Bild
Nästa artikel

Begteststallet: Kritiska gränser

Begteststallet

Det finns några kritiska gränser att hålla koll på. I tid pratar vi om två, tre, sju eller åtta år för våra begtestbilar. I körsträckor om 10 000 eller 12 000 mil. I Vi Bilägares begteststall är den äldsta bilen sju år gammal. Den totala körsträckan för samtliga sju bilar är 62 561 mil.

Missöden som sker före eller efter de kritiska gränserna är avgörande för hur bilägaren upplever sitt bilinnehav. Ett allvarligare haveri kan vi stå ut med om bilen fortfarande omfattas av nybilsgarantin, eller till viss del om det sker före 10 000 mil som oftast är gränsen i bilförsäkringarnas maskinskadedel.

Däremot blir naturligtvis missnöjet påtagligt om ett missöde inträffar strax efter garantitidens utgång eller om maskinskadeförsäkringen slutat gälla.

Vi har haft stor nytta av nybilsgarantierna, inte tu tal om annat. Hur mycket hade inte växellådeproblemen i Ford Mondeo kostat under det första teståret om inte garantin räddat oss?

Eller de trilskande dörrlåsen i Volvo XC60? Eller datorn som fick felinformation från bränslegivaren i vår Toyota Prius? Eller de strejkade elfönsterhissarna i Volkswagen Golf? Eller problemen med givarna som utlöste larmet i tid och otid i Volvo V70? Eller blästringsskadorna med vår Kia Cee´d?

Konsumenterna försökskaniner
Alla dessa mer eller mindre kostsamma fel har täckts upp av nybilsgarantierna som i våra fall är på två år (Volvo, Ford, Volkswagen och Saab) eller tre år (Toyota och Kia) med extra förlängning upp till åtta år för hybridsystemet i Toyota Prius och upp till sju år för Kia om vi håller fast vid deras egna verkstäder.


Nya bilmodeller dras allt som oftast med barnsjukdomar, och dessa brukar ge sig till känna under de första åren. På det viset är det tur att vi har nybilsgarantier, men vi konsumenter får också agera försökskaniner åt bilindustrin som med stor konkurrensutsatthet tvingats släppa ut bilar på marknaden som egentligen inte är färdiga.

I ett av fallen, vår Saab 9-3 Sport-Combi -06, behövde vi aldrig åberopa nybilsgarantin, mycket beroende på att Saab 9-3 SportSedan som lanserades två år tidigare fick ta de värsta smällarna med barnsjukdomarna.

Däremot kom missödena under det femte teståret, och till råga på allt när 10 000-milagränsen just passerats.

Det blev ett kostsamt femte testår för Saab 9-3 SportCombi. En läckande vattenpump, ett avgasläckande främre rör, en pajad generator, utmattat batteri och knackande krängningshämmarstag kostade 24 051 kronor att åtgärda.

Lägg därtill en nödvändig service för 10 878 kronor vid 12 000 mil – se där ett annat miltal att hålla koll på. Många bilmodeller ska in på sin största service just vid det milintervallet.    

Verkstadskostnaderna känns vid tillfällena när det sker extra plågsamma, men i det långa loppet upptar detta ändå bara en mindre andel av de totala bilkostnaderna, åtminstone om bilarna varit med sedan de var nya. Värdeminskningen i synnerhet och bränslekostnaderna är det som dränerar bilekonomin allra mest.

Saabs verkstadsfakturor sprang upp till 61 830 kronor och det är förhållandevis mycket, 14,7 procent av de totala bilkostnaderna. Sju år med Toyota Prius har kostat oss 39 030 kronor och en mer normal kostnadsandel på strax under tio procent.

Saabens totala milkostnad ligger på 33,77 kr per mil, att jämföra med Toyotans 28,27 kronor. Vår tre år gamla Ford Mondeo når en ännu lägre milkostnad, 28,13 kronor, efter 12 000 mil.

Garantierna höjer värdet
Värdeminskningen slår olika och drabbar naturligtvis de dyrare, och de extremt extrautrustade bilarna mycket hårt, allra helst de första åren om vi enbart håller oss till de faktiska kostnaderna och glömmer procenten. Volvo XC60, med ett nybilspris på 422 100 kronor, har exempelvis efter två år förlorat 175 400 kronor av sitt nybilsvärde.

Mest gynnsamt i ekonomiskt hänseende så här långt har det varit att äga en nu fyra år gammal Kia Cee´d som har en milkostnad på 26,26 kronor.

Oberoende värderingsinstitutet Inter-Global har värderat våra bilar och Kias jämförelsevis låga milkostnad har mycket att göra med ett högt andrahandsvärde, helt kopplat till den långa nybilsgarantin. Här infaller den kritiska tidpunkten först år 2014.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiD – 12 484 mil
Toyota Prius II – 14 418 mil
Volvo V70 2,0F – 9 592 mil
Kia Cee´d 1,6 EX – 8 444 mil
Ford Mondeo 2,0 TD – 12 008 mil
Volkswagen Golf TDI Masters 110 – 5 615 mil
Volvo XC60 2,4D – 7 755 mil

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Kommentarer

#1
Yarl
2011-02-03 13:40

Dyrt att äga och köra Saab.

#2
Börje bilkunnig
2011-02-03 14:00

Yarl: Jo, Saab har man inte råd med precis. Frågan är om man skulle köra Saab även om pengarna fanns?

#3
Johan1778
2011-02-03 14:33

Nu skrev ni ut milkostnaden på alla utom Volvon! Suck!

#4
2011-02-03 19:24

Priusen som är tillverkad första modellåret modellen började byggas -03 har alltså ungefär lika låg milkostnad efter 7 års användning som Ford Mondeo har efter 3 år och bara Kia har lägre milkostnad men den är bara 4år?
Det skulle kanske vara intressant att veta Priusens milkostnad efter 3 och 4 år för att få en mer rättvis bild?

#5
Börje bilkunnig
2011-02-03 19:42

Tacke vet jag Toyota Yarlris...

#6
MR X
2011-02-03 21:53

Ja Börje bilkunnig, Tacka vet du de 1,4 miljoner toyotor som tvingades tillbaka för korrigering av något slags bekymmer med bensinsystemet! Det är kvalitet det (i toyotavärlden) ;)

#7
Börje bilkunnig
2011-02-03 22:10

1,7 miljoner...

#8
MR X
2011-02-03 22:24

Ja Börje bilkunnig! :) Plus att toyota fortfarande inte är klara med alla rättstvister om de bilarna där gaspedalen låste sig så att det var fara för den körande och de åkandes liv. Uppe på detta högsta toyotachefen som med skamfullt böjt huvud och fuktiga ögon ber toyotaägare över hela världen om ursäkt för att man i detta fall gjort undermåliga produkter.

#9
Börje bilkunnig
2011-02-03 23:04

Toyota borde förbjudas hur barnsligt den ens låter. De är farliga.

Mitt skämt om Toyota Yarlis var bara ett skämt om Toyotaälskaren Yarl här som bl a ägar/har ägt en Toyota Yaris...

#10
2011-02-03 23:26

Det är inte bilmärken som i årtionden toppat oberoende Kvalitetsundersökningar, Bilprovningens eller Motormännens listor om felfria bilar eller ens de som toppar listor från hur nöjda bilägarna är med sina bilar som kan kallas för farliga bilar, det är de som ligger i botten på dessa listor och undersökningar.
MRX, Vet du hur många av dessa 1,7 miljoner Toyotor som drabbats av ett bränsleläkage hitills sedan år 2000? Jo strax över 100st av 1,7 miljoner bilar utan någon olycka och inte en enda bil i Sverige eller ens i hela Europa har drabbats ändå återkallar man alla som kan ligga i riskzonen.
Skulle våra Européiska biltillverkare återkalla bilar på samma villkor för så extremt små risker för att ett fel genom åren "kan inträffa" så skulle man få återkalla i stort sett varje såld bil...

#11
2011-02-03 23:27

Re MR X
Du glömde att berätta att myndigheten som utreder dessa anmälningar inte hittade en ända bil där gasen verkligen hängde sig utan att allt hittils berott på förarmisstag, antingen beror det väl på att det inte var lika kul läsning för dig eller så är du bara missat det

Så du får en länk här så att du kan läsa på......:)

http://www.automotorsport.se/news/21130/toyota-krascher-%C3%A4r-f%C3%B6rarfel--inte-tekniska/

#12
Börje bilkunnig
2011-02-03 23:36

Skyller Toyota på förarna? Det måste väl ändå bero på bilarna då det händer i just Toyota?

Toyota...

#13
2011-02-03 23:51

Re Börje bilokunnig
Du talar ju om att jag är okunnig, men det minsta du borde göra är väl att klara att läsa en artikel....?

Det är den Amerikanska motsvarigheten till trafiksäkerhetsverket NHTSA som orsakade Toyotas rekordåterkallelser som själva efter utredning insett att det inte är fel på bilarna utom i ett fall där det visat sig att man bytt ut golvmattorna......

Så det är inte Toyota som kommit fram till detta utan NHTSA själva.......:)

#14
Börje bilkunnig
2011-02-03 23:58

Man ska väl kunna byta mattor i en bil. (Om nu inte mattorna man köper är extremt udda i form.) Men så trånga vissa små Toyotor är vid pedalerna så är det inte konstigt...

Föressten heter jag Börje bilkunnig här. Och jag är kunnig.
Börje bilokunnig är ett troll som skaffade det namnet för att jävlas med mig men nu har han lugnat sig, riktigt kul och seriös man emellanåt till skillnad från vissa andra...

#15
Börje bilkunnig
2011-02-03 23:59

Så man kan nästan säga att Börje bilokunnig VAR ett troll...

#16
2011-02-04 00:02

Re Börje bilkunnig
Återigen visar du att du inte läst, det var en Lexus som mattorna bytts ut i.........:)

Men att byta ut orginalmattor mot billiga eller andra mattor innebär en risk oavsett bilmärke......

#17
Börje bilkunnig
2011-02-04 00:04

Sedär, nu är jag bilkunnig! :)
Lexus är samma sak förutom drivningen i rätt ände...

MVH Börje L

#18
2011-02-04 00:07

Re Börje bilkunnig
Fast eftersom det är USA så är det troligt att det var deras SUV..... Då drar det i alla håll och kanter....:)

#19
Börje bilkunnig
2011-02-04 00:11

Va?

MVH Börje

#20
skoda prisvärd
2011-02-05 12:58

SKODA OCTAVIA VÄRDLENS BÄSTA BIL inga problem ""verkstäderna har inga jobb""

#21
heheheh
2011-02-05 15:05

Skoda får ta alla barnsjukdomar i VAG koncernen verkar det som.

#22
Börje bilkunnig
2011-02-06 01:41

Hela VAG är en stor barnsjukdom...

#23
von Lööw
2011-02-06 01:44

Va har ditt barn för barn sjuk dom? Vatenkoppar?
Nej, det är ännu värre, det är VAG!

#24
Börje Bilkunig
2011-02-06 12:35

Aha nu fattar jag va ddu menar med drar i alla håll och kanter.
MVH von

#25
skoda prisvärd
2011-02-06 18:00

vad har ditt barn för sjukdom kanske volvo sjukan!!

#26
hohohoh
2011-02-06 18:08

haha knappast Volvo sjukan. Men nya Superben har visst många fel. Bara läsa på Teknikens världs sida där en man bloggar om just sin Skoda. Den har varit på verkstad ett gäng gånger redan. NY bil dessutom.

#27
skoda prisvärd
2011-02-06 20:03

skoda BÄSTA BILEN
vinner alla tester i FINLAND ,,TYSKLAND,,ENGLAND mm

#28
Sweeny
2011-02-07 08:18

Förstår att du är så förtjust i Skoda, man blir ju alldeles varm i hjärtat när man ser alla upprostade Felicia komma knackande med sina stötstångsmotorer... NOT!

#29
Wille55
2011-02-07 15:14

Jag förstår inte hur det tjatas om Kias andrahandsvärde pga garamtierna.

Kia Ceed Combi 1,6 Ex -07 10000 mil = 65600:- Nypris 171900 = kostnad 106300

Skoda octavia Combi Ambiente 1,6 -07 10000 mil = 65600:- Nypris 168000 = kostnad 102400:-

Citroën C4 1,6 SX - 07 10000 mil = 54000 Nypris ca 175000 = kostnad 119000:-

Ford Focus HGV 1,8 trend -07 10000 mil = 60100:- Nypris 181400:- = kostnad 121300:-

Inte helt relevanta nypriser då det är dagens listpris.

Slutsats 1
Kias garantier är således värda en del jämställt med vad KIA en gång var men jämfört med de flesta andra på marknaden gör det väldigt liten skillnad. Skoda har bara 2 års garanti men har kostat mindre...

Slutsats 2
Ingen Ford på våran gård.

#30
skoda prisvärd
2011-02-08 21:40

skoda har samma motorer som vw sen 1996 som exempel snåla 1,9 tdi 0.45 l/ mil modern motor än i dag.. fast utbytt till ännu mordernare 1,6 tdi

#31
2012-01-31 17:02

Efter att ha ägt en Passat diesel - 00 i 40000 mil, en Oktavia 1.4 -01 i 9000 mil, och en Fabia -01 mellan 6000 och 8000 mil, kan jag konstatera att maken till skit har bara överträffats av Saabs 99-modell med triumphmotorn.
Oktavian funkade OK skall erkännas.
Men på de 2000 mil vi hade Fabian fick vi lägga ut 30000kr på att byta massor av saker, och det värsta var att alla ersättningsdelar var av nytt utförande.
Passatens framvagn fick bytas mer eller mindre totalt var 8000-e mil ungefär. Kamremsbyten kostade ca 1 kr per mil. Torkarmekanismer fram och bak, förardörrskistan bytt servopump för styrning mm.
VAG gör bilar som är fina att köra, de rostar nästan inte, och motor och växellåda funkar bra och länge. Så de hålls i trafik länge. Därför är de konstruerade för att dagen efter garantins utgång koppla en jättelik dammsugarslang till ägarnas plånböcker för att suga ut allt som finns under låååång tid. En koncern som är så duktig på rostskydd, köregenskaper, motor växellådor bara inte KAN göra sån skit som resten består av och uppfinna så mycket taskig elektronisk smörja om inte syftet var just dammsugarprincipen...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.