Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Bästa oljan när det är kallt?

Bilfrågan

"Vilken motorolja är absolut bäst för riktigt kalla förhållanden? Och ska det vara hel- eller delsyntet?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA: Vilken motorolja är absolut bäst för riktigt kalla förhållanden (-30° C)? Är 0W bättre än 5W? Är helsyntet bättre än delsyntet? Speglas kvaliteten i priset?


Kerstin Johansson

SVAR: En 0W-olja är något tunnare än en med lägsta viskositetsangivelsen 5W men bägge lämpar sig för vinterbruk i Sverige. Oljor som sträcker sig till dessa låga viskositeter är mestadels s.k. helsynteter. De oljor som kallas syntetiska innehåller bättre basoljor vilket ger dem högre prestanda. Om oljan kallas hel- eller delsyntet spelar inte en avgörande roll, det viktiga är att man väljer en olja som uppfyller de kvalitetskrav som biltillverkaren föreskriver. Det finns ett tydligt system för detta även om det kan förefalla komplicerat. l. Vissa 0W- och 5W-oljor är klassade för ACEA A1/B1 (A5/B5) och får då endast används i motorer där detta föreskrivs eller tillåts. Välj annars en olja med klassningen ACEA A3/B3. Ofta speglas kvaliteten i priset men även andra faktorer bestämmer detta. Försäljningsvolym och utvecklingskostnad påverkar också priset liksom försäljningsställets prisprofil.



Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-02-28 09:43

De där bokstäverna för klassning är inte precis självklara. Men om man kollar på t ex den här webbplatsen så klarnar det:
http://www.agrol.se/Smorjmedel/Bra-att-veta-om-oljor/ACEA/

#2
truebeliver
2011-02-28 09:50

ELF-oils är bästa som finns!

#3
Anonymmous
2011-02-28 11:07

Jag säger bara en sak: Mobil 1 New Life 0W-40. Helsyntetisk, dyr men världsbäst. Inget annat hamnar i mina Mercor.

#4
truebeliver
2011-02-28 11:22

Mobil är skit olja i gämförelse med ELF. Är det därför alla mecor och andra skit bilar sär ihop så ofta. Jag säger bara en sak TOTAL och ELF är världsklass!!

#5
Anonymmous
2011-02-28 15:40

Ingen idé att försöka argumentera här inte.

#6
2011-02-28 16:05

Nej, jag håller med.
Här har han smitit in på lärarrummet i småskolan och snott datorn och försökt skriva.

Men jag kör också på Mobil 0W-40, det är den oljan Saab rekommenderar och som jag genom motorklubben köper till ett bra pris, men jag är säker på att det finns lika bra oljor av andra fabrikat.

#7
truebeliver
2011-02-28 16:54

Hur kan en amerikansk olja vara bättre än fransk det är omöjligt! TOTAL och ELF används av PSA och Renault F1 team. kolla bara på rally framgångarna! Total utvecklar oljor för PSA bilar och ELF För renault!
inte ngn rekomendation! saab har inga egna så det så.

#8
B-boy
2011-02-28 18:32

Castrol 10-60w använder jag, no problems.

#9
truebeliver
2011-02-28 18:45

Castrull duger bra att steka i stekpannan med!

#10
Jan Fredrikson
2011-02-28 19:04

Ingen av er VET någonting om vilken olja som är bäst eller sämst. Strikt vetenskapliga undersökningar av bäst/sämst under "fältmässiga förhållanden! är mycket svåra att göra. Med tanke på literpriset för de mycket (självutnämnda) exklusiva oljorna, är det mycket tveksamt om det är ekonomiskt effektivt att använda dem. Inget motsäger att flitiga byten, motorvärmare och BILTEMA kan funka bra!

Janne

#11
emellertid
2011-02-28 21:13

Jan F!
Du har aldrig tänkt på att de "exklusiva" oljorna smörjer motorn bättre och har ofta medel i för att lösa upp avlagringar som så småningom annars kan täppa till oljekanaler. Detta kostar ju klart lite mer än biltemas oljor men det är det värt tycker jag.

#12
2011-02-28 21:35

Många oljor är "EMV" (egna varumärken) och tillverkas på samma fabrik med samma specifikationer. Biltemas syntetolja finns som "fint" varumärke på macken. Det enda som gäller; köp och kör på helsyntetisk olja. Märke spelar liten eller ingen roll. Helsyntetiskt är överlägset allt annat.

#13
truebeliver
2011-02-28 21:41

Vad har tyskland för känd olja ingenting de kör med ELF´s olja ändå skär de ihop för kvaliteten på motorerna är så kass!

#14
2011-02-28 21:56

truebelivers inlägg känns... sådär. Seriösa.... not. Låt oss hoppas han tröttnar eller att moderatorn plockar bort honom.

#16
2011-02-28 22:08

Och vad har du bidragit med i denna tråd annat än bara dravel?

#17
Anonymmous
2011-02-28 22:35

Till er alla: Näm för f-n INTE Biltema!!! Sämre spec på grejerna får man leta efter.

#18
Börje bilkunnig
2011-02-28 23:06

Naturligtvis kan olika sorters olja tillverkas i samma fabrik men den billiga oljan tillverkas antagligen av sämre råvaror.

Biltemas produkter är i regel skräp. Tyvärr, för visst vore det kul med bra grejjer till lågt pris.

Olja är bilens viktigaste del. Inget att snåla med. Varken byte eller kvalitet. Körde en gammal Volvo 240 i 25 år. Körde rätt ungdomligt någon gång ibland. Var dock noga med oljebyten och när bilen sådes gick den lika tyst som ny trots jävligt många mil på mätaren. Tack vare normala oljebyten? Allt var som nytt på den bilen...

#19
Roger Skagerström
2011-03-01 00:43

Det känns som att om tex Biltemas olja skulle vara så fruktansvärt dålig (eller någon annan olja för den delen) så skulle biltillverkarna skriva "Använder du annan olja än vår orginalolja så tar vi ditt garantidokument och viker en snitsig hatt".

Men nu gör de inte det. Finns säkerligen oljor som är mer påkostade. Men motorn lär knappast skära ihop för att man kör Biltema. Biltemas Helsyntet ACEA A5/B5 kostar 100 kr litern om man köper 4 liter. Om man tänke det som fyra liter vanlig jäkla olja är det svindyrt. Alltså är inte ens biltemas produkt särskilt billig, i kronor räknat. Jämfört med Shells är den säkert billig. Men priset tycker jag ändå tyder på att Biltemas olja är lika dyra att göra, då de märken som Shell, Valvoline, Elf, Castrol etc tar bra betalt för namnet (inget okänt faktum direkt).

#20
Herr Sandström
2011-03-01 02:58

Det var ju en oljetest i den här tidningen för ett antal månader sedan där det konstaterades att Biltemas olja var samma som Statoil sålde på sina mackar och att inköpstället var det enda som skilde.....Macken...dyrare Biltema...billigare för samma Olja ! Sant eller Falskt ? Men man ska väl lita på sin biltidnig ! !

#21
2011-03-01 09:13

Jag har en gammal Volvo 850 från -92, den har jag alltid kört på syntet och bytt var 1500'e mil. Förut när jag jobbade på Volvo använde jag "husets olja", vilken var en Mobil syntet av nåt slag. Nu kör jag med BP visco 5000 (5W-40), kostar 210 spänn för 4 liter. Bilen har gått över 42000 mil utan några som helst problem med dom oljorna. Har även använt Biltemas helsyntet vid nåtot oljebyte, dock inte regelbundet. Verkar inte som att märket har nån större betydelse, bara man byter oljan någorlunda regelbundet.

#22
Roger Skagerström
2011-03-01 10:28

BP var billigare än Biltema! Är det ink moms eller?

Jag vet inte vad jag har för olja för övrigt :p Det de häller i på servicen XD

#23
2011-03-01 10:33

Jajjemän, ink moms! Vet inte om det är nåt specialpris iofs, säljs av ANA Trollhättan begagnade delar http://www.anabil.se/begdelar/olja Har använt den oljan i alla mina bilar nu, tack vare priset ;)

#24
Roger Skagerström
2011-03-01 22:58

Jajävlar. 140 kr betalade jag för oljan på senaste servicen förvisso. Men för att vara ett "konsumentpris" så var det där riktigt billigt. Synd att det är på andra sidan landet :D

#25
Torrbjön Knastre
2011-03-02 06:58

Det finns bara två företag i världen som tillverkar basoljor för motorolja. Och det finns bara ett företag i världen som tillverkar de tillsatser som olika konsumentföretag använder för att blanda de olika sorterna. Naturligtvis försöker man blanda och sälja med så stor vinst som möjligt, vilket innebär att man spar på dyra tillsatser om man kan komma undan med det. Olja i Sverige kostar svindlande mycket mer än i USA och mycket mer än i t.ex. Tyskland. Mobil 1 är kanske världens bästa olja, men BMW med flera rekommenderar Castrol. Jag har fått problem med täta ventillyftare i en BMW med annan olja än den rekommenderade. Olja kan man med fördel köpa på nätet, Mapodo är suveräna.

#26
truebeliever
2011-03-03 00:48

Hahaha Mobil 1 världens bästa olja och castrull rekomenderas av Bmw därför är det många bmw som har problem med kamaxlarna... han bablar bläbblä både mobil och CASTRULL är amerikkanska skit!

#27
2011-03-03 08:30

Så länge det smörjer, så skitsamma vilket olja du har i motorn. Som flera har tidigare sagt, byt olja regelbundet och det blir inga problem. Har du problem med motorn eftersom du inte har använt tillverkarens olja så rekommenderar jag att du byter bilmärke.

#28
truebeliver
2011-03-03 10:56

Ska DU rekomendera vad är du för något ?

#29
Roger Skagerström
2011-03-03 11:09

Castrol är förvisso engelskt.

#30
truebeliver
2011-03-03 11:19

Tack för infot! Roger Skageström

#31
Nithin01
2011-03-03 21:52

Vem skyller på oljan när motorn rasar?

Fö. är det som Roger säger.
Castrol är ett varumärke under BP. (British Petroleum)

Mobil One?

Marknadsförs av Exxon Mobil Corp. vilket är amerikanskt.

#32
Henry A
2011-03-04 09:08

Jag har sedan 40 tillbaka kört på biltemas oljor utan problem. Motorerna har alltid fortfarande gått felfritt när bilarna hamnat på skroten pga rostskador så allt snack om vilken olja som är bäst är onödig det borde handla om rostskydd i stället...

#33
truebeliever
2011-03-04 11:45

Jag kan ju ingenting om olja har ni väl förstått ! Jag bara jävlas !

#34
2011-03-05 12:57

Om det gäller del/semisyntet olja, är utan tvekan Valvoline det bästa valet. http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf

#35
just de...
2011-03-07 02:24

samma skit kommer ju från ett jävla hål i marken samma dynga priset e olika för hur mycke sponsring å reklam dom har..

#37
2015-06-05 15:48

En annan detalj är att moderna japanska och PSA rekommenderar B2 olja pga lägre askhalt så inte katalysatorer och partickelfilter slutar att fungera.. Dessa är då en betydligt dyrare och mig veterligen endast finns som då som W5-30..sen vad man själv föredrar är väl sak samma. Kör själv på Biltema.

#38
2015-10-01 08:52

Motorolja är som religon, man tror...och alla andra har fel....
I andra länder finns det lagstiftat hur mycket "aditiv" det ska finnas i en helsysntet olja för att den ska få kallas helsyntet men inte i sverige. Där kan oljan, typ Castrol bara innehålla 5% aditiv medans i tyskland ska den innehålla 30% aditiv.
Mycket av priset på oljan är baserat på hur mycket reklam man promotar produkten med och således kan man ta ut mer för smörjan. Generellt håller oljan i usa lägre kvalitet och kostar därför mindre. Där har dom sk. oljebarer där man snabbt åker in med bilen och gör ett oljebyte och det görs oftare.
Jag skulle aldrig köra på sk. long life olja med 3000mils bytes intervall. Kör på en normal helsyntet som uppfyller biltillverkarens klassning och byt efter min 1500mil eller 12månader är en bra regel. För oss som inte har 10mil till jobbet så slits oljan map. kondens, etc så ska oljan bytas efter max 12mån/1500mil. Sedan spelar det ingen roll vilken olja man häller i bara klassningen stämmer.
Enda sättet att upptäcka om en olja är bättre än en annan är att köra två stycken identiska bilar på ett i det närmaste identiskt sätt under identiska klimatförhållanden och sedan plocka isär motorn och mäta upp motorslitaget. Är det någon som gör det?
Nu för tiden så handlar det om andra kvalitetskrav som i min PSA diesel där jag ska ha C2 klassning på oljan med låg askhalt för att inte sätta igen partikelfiltret.,samt ha egenskaper för lägre bränsleförbrukning med en tunnare olja. Dock så blir motorslitaget större än om man skulle använda en olja med C3 klassningen....så vad prioriteras av tillverkaren för att man i reklamen ska kunna säga att Peugeot 508SW drar 0,39L/mil landsväg? Gemene man har ingen aning om man inte läser på.
Jag köper olja utöver vanlig peugeot service till mina olika bilar, motorcyklar, båt, gräsklippare, etc. på ICA i Alvhem. Bra och billigt och har nästan allt och dom är trevliga.
Tror Ni att OK/Q8 har bra kvalitet på sina oljor?
http://www.ica.se/butiker/nara/ale/svenssons-livs-alvhem-1805/butiken/sm...
Mvh//Diod

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.