Bild
Nästa artikel

Begteststallet: Pluspoäng för Volkswagen Golf – trots buller

Begteststallet

Från däcken stiger ett dånande muller som överröstar samtal och musik. Den noteringen återkommer när Volkswagen Golf ska bedömas.

Andra teståret för vår Volkswagen Golf, generation sex, har varit sällsynt fritt från obehagliga överraskningar. Däckbullret blev vi varse om redan under det första vintertestet. På vintervägar som är räfflade av snöplogar och på grovporiga asfaltvägar, exempelvis runt Stockholm, är oljudet påfallande. På släta vägar är det inga problem.

Dieselmotorn på 110 hk, som inte längre säljs i Sverige, känns lagom för bilstorleken. Däremot har vi svårt att nå ned på de förbrukningssiffror som anges i deklarationen, 4,5 liter/100 km. Vi har noterat en genomsnittsförbrukning på 5,3liter/100 km.

Favorit hos förarna
Golfen har trots allt blivit en förarfavorit. Det blir många pluspoäng tack vare den gedigna kvalitetskänslan, de fina köregenskaperna och den smidiga drivlinan. De problem som noterats inträffade tidigt, exempelvis strejkande fönsterhissar som VW tog på garantin.

Endast en service har gjorts på bilen så här långt, vid 3 000 mil, och den kostade 2 311 kronor. Nästa service inträffar vid 6 000 mil, men serviceindikatorn kan också lysa tidigare, särskilt om bilen, som i vårt fall, utsatts för många kortare körpass.

Erfarenhetsmässigt vet vi att det kan det bli aktuellt att fylla på mer olja mellan servicetillfällena.


Rostskyddskontrollen gav besked om att Volkswagen håller allvarlig rost borta längre tid än konkurrenterna. Här noterade vi endast lite ofarlig ytrost på bär- och länkarmar i bakvagnen.

Filtinnerskärmarna bak är av mer pressat textilmaterial än tidigare och drar inte åt sig fukt i samma utsträckning, men kanske hade mjukare filtinnerskärmar varit att föredra av ljudisoleringsskäl.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Golf TDI Masters 110 – 5 615 mil

Bilen ingår i Vi Bilägares begteststall om totalt sju bilar med en total körsträcka på 62 561 mil.

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Golf TDI Masters 110 – 5 615 mil

Registreringsdatum: 5 dec -08
Mätarställning, mil: 5 615
ViB:s förbrukning: 5,3
Officiell förbrukning: 4,5
Garantier, år: 2-3-12
Serviceintervall, mil: 3 000/2 år
Inköpspris, kr: 210 200
Inbytespris, kr: 119 700
Värdeminskning, kr: 90 500
Bränsle, kr: 34 247
Rep/service, kr: 2 311
Däck, kr: 11 540
Skatt/besiktning, kr: 3 979
Försäkring, kr: 8 864
Underhåll, kr: 4 587

TOTALT, kr: 156 028
Totalt/mil, kr: 27,19

Garantiåren är nämnda i ordningen nybilsgaranti, vagnskada och rostskyddsgaranti.

Kommentarer

#1
2011-02-04 09:26

Jag upplevde nya Polo som oväntat tyst på grov asfalt. T.ex. betydligt tystare än förra Golfen (-08 och bakåt.) Är den även tystare än nya Golfen? (på grov asfalt.)

#2
P1
2011-02-04 09:47

"Inbytespris, kr: 119 700"

Är det inte smartare att sälja den privat för kr: 150 000?

#3
bilfreak
2011-02-04 16:42

Har VW gjort något åt det höga däckljudet på nyaste Golfen?Jag är tacksam för svar från någon som vet.

#4
SiggeN
2011-02-04 17:23

bilfreak...står ju i atikeln!

#5
magnus dfefgrgrg
2011-02-04 19:47

Sätt på michelin energy saver H så blir den mycket tystare

#7
Börje bilkunnig
2011-02-04 23:27

Continental är både tysta och håller länge. Bästa däcken av alla! Iaf de jag köpte våren 2008...

#10
Ernst B
2011-02-05 02:01

Hyffsat trött på golf och passat som blir hyllade gång efter gång ' för vadå' som bästsäljande. Varenda seriös mekaniker känner ju till deras sura motorer med utorkade packniningar som drar tjuvluft knackar går orent spottar och fräser efter 10000mil. Igenimmade rutor pga av dålig ventilering. År efter år utan att ingenjörerna tar nåt på allvar för att köparna är korkade nog att svälja betet innan dom tar luft...

När F¤n blev passat eller golf och passat vackra bilar.
När F¤n blev passat eller golf kvalitetsbilar?
När F¤n blev passat eller golf roliga bilar att köra i jämförelse med vassare konkurenter?
När F¤n blev passat och golf prisvärda?
Många bilköpare ver tyvärr helt blåsta.

#11
Emil Svensson
2011-02-05 02:09

Ernst, jag håller med dig. VW (och andra i VAG-gruppen) är överskattat och något folk köper av gammal vana.

Vi har en Caddy -05 på jobbet och direkt började bilens kvalitetsmissar, stora som små att visa sig.

Desutom kan man inte sitta som man vill, lårstöden på sittdynan hamnar under benen! Obekvämt är bara förnamnet och de allra flesta är varken supersmala eller gillar att sitta med benen tätt ihop hela tiden.

#12
bilfreak
2011-02-05 07:29

SiggeN ,jag menar efter 2 till 3års tillverkning borde dom väl ha gjort något. Speciellt när föregående modell också var bullrig.

#13
2011-02-05 08:34

bilfreak, eftersom bara några ynka procent av Golfspekulanter kör på typ svensk asfalt, så är VW:s val att lägga krut på att isolera bort motor-, vind- och yttre ljud kanske det rätta. Dessutom finns så många bullertåliga svenskar, att Golfen säljer bra även här.
PS. skoda prisvärd, tystare för dej ja. Jag provade en "nedtystad" -09:a. I mina öron var det samma gamla buller. (T.ex. betydligt värre än min Yaris -09, på grov asfalt. Och Yarisen är verkligen inte speciellt tyst.)

#15
Roger Bogre
2011-02-05 14:38

Kör just nu en MY10 octavia och den är då allt annat än tyst. Tystare än V50? Skulle inte tro det!

#16
Börje bilkunnig
2011-02-05 23:00

Toyota IQ bullrar som faan. Den på alla sätt usla bilen belönades med att nomineras till Årets bil och hyllas av Vi Bilägare.

Var lite mer rättvisa! Kasta inte bara skit på VW för minsta lilla grejj.

MVH von Böörje

#17
MR X
2011-02-05 23:50

Men vilken är den minst bullriga bilen på marknaden? Har för mig att jag läste att asfalten i Sverige var så grov till skillnad från andra länders, att det är därför som man upplever många märken som bullriga. Och inget Jarlsvar tack!! Sakligt, välutvecklat och välgrundat skall svaret vara. Kanske vet redaktionen svaret?

#18
Yarl
2011-02-05 23:54

Tystaste bilen är Lexus hybrid för en mille.

#19
2011-02-06 00:09

MR X, prova själv. Det är gratis.

#20
Börje bilkunnig
2011-02-06 00:36

Eyy! Ser knäppt ut med bara stänkeskydd fram.

Kan gott vara bak med. Att stänkeskydd gör bilen mer luft mot stånnd är en av alla myter tillverkaren kör med för att slippa diverse för dem onödig kostnader. skillnaden kan man kalla obefintligt mer luftmot stånd.

däremot ser en bil bra ut och dyrare ut med stänkestydd och vi sparar på lacken, på bilens vaxhinna mm...

#21
Blinkljus
2011-02-06 07:49

Börje bilkunnig, på vilket sätt är Toyota IQ usel. Jag har inte kört nån men skulle vilja veta.

#22
Börje Lidingö
2011-02-06 12:22

Bullrig, stötig, trång, farlig pga storleken, gå bara sitta två i den, otäcka vägegenskaper även i normal körning, beter sig lustigt vid körning, diverse elproggrameringsfel redan från fabrik, plastig som en billig leksak invändigt, ingen stans att lägga foten vid körning, dyr som en stor bil, dricker trots att den är mindre än en mopedbil mer bensin än t ex nyare pigga BMW med 6a, slö, måste slira sönder kopplingen för att köra i bilkö med lätt uppförsbacke, ful, plastig kaross, tråkig osv osv... Haha, de iQ man ser i trafik är oftast vita Statoil sålde ut fort när de insåg alla kvalitetsmissar. ingen bra reklam för företaget att hyra ut IQ. Nu har de Ka, billigare att köpa in men större. Att de inte köpte in Sandero är skumt. En stor, billig bil. skapligt säkrare än Ka iaf. säkertb fler som skulle hyra då. bla med sin nyfikenhet för märket

#23
Blinkljus
2011-02-06 13:52

Jasså Börje, bullrigheten, stötigheten skit samma men elprogrameringsfelen lät inte bra. Vad var det för elfel då, jag gillar inte elfel nämnligen.

#24
2011-02-06 15:19

Re Blinkljus
Börje är en mytoman så du får inte tro på allt han skriver.....

#25
Börje bilkunnig
2011-02-06 16:52

Bilen 800 mil på mätarn då frågan köpte den visade att den vill ha 3an i 90 rak väg och 4an i 130 rak väg. (Lustigt nog gick den som bäst om man följde anvisningen så det var väl därför den drack som faan. Man vill ju inte åka med högre växel än det den går rent på, ännu mindre ekonomiskt och sämre för motor.

Emellanåt visade den att det satt obältade bak och emellanåt inte
(när det stod två typ tomma påsar i baksätet. )(I bageget fick inget plats.)

Skum med eftersom det var otroligt slö men emellanåt fick den för sig att hacka fram på asfalten bara man gasade lite lätt...

Sämsta skit jag kört!

Min dåvarande slitna, slutkörda 142a kändes som en ny supersportbil i jämförelse.

Arbetskamraten hade sin nya Auris som han köpte 2008 inlämnad två gånger pga fel på den inbyggda handsfreen! Ska toyota sätta in en så onödig sak så kan de åtminstone se till att det fungerar.

#26
Börje bilkunnig
2011-02-06 16:55

Detta var helt nya bilar, undrar hur de är i skick efter 1 000 mil!

Faan, man kan inte köra IQ skitnödig, då skiter man på sig av det stötiga.

Simon: Du är mytoman som kommer med sådana påståenden.

På tal om Toyota så kan jag räkna upp alla gånger frugans Avensis återkallats...

#27
2011-02-06 19:06

"Arbetskamraten hade sin nya Auris, som han lämnade 2 ggr pga fel". Så drar "Börje Bilkunnig" slutsatsen att Toyota gör extra otillförlitliga bilar. Jag gissar att Börje är densamme som "789". (Eller är ViB en sorts magnet för de få som kan skriva, men ej tänka?)

#28
Blinkljus
2011-02-06 19:23

Re Simon no 1
Jo, så är det nog.

#29
2011-02-07 11:47

Re Börje
Jadu Börje, om din fruga kör på 3:an i 90 km/t så ska hon nog inte köra bil, skulle det vara ett elektronikfel att det larmar för obältad när du sätter en matkasse i sätet...?????

Sen har jag svårt att sluta skratta när du tycker att en slutkörd 142 känns som en supersportbil.... He, he... Det säger väl egentligen allt om ditt bilkunnande....:)

#30
789
2011-02-07 12:14

Simon:
Men Börjes fru kör ju inte bil, hon kör ju Toyota står det... ;-)

#31
2011-02-07 14:41

Re 789
Trot den som vill.....:)

#32
Amt
2011-02-07 15:57

Vill du ha en tystare VW så köp en ny Polo. Mycket trevlig liten bil om man undviker den kroniskt dödströtta 1.4:an. Har kört många långresor med min (upp till 135 mil) utan några problem.

Hoppas VW kastar in 1.2 TSI 86 i Polon snart, då den är betydligt piggare.

#33
bilfreak
2011-02-08 10:58

Om man söker en tyst ,bekväm och säker bil i den så kallade Golfklassen. Prova nya Opel Astra! Tysta och komfortabla däck = Nokia H Green!

#34
Sweeny
2011-02-08 11:02

Eller Renault Megane III, finns med 110hk diesel som är miljöklassad. Går tyst och bekvämt, finns som kombi också.

#35
skodaprisvärd
2011-02-08 18:23

tyst bil pröva skoda superb 1.6 tdi 105 hk 250 nm 114g co2 miljöbil. större än v70

#36
skodaprisvärd
2011-02-08 18:27

skoda superb 1,6 tdi drar på landsväg o.38 blandadförbrukning 0.44

#37
hohohoh
2011-02-08 19:47

Bilfreak som kör Astra ja då måste dom ha skärpt till sig eftersom bilfreaks köper Opel. Trodde det var gamla gubbar som körde Opel. Insignia är faktiskt snygg men kan väl knappast vara kul att köra.Eller? Tror inte jag byter min Audi mot en Opel iaf.

#38
Börje bilkunnig
2011-02-08 22:57

Simon lille Simonpluttilutten:

Du tolkar allt som du vill...

Toyotan ville att jag t ex skulle köra i 90 på 3an emellanåt på rak väg, lampan visade det och bilen gick bäst då.

En tom matkasse (ett tunnt häfte i som är viktlös i påsen) och så lyser varningslampan för obältade bak emellanåt och ibland inte. Är det okej?

I en Toyota IQ är elen slut efter 2,3 månader och 760 mil för det hade den gått vid köp och felen märktes direkt.

Min tekniskt avancerade Mazda jag sålde i höstas hade rullat 18 000 mil under flera år utan att krångla det minsta. Fråga mig inte om varför den gått så mkt men någon långpendlare har väl haft den.

Jag skrev att min dåvarande andrabil, en sliten slutkörd Volvo 142 kändes som en modern supersportbil i JÄMFÖRELSE med IQn...

#39
2011-02-08 23:28

Re Börje
Det handlar inte om att tolka, jag kan konstatera att du varken kan köra bil eller hålla dig till sanningen så du får försöka lura nån annan....!

#40
Börje Uno Bilkunnigh
2011-02-08 23:55

Jag skulle inte få ut något av at ljuga som vissa andra verkar få bara för att försöka intyga sig själv och andra att de inte gjort ett alltför dumt bilköp.

Jag kör bil bättre än de flesta. Då min far var kringresande bilmekaniker fick jag upp rallyintresset.

#41
2011-02-08 23:57

Re Börje eller Uno eller vem det nu är....

Så du har hållt på med rally, vad har du kört för bil och är det längesen...?

#42
bilfreak
2011-02-09 17:33

Nej hohohoh jag äger inte en Opel,men jag har provkört en.

#43
bilfreak
2011-02-09 17:47

Jag är nyfiken på nya Honda Civic som är på gång.Det blir nog en testrunda i den när den kommer .Nuvarande Civic är smart i bagaget, tex baksätesfällningen .Mycket kul att köra ,men lite väl bullrig för mina öron.Nya Honda Civic ,mycket roligare än VW Golf?

#44
bilfreak
2011-02-10 09:22

Magnus dfefgrgrg ,intressant att det blev tystare i Golfen med Michelin Energy Saver H däck! Nya Haaka Green ska också vara tysta och lättrullande. Ett annat tips för att få en tystare bil är att behandla med Tectyls V Damp! Behandla extra mycket vid infästnigar i karossen,klistra sedan bitumenplattor så tätt som möjligt i tex hjulhus, på bottenplatta,bagage och torpedvägg!Det kostar en slant men det kan det vara värt! Prova!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.