Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Hur blir min bil avmagnetiserad?

Bilfrågan: Hur blir min bil avmagnetiserad?

Bilfrågan

"Jag är elallergiker och vill undvika farliga magnetfält i bilen. Går det att bygga om bilen eller placera batteriet baktill?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Om man har en bil med dieselmotorn fram och batteriet placerat baktill blir det väl inga farliga magnetfält eftersom dieseln inte har några tändstift? Om man har en bensindriven bil med liknande konfiguration, finns det någon firma som avmagnetiserar bilen med hjälp av ombyggnadssatser?

Volvo hade ju problem med detta för några år sedan och sålde ombyggnadssatser. Vad kostar en sådan ombyggnad? Går det att göra på alla bilar?

Elallergiker

SVAR:
En modern bil har en mängd elektriska ledningar dragna i karossen. Tändningen är bara en av strömförbrukarna och därför är en dieselbil inte fri från elledningar till motorrummet. All ström som passerar genom en elledning ger upphov till magnetfält.

Det går inte att avmagnetisera en bil men däremot att skärma av magnetfälten. Största strömförbrukarna är naturligtvis bilar som helt eller delvis drivs av elektricitet. Hybridbilen Toyota Prius har dock visat sig ha väl avskärmade elkablar, då de uppmätta magnetfälten varit förhållandevis svaga.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

SVAR:
Det togs fram avskärmade kabelmattor till Volvos S60, V70, XC70 och S80 producerade fram till 2002, som oroliga kunder kunde låta montera. Om frågeställaren känner oro beträffande sin egen bil vill jag rekommendera att ta kontakt med en Volvo-verkstad. Den har detaljerad kunskap om vad som gäller för respektive bilmodell.

Bo Larsen, Volvo Personbilar Sverige AB

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2010-11-17 09:02

Mitt råd till är att införskaffa en bil av av äldre årsmodell med förgasare. Dessa bilar har minimalt med elektriska finesser. Volvo 140 och tidiga 240 är relativt moderna med dagens mått och dessutom driftsäkra samt billiga i drift.

#2
2010-11-17 09:29

Eller försök att få tag på en riktig veteranbil från före 1910 års modell, med glödrörständning, vevstart och karbidlampor.
De har garanterat ingen magnetisk strålning.

Men hur du ska bete dig när du åker parallellt med en järnväg eller passerar ett järnvägsspår vet jag inte.
Inte heller hur du ska skydda dig från den kontinuerliga strålning som du utsätts för från t.ex. TV-sändare m.m.

#3
sweeny
2010-11-17 09:51

elallergiker... hmmm....

#4
Mr Mori from Suntory
2010-11-17 10:38

Börja cykla istället!

#5
Acke
2010-11-17 11:40

Batteriet sänder inte ut några magnetfält som kan nå kupen. Om du flyttar batteriet bak kommer däremot kablarna att skicka ut magnetfält, i synnerhet vid start eftersom det då kan gå flera hundra ampere genom ledningarna. En bilkaross är dock en Faradaybur som inte släpper in några magnetfält från motorrummet.

Personligen är jag dock helt övertygad om att elallergi är en neuropsykiatrisk stressreaktion med psykosomatiska manifestationer, och som förvisso kan triggas av elektriska fält eller magnetfält, men där lösningen knappast ligger i att försöka bli av med alla sådana fält, utan snarare i att ta itu med de underliggande problemen.

#6
2010-11-17 11:40

Prius har lägsta magnetfälten av dessa uppmätta bilar som i sin tur har flera gånger lägre magnetfält än ett pendeltåg.
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Global/Nyheter/2010/Matprotokoll-Elhybridbilar.pdf

#7
Pedahlen
2010-11-17 13:13

Elallergiker, 100% rent trams.

#8
2010-11-17 16:21

Acke, jag håller med dig om det mesta, men inte om att bilkarossen skulle isolera mot magnetfält, det gör den inte.
En Faradays bur ger en elektrisk skärmning, under vissa omständigheter, den får t.ex. inte ha några hål eller genomföringar som är större än 1/6-del av plåttjockleken.
Men den skärmar endast av magnetfält till liten del och då endast om den är av magnetiskt material.

Sedan håller jag med dig om dina antaganden om vad elallergi beror på, med ett litet förbehåll.
Jag själv och några bekanta har förmågan att med två bockade ståltrådar känna var nergrävda ledningar ligger och hur sjutton kan det fungera?
Det finns ingen vetenskaplig förklaring utan anses som inbillning.
Ändå funkar det!

#9
J
2010-11-17 22:01

en elallergiker kan naturligtvis inte ha bil. Fast en elallergiker har nog det ändå, eftersom elallergi är en bluff.

#10
Alessandro
2010-11-17 22:55

Tydligen är elöverkänsligas vanligaste bil en bil med motorn bak som t.ex gamla VW bussar.
Annars så är det väl Tatra-613 som är bra?

#11
Hadock
2010-11-18 00:30

Saabnisse, och andra som har förmågan.
Det finns en kille vid namn James Randi som har satt upp en fond på 1 miljon dollar till den som kan bevisa sig ha övernaturliga förmågor (japp slagruta räknas hit). Allt du behöver att göra är att visa din förmåga i ett vetenskapligt kontrollerat expriment (du får själv berätta hur du vill göra) och sedan är pengarna dina! Här är länken http://www.randi.org/site/index.php/about-the-foundation.html. Tänk på mig när du blivit rik ;]

James Randi grundade sin organisation 1996 och arbetar för att främja det kritiska tänkandet.

Lycka till!

#12
elektriker
2010-11-18 08:02

För det första: elallergi finns inte - det är en psykiskt tillstånd/vanföreställning.

Hursomhelst: varför i hela friden skulle magnetfältet I kuppen bli MINDRE av att batteriet sitter i BAK? Snarare borde matarkablar som då måste gå bagage->motorrum oundvikligen ge ÖKAT magnetfält i kuppen?

Men eftersom det elallergi är en vanföreställning så blir såklart "symptomen" mindre om "sjuklingen" TROR att det är bättre med batteriet i bak...

#13
2010-11-18 14:40

Hadock, jag känner till den där sighten, jag känner också till många som tvivlar och det finns ingen förklaring.
Men något lurt är det.
Jag skulle kunna diskutera det här mycket mer men det hör inte hemma här.

Men det har givetvis inget med elallergi att göra, det är något som jag alltid ansett vara psykosomatiskt.

Jag minns en dam som ansåg sig så elöverkänslig att hon reagerade på ett tänt stearinljus!!!.

#14
Professor Balthazar
2010-11-18 17:03

För övrigt är det synnerligen dumt att ha batteriet bak (om motorn sitter fram). Då måste nämligen en kraftig pluskabel dras genom bilen, och när motorn startas går det ca 300 ampere i kabeln.

Jag har själv sett hur en elallergiker slagit volter inne i bilen när han vred om startnyckeln.

Själv bär jag en tyrolerhatt (fast utan fjäder) som jag lindat in i extra kraftig ugnsfolie. Den reflekterar effektivt all form av strålning och jag kan obehindrat röra mig ute i verkligen. Rekommenderas!

#15
Daniel Olsson
2010-11-18 22:37

Saabnisse, klart du ska ta pengarna! Inte vara jantig och ringakta din förmåga!

Kommer dessutom att vara väldigt bra publicitet för Sverige då vi har den första konstaterade personen med övernaturliga krafter!

Med ivriga önskningar om välgång och framgång!

Daniel

#16
Roland P
2010-11-20 10:23

Saabnisse: Det där med böjda ståltrådar funkar, fast jag brukar använda koppartrådar.

#17
2010-11-20 11:33

Är elallergi verkligen en bluff?
Det är kanske inte en allergi i vanlig bemärkelse men jag skulle nog inte avfärda problemet som en bluff.
Jag har sett "slagrutefolk" använda träklyka, tumstock och diverse metallpinnar. Med den "förmågan" kan man tydligen hitta både el-ledningar och vatten. Jag har inte hört någon säja att de själva känner av förekomsten bara att pinnen vill böja sej. I mina händer är dock slagrutepinnen bara en pinne
Eftersom jag vet att fenomenet existerar kan jag också tro på en "överkänslighet".
.
Många djur, fåglar fiskar och däggdjur har uppenbarligen medfödda och inbyggda Tom-Tom's för att kunna navigera. Eller känner de helt enkelt av jordens magnetfält? Övernaturligt eller väldigt naturligt?
.
Jag tycker att det skulle vara synnerligen besvärligt och tråkigt med ett dylikt problem. Det är ju inte bara bilen som alstrar magnetfält, det finns ett otal apparater i hemmet också.

#18
2015-06-24 10:11

Jag tror gärna på elallergi och andra "oförklarliga" fenomen, men inte utan att det har påvisats genom korrekta upprepningsbara försök. Den som vet sig ha förmågan kan hämta ut en miljon dollar hos James Randi.

#19
2016-05-31 21:14

Jag lämnar frågan om "elallergi" åt sidan och svarar bara på hur man minimerar elfält.

Kablaget ska ligga så att plus och minuskabeln (jordkabeln) följer varandra tätt intill. Biltillverkare som exempelvis har batteriet där bak och har kopplat plus till motorutrymmet och bara dragit en kort kabel på minuskabeln (jordkabeln) direkt till karossen har högre värden än de som låtit minuskabeln löpa jäms med pluskabeln fram till motorutrymmet (ex vis som på en volvo S80 - där det också finns ett kit för ombyggnad för de som oroar sig).

En vanlig klockradio vid sängkanten har dock högre magnetfält än Volvon ändå (i huvudhöjd).....men det är en annan sak. Ombyggnadssatsen finns för de som vill.

#20
2017-06-01 20:24

2010.

Men med allt mer elektrisk utrustning i modeller efter år 2010 och elektronik i bilarna har vissa specifika modeller mycket höga strålningsfällt oavsett motortyp.
Skillnaderna mellan olika bilmärken och modeller kan vara mycket stora.

Att bara nämna Volvo i sammanhanget är tokigt, här förekommer många fler även när batteriet sitter fram.

https://www.youtube.com/watch?v=My5leLBbNqI

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.