Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Bensin eller diesel – vilken är billigast?

Bilfrågan: Bensin eller diesel – vilken är billigast?

Bilfrågan

"Om man tar en dieselbil och en bensinare och kör 4 000 mil om året med båda. Vilken blir billigast?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Om man tar en dieselbil, till exempel Golf TDI -01, och en bensinare, till exempel Golf 1.6 -01, och beräknar att man äger dem som privatperson och kör 4 000 mil om året med båda. Bilarna körs till 90 procent på landsväg, bränslet köps på obemannade stationer.

Vilken bil blir då billigast per mil med hänsyn tagen till skatter, service, värdeminskning och dylikt?

Liver S

SVAR:
I det här fallet blir det hugget som stucket om vi matar in uppgifterna i Konsumentverkets kalkylmodell, en totalkostnad på 60 000 kronor för dieselbilen och 62 000 kronor för bensinaren under förutsättning att bilarna behålls i tre år.

Här ska vi lägga märke till att dieselbilen (TDI/90 hk) är cirka 5 000 kronor dyrare på begmarknaden. För enkelhetens skull har vi räknat med att bilarna går hundra procent på landsväg med en förbrukning på 5,0 liter/100 km och med ett bensinpris på 12,69 kr, respektive 4,1 liter/100 km och ett dieselpris på 12,16 kr.

Skatt och besiktning per år blir högre för dieselbilen, 5 260 kr att jämföra med 1 940 kr liksom försäkringen (schablon ”Medel-Svensson”/Folksam, 8 050 kr mot 6 360 kronor).

Boo Wennerberg, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
Raphael
2011-03-07 09:27

Detta gäller äldre dieselbilar som inte får den lägre skatten på grund av att de saknar partikelfilter och har en enklare avgascertifiering. Om vi istället gör en jämförelse mellan en nyinköpt diesel och bensinbil, så vinner dieseln med större marginal. Särskilt om man väljer en diesel som räknas in under miljöbil.

#2
Egonn
2011-03-07 10:03

Vem kör 4000 mil om året med sin privata bil?

#3
Gert Andersson
2011-03-07 10:11

2000 kronor på 3 år. (De allra flesta kör ens inte 4000 mil och då är bensinbilen mkt billigare.)

2000 kronor på 3 år blir inte många kronor i månaden. Även en modern dieselbil låter och känns traktor. Är det värt det?

Nej, inte ens jag som kör 5000 mil om året och är lågavlönad vill ha diesel. Föredrar bensin.

Miljön tjänar väl på detta ifall många kör diesel runtom i världen. Men i lilla Sverige bör vi hellre tanka bensin och ge pengarna som blir över till mer miljöhjälpande åtgärder.

#4
Jöns Abrahamsson
2011-03-07 10:13

Egonn: Många! Jag kör 350 mil i månaden i min privata (32 år gamla!) Volvo.

Blir dock en bil till nästa år, har brukat min gamle Volvo så flitigt i 5 år, synd att slita på den.

#5
PRIUS
2011-03-07 10:18

Nu är priset på Diesel inte längre lägre än bensin vilket gör att kallkylen inte blir rätt, har man sen otur med att inte hinna sälja bilen innan partikelfilterbytet blir kallkylen än mer missvisande till dieselbilens fördel. Här priser på partikelfilterbyte i tidningen Teknikens Värld.
"Så mycket kostar byte av partikelfilter
Bil Pris filter Pris arbete Intervall
Audi A4 2,0 TDI e 11 998 kr 4 812 kr Livslängdsfilter
Audi A6 2,0 TDI 170 11 024 kr 4 812 kr Livslängdsfilter
VW Passat TDI 140 15 757 kr 6 375 kr Livslängdsfilter
VW Passat TDI 170 15 757 kr 6 375 kr Livslängdsfilter
Volvo V50 1,6D DRIVe 6 838 kr 1 612 kr 12 000 mil "

#6
Fordonsutvecklaren
2011-03-07 11:19

Man bör även räkna in byte av partikelfilter i ekvationen...då detta kostar cirka 1 kr milen.

Några exempel:
På Volvo V50 1.6D ska filtret bytas vid 12000 mil och filter och arbete kostar på denna minst cirka 11000-12000 kr.

På BMW brukar filtren hålla cirka 16000-22000 mil och kostar kring 20000 att byta.

Så ska man köpa beggad dieselbil bör man kolla upp vad som gäller noga och kanske pruta ifall det närmar sig byte...kan bli dyrt annars.

#7
Hobb
2011-03-07 12:44

ViB; Gör om kalkylen med rätt drivmedelspris - disel dyrare än bensin f n och verkar så bestå! Snåldisel kontra motsv bensin modell och kanske en etanolmodell också. Finns Golf o Focus t ex. Sen bör körsträckan vara ca 3 000 mil/ år. Och varför inte en kurva från 1 000 - 4 000 mil/år. Det vore ganska enkelt för er att ta fram en riktig jmf-tabell + diagram.
Tackar på förhand - en viktig kanske den viktigaste bilfrågan just nu!!

#8
Roger Skagerström
2011-03-07 13:52

Är det högre försäkring på diselbil?!

#9
John Ohlsson
2011-03-07 14:58

Det gör alla rättrogna lutheraner i Norrland som stiger upp vid tre-tiden,åker de 19 milen till jobbet,och sen återvänder hem för att lägga sig att vila.Det är en sak till,som inte berörts,dieselbilens förbrukn. på 7 månadersvintern är överlägsen besinbilens med åtskilliga dl/mil extra. Nu så vet du lite mer Egonn.

John

John

#10
789
2011-03-07 17:02

Betänk att med dagens och förmodligen i än högre grad morgondagens drivmedelspriser kommer etanolbilarnas populäritet att öka än mer och därmed kommer priserna på etanolbilar att justeras upp. Som jag ser det finns det ingen som helst anledning att köpa en renodlad bensinbil. Kör man under 2 000 mil per år bör man definitivt köpa en etanolbil där man har frihet att att tanka antingen etanol eller bensin beroende på prisdifferensen. Skiljer det mer än 2,50 kr tankar man etanol och viceversa. Kör man mer än 2 000 mil köper man en dieselbil och då företrädesvis en med partikelfilter som har en lägre skattesats än de utan filter.

#11
S-E S
2011-03-07 17:03

Svårt att tjäna in merkostnaden på 25 000 kr för en dieselbil genom att kalkylera med mindre förbrukning.

#12
Owe i F:stad
2011-03-07 17:39

Köp en bil med 1,6 l så kallad miljödiesel och du har skattefritt under 5 år. Sedan drar denna bil runt 0,4 l/mil om du inte har allt för bråttom. Min V50 har fullt tillräckligt med hästar (115 hkr) och den är fullt kompetent att för mig att åka fast för fortkörning. Blir billigast oavsett hur långt du kör.

#13
Bajamaja
2011-03-07 17:51

Så fort det viskas diesel startar den löjliga debatten om "hur många mil innan man tjänar in...". Är så less på detta tramsande år efter år. Kan slå vad om att det är dessa tramsare som slantar 20 000 spänn på svettig skinnklädsel eller sprickande glastak till nya bilen. Hur långt måste man köra för att tjäna in ett glastak?
Det är behagligt med skinnklädsel eller glastak tycker du. Visst, det köper jag! Bara du köper att det kan vara behagligt med diesel. Skit samma att det kostar lite.

#14
2011-03-07 18:07

Nu var väl frågan om ekonomin "Bajamaja" men håller med dej om att, gillar man dieseldraget så är det väl bara att köpa en sådan.
Om framtiden är det svårt att sia men dieselpriset tycks stiga mer i förhållande till bensinpriset men vägskatten för dieselfordon sänktes just, är det medräknat i kalkylen?
Och jag tror nu inte försäkringspremien skiljer nämnvärt mellan diesel och bensinbilar med 10 år på nacken.
Dessutom luktar diesel bättre än bensin :o)

#15
Anders E.
2011-03-07 18:41

Man måste ta med i beräkningen att dieslar oftast inte är lika driftsäkra som bensin/E85 bilar och att dieslarna är dyrare att serva.

#17
ej tyskt
2011-03-07 19:43

ANDERS E: Dieselbilar överlägsna bensin oftast räcker det att byta filter o olja.
partikelfilter behöver ej bytas på alla dieslar förutom VAG skräpdieslar.

#18
Suck..
2011-03-07 20:37

-Ej tyskt:
"partikelfilter behöver ej bytas på alla dieslar förutom VAG skräpdieslar."

Dagens bullshit.
Läs på lite grann först.
Bl.a. nästan alla 1,6 och 2,0 dieselmotorer som härstammar från PSA kräver filterbyte även dom.
T.ex. Peugeot, Ford, Volvo o.s.v.

#19
Fordonsutvecklaren
2011-03-07 21:12

Liksom att BMWs att dieslar behöver byta partikelfilter i intervallet 16000-20000 mil, till en kostnad på cirka 20000kr. Detta är något de talar ganska tyst om.

Även de reltativt få biltillverkare som hävdar att de har filter som inte behöver bytas, brukar lägga in en brasklapp, då många korta körsträckor och kallt klimat (tex. Sverige) inte är optimalt för partikelfiltren. Så de kan behöva bytas ändå.

Ett exempel på denna problematik har drabbat VWs mindre dieslar som får problem med filtren ifall man kör många korta sträckor, då de sällan hinner bränna ur sig ordentligt. Vissa vaktbolag har exemplevis fått byta partikelfilter och trycksensorer på flertalet av deras Polos redan i intervallet under 10 000 mil, då filtern inte fungerar optimalt om man kör korta sträckor i svenskt klimat.

Ska man köra dieslebil bör man kalkylera med cirka 1kr milen för filterkostnader...och det är inte bara själva filtren som kan krångla, utan även trycksensorer, EGR-ventiler med mera...

Exempelvis ska filterbyte på Volvos 1.6D ske vid 12000 mil, och kostar också cirka 12000 kr...

#20
vw
2011-03-07 22:35

Om ni läser vad dom skrev i artikeln så är det en golf tdi -01 och dom har inget partikelfilter.

#21
Gazolin
2011-03-08 10:25

Har lärt på Discovery att raffinering av råolja producerar dubbla mängden bensin jämfört med diesel. Om för många väljer dieselbilar, bör bensinen till slut bli billigare per liter.

#22
S-E S
2011-03-09 18:19

Gazolin, läste nyligen att en representant för oljeindustrin i Sverige påstod att man fick 40-40-20 när man raffinerade råolja, 40% diesel, 40% bensin och 20 % "övrigt".

#23
2011-03-12 17:19

Det man tjänar på skattfriheten (säg att man tjänar kanske 2000 kr i skattepengar på att köpa en skattefri diesel jämfört med en skattepliktig bensinare, tror jag man går bet på när man ska serva den. Inte allt men bra mycket. Vet att iallafall Mazda tar runt en tusenlapp extra på varje serivce på diesel-2,2'an jämfört med bensin 2,5. Spridare som ska justeras o grejer. Skiljer troligen mellan märkena dock.

#24
2011-03-13 21:26

Det är ett skämt att kalla smådieslar för miljöbil om dessa har en bränslevärmare som saknar rening och ökar förbrukningen med flera dl/mil om det är kallt ute. Gick själv på dieselbluffen och köpte en ny diesel som jag stod ut med i 3 mån. Nu är jag åter en lycklig bensin/etanolbilsägare!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.