Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Hur länge ska ESP fungera?

Bilfrågan: Hur länge ska ESP fungera?

Bilfrågan

"ESP slutade fungera efter 2 400 mil med min Skoda Octavia. Vad är det gäller i detta fall?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag är ägare till en Skoda Octavia -06, 2 400 mil. ESP slutade fungera och eftersom bilen snart ska in för besiktning, ringde jag upp Bilprovningens tekniska upplysning. Jag fick till svar att det är biltillverkaren som är ansvarig för att ESP fungerar upp till 6 000 mil eller sex år.

Märkesverkstan säger att det är två år som gäller. Verkstan vill att jag ska ta reparationen på maskinskadeförsäkringen. Reparationskostnad beräknas till cirka 18 000 kr. Jag får betala självrisken själv.

Vad är det som gäller i detta fall? En så här viktig säkerhetsdetalj bör väl fungera längre än 2 400 mil?

Arne Palm

SVAR:
Det är endast för avgasreningen som tillverkaren är skyldig, enligt olika lagstiftningar, att kostnadsfritt åtgärda fel upp till fem år eller 8 000 mil. För övriga system är det upp till fordonstillverkaren att ange hur lång garanti som gäller och i Skodas fall är det två år.

Den uppgift du fått från Bilprovningen är dessvärre felaktig. Ett ESP-system är gjort för att vara hela bilens livslängd men som med alla komplexa system kan fel uppstå.

Det är viktigt att du ber verkstaden göra en bedömning av vad som har hänt och helst fastställa orsaken. Du har ju alltid rätt att göra en reklamation hos bilimportören.

Se också den här artikeln.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-03-14 09:06

Uselt av Skoda. Bosch, samma som i alla andra bilar. Men Skoda är kanske sämre ändå.

#2
2011-03-14 09:22

Reklamera direkt till Skoda Sverige, inte via märkesverkstan.
Det här bör gå som ett good-will åtagande om de är rädda om sina kunder.
Går de inte med på det, ta in offert på reparationen från fristående verkstäder också.

#3
2011-03-14 10:33

18 000 kronor för att laga en bil som gått 2400 mil, man häpnar. Detta är konsekvensen av den teknikhysteri som pågår bland biltillverkarna, felen blir fler och fler samt svårare att åtgärda. Den ruttna verkstadsbranschen med tillhörande direktörer gnuggar sina gnidna händer.

Jag välkomnar att vissa biltillverkare återgår till rötterna och minskar elektroniken i bilarna, dessa har framtiden framför sig.
Även den mest inbitne elektronikförespråkaren kommer ändra åsikt när de feta verkstadsfakturorna börjar rulla in.

#4
Gert Andersson
2011-03-14 11:04

Rätt åt dem, sådant händer när man köper en rullande jättedator.

18 000, det kostade nog inte min Nissan under sina 22 år i min ägo. Billig i inköp var den med.

Det finns inget vett i borgarnas Sverige!

#5
2011-03-14 11:40

Rätt åt dig med antar jag, Gert, som fick byta motor i Avensisen två gånger?

Helt klart dåligt att det inte går på nån goodwill.

Fast o ena sidan - saker kan gå sönder. Det är en risk man får ta. Låter underligt att bara ESP'n dött dock. Då borde hela systemet med ABS också dött.

#6
2011-03-14 12:30

Väl talat Gert. Det sunda förnuftets tid är förbi. Men med Juholt vid rodret kanske det trots allt går att rädda landet från ruinens brant.

#7
2011-03-14 13:12

Bra Gert......Bättre om alla körde runt i skitiga och livsfarliga 80 -tals bilar.
Alla som tänker framåt och köper nya saker får skylla sig själva!
Varför köpa en ny TV? ...den går ju ändå sönder om ca 8 år o.s.v

#8
2011-03-14 13:18

till alla som är rädda för teknik: det finns ju en tidning för er, varför hänger ni här där de provar nya bilar? längst upp på sidan finns en svart list där det bl a står "klassiker" tryck där så får ni ert lystmäte av järnspettsteknik och gamla rostiga det-var-bättre-förrbilar.

#9
2011-03-14 14:09

Otur för Octavia. Men inte alla Octavia.
Jag har köpt fabriknytt bil en Skoda Fabia 1,2 HTP årsmodell 2006 med utrustning ESP. Nu har den gått 12970 mil och har ingen byt ESP.

#10
2011-03-14 14:31

Tack för att Du upplyser oss andra eventuella kunder om bilmärkets dåliga kvalitéer! Om vi alla hjälps åt så kan vi göra vissa fabrikat "osäljbara" eller åtminstånde tvinga ned priset i förhållande till underhållskostnaderna! Översiktligt verkar de japanska och koreanska bilmärkena ha betydligt större värde än de europeiska och amerikanska!

#11
2011-03-14 19:10

Lita inte på att det är så dyrt att laga. Verkstan har säkert räknat på att byta "allt" och det kanske enbart är någon givare som gett upp. Kolla med någon annan verkstad!

#12
Gert Andersson
2011-03-14 20:42

Skoda: Smådyrt vid köp, jättedyrt sedan. Dacia: Jättebilligt vid köp, jättebilligt sedan.

Gösta_L: Jo, vi får hoppas på att Juholt får makten. Folk var tyvärr rädda för att rösta på Mona och ser hellre ett land i förfall än henne som statsminister.

Jag blir mer och mer socialdemokrat, funderar på att byta dit.

Alla bilar med ESP är en fara. Folk litar på systemenet men det kan gå sönder när som helst. Och hur många kommer att lägga denna summa på sin begagnade bil, framförallt när bilen börjar tappa värdet?

Dacia bygger sina bilar från början för att klara av ett liv utan ESP. Bra balansering och smala däck.

Logan utan ESP kändes mer trygg än en en Audi med ESP.

Hur kommer ESP-byggda Audin som fungerar dåligt utan ESP och dessutom har breda däck bete sig när den inte längre har ESP eller när ESP oväntat går sönder?

Jag har den sista tiden reagerat på farliga omkörningar. Det är nästan bara bilar med ESP som kör som idioter. De andra väljer i regel att anpassa sig istället.

#13
Gert Andersson
2011-03-14 22:32

Roger: Frugan var för godtrogen. Toyota var kvalitetsbilar för 10 år sedan och det levde hon kvar hvid när hon köpte sin Avensis af årsmodell 2006.

Två motorbyten det senaste halvåret. Vad ska man säga? Dessutom lika många återkallningar.

Gissa vad vi tycker om bilen!

Nej, tacka vet jag Toyota när sossarna vhar som störst.

#14
2011-03-14 22:41

@Gert Andersson

ang ESP....jag stänger alltid av det när det skall busköras, annars bromsas motorn ner och det går inte att åka brett i kurvorna.
Men på vintern när man åker med mjuka vinterdäck så är det ett perfekt verktyg att köra oangagerat...
MVH Roger

#15
2011-03-14 23:04

Roger Z: Beror på märke :P Min Mazderati slår aldrig av effekten på motorn. Mercas ASR är hemskt på den fronten däremot!

#16
2011-03-15 08:13

Gert: Tack och lov är Socialdemokraterna snart ett minne blott då de idag är fridlysta,...för mig får de gärna lägga sig ner och dö för det åtgjärdspaket som behövs för att banka in lite sunt förnuft i dem lär nog knappast finnas.
Dö var kanske ett starkt ord men vi kanske kan bygga ett Museum till dem....finansierat utav intäkterna.
Då kan alla Dinosaurier som fortfarande tror att det var bättre förr gå dit,fika tillsammans och snacka skit....Men ni är som sagt utdöende!
Dock är det ju kul att det finns en ny bil som du fortfarande kan förlika dig med men den glädjen är snart också slut .....om du inte importerar själv....ifrån Indien eller nåt!

#17
2011-03-15 09:25

"Skoda: Smådyrt vid köp, jättedyrt sedan. Dacia: Jättebilligt vid köp, jättebilligt sedan."

frågan är alltid densamma-hur mucke bil för penngarna ? man kann ej kräva en stackars Skoda att denne skall VW vara !

#18
Gert Andersson
2011-03-15 09:28

Dacia håller bättre än Skoda.

#19
2011-03-15 16:37

Hur många har drabbats? Vad har den aktuella bilen varit med om? Har man gjort egna eftermonteringar av eliktronik? Har bilen lämnats in på ugnslackering utan att databoxen kopplats ur?
Man ska nog ställa sig dessa frågor innan man misskrediterar något märke som man inte själv äger.

#20
2011-03-15 19:07

Gert:
Jaså säger du Dacia håller bättre än Skoda.
Jag hade hjälpt bekant som har Renault 19 -96 gått nära 19000 mil och byte kamrem som jag plockat isär satt ny kamrem på plats var det jättesvårt trånga sidor att ta in mutter i hand. Och en till kylare i botten slang omöjlig ta isär att ta ut kylare. Bilen är mycket anmärkning därför bestämde skrota år 2009.
Renault motor är inte kul och ofta går sönder.

#21
2011-03-15 19:08

Dacia är Renault motor.

#23
2011-03-15 20:39

GF: jobbar du med bilar eller skruvar du bil hemma i garaget, för i så fall säger det ju inte något speciellt om hur bra eller dålig Renault är... hemmaamatörer kan förstöra vilken motor som helst. dessutom är det en 15 år gammal bil du nämner, säger ingenting om Renault idag. ett tips: Renault har fler modeller av motorer än den som satt i din polares Renault 19...

#22
Gert Andersson
2011-03-15 20:49

Jag pratar självklart om Dacia 2008-. Inte några 90-talare.

Om ni vill kan vi ta upp Skodas verkliga fiaskon, Favorit och Felica. Den sistnämnda en katastrof trots VW-samarbete.

Skillnaden mot Renaultär att dacia är enklare, bilen och innehåller BEPRÖVAD Renaultteknik.

Motorerna är hämtade från förra Clio och de motorenrna är kända för att vara bra.

Så Dacia äro en bra motor och sparsamt med el som kan ställa till det. Beprövade delar från stora Renault.

#24
Gert Andersson
2011-03-15 23:19

Dacia Sandero, en charmig Rumän. Gokart!

Beprövade delar från stora företaget Renault.

#25
2011-03-15 23:52

@Gert Andersson

Du börjar ju låta som "Skoda Prisvärd"...tjata om Dacia och Renault....Renaultbilar som är 3 år gamla ligger förf*n sist i tom. besiktningsstatistiken....30% av bilarna underkänns vi första besiktningen....katastrof....Mina Saabar, Volvos, VW och Skodor jag ägt har aldrig någonsin fått en anmärkning. Men det kanske beror på att den typiska Renaultägaren är synnerligen bilointresserad och kollar inte ens om framlaporna lyser på bilen.... :)

#26
Gert Andersson
2011-03-16 00:00

Gert älskar inte Renault. Det äro Dacia som jag älskar.

Vad hände med t ex skoda prisvärd? Verkar inte ha något nytt nick nu när man måste vara registrerad.

#27
2011-03-16 00:16

Flac: Jag hade haft jobbat bilia bilverkstad. Men byter jobb istället fastighetsskötaren och ber mig och bekant hjälper att fixa Renault. Det var gamla Renault 19 var väldigt trånga. Men såg jag film nyare Renault Scenic för kamrembyte plockar isär massor grajer delar i motorhuv att arbeta flera timmar dyrt.

#28
2011-03-16 00:21

Gert: Jag förstår Dacia är enkel och robust bil. Dacia behöver ha Renault motor och är enkel utan att ha full utrustning.

#29
2011-03-16 22:42

Beprövad Renaultteknik. Det var ett intressant uttryck ;)

Ska man anta att "beprövad" andvänds som ett uttryck för kvalitetssäkring? ;)

Sen undrar jag lite vad som är så bra med Dacia konstruktiontsmässigt? Den har väl ändå elektroniskt tändsystem? Den har väl en styrdator? Tippar på att den har alla sensorer som vanliga bilar också har i motor och växellåda?

Vidare är jag rätt säker på att den har centrallås, innerbelysning, elspeglar, elektrisk defroster på bakrutan, AC, elhissar, stolsvärme och ett radiosystem. Ej handvevade vindrutetorkare får man förmoda. ABS har den och vissa exemplar är till och med utrustade med det högteknologiska systemet anti-sladd.

Vad är det då den saknar? Den har kanske inte elektriskt infällbara speglar. Kanske saknar elsstolar? Troligen har den inte kurvljus heller. Strålkastarspolning är förvisso ett top-of-the-line-tillval man inte kan få.

DET ENDA jag kan få för mig att den inte är utrustad med, som kan orsaka problem på bilar som har det, är väl tvåzon's klimatanläggning, som jag antar kan vara en lite mer avancerad konstruktion med spjäll etc jämfört med en enkel AC.

Men i övrigt är det en vanlig jävla bil med samma grejer som de andra har.

Skillnaden är att Dacia är profilerat som låprismärke. En snikutrustad X3 med minsta motorn BMW kan erbjuda, med tygstolar och vinylratt skulle också gå att sälja till det priset. Men de är profilerade som ett högprismärke och kan därmet ta betalt.

Tror grejen med Dacia är att Renault har förutspått anstormningen av billiga Kina-bilar som är på antågande, och genom Dacia gör sig närvarande på lågprismarknaden, och gör det innan kineserna hinner hit. Då har man redan ett etablerat märke som jag tror man hade hoppats skulle leva lite på Renaults säkerhetsrykte och sopa mattan med de "livsfarliga kinabilarna".

Även om jag tror jag är överens med dig Gert, att det krävs enormt mycket mer ingenjörskunnande att bygga en liten, rymlig och säker och billig bil än en stor motorstark dito så handlar Dacia knappast om något sådant. Grundläggande krocksäkerhet (material, balkkonstruktioner etc) är bara att låna rakt av från Renault. Sen sätter man in billigast möjliga komponenter och utrustning. Klart. Sen säljer man dom med lägre marginal än brukligt. Man tjänar inte så mycket per bil men man kommer finnas på den, som jag tror, rätt stora marknaden för billigare bilar. Många kommer vilja ha billigare, miljövänliga bilar i framtiden, speciellt när de gamla skattas sönder.

#30
2011-03-17 08:44

Om det nu var så att det bara var så enkelt att bygga bilar med "gammal" teknik så torde ju priset kunna bli än lägre? ...Clio Storia såldes ju länge till ett lägre pris med framgång även i Sverige.
Men det hade ju kanske inte fungerat för alla andra fabrikat att fortsätta sälja äldre modeller?
kan ju undra hur det fungerar i Vw-koncernen?
Är det billigare att bygga en Vw,Skoda eller Seat än en Audi?
Tjänar Vw mindre på en såld Seat eller Skoda än på en Vw o.s.v ?

Skulle tro att det skiljer mer mellan en Audi och en skoda än många Skodaägare tror men om t.e.x ESP systemet skulle vara bättre för att det sitter i en Audi har jag ju svårt att tänka mig.

Tycker att det fokuseras allt för mycket på vilket märke som sitter på bakluckan idag,..då all teknik oavsett fabrikat gör bilarna mycket sårbara.

Själv har jag sedan jag var liten bara hört negativa saker om t.e.x Franska bilar och även Skoda var bannlysta.
Men när det säljs miljoner fler Franska bilar än "Svenska" så borde ju tekniken vara ganska beprövad idag? ...Tror inte ett dugg på att en bil idag efter 10 år är särsklit mycket att ha oavsett fabrikat och när då en bil med "prestige" sjunker lika mycket i värde på ett eller två år som en bil utan denna värdefulla prestige kostar som ny....ja då är valet för mig lätt.

#31
2011-03-17 10:10

@Roger: Min jobbarkompis beställde i dagarna en ny Dacia Logan, helt utan alla de saker du räknade upp. Inte ens sätesvärme ville han ha. 84500 betalade han för en helt ny bil, med fönstervevar och manuella dörrlås. Vad man tycker om det är upp till var och en, men att det GÅR att köpa en bil utan "onödig" elektronik (motorstyrdon och instrumentkluster) känns uppfriskande! Se www.dacia.se för att se vad du inte behöver välja :)

#32
2011-03-17 11:29

Bilarna Renault och Dacia är lågprismärken som åtminstone jag bojkottar. Den enda lågprisvariant, (om man nu kan kalla den det) som jag kan tänka mig är Skoda.
Men jag köper hellre begagnade bilar av Tyska märken. Till o med Opel har bra kvalitet och säkerhet sedan några år tillbaka. Opel ligger ju högst i Dekras kvalitetsrapport, tillsammans med någon Audimodell.
Eller varför inte de Svenska märkena, som även de är billigare än motsvarande nya bilar från Renault och Dacia.

#33
Gert Andersson
2011-03-17 22:21

Tyska bilar har alltid varit överskattade. Visst, inget skräp (Förutom Ford och Opel) men väljer man japaskt får man i regel bättre bil till ett lägre pris både vid nybilsköp och begagnatköp. Dessutom en mer tilltalande bil.

När det gäller nya bilar ska man köpa Dacia. Prisvärd kvalitet som man har råd att äga.

#34
2011-03-18 00:34

amoC: Där ser man :p Frågan är dock vad han tjänar på det. En totalt ointressant bil utan funktioner som han ändå kommer få betala ett värdefall på. Skulle nog hellre köpt en begagnad lika ointressant och lika enkel men redan nervärderad Golf GL eller nåt då.

#35
2011-03-18 00:37

Gert: Opel har faktiskt ryckt upp sig. Om jag skulle välja en tysk bil helt baserat på kvalitet så skulle jag nog faktikst välja en Opel. BMW och VAG har halvsolkigt rykte. Mercedes är väl rätt stabilt fortfarande. Vill minnas att jag även sett nyheter om att Opel var det tyska märke som åkte minst bergningsbil från Autobahn via ADAC

#36
2011-03-22 21:28

Min poäng är att att man KAN köpa en billig, enkel bil, inte att alla måste göra det ;) Jag skulle inte köpt en Dacia själv t.ex. Det är en smaksak...

#37
2015-01-01 18:37

Kul att läsa en gammal artikel om ESP-problem och den kalabalik Unos inlägg medförde! :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.