Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vilken olja är bäst i kyla?

Bilfrågan

"Vilken motorolja är absolut bäst för riktigt kalla förhållanden? Speglas kvaliteten i priset?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Vilken motorolja är absolut bäst för riktigt kalla förhållanden (-30° C)? Är 0W bättre än 5W? Är helsyntet bättre än delsyntet? Speglas kvaliteten i priset?

Kerstin Johansson

SVAR:
En 0W-olja är något tunnare än en med lägsta viskositetsangivelsen 5W men bägge lämpar sig för vinterbruk i Sverige. Oljor som sträcker sig till dessa låga viskositeter är mestadels så kallade helsynteter. De oljor som kallas syntetiska innehåller bättre basoljor vilket ger dem högre prestanda.

Om oljan kallas hel- eller delsyntet spelar inte en avgörande roll, det viktiga är att man väljer en olja som uppfyller de kvalitetskrav som biltillverkaren föreskriver. Det finns ett tydligt system för detta även om det kan förefalla komplicerat. 

Vissa 0W- och 5W-oljor är klassade för ACEA A1/B1 (A5/B5) och får då endast används i motorer där detta föreskrivs eller tillåts. Välj annars en olja med klassningen ACEA A3/B3.

Ofta speglas kvaliteten i priset men även andra faktorer bestämmer detta. Försäljningsvolym och utvecklingskostnad påverkar också priset liksom försäljningsställets prisprofil.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Anynommus
2011-03-09 08:27

Jag tror ViBilägare kan gå över till att svara på en fråga varje vecka i stället för varje vardag! Jag menar, allt som oftast kör man samma fråga två gånger.

#3
Anynommus
2011-03-09 15:19

Kan ViBilägare införa filter som stoppar alla ord som innehåller "Biltema"? Biltemas "grejor" är av sämsta tänkbara spec. Jag köpte bromsskivor bak på Biltema en (1) gång och de hängde med 1,5 år. Likadana bromsskivor från Mekonomen under exakt likvärdiga förhållanden är nu inne på tredje året och är inte märkbart åtgångna. Samma sak med hela sortimentet.

#4
2011-03-09 17:49

Att man misslyckas med ett inköp kan inte stå för kvaliteten hos ett företags alla produkter. Jag har köpt bromsskivor och bromscylindrar hos Biltema som höll så länge jag hade bilen, ca 10.000 mil. Visst, man kan betala ca 3 gånger så mycket för delar hos Mekonomen och ca 7-8 gånger så mycket för delar hos märkesverkstaden .När det gäller i synnerhet bromsdelar kommer nästan alla från samma tillverkare, men i olika snygga förpackningar. Men det är ju klart, det är ingen status att visa grannarna att man handlat på Biltema. Låt var och en själv besluta var de vill köpa sina delar.

#5
2011-03-09 20:27

Nej banna inte varken biltema eller andra säljare av bildelar. Testa istället!
Hade gärna sett att Vib testade reservdelar och tillbehör på ett mera testsätt än de "första intrycket"-bedömningar man ofta ser i tidningen (gällande exempelvis högtryckstvättar).
Har ofta hört att Biltemas oljor är samma oljor som Statiols, nu vet jag förstås inte om det betyder att Biltemas oljor därmed ska betraktas som bättre än vad expertisen anser eller om Statoils ska betraktas som sämre än vad allmänheten anser? :o)
Visst kan man göra fynd på Biltema, onekligen funkar en Biltema-doftgran lika bra som en Mekonomen-doftgran, tror jag i varje fall, de luktar lika illa :o)
Jag vet inte men, Biltema känns mera som ett lotteri än en garanti ... Seriösa tester hade kanske kunnat ge klarhet i eventuella skillnader mellan original, pirat och Biltema?
Jag är nyfiken i varje fall!

#6
Anynommus
2011-03-09 23:27

Focus, jag föreslår att du ser till att komma över materialspecen för Biltemas bromsskivor - mer slagg än stål. Eller vad sägs om ihåligt gods i en del delar när andra har massivt gods? Jag har handlat på Biltema för sista gången.

#7
Herr Sandström
2011-03-10 02:59

Har kört i 2 år med Biltemas bromskivor fram och det har funkat perfekt, få se nu när jag ska besiktiga bilen för andra gången om de ser fula ut. De har iallafall inte slagit sej så pedalen hoppade som originalskivorna gjorde, eller också har jag inte träffat rätt vattenpöl med upphettade skivor ! !

#8
Woffe
2011-03-10 08:30

Det kommer alltid att finnas de som skriver skit om Biltema av olika anledningar. Om produkterna är sämre eller bättre är upp till var och en som handlar där, personligen köper jag de flesta av mina verktyg där. Bra pris och håller för en hemmafixare som jag.

#9
2011-03-10 10:03

Jag tror inte Biltema bryr sig om du handlar där eller ej, de har kunder så det förslår ändå. Jag har köpt mycket där och det mesta har varit till belåtenhet. Om inte, har de varit mycket välvilliga med garanti.Jag har inte provat deras olja, men uttalanden från oberoende oljeexperter till deras fördel litar jag mer på än självutnämnda amatörexperters råd. Som sagt, låt folk själva bedöma var de skall köpa sina delar, jag tror att de är smarta nog för det. Låt inte ditt Biltemahat gå som en röd tråd i alla blogginlägg du får en chans till detta.

#10
2011-03-10 13:44

För övrigt: Jag köpte bromsskivor fram till Audi hos Mekonomen. Efter ett år och ca 1500 mil började bromspedalen hoppa. Dyra, ventilerade skivor och eftersom det var backar bak var orsaken klar, Garanti var inte att tala om. Men inte dömer jag ut hela Mekonomens sortiment för det. Vid ett annat tillfälle köpte jag en Audi där byte av bromsklossar bak ingick i priset. Detta skedde på en verkstadd med den vackra gula Mekonomenskylten.
Här blev jag vittne till att man använde Biltemas klossar. Om man inte litade på Mekonomens vet jag inte. Allt är inte vad det ser ut att vara.

#11
2015-10-01 08:43

Motorolja är som religon, man tror...och alla andra har fel....
I andra länder finns det lagstiftat hur mycket "aditiv" det ska finnas i en helsysntet olja för att den ska få kallas helsyntet men inte i sverige. Där kan oljan, typ Castrol bara innehålla 5% aditiv medans i tyskland ska den innehålla 30% aditiv.
Mycket av priset på oljan är baserat på hur mycket reklam man promotar produkten med och således kan man ta ut mer för smörjan. Generellt håller oljan i usa lägre kvalitet och kostar därför mindre. Där har dom sk. oljebarer där man snabbt åker in med bilen och gör ett oljebyte och det görs oftare.
Jag skulle aldrig köra på sk. long life olja med 3000mils bytes intervall. Kör på en normal helsyntet som uppfyller biltillverkarens klassning och byt efter min 1500mil eller 12månader är en bra regel. För oss som inte har 10mil till jobbet så slits oljan map. kondens, etc så ska oljan bytas efter max 12mån/1500mil. Sedan spelar det ingen roll vilken olja man häller i bara klassningen stämmer.
Enda sättet att upptäcka om en olja är bättre än en annan är att köra två stycken identiska bilar på ett i det närmaste identiskt sätt under identiska klimatförhållanden och sedan plocka isär motorn och mäta upp motorslitaget. Är det någon som gör det?
Nu för tiden så handlar det om andra kvalitetskrav som i min PSA diesel där jag ska ha C2 klassning på oljan med låg askhalt för att inte sätta igen partikelfiltret.,samt ha egenskaper för lägre bränsleförbrukning med en tunnare olja. Dock så blir motorslitaget större än om man skulle använda en olja med C3 klassningen....så vad prioriteras av tillverkaren för att man i reklamen ska kunna säga att Peugeot 508SW drar 0,39L/mil landsväg? Gemene man har ingen aning om man inte läser på.
Jag köper olja utöver vanlig peugeot service till mina olika bilar, motorcyklar, båt, gräsklippare, etc. på ICA i Alvhem. Bra och billigt och har nästan allt och dom är trevliga.
Tror Ni att OK/Q8 har bra kvalitet på sina oljor?
http://www.ica.se/butiker/nara/ale/svenssons-livs-alvhem-1805/butiken/sm...

Mvh//Diod

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.