Nästa artikel
Bilfrågan: Hur länge ska ESP fungera?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur länge ska ESP fungera?

Publicerad 14 mars 2011 (uppdaterad 14 mars 2011)
"ESP slutade fungera efter 2 400 mil med min Skoda Octavia. Vad är det gäller i detta fall?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag är ägare till en Skoda Octavia -06, 2 400 mil. ESP slutade fungera och eftersom bilen snart ska in för besiktning, ringde jag upp Bilprovningens tekniska upplysning. Jag fick till svar att det är biltillverkaren som är ansvarig för att ESP fungerar upp till 6 000 mil eller sex år.

Märkesverkstan säger att det är två år som gäller. Verkstan vill att jag ska ta reparationen på maskinskadeförsäkringen. Reparationskostnad beräknas till cirka 18 000 kr. Jag får betala självrisken själv.

Vad är det som gäller i detta fall? En så här viktig säkerhetsdetalj bör väl fungera längre än 2 400 mil?

Arne Palm

SVAR:
Det är endast för avgasreningen som tillverkaren är skyldig, enligt olika lagstiftningar, att kostnadsfritt åtgärda fel upp till fem år eller 8 000 mil. För övriga system är det upp till fordonstillverkaren att ange hur lång garanti som gäller och i Skodas fall är det två år.

Den uppgift du fått från Bilprovningen är dessvärre felaktig. Ett ESP-system är gjort för att vara hela bilens livslängd men som med alla komplexa system kan fel uppstå.

Det är viktigt att du ber verkstaden göra en bedömning av vad som har hänt och helst fastställa orsaken. Du har ju alltid rätt att göra en reklamation hos bilimportören.

Se också den här artikeln.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-14 09:06
Yarl

Uselt av Skoda. Bosch, samma som i alla andra bilar. Men Skoda är kanske sämre ändå.

#2 • Uppdaterat: 2011-03-14 09:22
saabnisse

Reklamera direkt till Skoda Sverige, inte via märkesverkstan.
Det här bör gå som ett good-will åtagande om de är rädda om sina kunder.
Går de inte med på det, ta in offert på reparationen från fristående verkstäder också.

#3 • Uppdaterat: 2011-03-14 10:33
Gösta_L

18 000 kronor för att laga en bil som gått 2400 mil, man häpnar. Detta är konsekvensen av den teknikhysteri som pågår bland biltillverkarna, felen blir fler och fler samt svårare att åtgärda. Den ruttna verkstadsbranschen med tillhörande direktörer gnuggar sina gnidna händer.

Jag välkomnar att vissa biltillverkare återgår till rötterna och minskar elektroniken i bilarna, dessa har framtiden framför sig.
Även den mest inbitne elektronikförespråkaren kommer ändra åsikt när de feta verkstadsfakturorna börjar rulla in.

#4 • Uppdaterat: 2011-03-14 11:04
Gert Andersson (ej verifierad)

Rätt åt dem, sådant händer när man köper en rullande jättedator.

18 000, det kostade nog inte min Nissan under sina 22 år i min ägo. Billig i inköp var den med.

Det finns inget vett i borgarnas Sverige!

#5 • Uppdaterat: 2011-03-14 11:40
Roger Skagerström

Rätt åt dig med antar jag, Gert, som fick byta motor i Avensisen två gånger?

Helt klart dåligt att det inte går på nån goodwill.

Fast o ena sidan - saker kan gå sönder. Det är en risk man får ta. Låter underligt att bara ESP'n dött dock. Då borde hela systemet med ABS också dött.

#6 • Uppdaterat: 2011-03-14 12:30
Gösta_L

Väl talat Gert. Det sunda förnuftets tid är förbi. Men med Juholt vid rodret kanske det trots allt går att rädda landet från ruinens brant.

#7 • Uppdaterat: 2011-03-14 13:12
Mistro

Bra Gert......Bättre om alla körde runt i skitiga och livsfarliga 80 -tals bilar.
Alla som tänker framåt och köper nya saker får skylla sig själva!
Varför köpa en ny TV? ...den går ju ändå sönder om ca 8 år o.s.v

#8 • Uppdaterat: 2011-03-14 13:18
FLAC

till alla som är rädda för teknik: det finns ju en tidning för er, varför hänger ni här där de provar nya bilar? längst upp på sidan finns en svart list där det bl a står "klassiker" tryck där så får ni ert lystmäte av järnspettsteknik och gamla rostiga det-var-bättre-förrbilar.

#9 • Uppdaterat: 2011-03-14 14:09
GF

Otur för Octavia. Men inte alla Octavia.
Jag har köpt fabriknytt bil en Skoda Fabia 1,2 HTP årsmodell 2006 med utrustning ESP. Nu har den gått 12970 mil och har ingen byt ESP.

#a • Uppdaterat: 2011-03-14 14:31
lubos

Tack för att Du upplyser oss andra eventuella kunder om bilmärkets dåliga kvalitéer! Om vi alla hjälps åt så kan vi göra vissa fabrikat "osäljbara" eller åtminstånde tvinga ned priset i förhållande till underhållskostnaderna! Översiktligt verkar de japanska och koreanska bilmärkena ha betydligt större värde än de europeiska och amerikanska!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.