Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Tystare däck?

Bilfrågan: Tystare däck?

Bilfrågan

"Däckljudet på min Skoda Octavia RS är väl högt på vissa sorters underlag. Kan ni rekommendera däck som är tystare?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Skoda Octavia RS årsmodell 2008. En mycket trevlig familjebil med mycket fart och kraft men det jag stör mig på är att däckljudet är väl högt på vissa sorters oljegrus/asfalt.

Kan ni rekommendera något däck som är extra tyst? Min däckdimension är idag Michelin 225/45x17 och bara det gör väl att det blir känsligt för vägbuller.

Lars Olsson

SVAR:
Förmodligen är bilen utrustad med ZR-däck som är godkända för farter upp till 240 km/tim. Detta är högprestandadäck och konstruktionen är sådan att det är mycket svårt att få dem att rulla tyst.

De kommer att alstra mer ljud, vara stötigare och medverka till högre bränsleförbrukning och förmodligen ha kortare livslängd än ett standarddäck. Det är fler orsaker än däcken som medverkar till buller i kupén, i synnerhet på en bil av den här typen när andra egenskaper premierats.

Rådgör med din gummihandlare vid nästa däckbyte om däckval.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2010-11-16 12:39

Mitt råd är att montera så smala däck som möjligt med så liten dimension som bromsarna tillåter. Det ger en lugnare, tystare och komfortablare gång.

#2
sweeny
2010-11-16 12:50

Gösta, ditt råd kan vara olagligt! om bilen är typad med däck enligt ett visst hastighetsindex och en viss dimension får man inte avvika från det. Undantaget vinterdäck, men då får du hålla dig inom landet...

#3
Peugo
2010-11-16 13:54

Köper man en Octavia RS så får man nog tyvärr bli van med oljudet. :(
Provkörde RS -modellen men köpte en 1 år gammal Peugeot 308 SW GT istället också för att den är väldigt mycket tystare tom med 18" däck. RS är dock ingen dålig/tråkig bil.

#4
2010-11-16 13:54

Sweeny: Ja du har rätt, det kan tydligen vara olagligt. Detta hade jag ingen aning om. Regler är ju till för att följas oavsett hur dumma de verkar. Detta är ju synnerligen tråkigt för Skoda-ägaren ifall detta gäller hans bil. Då återstår i så fall bara att nyta bil till en modell med normala däcksdimensioner. Det är synnerligen olyckligt för oss bilister ifall man inte får byta däcksdimension, många nya bilar har rent groteska fälgstorlekar med så kallade lågprofildäck. Ofta ända upp till 18 tum, förutom att detta gör bilen okomfortabel och bullrig är dessutom denna typ av däck avsevärt mycket dyrare än motsvarande däck i normal storlek.

#5
Zoom Zoom
2010-11-16 14:01

Första valet måste ju vara att hitta tystare däck i samma storlek, annars åker han ju på nya fälgar med...
Detta med stora däck är ett konstigt mode.
Nuförtiden är det ju så att man ser fram emot att få lägga på vinterfriktionsdäcken - tystare och bekvämare.

#6
2010-11-16 15:01

Fördelen med bredare däck är större kontaktyta och därmed bättre friktion. Priset för denna fördel är mer däckljud.
Skoda är inte det mest ljudisolerade bilbygge man kan välja. Mjukare däck är ett gott råd men en tyst färd kräver nog omfattande ingrepp i detta fall.
Vi med begränsningar i vår bilbudget får nog acceptera en del kompromisser i vår bilupplevelse.
:o)

#7
JR406
2010-11-16 15:03

Ljudisolera bilen bättre? I dörrarna osv.

#8
Roland P
2010-11-16 15:05

205/55-16 är nog ok på den bilen.

#9
Roland P
2010-11-16 15:09

Det blir inte bättre friktion med större kontaktyta därför att trycket per ytenhet minskar.

#10
2010-11-16 15:26

Har jag missuppfattat ordet "friktion"?
Jag menar att fordonet får bättre grepp med större kontaktyta. Nu avser jag gummidäck mot asfalt!
Eller ?

#12
Marc
2010-11-16 16:20

Förutom vad Gösta-L nämner, så får man även bättre grepp vid halka med smala däck. Men i praktiken är högprofil/Octavia RS ett icke existerande alternativ för den människosort som köper RS. Även 205/16 låter rätt bedrövligtLpå standard-Octavia. Blir väl än värre på RS. Ljudisolera bilen ger visserligen förtjänst till den som gör jobbet. Men ingen förbättring som står i proportion till kostnaden. Ljudnivån på olika däcksfabrikat är för liten för att bli en lösning.
Som jag ser det finns det bara 3 vettiga alternativ:
1. Flytta från Sverige. De flesta länder i Europa har tyst asfalt.
2. Köra med skyddskåpor för öronen.
3. Acceptera bullret som ett välförtjänt Gud´s straff, för att man valt en okomfortabel bil.

#13
S-E S
2010-11-16 16:31

Jes, du har nog missuppfattat friktion. Tyngden har en avgörande betydelse. Jämför F1-bilarnas vingar för ökad downforce och därmed ökad friktion.
Marc, du glömde att man kan vrida på stereon, annars rekommenderar jag en provkörning innan köp.

#14
l-o edholm
2010-11-16 16:55

jag bytte sommardäck i våras och min skoda octavia combi co amb 1,6 från 2005,
blev mycket tystare.
jag bytte till goodyear, efficient grip 195/65 r15 91h

#15
2010-11-16 17:12

Köper man en bil med 225/45-däck och därmed tror att man blir en bättre bilförare, får man ta olägenheterna oavsett däckfabrikat. Inte någonstans har man nytta av däck som man kan köra i 240 km/tim, inte ens i Tyskland där det oftast är rekommenderad högsta hastighet på motorväg men f-n tar den som kört fortare om det händer något.

#16
Marc
2010-11-16 18:49

S-E S, provkörning kan råka hamna på slät asfalt. Dessutom, om man är ivrig på en speciell bil, har man ofta en tendens att förtränga nackdelar. Som t.ex. buller. (kan bara skratta åt de misstag jag själv gjort i den vägen.) Vrida på stereon är ett vanligt råd. Min åsikt är att 2 bullerkällor betyder dubbelt buller.
Själv ägde jag också l-o edholms, så när som på att min var 5D. Den var så bedrövlig även med 15" friktionsdäck, så jag sålde den. Edholms förbättringshistoria tror inte jag på. Om han inte menar att den blev tystare vid byte från dubbdäck. Tror mer på de otaliga tester som gjorts. Där skillnaden mellan olika fabrikat är minimal.

#17
sweeny
2010-11-16 19:24

Leifer: det där var inget vidare tips, att man inte ska köra med vinterdäck på sommaren trodde jag alla med det minsta lilla bilintresse fattat vid det här laget... har man en bil med lite extra prestanda ska man väl inte offra grepp och bromsförmåga på det sättet.

#19
sweeny
2010-11-16 19:39

det är inte min bedömning, utan de som testar däck... det är mjukare gummi i dem och det är inte bra på sommaren mht förlängd bromssträcka osv.
Har man köpt en prestandabil så har man s.a.s "tagit fan i båten" och får ta det för vad det är. jag har 205/50/17 på min bil och jag tycker inte de väsnas något speciellt.

#20
Roland P
2010-11-16 19:46

Re Jes
Med samma gummiblandning så får du inte bättre grepp med större kontaktyta, en fysikalisk lag. Men bredare däck har oftast mjukare gummi.

#21
2010-11-16 20:28

Intressant Roland P.
Varför har formel 1 bilar breda däck? De vill väl åka så fort det bara går och då med minsta möjliga rullmotstånd kanske också gärna utan onödiga kostnader såsom mer gummi än nödvändigt. En uppsättning 145/15/28 skulle naturligtvis se löjliga ut men vara lika bra, om inte bättre .. eller?
.
Jag är inte slängd i fysiken mer än till medelbetyg men erfarenheten säjer mej att mer kontakt ger mer grepp.
Jag har en sommarbil med 225or bak. Ett år missade jag att kolla lufttrycket, vilket naturligtvis ger mindre kontaktytor och jag fick sladd i nästintill varje rondell. Vid rätt lufttryck är det i princip omöjligt att få den att släppa på asfalt (i normala kurvor och rondeller).
.

#22
Christer Eng
2010-11-16 20:31

Min uppfattning är att däcken och asfalten är det som bestämmer oljudet mer än bilmodell. Efter att haft tillfälle att testa lite olika bilar senaste åren så är asfalten den största boven. Runt stockholm är den katastrfalt dålig. På väg söderut blir det bara bättre o bättre.. Danmark är bra. Tyskland underbart.

#24
Marc
2010-11-16 20:54

Herr Eng, om du menade däckdimension/asfalt så instämmer jag. Men nu är det ju tyvärr så, att du och jag kan inte bestämma asfalt, men vi kan bestämma vilken bil vi väljer att köpa. (De flesta nya bilmodeller har ok ljudkomfort på kontinenten. De flesta nya bilmodeller har inte ok ljudkomfort på 80% av vår asfalt.)

#25
sweeny
2010-11-16 21:08

Leifer, jag skulle inte välja dem för vintern heller, lika lite som de "åretruntdäck" som snålproppar på blocket framhäver som nåt positivt... varken bra på sommar eller vinter...
riktiga nordiska vinterdäck på vintern och bra riktiga sommardäck, absolut inget kina-skräp.

#27
sweeny
2010-11-16 21:46

tyvärr rår man inte på de som kör som om de vore blinda, då styr man inte längre händelseförloppet och det hjälper inte hur försiktigt man själv kör, utan då kan man vara utlämnad till att man själv har den mest optimala säkerhetsutrustningen. då kan några meter kortare bromssträcka göra all skillnad...

#29
sweeny
2010-11-16 22:49

det finns mycket att oroa sig för men man kan iaf se till att man själv har bäst utrustning istället för att medvetet nedrusta sin bil... sen kan man inte göra så mycket mer om man inte vill stanna hemma...

#30
StolpeUt
2010-11-16 23:03

Jag har Continental SportContact 3 235/40-18 på min VW och de är tystare än de Pirelli P7 205/55-16 som satt på i original, dessutom rullar den lättare med Contidäcken. 205/50-17 är ett alternativ som ger ungefär samma rullomkrets som 225/45-17 och klarar samma belastning om man väljer XL-modellen. Nokia Hakka Z-däck brukar vara ganska tysta. Läs däcktester.

#31
Marc
2010-11-17 12:25

Den träffande signaturen "StolpeUt" föreslår byte från 16" till bredare 18". Väntar bara på att nån annan toksignatur tycker att 20" blir ännu tystare. För att brädas av nån heltok, som tycker det blir allra tystast att köra på fälgarna. (Alla i ålder 7-9 år.)

#32
Lasse Gustavsson
2010-11-17 15:11

Byt till Yokohama decibel!! Det gjorde jag på min SEAT Toledo - Det blev mycket tystare i bilen!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.