de tillverka alla bilar med samma behandling och eftersom vi har speciellt klimat i Norden så behöver vi bättre rostskydd här än i stora delar av världen. Därför vill de inte spruta för mycket medel av kostnadsskäl.


Rostskyddsbehandlingen i sig kan man göra i efterhand men man bör göra den så snart som möjligt. Ett problem med detta är att det blir betydligt dyrare eftersom mycket måste demonteras och bilen måste tvättas och torkas före behandlingen.

Sen har vi naturligtvis inte samma samordningsfördelar som när man rostskyddar likadana bilar på ett löpande band.

Thomas Widström, Rostskyddsmetoder

Diskutera: Vad tycker du om rostskyddsbehandlingar i efterhand?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2010-11-15 08:32

Ett tips är att återanvända gammal motorolja och själv spruta in denna i bilens hålrum. Dels är det billigt, och dels får man återanvändning av olja som annars skulle ha slängts. Linolja fungerar också bra. Tänk bara på att det droppar från bilen en tid efteråt, rekommenderar därför att man parkerar på grusunderlag några dagar efter behandlingen. Använde mig av denna metod förr i tiden med gott resultat.

#2
456
2010-11-15 12:49

Måste lukta satan med gammal motorolja. Låt skiten rosta, köp nytt efter nåt år igen bara. Inget tjafs.

#3
mctar
2010-11-15 12:54

Man skall inte slänga på gammal uttjänst motorolja på bilen! Det finns bra medel som skall användas fär ändamålet.

#4
789
2010-11-15 13:17

Vår Toyota Avensis 2006:a har aldrig rostskyddsbehandlats trots att den fått mediokert betyg. Lacken har heller aldrig vaxats eller skötts om utan den verkar ha ett "elastiskt glas-skikt" över sig om gör att bilen klarar sig väldigt bra från rost. Har dessutom hört att om man sprutar tex olja på en Toyota blir rostskyddet sämre eftersom vaxet löses upp. Många andra bilmärken bör rostskydds och lackbehandlas för att klara sig bra tex SAAB, Volvo, Audi i viss mån, och naturligtvis de franska och amerikanska bilmärkena. Konstigt nog! Någon som vet varför?

#5
789
2010-11-15 13:19

Glömde säga att den Honda Civic från mitten av 1990 talet och även VW Golf rostar friskt och bör också rostskyddsbehandlas.

#6
Roland P
2010-11-15 13:24

Det är absolut förbjudet att slänga gammal motorolja. Det är miljöfarligt avfall och ska hanteras som sådan.

#7
Anders A.
2010-11-15 13:57

Toyotas svagaste punkt är rostskyddet. Det berättade en besiktningstekniker på Svensk Bilprovning. Därför blev det nödvändigt att låta rostskyddsbehandla (Dinitrol) våra två Toyota-bilar (årsmod. 2005 och 2007).

#8
sweeny
2010-11-15 13:57

789: nu drar du en vals, va? "de franska märkena"... har du missat att tex Renault har marknadens kanske bästa rostskydd? kolla rostregistret här på sidan om du inte tror mig. Att börja kladda med gammal motorolja eller tectyl eller vad fasen som helst är ju helt meningslöst då.

#9
789
2010-11-15 14:16

Sweeny:
Låt oss se på bilar i trafik. När såg du en rostig Toyota senast? Väldigt sällan! När såg du en rostig fransk bil senast? Jag ser dem i alla fall nästan dagligen likaså tex VW och då främst Golf ser man på SAAB är nästan varje tanklock rostigt på 7 - 8år gamla bilar liksom skärmkanter på Volvo. Så nog håller Toyota mkt bra rostskyddsklass tillskillnad från andra bilmärken. Toyota själva säger att deras genomskinliga rostskyddsmassa är just genomskinlig för att bilen ska se "ren" och fräsch ut ÄVEN undertill.

#10
789
2010-11-15 14:18

Anders:
Att rostskyddsbehandla Toyota är inget annt än "waste of money". Toyota behöver ej efterbehandlas och absolut INTE med olja!

#11
Fordonsutvecklaren
2010-11-15 14:21

Gösta_L.
Nej nej nej!!!
Rostskydda aldrig moderna bilar med gammal olja!
Om du sprutar in gammal olja i en ny bil får du motsatt resultat! Det kommer göra mer skada än nytta.

Oljan löser upp den vaxbehandling som redan finns i bilen...med andra ord förstör den det befintliga rostskyddet.

"Gammal oljetricket" funkade på gamla bilar som inte var vaxbehandlade enligt dagens moderna metoder.

Desstom är det ur miljösynpunkt rent förkastligt!

#12
sweeny
2010-11-15 14:32

789, hur 10-15 år gamla bilar ser ut är väl inte relevant, artikeln handlar ju om ifall man ska behandla en NY bil, och där har det hänt en hel del. Jag har även sett en hel del gamla rostiga toyotor i min dag, men vad de har för rostskydd IDAG kan jag inte uttala mig om. Men du kan tydligen se in i framtiden...

#13
sweeny
2010-11-15 14:47

789: jag förstår inte hur du kunde vända mitt inlägg till hur Toyota står sig mot andra märken, det jag menar är att du helt missat hur Renault NU FÖR TIDEN står sig rostmässigt, de andra 2 franska vet jag inget om. Kolla i rostregistret här på sidan om du orkar, Renault får som sämst en stark 4 annars 5 av 5 i rostskydd på modeller från i alla fall 2002 och framåt. Sen kan Toyota vara hur bra som helst, men det var inte frågan.

#14
SA
2010-11-15 15:03

789 ÄR EN TOYOTA HANDLARE SOM ALLTID PRATAR VITT OCH BRETT OM HUR BRA TOYOTA ÄR
HAN TYCKER DETTA FORUM ÄR BRA ATT MARKNADS FÖRA SIN ÄLSKINGS PRODUKT

#15
Anders A.
2010-11-15 15:09

Tja. Som sagt Dinitrol behövdes för att förlänga livet på våra två Toyota-bilar (det var undertill det såg mycket bekymmersamt ut). Toyota = 2 av 5 i betyg.
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-toyota-yaris-12880
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-toyota-corolla-touring-16-linea-sol-12543

#16
789
2010-11-15 18:32

Anders A:
OM dina två Toyota bilar av 2005 och 2007 är så rostiga som du påstår har du isåfall bara haft otur eftersom rostiga Toyotor inte alls är vanliga! Hade jag haft dina Toyota skulle jag skrapa bort eller använda högtrycksspruta för att försöka ta bort Dinitrolen eftersom den blir hård då den läggs på Toyotas fina slitskydd och spricker i vinterns kyla varvid fukt tränger in under Dinitrolen som blir som ett tätskikt där rosten verkligen kommer att frodas.... Tabort Dinitrolen om du är rädd om Toyotan!!!

#17
Anders A.
2010-11-15 18:56

Det var Dinitrolcenter http://www.dinitrolcenter.se som gjorde jobbet - Proffs förmodar jag. Eller är du bättre på rostskydd än dem. Skriv gärna till Toyota i Japan och be dem införa ett bättre rostskydd tack!

#18
Gottfrid
2010-11-15 18:59

Renault har mkt bra rostskydd iaf de senaste 5 åren, går man dåremot ytterligare 5 år bakåt, dvs bilar från runt millenieskiftet, så är Renault bland de sämsta ur rosthänseende.

Toyota däremot är ett mysterium, får alltid dåliga resultat i Vi Bilägare, men har i praktiken ett mycket bra rostskydd från 1993 och framåt, innan dess var Toyota riktiga rostburkar.

#19
2010-11-16 09:48

Re Anders A, det märkliga är att när VIB betygsatte Yaris Verso fick den också dåligt betyg, men när de nått år senare gjrde ny bedömning på samma bil fick de höjja betyget....

Toyota själva hävdar sig andvända en rostskyddbehandling i plåten och inte som andra lägger ett lager utanpå, är detta sant så förklarar det kanske varför de inte har rostproblem trots VIB tester.....

#20
Anders A.
2010-11-16 11:02

Besiktningsteknikern på Svensk Bilprovning hittade ju redan rost på Yaris:en (2007) och på Corolla:n (2005)! Han sa: "Har du tänkt behålla dessa bilar ett tag, så får du ta och Rostskyddsbehandla dem. Annars klarar de inte besiktningarna om något / några år". Synd på bilar som annars funkar bra...

#21
sweeny
2010-11-16 11:35

Gottfrid: jag hade en Laguna -97 mellan 00 och 04 och den var fri från rost. megane II kom som 2003 års modell och var en klar 5:a i rostskydd, laguna II som kom 2002 tror jag det var har också fått toppbetyg. De senaste 8-9 åren har Renault alltså haft mycket bra skydd. köpte en clio-99 som pendlarbil nyligen, den är också frisk och kry i plåten men den har fått en underredsbehandling av tidigare ägare.

#22
mctar
2010-11-16 13:46

Simon: Det sa en Toyotaförsäljare till mig också. Han påstod att man kunde borra ett hål i plåten och att den inte skulle rosta... Undrar vad han tog för droger.

#23
Gottfrid
2010-11-16 14:23

sweeny:
Din Laguna-97 var rostfri 2004, tror du den är rostfri idag? De Laguna 1 man ser idag är ofta riktiga rostburkar, liksom Megane 1 är ofta riktigt rostiga. Laguna 2 och Megane 2 har däremot riktigt bra rostskydd. Om det bara hängde på plåten så skulle de vara mycket bra bilar, men el och elektronik i dessa bilar är inte att leka med....

#24
sweeny
2010-11-16 14:51

har ingen aning om hur den ser ut idag, men som jag sa kom ett rejält lyft vid 2002 någon gång. Kan också tipsa dig om att elektronikproblemen är starkt överdrivna. Jag hade inga elproblem med Lagunan, det enda med den Megane -04 jag ägde till för ett år sedan var att stereon gav upp 1 vecka innan nybilsgarantin gick ut, annars inget. Den Megane III jag äger sedan ett år har inte haft något problem heller. Har också en Clio -99 som andra/pendlarbil som tro det eller ej, alla elektriska funktioner funkar på. Elproblemen är 2000-talets rost och kan lika gärna dyka upp på vilken bil som helst. Min svåger hade fler elproblem på sin förra BMW 520D än vad jag haft på alla mina bilar tillsammans... hans nuvarande Passat gasbil står ganska ofta på verkstaden för diverse fel...
Men det finns gamla invanda åsikter om att vissa märken är si och andra så, och det är svårt att komma ur. Oftast har de som vet mest aldrig ägt någon bil av det märket själv.

#25
Gottfrid
2010-11-16 15:19

sweeny
Kul att du är nöjd med dina Renault-bilar. Du har helt rätt i att oftast har de som vet mest aldrig ägt någon bil av det märket själv, det gäller nog både franska bilars ev. krångel och Toyotas påstådda rostproblem.

#26
sweeny
2010-11-16 15:50

jag kanske haft tur, vad vet jag... är ingen "fanboy" även om det kanske verkar så, att det blivit några Renault nu beror på olika anledningar, bla kontakt med ÅF utseende prisvärdhet mm. De passar helt enkelt mina behov just nu. Men när vi bytte senast fanns andra bilar, bla Honda Civic, med i processen...
Toyota har jag aldrig ägt, därför avstår jag från att ha någon egentlig åsikt om hur de är som bilar. tycker faktiskt rätt synd om de som hela tiden måste få sitt bilval ifrågasatt av folk som drar allt över en kam. Jag kan faktiskt inte tänka mig att Toyota skulle vara så dåliga som vissa påstår, om det vore så att de hade någon modell som tilltalade mig vid bilbytestillfället skulle jag nog kunna tänka mig att överväga den.

#27
2010-11-16 16:12

Jag kan rekommendera ett besök på ViB Forum:
http://www.vibilagare.se/node/27196
där det här har diskuterats en hel del.

#28
Stig Wessling
2010-11-18 14:23

Att Toyota rostar beror på att det helt saknas rostskydd på tex: Hiace. Vi har på jobbet haft ett antal Haiace bussar som efter 10-15 år har hål så stora att en grävling kan krypa in. Vid koll visar det sig att det helt saknas rostskydd. Men vad gör det, via KVD auktioner har vi sålt don 15 år gamla bussarna för över 50000:-. Dom går bra i Afrika. Jag har själv en rostfri! Corolla som är 21 år. "Stickan"

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.