Bild
Nästa artikel

Begteststallet: Ketchupeffekt på fakturafronten för Saab 9-3

Begteststallet

Först hände ingenting, sedan ingenting och sedan nästan ingenting – och så slutligen allt på en enda gång. Det blev en sorts ketchupeffekt, fast i negativ bemärkelse. Vår Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiD har gått i mål, men med lite bitter eftersmak.

Under ett långtest är det inte så att vi upplever det tråkigt när inget händer. De fyra första åren gick det mesta smärtfritt och vi gladdes verkligen med att Saab fått bukt med elektronikens barnsjukdomar sett till när 9-3 SportSedan lanserades 2003.

Kombin kom två år senare och från dess har vi haft en behaglig resa – fram till lite drygt 11 500 mil. Då kom smällarna!

En dyr utgiftspost hade vi redan kalkylerat med under teståret – Saabs stora service vid 12 000 mil. Då ska också kamremmen bytas, jo, ni läste rätt, i stället för kedja har dieselmotorerna från Fiat gummirem för kamaxeldrivningen. Servicekostnaden stannade på 10 878 kronor, ungefär som beräknat.

Generatorn slut
Ett dovt och rytmiskt remljud vid tomgång hade gjort oss misstänksamma redan innan kamremsbytet – och mycket riktigt visade det sig att kylvätska också läckt ut och att vattenpumpen var på väg att haverera. Vattenpumpen fick bytas till en kostnad av 4 581 kronor. Och det var inte nog med det.

Verkstaden upptäckte också avgasläckage i det främre röret, där en pinnbult satt sig fast som måste lösgöras med gassvets. Med material och arbete blev det ytterligare 3 030 kronor på fakturan.

Här trodde vi det var nog med reparationer, men tji fick vi. Några månader senare vägrade bilen att starta en frostig höstmorgon. En uppladdning av batteriet räckte inte, i displayen gavs besked om att snabbast möjligt uppsöka verkstad, nu utan servoverkan och vissa andra elektriska funktioner.


Felsökningen gav besked om att generatorn var slut. Enligt verkstadsmekanikern Ivan Linde är det betydligt mer vanligt att generatorerna för dieselmotorerna tar stryk eftersom de utsätts för mer skakningar. En större generator till dieselmotorn i Saab 9-3 kostar också mer än en motsvarande till bensinaren, 9 809 att jämföra med 6 135 kronor.

Risk efter 10 000 mil
Tillsammans med lite småjusteringar och byte av krängningshämmarstag för andra gången – en svag länk på en så framtung bil som Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiD – kom verksstadsfakturan att landa på 35 220 kronor under ett och samma år, nästan 10 000 kronor mer än vad Saaben kostat oss under alla fyra åren tidigare.

Exemplet med vår bil visar att det är förenat med vissa risker att gå in och handla bil efter 10 000 mil, när garantier och maskinskadeförsäkring gått ut. Byte av slitdelar som bromsar och liknade får man förstås räkna med, men haverier med vattenpump, avgasläckage och generator hör till avdelningen obehagliga överraskningar.

Frånsett det sista testårets mardrömsfakturor har vi varit nöjda med Saab 9-3 SportCombi. Vägegenskaperna och långfärdskomforten är exemplariska och förbrukningen har sänkts under det senaste teståret, beroende på mer långkörningar, och 6,5 liter/100 km ger en räckvidd på närmare 100 mil.

Vår bil är utrustad med 120 hk-motorn och här hade nog 150 hk-motorn varit att föredra. Dieselturbon är stark, men bara när den kommer upp i tillräckligt varvtal. Bottendraget är tunt och på krokiga vägar är det så gott som alltid treans eller fyrans växel som gäller.

I jämn motorvägsfart på sexans växel blir åkkomforten som bäst – och motorn nästan knäpptyst.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiD – 12 484 mil

Bilen ingår i Vi Bilägares begteststall om totalt sju bilar med en total körsträcka på 62 561 mil.

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiD – 12 484 mil

Registreringsdatum: 9 nov -05
Mätarställning, mil: 12 484
ViB.s förbrukning: 6,5
Officiell förbrukning: 5,8
Garantier, år: 2-3-10
Serviceintervall, mil: 3 000/2 år
Inköpspris, kr: 256 100
Inbytespris, kr: 68 900
Värdeminskning, kr: 187 200
Bränsle, kr: 96 164
Rep/service, kr: 61 830
Däck, kr: 20 800
Skatt, besiktning, kr: 18 843
Försäkring, kr: 28 046
Underhåll, kr: 8 706

TOTALT, kr: 421 589
Totalt/mil, kr: 33,77

Garantiåren är nämnda i ordningen nybilsgaranti, vagnskada och rostskyddsgaranti.

Verkstadskostnader:

0–12 484 mil

2006
3 011 mil
Service, 5 993 kr

2007
6 046 mil
Service, 5 131 kr

6 046 mil
Hastighetssensor, Kampanj

2008
8 903 mil
Service, 3 839 kr

8 903 mil
Krängningshämmarstag, 1 956 kr

8 903 mil
Reparation svankstöd, 2 549 kr

2009
10 543 mil
Bromsskivor/klossar fr/b, 7 137 kr

2010
11 431 mil
Krängningshämmarstag, 1 682 kr

11 814 mil
Service inkl kamrem, 10 878 kr

11 814 mil
Byte vattenpump, 4 581 kr

11 814 mil
Läckage, byte avgasrör, 3 030 kr

12 255 mil
Justering förardörr, 296 kr

12 269 mil
Byte generator, 11 576 kr

12 269 mil
Byte batteri, 3 182 kr

TOTALT: 61 830 kr

Kommentarer

#1
...
2011-02-14 09:11

35 220 kronor under ett och samma år - man häpnar

#2
mattea
2011-02-14 09:23

japp mycke pengar å jobbigt när dom ska betalas , men dom ska ju i ärlighetens namn slås ut på ca 12000 mil och ett antal år, dessutom kan ju dom flesta tex byta batteri själv till ett något lägre pris än 3182 kr

#3
2011-02-14 09:40

Jo säkert hade servicekostnaderna kunnat minskas en del genom lite eget arbete och genom att välja rätt serviceverkstad.

Men det visar ändå på att det blir avsevärt dyrare att serva en dieselbil än en bensindriven.
Man brukar ju räkna med en brytpunkt på ca 2000 mil innan dieseln blir billigare än bensinbilen, men man glömmer ofta att räkna med de här kostnaderna.

Det är ju inte enbart det högre inköpspriset och den tredubbla skatten som fördyrar.

#4
2011-02-14 09:47

Saabnisse.

Desseutom är dieselpriset 16öre dyrare än bensin just nu där jag bor. Så i verkligheten blir det ännu dyrare med dieselbil nu än vad VIB fått fram för sina långtestbilar som man presenterar nu. Så jag frågar mig som vi varit inne på tidigare du och jag Saabnisse, vad är fördelen med en dieselbil idag? Priset kommer knappast att bli lägre pga av efterfrågan.

#5
2011-02-14 10:04

Japp och dieselpriset kommer säkert att öka ännu mer ju fler dieselbilar som säljs.

Jag tror mer och mer på gas.
Tar man vara på fisen har man ju gratis bränsle :-)

#6
789
2011-02-14 10:17

Inte helt korrekt:
Saabnisse: Jag läser ofta och gärna dina inlägg men i detta fall är jag inte helt säker på att du tänkt rätt. Jag som ekonom vet att resonemanget om dieselpriset "haltar" en hel del faktiskt. Låt mig förklara. Givet att det inte finns några sk "flaskhalsar" i produktions och - eller - konsumtionsledet kommer priset, på sikt, att falla med ökad efterfrågan! Varför? Jo, därför att med ökad efterfrågan kommer man så småningom att få sk "skalfördelar" dvs ju mer varor tex diesel som produceras dvs säljs ju lägre blir styckkostnaden eftersom kostnaden slås ut över fler sålda enheter. Tvärt om blir det för bensin, in the long run, dvs ju lägre efterfrågan ju färre sålda enheter måste bära kostnaderna dvs man får, in the long run, högre styck-kostnader dvs höjt pris. Men, allt annat lika, initialt får vi ökat pris på diesel men inte nödvändigtvis på sikt. Dessutom finns det förslag på en sk "skatteväxling" där man vill gynna drivmedel med lägre CO2 utsläpp än bensin och i det klustret finns diesel, RME, DME, Biogas, svartlut, tallolja och framförallt, idag, etanol.

#8
emellertid
2011-02-14 11:02

oops en begagnad Saab är visst ingen höjdare kostnadsmässigt.
En ny Saab är för dyr att köpa en gammal är för dyr att serva det säger ju allt.

#9
2011-02-14 11:12

789
Det jag menar är ju att oavsett drivmedelspriset kommer det att bli dyrare genom ökade servicekostnader.
Dessutom ser man från statens sida alltid till att reglera bränslepriserna för att få in så mycket skatt som möjligt.
Skatteväxling är ett populärt politiskt uttryck, framtaget av miljömupparna, men saknar reell betydelse.
Det gäller bara att få det att låta så bra som möjligt.

#10
Hajpojken
2011-02-14 12:30

@emellertid

Att äga Saab blir alltid en dyr historia. Ofta tråkig också.

#11
Hajpojken
2011-02-14 12:35

9 809:- för en generator. Hutlöst.

#12
789
2011-02-14 12:35

Saabnisse:
Visserligen har "farbror staten" som mål att maximera medborgarnasskatteuttag eftersom det är ett måste om man har som mål att välfärden, i någon mening, skall fördelas, allokeras, över samtliga medborgare på en given nivå. Ja. Om sedan dieselbilen, över tid, blir dyrare beror väl på hur mycket billigare det är att driva en dieselbil vs en bensinare? Antag att dieselbilen drar 20% mindre bränsle än motsvarande bensinbil och att priset per liter är 13 kr dvs vi har en prisdifferens på 2,6 kr per mil, 13 * 0,20% =2,60 kr. Under 12 000 mil har man alltså sparat 12 000 * 2,60 kr = 31 200 kr. Då blir frågan: Efter skatteskillnader, service etc kostar dieselbilen 31 200 kr mer att hålla rullande än motsvarande bensinbil mätt under tex 12 000? Jag vet inte helt säkert hur det förhåller sig men det skulle vara intressant om någon vet svaret.

#13
2011-02-14 12:46

Shogun har haft en liknande fundering på forumet.
Vi kan ju fortsätta att spekulera där.

#14
2011-02-14 12:56

Shogun, i länken du hänvisar till tar man ju ingen hänsyn till de faktiska kostnaderna.
Du anser i ett annat inlägg att etanolbilar får lägre andrahandsvärde.
Lägre än vad?
En etanolbil går ju lika bra att köra på bensin och om bilen servats enligt föreskrift ska den ju inte ta någon skada och har alltså inte lägre värde än motsvarande bensinare.
Dessutom kan det ju vara kul med 30% högre effekt ibland.
Men billigt blir det inte med etanol.
Förutom den högre förbrukningen krävs det ju dubbelt så många oljebyten mot vid bensindrift.
Var 700:e mot var 1500:e (jo jag vet att man föreskriver 3000 mil vid bensindrift på många bilar, men det är för långt om man inte kör väldigt mycket).

#15
skoda prisvärd
2011-02-14 13:47

jag har orginal generator , orginal avgasrör , kamrem bytt två gånger+vatten pump på 25000 mil och 12 år =skoda octavia 1,9 tdi . billiga underhålls kostnader ca. 10100 kr på 12år. snacka om kvalite...

#16
skoda prisvärd
2011-02-14 13:56

dessutom billig i drift 0,45 l/mil inte illa av en 12 år gammal skoda

#17
Börje bilkunnig
2011-02-14 14:01

10 200 för två kamrem och vattenpump! Tjeckiskt guld eller?

Till min gamla Volvo gick väl dessa saker på 1 600 sammanlagt med arbete.

Visst, GAMMAL Volvo och billig verkstad men ett märke som Skoda ska väl innehålla billiga grejjer och låga reparationskostnader?
Och din Skoda är också gammal så...

#18
skoda prisvärd
2011-02-14 14:13

det var alla reparationer på 12 år

#19
Börje bilkunnig.
2011-02-14 14:50

Okej! Det lät ju inte så farligt!

Kolla bara vad Saab kostar. Saab har alltid varit en skitbil som är dyr att äga.

#20
mnja
2011-02-14 14:53

En Saab är ingen höjdare vare sig ny eller begagnad, det ter sig tydligare och tydligare.
Det är trots allt en medioker basbil vi talar om, ska det kosta Porschepengar att underhålla en tråkig farmarbil som Saab 9-3?

#21
Linus S
2011-02-14 14:57

Nya Saabar är inget mer speciellt än något annat. Däremot är kvaliten tveksam, inköpspriset högt och underhållskostnaderna så dyra att man inte klarar av att hålla dem i ordning.
Andrahandsvärdet är dåligt.

#22
Rotor
2011-02-14 16:40

Förvånad nån.......?

#23
Rotor
2011-02-14 16:51

Etanol igen......om man av ekonomiska skäl inte vill köra på E85 är det bara att köra bensin - det är ju den stora fördelen med Flexifuel. Bortsett från servicekostnaden så bör prisskillnaden ligga på minst 3:- till E85's fördel om det ska löna sig. Just flexibiliteten är ju bra med tanke på våra 'flyktiga' politiker! Vill man sen vara X-tra miljövänlig så är det bara att köra på E85 med rekordlågt CO2-utsläpp.

#24
jo4001
2011-02-14 16:57

Är det så väldigt dyrt? - 2,94 SKR/mil när man lägger kraftigt mer/mil i bränsle+skatt m.m.

#25
Antoine
2011-02-14 18:16

E85 kontra 95 Oktan Bensin. Jag har nu haft en E85-bil i mer än 2 år. Från början ville jag jämföra förbrukningen mellan bensin och E85. Tre fulla tankar med enbart bensin och efteråt enbart E85. Litervis förbrukade bilen 16 procent mer,men i slantar 30% mindre (andra påstår att en E85-bil förbrukar 30% mer E85 än Bensin)??????????? Jag kan ju välja mellan bensin och E85. Naturligtvis är E85 en interrimslösning tills man har utvecklat bättre alternatv. I nuläget är det bra.l sossarnas dieselskatt har styrt mig.

#26
Sven P
2011-02-14 19:32

Hmm! Gamla 9-3 är tydligen billigare att äga. Har en 11 år gammal 9-3:a, har bytt en halvsats avgassystem (bakre) samt reparerat SID:en. Förutom det bara service... (Den har som tur är kamkedja)

#27
Coolg8
2011-02-14 20:30

Ja vad kostar en generator till en passat 1,8T jo närmare 7000kr. Inte tusan är det dyrt med 20000 + service för 12000 mil. Vet bilar av både tyskt och japanskt märke som kostar avsevärt mer.

#28
truebeliver
2011-02-15 00:17

motor problemen är ju inte saabs fel, rullade ju 11500 utan problem när den italienska motorn gav upp är driftssäker bil ändå

#29
2011-02-15 14:28

"truebeliver" : Var läste du att MOTORN gav upp?
Är inte förvånad över resultatet men det kunde ha stått vilket märke som helst på bakluckan!
Dessa rep. kunde lika gärna ha inträffat precis efter att bilen hade sålts och då hade vi inte fått reda på det.
Kul för den som har lånat pengar och köper sin "nyaste" bil med bara 12.000 mil på mätaren!
( Att den då har gått "problemfritt" tidigare blir en klen tröst....Det är dyrt att vara fattig! )

#30
Yarl
2011-02-15 19:14

9-3 ser ut som en likbil med sitt förhöjda tak.

URK

#31
Coolg8
2011-02-15 23:01

Mistro, så är det att köpa en begagnad bil, lite som att köpa grisen i säcken. Me köpe man av en seiös försäljare har man oftast minst tre månaders garanti och vissa upp till 12 månader.
Köpt min cittra när den gåt 12.000 mil gick en vecka och det jag var mest rädd för gick sönder, avgassystemet ca 7000kr + montage.

Gick på garantin, höll hela tiden jag hade bilen.
Kamremsbyte, sevice och vattenpump gick på 11.000kr

Allt kostar pengar köp en generator till en merca E200 serien med diesel...det kostar pengar...

#32
grodLår
2011-02-16 10:29

Saab har alltid gjort bilar med förskräcklig design, usel kvalitet med premiumpris. Ingen nyhet detta.

#34
Robert Blomkvist
2011-03-07 16:25

Rena REA-priset att åka svenskt. Min Audi A6 -05 har kostat 150 00:- i bara motorreparationer + övrigit småstrul för ca 10 000:- sen tillkommer förstås service för 5*8000:- plus värdeminskning ca 400 000:- allt detta på fem år och 15 000 mil. Dyrt att åka "premium" vagn med andra ord!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.