Nästa artikel
25 000 kronor för att byta ABS/ESP
Bilekonomi

25 000 kronor för att byta ABS/ESP

Publicerad 18 februari 2011 (uppdaterad 8 mars 2011)
Krånglande ABS- och ESP-system kan ställa till det både för ägarekonomin och för trafiksäkerheten. Jorma Lammervo i Gråbo skulle få betala över 25 000 kronor för att byta ABS/ESP-enheten till sin Opel Zafira.

Det började med en lysande ESP-lampa på instrumentbrädan. Jorma Lammervo i Gråbo tog bilen till en verkstad som konstaterade att det var fel på en tryckgivare i ABS/ESP-enheten. Han fick höra att enbart reservdelen skulle kosta 24 000 kronor och kontaktade

Opel om de kunde tänka sig någon goodwill för detta. Men han fick nobben av Opel. Trots att hans Zafira bara är tre år gammal och har körts drygt 5 000 mil.

– Jag hade servat bilen på Mekonomen och då ville Opel inte ta något ansvar för min bil. Att en så dyr sak ska gå sönder på en tre år gammal bil som rullat drygt 5 000 mil är helt orimligt, säger Jorma Lammervo.

”Allvarliga konsekvenser”
Han lämnade in bilen hos Konga Bilcity i Kungälv, som är en auktoriserad verkstad för Opel. Efter att ha kontaktat sitt försäkringsbolag fick han veta att reparationen skulle gå på maskinskadeförsäkringen. Jorma Lammervo behövde därför bara betala 3 000 kr i självrisk. Annars skulle reparationen kostat 25 500 kr.

– Ska verkligen försäkringsbolaget stå för att ABS-systemet går sönder? Det borde vara tillverkarens ansvar att säkerhetsdetaljer fungerar på så här nya bilar. GM borde gå tillbaka till Bosch som levererat ABS-enheten och kräva att de står för kostnaderna, säger Jorma Lammervo.

Det här felet är inte särskilt ovanligt på Opel, enligt verkstäder som Vi Bilägare varit i kontakt med. Men generalagenten Opel Sverige har inte själva uppfattningen att det här skulle vara ett vanligt fel. Det är därför svårt att veta hur många exemplar som har drabbats.

– Om bilen hade rullat över 10 000 mil så hade inte maskinskadeförsäkringen gällt. Konsumenterna bör vara mycket uppmärksamma på sådant här, säger Jorma Lammervo.

Vi Bilägare har ställt frågan varför de här komponenterna är så dyra till generalagenten.

– Det är en komplex del. Vi kommer dock att se över prissättningen, säger Annicka Troedsson, PR-ansvarig för Opel.

Varför kan man inte enbart byta tryckgivaren utan måste byta hela enheten?
– Man ska inte byta tryckgivaren separat eftersom den sitter inne i själva aggregatet. Det kan störa funktionen på ett viktigt säkerhetssystem, säger Annicka Troedsson.
Någon återkallelse för de här problemen är inte aktuellt enligt Opel.

Claes Tingvall är trafiksäkerhetsdirektör vid Trafikverket. Han blir oroad för trafiksäkerhetskonsekvenserna av att det är dyrt att byta ABS/ESP-enhet:

– Det är verkligen inte bra. Antisladdsystem som ESP är livräddande, bilen blir bara ”halv” säkerhetsmässigt om systemen inte fungerar. Det är ingen drömsits varken för bilägaren eller för tillverkaren.

Vilka säkerhetsföljder kan det bli om ABS/ESP-systemet upphör att fungera?
– Man blir bekymrad över det här. Jag kan förstå att grupper av människor drar sig för att reparera om det blir så här kostsamt. Det är inte så väl övertänkt att ha den här prissättningen, det kan uppstå allvarliga konsekvenser, säger Claes Tingvall.

– Bland annat öppnar man upp för en tveksam andrahandsmarknad med skrotade bilar där man tar elektronik från dem, precis som man gjort med krockkuddar tidigare.

– Jag förstår att biltillverkarna måste ha kostnadstäckning, men här bör man verkligen tänka sig för.

Diskutera: Vad tycker du om priserna för att byta ABS- och ESP-systemen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-18 09:21
Lennartsson (ej verifierad)

Samma hände på min BMW 116 2006, 5500 mil och hydraulaggregatet som styr ABS/ESP systemet gick sönder. Kostade 24000 men som tur var täckte även min maskinskadeförsäkring. Helt klart sjukt att inte detta omfattas av tillverkaren garantier!

#2 • Uppdaterat: 2011-02-18 09:41
Mumsa (ej verifierad)

Samma på Ford Focus 2006, 3000 mil, 25000 men gick också via försäkring.

#3 • Uppdaterat: 2011-02-18 09:44
Yarl (ej verifierad)

Rätt säker på att det är Bosch som tillverkar delen, alltså samma i typ alla bilar.

#4 • Uppdaterat: 2011-02-18 09:59
Jan 21 (ej verifierad)

Citroen C3, samma sak. Gick på garantin, men brist på reservdelar gjorde att vi fick köra utan ESP/ABS en hel sommar. Tur att det inte hände på vintern.

#5 • Uppdaterat: 2011-02-18 10:01
Benny H (ej verifierad)

Tydligen precis samma fenomen som AC som går sönder att flera biltillverkare drabbas av undermålig kvalitet. Hade jag varit chef för en biltillverkare hade jag nog krävt att Bosch ska ersätta dem drabbade...Kanske får Opel pengar från Bosch som man behåller själv om man nu ska var lite konspiratorisk...

#6 • Uppdaterat: 2011-02-18 10:23
Pender

Visst är det helt orimligt pris på bytesdelen. Och det är bra om media uppmärksammar konsumenter, om vilka märken som ockrar på diverse delar. Men samtidigt tycker jag Opel gör rätt, som struntar i att tillämpa Goodwill på bilar som servats på annat håll.

#7 • Uppdaterat: 2011-02-18 10:27
Christer Sjöbeck

Har funderingar på att köpa en ny Zafira men man blir fundersam när man läser artiklar som denna. opel säger ju själva att de har fokus på kvalitet och som alla bilföretag fylls deras reklam om hur säkra dera bilar är. I ljuset av det skulle de ha sett till att lösa Jormas fall gratis och snabbt om det verkligen brydde sig om kundernas säkerhet på riktigt. De verkar som om de hänvisar till servicen som utförts av Mekonomen för att slippa ansvar men hur skulle ABS/ESP enheten hållit bättre om den vore servad på Opel? Nää ta 10k mer för bilen när den är ny och ge oss konsumenter 10 år eller 200000 mils garanti på säkerhetsutrustning! Det är vi konsumenter värda! Kanske dax för en lagstiftning?

#8 • Uppdaterat: 2011-02-18 10:30
Penderkritik (ej verifierad)

Till Pender:

Skulle Mekonomen servat kundens bil sämre än Opel! Givaren har ju inget med service att göra utan är en del som inte håller måttet och då bör tillverkaren ta sitt ansvar. Din kommentar är Tramsig eller så arbetar du själv på ngn Opel verkstad som tyvärr inte direkt är kända för att göra bra arbete.
Bra att VB uppmärksammar sådant här. Kan berätta att själva "delen" som det pratas om här är inte speciell dyr. Här gör man påslag som ingen annan bransch skulle våga. Arbetar själv inom elektronik världen och tar del av priserna på komponentsidan.

#9 • Uppdaterat: 2011-02-18 10:53
bilfreak (ej verifierad)

Självklart ska tillverkaren stå för kostnadenen så pass ny bil ! Inte är det försäkringsbolag och kunder som ska betala bilars undermåliga kvalite !

#a • Uppdaterat: 2011-02-18 11:30
Sweeny (ej verifierad)

detta kan omöjligt vara relaterat till var bilen servats, de säger ju själva att tryckgivaren sitter inkapslad i enheten. Dessutom en del av bilen som aldrig berörs vid service (dvs oljebyte...) ändå. Det här är helt enkelt en undermålig komponent.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.