Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Smala eller breda däck?

Bilfrågan: Smala eller breda däck?

Bilfrågan

"På vilket sätt påverkar däckets bredd dess grepp på vinterväglag?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
På vilket sätt påverkar däckets bredd dess grepp på vinterväglag? Ett brett däck får en större kontaktyta mot underlaget men samtidigt då ett lägre marktryck. Ett smalt däck får då omvänt en mindre kontaktyta men ett högre marktryck.

Rent instinktivt känns det som att ett brett däck vid snöföre torde löpa högre risk att gå ovanpå snön utan att komma ner till den hårda vägytan och därmed få sämre grepp än ett smalt däck, men hur är det vid hårt underlag (is)? Vinner där kontaktyta eller marktryck, eller spelar det ingen teater?

Johan Gustafsson

SVAR:
Det är en svår fråga att ge ett enkelt svar på. Marktrycket bestäms av kontaktytan, däckkonstruktionen och inte minst av lufttrycket i däcket. Vid djup snö, hårdpackad snö och snöslask är ofta ett smalare däck att föredra men här är även profilförhållandet avgörande.

På blank is är gummikvaliteten oftast avgörande. Generellt ger ett något smalare däck de bästa vinteregenskaperna men det däcket får något sämre egenskaper på våta och torra vägar. Håller man sig till de av bilfabrikanten rekommenderade däckdimensionerna så riskerar man inte att råka ut för några obehagliga överraskningar.

Torsten Johansson, STRO

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
789
2011-03-08 08:44

På vår Toyota Avensis kör vi med "downsizing" dvs vi har gått ned 2 storlekar i däckbredd från 205 60 15 bredd till 185 65 15 och får då ett högre tryck mot vägbanan och därmed bättre väggrepp. Däcksäljaren liknade ett smalare kontra bredare däck med en vass resp slö kniv dvs ju smalare däck ju vassare kniv. Kanske lite haltande alliteration även om den ändå har sin poäng. Att bränsleförbrukningen sjunker med ett smalare däck behöver knappas påpekas? Vi kör dessutom på ett alldeles utmärkt regummerat dubbdäck som heter "AGI Sarek 2". Vi har kört på AGI´s däck i minst 15 - 20 år utan några som helst problem med regummeringen. AGI är ett däck som jag verkligen kan rekommendera!

#7
Woffe
2011-03-08 09:53

Kör gärna också med lite smalare vinnterdäck, om inte annat så är de billigare i pris men du har säkert rätt i vad det gäller grepp. Är väl bara att kolla in rallybilarnas däck. Vad det sedan gäller AGI är det nog mest en smaksak, men så länge du är nöjd är det bara att gratulera, personligen föredrar jag Hakka.

#8
Rockstarg
2011-03-08 10:02

Alla som provat regummeringar och sedan ett premiumdäck vet att regummeringar är det sämsta marknaden kan erbjuda. Hög ofjädrad vikt, sämre balans, dåligt gummi. Bra däck för att ta livet av hela familjen kanske. Snåljåpar utan tanke på säkerhet kör på regummeringar.

#9
Gert Andersson
2011-03-08 10:31

Smala däck är anledningen till att Dacia Logan utan ESP känns tryggare än en nyare Audi med ESP. (Dessutom är Logan byggd för att bete sig gott i halka.)

#10
Roger Skagerström
2011-03-08 11:38

Finns väl en anledning att Solberg & Co kör på cykeldäck motsvarande.

De av biltillverkaraen rekommenderade dimensionerna har väl inget med uppförandet på vinterväg att göra. Det är väl mest så att däcket inte tar i någonstans och att hastighetsmätaren stämmer. Finns ju lågprofil 18" som har sämre egenskaper än 15" på torrt väglag, så det har ingen direkt koppling där man kan anta att en viss dimension beter sig si och så jämfört med en annan.

Jag har 205x60 16 på min och det funkar ypperligt trots att de är rätt breda för att vara vinterdäck. Men är kanske i bredaste laget för optimalt grepp.

#11
789
2011-03-08 11:59

Rockstarg:
Självfallet är det så att ett "nytt" däck då främst Nokian är bättre än ett regummerat däck men faktum är att skillnaden minskar över tid. Ta te taxibolagen som verkligen räknar de flesta bilkostnaderna på kronan när och naturligtvis även på trafiksäkerheten kör faktiskt på fräst AGI däck men även Galaxie däck i viss mån. Samtliga postens ca 9 000 fordon kör enbart på AGI´s sommar och vinterdäck. Mot bakgrund av det tror åtminstone inte jag att regummerade däck tex AGI är ett "dum snålt" däckval utan tvärt om ett mycket bra däck för "medelbilisten".

#18
Woffe
2011-03-08 12:51

Herr Skarström och 789 har med all säkerhet helt rätt, men nog spelar priset också in för många och där är väl regummerat ett alternativ - dock inte för mig. Gert skriver att Dacian känns tryggare men är den det?

#22
Skauning
2011-03-08 13:47

Jag har en Volvo s60 med dubbfria nokia Hakka R med 225/45-17 o kört nu två vintrar o märker inga skillnader utan det fungerar utmärkt.Har inte satt mig i snön utan tatt mig fram överallt trots mycket snö o is. Dom bästa däcken jag någonsin haft

#23
Peugo
2011-03-08 17:17

Peugeot 308 SW GT med 225/45-17 Hakkapeliitta 5, fungerar perfekt också på snöiga, samt isiga, vägar! Också jag blev förvånad att bredare däck fungerar suveränt på vintern, vad är det som har förändrats? Däcken blivit bättre med tiden?

#24
Ove Nilsson
2011-03-08 17:45

Green Daimond ett Svensktillverkat däck från Laholms Gummifabrik är inne på tredje omgången däck mycket bra prismässigt och väggrepp i alla typer av väglag

#25
lasse åberg
2011-03-08 17:55

har ändrat från 225/55-17 till 205/60-16 michelin både på sommar o vinter.Med halvslitna däck vandrar aldrig bilen,dubbdäcken hörs ej.Bäst av allt ,skillnad på en tusenlapp pr däck.Harpysslat med däck i 20 år.Ett michelin behöver aldrig balanseras om.Lite dyrare men vinner i längden. Har en bmw 5 serie L Å

#26
Borje bilkunning
2011-03-08 19:32

Regumerat är för idioter, märkesdäck ska det vara, lika självklart som ESP!

#27
Rockstarg
2011-03-08 20:41

Ja Börje B. Du har helt rätt. Att det finns snåla företagare som letar upp kautchukregummeringar för att få många mil är inte konstigare än att Toivo med sin finndieseldrivna lastbilsreggade Merca från -69 också väljer regummeringar. idiotiskt.

#28
Ironi Börje
2011-03-08 21:11

Men att flygvapnet kör på regummerat betyder väl att ÖB är en idiot då?

#29
Nithin01
2011-03-08 21:50

Ironi Börje..

Är det på flygvapnets bilar är eller på flygplanen?

Syftar du till flygplanen så undrar jag vad detta skulle ha för relevans då man förmodligen specificerat vissa krav på förhand och därmed tagit fram en produkt som troligtvis inte går att sätta in i andra sammanhang?

Eller, vad tror du?

ÖB har jag inga kommentarer kring.
Jag tror inte att han i detalj har fattat beslut kring just däcken..

Du kanske har en annan uppfattning.
Vad vet jag?

#30
Rockstarg
2011-03-08 22:14

Kul att regummeringsförespråkarna har sådan detaljkunskap att dom kan hänvisa till olika företag eller statliga institutioner som har som policy att köra på regummeringar.

Själv provade jag regummeringar några gånger i min ungdom för att spara pengar....sicken skit.. och jag har uteslutande träffat snåla, fattiga eller korkade personer som kör på regummeringar. Skäms över att jag ska höra till den skaran.

Sladda på med era skitdäck om ni vill och känn er lyckliga över några hundralappar som ni prutade på trafiksäkerhet. Jag har ingen lust att möta er i en snorhal kurva nästa vinter.

#31
#1 Tysken
2011-03-09 11:20

Att ett regummertat personbilsdäck är sämre än ett nytt kvalitetsdäck råder det inget tvivel om, ser man till alla däcktester så kommer det regummerade däcket på den nedre halvan.
Problemet är att det oftast är sämre på det mesta , men rullmotståndet brukar vara det som är mest utslagsgivande.
Man vet aldrig vad däcket är regummerat på för stomme, har man otur så kan man få olika stommar till alla fyra däcken, det kan var och förstå att detta kan påverka körbarheten.
Det enda som är det regummerade däckets fördel är att det är billigare.
En gammal regel är att man får den kvalite man betalar för.

#32
Nithin01
2011-03-09 22:45

För att återgå till ursprungsfrågan så handlar det först om att förstå att "vinterväglag och bäst" är ganska flytande...

Och här finns det så vitt jag vet inte egentliga undersökningar.

Att vinterdäcken man använder under svenska rallyt är trådsmala hjälper oss heller inte särskilt mycket.

Man är dock fri att tycka vad man vill om detta..

Men varken bil eller däck har här mycket gemensamt med gatlegala produkter....
Syftet och målet är dessutom "en bit" ifrån varandra....

Att mannen från STRO börjar famla är ju också tydligt...

"Marktrycket bestäms av kontaktytan, däckkonstruktionen och inte minst av lufttrycket i däcket."

Vikten av bilen har alltså ingen betydelse?!?
Det är däcket, konstruktionen och luftrycket i däcket som leder oss...?

Mhmm.. Vad menar man då med marktryck?
Atmosfärs tryck vid marknivå... Eller?

"Vid djup snö, hårdpackad snö och snöslask är ofta ett smalare däck att föredra men här är även profilförhållandet avgörande."

Så ett däck med 195 bredd är antingen bättre eller sämre än ett däck med samma bredd men med en annan profil?
Ja, förmodligen.
Men bättre eller sämre jämfört med vad och när?

"Vid vinterväglag"?

"På blank is är gummikvaliteten oftast avgörande. Generellt ger ett något smalare däck de bästa vinteregenskaperna men det däcket får något sämre egenskaper på våta och torra vägar. "

Gummikvaliteten är viktigt.
Men viktigast.. Eller generellt så är smalast bäst?

"Håller man sig till de av bilfabrikanten rekommenderade däckdimensionerna så riskerar man inte att råka ut för några obehagliga överraskningar."

Säkert.
Tryggt och utan att egentligen upplysa någon.

Välj vad som helst så länge biltillverkaren tycker det är ok.

#33
Roger Skagerström
2011-03-09 22:58

Ja det där med av biltillverkaren rekommenderade storlekar är väl bara ren bullishit.

Är det rent utav så att de dimensioner som nämns är de dimensioner som bilen råkar vara typad med? Och att de inte orkar typa den med fler dimensioner är de själva levererar.

Rallybilar må vara special special, men det finns ju en uppbenbar fördel med smala vinterdäck framför bredare. Får man slaskplaning funkar inte vattenkanalerna och däckmönstret som avrinning på samma sätt som i vatten, ju smalare däck man har där desto svårare är det för bilen att hitta grepp igen. Rent allmänt så känner jag att körning i lite "högre farter" (som inte är så höga men ja - landsvägsfarter) genom snödrev och liknande är lättare, börjar det helt plötsligt bli trögrullat för ena däcket får man inte lika stor bromseffekt som om om man hade ett bredare, och därmed mindre "ryck i ratten".

Bredare däck gör dock bilen stabilare när det inte är snömodd. Svår avägning. Tycker mina .. vad det nu är.. .Goodyear Ultragrip tror jag, är rätt svajjiga i landsvägsfart, och det är som sagt 205'or. Men dubbfritt har väl mjukaste möjliga blandning också. Riktigt otäckt direkt efter att man bytt från 18" ;)

Desto mer gokartkänsla blir det på våren dock :D

#34
Roger Skagerström
2011-03-09 23:00

Jag är för trött - ju BREDARE däck man har vid slaskplaning desto SVÅRARE är det att återfå grepp. Att det ska vara så jävla svårt att skriva rätt. Sorry :)

#35
Lasse Q
2011-03-10 01:07

Smala däck ger bättre stabilitet när det är "spårigt" i snön, ger lägre bränsleförbrukning, håller fler mil, billigare inköpspris dessutom. Breda lågprofildäck är bra om man måste hålla 100 km/h i 90-graderskurvor men ingen normalt funtad människa kör så i stan, kör på bana isf.

#36
Lasse Q
2011-03-10 01:08

Risken för vattenplaning ökar ju bredare däck man har men här spelar också däckmönstret stor roll.

#37
Roger Skagerström
2011-03-11 01:32

Lasse Q: Det är väl rätt få som har breda lågprofildäck på vintern?

#38
2015-01-20 12:46

Om jag tolkar däckmönstret rätt som Vi Bilägares Cactus har så är det Nokia R2 som sitter på 17" fälgar och då dimension 225/45-17. Så Vi Bilägare kör breda lågprofildäck på vintern. Jag tycker de skulle valt 16"-fälgar med 205/55-16 för vinterdäcken istället... eller kanske även 15" fälgar för Cactus är godkänt för det med. Själv har jag 195-däck på vintern.

#39
2015-03-30 19:17

Varför använder alla rallyåkare smala dubbdäck? jo för de ger överlägset bäst grepp.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.