Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vanligt turboras?

Bilfrågan

"Turbon har rasat på min Opel Corsa men jag får inga klara besked från verkstaden. Vad kan felet bero på?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
På min Opel Corsa 1,3 diesel -08 har turbon rasat, förmodligen beroende på isbildning i vevhusventilationen. Får inget klart besked av verkstaden. Har ni hört talats om detta problem? Bilen är två och ett halvt år och Opel vägrar att ta detta på garantin.

Niels-Uno Håkansson

SVAR:
Turboras på så nya dieslar är mycket ovanligt. Isbildning i vevhusventilationen är också ovanligt idag men ska inte uteslutas som felorsak. Har bilen servats på rätt sätt och godkända motoroljor använts ska egentligen inte ett sådant fel uppstå. Då vi inte har något registreringsnummer på bilen kan vi inte hjälpa dig längre än så.

Opel Sverige uppger att de har ett kundomhändertagandeprogram för vevhusventilationen på Corsa 1.3 diesel. Det tyder på att de är medvetna om problemet och att det är nog läge att besöka verkstaden igen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Borge
2011-03-11 08:30

I Norge er turboras mycket vanligt. I snitt var det ett turboras i snitt per dag på den kaldeste tiden i vinter. Problemet er at bileieren ikke byter olje ofte nok. Det vanligste felet er oljen. En turbo må ha 1. klasses olje og vi anbefaler å bytte olje, spesielt på diesel-turbo 2 ganger om året og ikke hver 2-3000 mil. Da er egentlig problemet løst og bilen får et mycket betre liv. Dette er viktig!!

#2
2011-03-11 09:12

Vi har nyligen fått in 2 st VW-bilar på Verkstaden där jag jobbar där turboaggreggaten drabbats av internt avgasläkage där avgaserna läcker ur Turbon med visselljud som följd och avgasläkage/lukt.
Bilarna i fråga har varit en VW Passat TDI-07:a och en VW Caddy TDI-09:a där bara den senare ev. har en möjlighet att få detta på garanti från VW förutsatt att alla servicar är gjorda i exakt rätt tid, dock skulle det först utredas om VW eventuellt ska stå för reparationen vilket kunden väntar på i dagsläget så fallet med Opeln ovan är inte så unikt som Vibilägare ger sken av.

#3
z655
2011-03-11 10:33

Jaha, jag trodde i min enfald att det bara var vi Saab ägare som kunde få turboras och vevhus vent. problem eftersom det aldrig skrivs eller talas om dessa problem på andra märken, men där ser man,vilket blir nästa märke som har problem med "alla" motorer?

#4
Isvak
2011-03-11 15:14

isbildning i vevhusventilationen?
Is, hur kan det hända i varma avgaser/motor?

Oljebyte ofta är modellen.

#5
JohanB
2011-03-11 15:40

Vi har haft en BMW kombi med 6cyl motor -05 års modell, bytte till en ny likadan i höstas trots div problem, bl.a med just motorventilationen. Vi har fått ta bärgning 2ggr pga detta och verkstan har byggt om ventilationen minst 2ggr till ett s.k. bättre utförande för kalla länder men ändå hände det igen i fjol vintras, kändes så lagom kul att lägga hela Enköping i oljedimma för tredje gången...Vi hoppas verkligen att den nya inte har samma sjuka, idag vet vi att detta är mkt vanligt på vissa BMW.

#9
Gert Andersson
2011-03-13 00:24

Toyota måste icke hafva turbo för att rasa.

Jagh har låtit verkstaden byta motor två gånger på frugans Avensis af årsmodell 2006.

Jag vill icke rekommendera någon Toyota.

#8
2011-03-13 00:24

Leifer, Om Toyota skulle klassas ha utbredda problem med sin vevhusventilation så har i så fall alla bilmärken problem (eller i många fall enorma problem) med detta och det stämmer inte det minsta med verkligheten eftersom problem med vevhusventilationen är extremt(!) ovanligt hos samtliga Toyotas modeller som sålts åtminstonde i vår värdsdel de senaste 20-åren!

Sanningen är att många tillverkare har stora problem med detta som tex. Bmw som nämns nedan som har väldigt stora problem på flera modeller (utan att ha turbomotorer) med detta enligt våra erfarenheter på verkstaden (med flera fall varje vinter!) och enligt massor av Bmw-ägare när bilarna blivit lite begagnade.
Vidare har bla. Audi, Vw, Skoda och Volvo problem med sin vevhusventilation på både sina modeller både med och utan turbo.

Är man lite insatt så inser man att Toyota har en helt annan konstruktion på sin vevhusventilation än de flesta Europeiska bilmärken som är de märken som är överrepresenterade med dessa fel som i regel har långa vevhusrör kors och tvärs som "ormbon" med diverse oljefällor under insugen osv som gör att de varma vevhusgaserna kyls ner i de alltför långa rören och kondens/koks bildas när gaserna hela tiden kyls/värms upp vilket medför stora problem med igenkladdade och igenfrysta vevhusventilationer/kanaler/rör och oljefällor.
Toyota har tvärtom i regel extremt korta utanpåliggande slangar/rör till sina vevhusgaser vilket gör att gaserna aldrig kyls ner i närheten av lika mycket vilket är en stor anledning till att man haft väldigt lite problem med sina vevhusventilationer.

Detta bekräftas även av bla. Länsförsäkringars maskinskade-statistik där Lexus och Toyota har allra minst maskinskador av alla bilmärken vilket man inte hade haft med en strulande vevhusventilation:
http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

#10
2011-03-13 00:28

Gert, Så du har hunnit bytt motor i er Avensis än gång till nu under de senaste veckorna alltså? Imponerande.... Hittade du motorn snabbt och lämpligt i ännu en ny demobil den här gången också?

#11
Gert Andersson
2011-03-13 00:37

Nej, det var nu senast den togs från en krockad demobil som ändå stod och väntade på utredning och lagning, jag har kontakter så det löste sig den vägen.

Fösta gången fick jag en helt ny motor, det tog längre tid. Det var denna gång bilen byggdes om något för att den nya typen av motor skulle passa.

Så nu senast passade den rakt av!

#12
Gert Andersson
2011-03-13 10:29

Alltså bilen anpassades för den nya motorn redan vid första bytet.

Värre är kopplingsbytena. Kostar massor och sist fick jag ha lånebilen skitlänge! En krockfarlig Aygo som nackskydden lossnar i vid hård inbromsning. Vanligt fel på dessa...

#13
2011-03-13 12:41

Till att börja med tycker jag att det är för många off topic-kommentarer vilket lätt gör att man inte orkar svara på den egentliga artikeln. Detta borde styras upp av administratör om man vill få en kommentarsfunktion som fungerar och hjälper läsarna som har problem eller behöver synpunkter.

Nu till min kommentar: Jag läste om flertalet turbohaverier på denna bilmodell inför mitt bilbyte nu i vinter. Samtliga verkade bero på felkonstruerad vevhusventilation på modellen och eftersom att jag bor i Norra Norrland kände jag inte att bilen skulle bli tillförlitlig nog för mig. Talade med Opel-försäljare och han hävdade att exemplaret jag tittade på var åtgärdat vad gäller vevhusventilation (-09:a tror jag att det var). Hade bilen haft mer ergonomiska säten med skönare ryggstöd hade jag nog köpt den, fin och bekväm dieselbil och skönt med rattvärme! Nu blev det en ny -11 Skoda Fabia TDI 90 istället och det enda jag saknar är rattvärme.

Länkar till en länk till artikel i ViB där man skrivit om dessa problem med vevhusventilationen på Opel Corsa Diesel: http://www.vibilagare.se/nyheter/opel-corsa-ecoflex-har-problem-med-motorer-968

#18
2011-03-13 23:37

Det är nog så att de flesta märken har diverse problem. Skillnaden är att Toyota och många andra vid vissa tillfällen gör så kallade återkallningar, som får oerhört mycket utrymme i media. Dessutom har de sålt väldigt stora volymer så det blir stora rubriker.

Skulle vara intressant att se listor på sk TSB's (Technical Service Bulletine) från olika tillverkare. De är "buggrapporter" på sånt som ska fixas när bilarna servas. Om de tex kommit på att fäste X för komponent 1 kan spricka så byter man det till fäste Y som är reviderat, och håller glatt tyst om det. :P

Då visar det sig nog att alla är lika goda kålsupare.

#19
2011-03-14 12:48

Leifer, Jag är inte fanatisk utan jag berättar bara om mina erfarenheter från verkligheten om hur vanligt detta är på bilarna vi har i Sverige vilket jag upplyste om, hur det är i tex USA har jag inga verklighets-erfarenheter om eftersom jag självklart inte jobbat särskillt mycket med bilarna som säljs på den marknaden.
Men att Toyota har haft problem med sin vevhusventilation på sina modeller stämmer inte med verkligheten åtminstonde på hela den Europeiska marknaden eftersom detta fel är oerhört ovanligt på Toyotas samtliga bilmodeller som sålts här de senaste 20-åren och därför vågar jag säga att om du påstår att Toyota generellt har problem med detta så har i så fall alla bilmärken problem med detta då det finns massor med fler bilmärken som har väldigt mycket större problem med just detta än vad Toyota har som är just ett av de märken som har allra minst problem med detta av alla.

#21
2011-03-14 17:15

...Som i så fall bara existerar på någon specifik Amerikansk modell eftersom det extremt sällan inträffar här, om nu inte bilarna är gravt misskötta och väldigt dåligt servade då det till slut självklart kan hända alla bilar, vilket det för övrigt är svårt att veta i några fall där Amerikaner klagar högljutt när det blir något fel på bilen.
För vi vet kanske vid det här laget hur det ligger till med Amerikaner och upplevda problem med sina bilar som de alltid skyller allt på biltillverkaren för speciellt om denne tillverkare inte är imhemsk (trots att vissa modeller som kontigt nog även säljs i resten av världen inte alls råkar ut för dessa fel).

#23
2011-03-14 22:00

Det jag försöker säga är att det är inte rättvist att påstå att Toyota har problem med sin vevhusventilation när just Toyota i själva verket kanske har allra minst problem av alla i hela branschen med just detta.
Vi servar massor med olika bilar varje år och visst är det nog helt korrekt så att det i många fall vore mindre problem för vissa tillverkare om ägarna servat bilarna oftare än vad tillverkarna föreskriver eller service-indikatorerna säger, även om jag tycker att det är tillverkarens ansvar att ha lite marginaler i sina servicerekomendationer så att dessa rekomenderingar fungerar för normalbilisten.
Jag jämför dock bara bilar som är fullservade och skötta som de ska men ändå har många tillverkare problem med detta.

Vi har även exempel på det du belyser där ägarna faktiskt servar sina bilar oftare än vad tillverkarna föreskriver och ändå drabbas av dessa problem, vi hade tex en Vw Passat 1,8T-02 där ägaren är pedant och inte litar på VW:s service intervaller på 3000 mil utan i stället servar minst en gång per år/ max 1500mil men trots detta tappade denne ägare oljetrycket helt på sin exemplariskt servade och fina Passat efter 15000 mil då oljepump/sil och kanaler m.m var helt igenkoksade trots att bilen hela tiden gått på mycket bra helsyntetoljor som uppfyller VW:s krav för att köra hela 3000mil mellan servicearna så där är det inte nått utav det som felar utan det måste förmodligen vara dåligt kontruerad motor/vevhusventilation som bildar onödigt mycket kondens och koks i motoroljan vilket kan ha väldigt stor inverkan på dessa problem.

I andra änden har vi självklart många Toyota-ägare som kör över sina 1500-mils/1-års serviceintervaller och kör både 3 och 4000 mil eller tre och fyra år i flera fall (hade senast i dag en toyota-ägare som servade -07 senast) innan man äntligen får för sig att det kanske börjar bli dax att serva bilen utan att man råkar ut för några problem alls med detta och det skulle helt enkelt inte fungera med en dåligt konstruerad vevhusventilation och det gör det ju inte heller på många andra bilmärken.

#25
2011-03-16 09:21

Jag snackar absolut inte bort detta, det är bara det att jag inte upplevt ett enda sådant fall med vevhusventilationsproblem under alla år jag och mina kollegor arbetat på en Toyota i verkligheten, så detta lovar jag påstå knappt existerar på alla de Toyotor som sålts i vår värdsdel så jag har inga som helst erfarenheter om att Toyota skulle ha haft problem med detta (och jag har faktiskt inte ens hört talas om det innan du nämner detta och påstår att Toyota har problem med detta), det måste i så fall som sagt gällt någon USA-specifik modell för annars är det helt enkelt något oerhört överdrivet.

#26
2011-03-16 09:45

Det kanske är lite tokigt att jämföra bilar från olika marknader. I USA säljs även smörjoljor av lägre kvalitet. Bilarnas serviceintervall kan därför vara kortare och för ca 10 år sedan behövde en USA såld Volvo motoroljebyte efter 1 200 mil, medan i princip samma bil såld i sverige kunde köras 2 000mil.
när de kör bilar som inte finns att köpa här.

#27
2011-03-17 09:09

Hanzzon: haha ja och det är ofta hos de som inte sköter sina bilar som kritiken är som störst då det händer något!
Ibland slutar det i katastrof men jag tänker ibland på min syster då folk pratar om höga servicekostnader.

Hon köpte en Yaris -00 som då var ca 4 år gammal för 56.000kr.
Efter 3 år och 6000 mil var det dax att sälja den då hon behövde en större bil....Vår far skulle hjälpa henne med detta men upptäckte att däcken var slut.
Tittade även i serviceboken och undrade om hon inte hade servat bilen någon gång....ehhh näee?,...kör ju inte så mycket!? ( hur besiktning gått till är en gåta )
Bilen servades vid 10.000 mil på en lokal verkstad för ca 2.000kr och såldes sedan för 52000kr.

Man kan ju säga att detta var en mycket god affär och säkert även för nästa köpare då jag såg att de fortfarande kostar runt 30.000kr trots högt miltal! :-)

#28
2011-03-17 09:22

Kopplingsbytena på Avensis? ....Låter som något man gör ofta? = inte bra ... ;-)

#29
2011-03-18 09:36

Kopplingsbyen gör man absolut inte ofta på Avensis, vad har du fått det i från?
Vi servar tex en Corolla verso-06 2,2 D4-diesel med sexväxlad låda(där samma drivlina även sitter i Avensis) som går som bevakningsbil med massor av start och stopp som vi servat hela tiden sedan den var ny och kopplingen är otroligt nog aldrig bytt trots att den nu snart gått över 45 000 mil vilket jag tycker är helt otroligt speciellt på en bil som går som bevakningsbil med olika chafförer!

#30
2015-10-20 17:32

Ha, fel här är väl att denna motor är så liten, snål och förbränningseffektiv att den knappast blir varm, i stark kyla fryser den alltså.
Korkat koncept.
Låg förbrukning är inte allt.
En diesel på en så liten bil är helt enkelt bara löjligt.
Hur gnidig och snål kan man bli att man vill spara in på minsta korvöre?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.