Bild
Nästa artikel

Begteststallet: Dold och synlig rost på Saab och Toyota

Begteststallet

Vad döljer sig bakom innerskärmar och annan skyddsutrustning? I Saabs fall fann vi fult angripna fjäderbensfästen i de bakre hjulhusen medan Toyota Prius här var i det närmaste skadefri, men i stället har Priusen drabbats av elakartad dörrost.

Vi Bilägare lät Thomas Widström och hans kollegor på Rostskydds-metoder AB demontera skyddsutrustningen på våra mesta långmilare, Toyota Prius, 14 418 mil och Saab 9-3 SportCombi, 12 484 mil.

För att få ordentlig överblick tvättades bilarna minutiöst – och det var närmast en nödvändighet, eftersom smutsen satt sig ordentligt fast, och för Saabs del också inne i hjulhusen trots innerskärmarnas tilltänka skyddsverkan.

– Saabs plastinnerskärmar har inte hållit tätt och Toyotas filtinnerskärmar bak är fullkomligt indränkta i fukt, konstaterar Thomas Widström. Därför är det ändå överraskande att Toyota klarat sig så bra som den gör.

Korrekt prognos
Ingen av bilarna fick några direkta toppbetyg när de testades som nya, Saab dock en trea (godkänt) medan Prius bara fick en tvåa (underkänt). Efter över 10 000 mil visar det sig att prognoserna var rätt ställda.

Toyota Prius är inte tillräckligt rostskyddsbehandlad för att klara aggressivt nordiskt vinterklimat med saltindränkta vägar. Kosmetiska rostangrepp finns i stor utsträckning på obehandlade detaljer och i skarvar och i hålrum under bilen, men vad som är allra värst är att limfogen vid den nedre skarven på höger bakdörr har släppt och att fukt och smuts som på beställning orsakat kraftiga rostangrepp.


Problemen är snarlika med det som Ford tidigare haft med Focus och Mondeo.

– Den här dörren är helt slut om några år, säger Thomas Widström.

Tidigare har vi också noterat så kallad vitrost på aluminiumhuvens skarvar, vilket ledde till att vi fick en ny motorhuv i början av år 2006, där skarvarna fått en extra limsträng på Toyota-verkstad i Sverige. Efter fyra år böjar nu limmet ge vika och tendenser till ny vitrost skönjas.

Ett plustecken för Toyota är att hjulhusen och skärmkanterna bakom de lösgjorda innerskärmarna inte tagit någon större skada.

– Bra tätningar och förmodligen bättre galvanisering  på de utsatta ställena gör att Priusen ännu klarat sig just här, säger Thomas Widström.

Dragkroken inte vacker
Saab 9-3 har överlag klarat sig bättre, men även här noterar vi att rosten accelererar efter skadereparationer. En förmodad leveransskada med spacklad och omlackerad vänster bakskärm håller inte måttet. Här är skärmkanten redan angripen. Övriga oskadade skärmar med originallack visar inga synliga tecken på angrepp.

Utöver fjäderbensinfästningarna bak noterar vi också angrepp inne i fjäderbensholkarna fram, och på brickan mellan fjäder och kaross. Under bilen ser fästanordningen för dragkroken bedrövlig ut rent kosmetiskt, men dessa extra monterade detaljer brukar vara i det närmaste obehandlade och det är inget specifikt för just Saab.

Saabs mer ovanliga lösning med en plastlist som skydd för dörrskavarna som är punktsvetsade fungera ännu till synes bra, mycket tack vare rejäla dränerings- och lufthål på dörrarnas undersida.

Glädjande är också att Saab numera bytt ut den obehandlade och rostkänsliga fästanordningen för bränsletanken mot en spännare av gummimaterial.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiD – 12 484 mil
Toyota Prius II – 14 418 mil

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Kommentarer

#1
emellertid
2011-02-03 09:59

Att Toyota rostar är ingen nyhet men att Saab rostar är lite förvånande

#2
SiggeN
2011-02-03 10:05

Lagad skada plus eftermonterad dragkrok...känns inte som några modellrelaterade problem. Att Toyota tar genvägar har dessvärre visat sig rejält på senare år.

#3
Johan1778
2011-02-03 10:09

Som vanligt brister ViB i information. Tex Vilken årsmodell är bilarna?

#4
Anynomus
2011-02-03 10:22

Simon no1 och Conny: Nu ringer larmklockan om Toyota igen. Skräp...

#5
McTar
2011-02-03 10:25

Johan Toyotan är en 2004 och jag tror Saaben 2005. Det står i papperstidningen.

#6
Yarl
2011-02-03 10:30

Saabs fjäderben är av plast... Hålbart?! Bra grejer?! Rostar gör dom också, som vanligt.

#7
Sweeny
2011-02-03 10:34

SiggeN: dörren på Toyotan var väl inte lagad, det var väl huven? illa att rosten bubblar på insidan av dörrskarvar, man trodde ju de hade lärt sig vid det här laget...
Emellertid: varför är det förvånande att SAAB rostar, de tillverkas väl av stålplåt de också? har dessutom sett gott om rostiga SAAB:ar i trafiken...

#8
SiggeN
2011-02-03 10:40

Sweeny...kansket taskig syftning...första meningen avsåg Saab.

#9
Sweeny
2011-02-03 10:47

ok, då förstår jag.

#10
emellertid
2011-02-03 10:50

Sweeny!
Saab brukar ju berätta om sin fin rostskyddsbehandling och jag är faktiskt benägen att tro att bilar tillverkade här i norden med vårt klimat får bättre rostskyddsbehandling än de bilar som är tillverkade söderöver. Men jag kan ju ha fel

#11
Johan1778
2011-02-03 10:54

Hoppas SAAB går i konkurs!! Detta är ju skandal att en snart 7år gammal bil har lite rost!! Usch!!

#12
Sweeny
2011-02-03 10:55

det kunde man ju tro och det låter även logiskt... men titta till exempel i rostregistret här på sidan och se vilka som får femmor, inte är det SAAB och Volvo...

#13
2011-02-03 11:00

Vår Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiD är registrerad 9 november 2005. Toyota Prius (andra generationen) är registrerad 27 februari 2004.

Läs Vi Bilägare nummer 1/2011 för mer utförliga rapporter om respektive modell. Dessa kommer även att publiceras på webben i sinom tid.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#14
Yarl
2011-02-03 11:05

9-3 verkar värre än Focus från -98

#16
789
2011-02-03 13:35

Där ser man att kör man en Toyota behöver man INTE extra rostskydd däremot om jag skulle köpa en SAAB behöver den defintivt en extra rostskyddsbehandling. Vår Avensis -06:a är inte alls välskött med tvätt etc men är ändå inte speciellt rostig om ens alls. Toyota har faktiskt mycket bättre lack och rostskydd än vad "expertisen" skriver! SAAB är det sämre ställt med, tyvärr...

#18
Sweeny
2011-02-03 14:13

789: dörrskarven på stora bilden tillhör väl en Toyota, tycker du det ser ut som ett ok rostskydd?

#20
Börje bilkunnig
2011-02-03 14:30

Saab har alltid rostat mycket. Det går inte att bygga bra bilar för ett företag som aldrig haft någon vidare ekonomi.

Det som förvånar mig är Toyota. Jag bytte in min långmilade Corolla -00 i höstas när jag köpte en ny bil. Gudomligt bra rostskydd på lite äldre Toyotor. (Dock inte på för gamla Toyotor, de var sämre.)

#22
Anynomus
2011-02-03 14:57

Ojojoj, Shogun i chocktillstånd...

#23
Rav4
2011-02-03 15:01

Ja som konsument är man väl bara mer eller mindre lurad men vår erfarenhet är att om det blir något problem så tar Toyota hand om detta på ett juste (läs ofta billigt/gratis sätt) vilket leder till en god kundrealtion. Våra vänner med Ford, Volvo, VW och Audi är nöjda med sina bilar men tillstår att de inte blir bemötta lika bra (läs billigt) på verkstan.
In Toyota Good Will We Trust

#25
Blinkljus
2011-02-03 15:05

Har inget emot SAAB, men rost runt fjäderbensinfästningar måste väll vara värre än lite rost på en dörr. Toyotans kosmetiska rostangrepp är just kosmetiska, ofarligt.

#24
Börje bilkunnig
2011-02-03 15:10

Shogun är arg...

#26
#1 Tysken
2011-02-03 15:18

Efter 7-8 år är det väl enbart skrotvärde kvar ändå, ser man till nära nog hela Västeuropa så är bilarnas snitt ålder under 10 år, det är bara i Sverige o Grekland som åker i gammal skrot.

#27
Mr perfect
2011-02-03 15:24

Thomas Widström har haft fel tidigare och också denna gång bevisar han att han har fel Prius:en har klarat sig betydligt bättre än vad han påstod, han gav den i betyg än 2:a. Dags att Vi Bilägare skaffar sig någon mer oberoende s.k rostskyddsexpert, som inte har för vana att skriva ned bilarnas rostskydd bara för att de kommer från Japan.

#28
Börje bilkunnig
2011-02-03 15:27

7-8 år ska inte en bil vara rostig efter, framförallt inte en med modernt rostskydd.

Det är inte ett dugg miljövänligt att slänga en bil efter 7-8 år, efter den tiden har vi inte ens något större slitage att prata om. Tillverkningen av en ny bil kräver massor med energi.

Nej, medellivslängden på bilar i Sverige är sedan flera år tillbaka inte bland de högsta i europa. Ta en snabbtitt nu över en stor parkering jämfört med några år sedan, de flesta bilar är relativt nya.

Jag tycker många svenskar borde kosta på sig mer fritid och mer tid till familjen istället för att tävla om vem som har nyast bil, inte nyttigt att stressa. Jobbigt att se alla som leker rika...

#21
2011-02-03 15:32

Så vad säger generalagenterna för Saab och Toyota om detta? Har de fått titta på skadorna och gett kommenterer? Det skulle jag vilja få läsa. Och om nu Priusen har så omfattande rostskador på en (1) dörr och det är alarmerande enligt VIB,varför inte på de andra dörrarna? De måste väl vara lika dåliga!? Har Prius högra bakdörr varit utsatt för någon skada utan att VIB vet om det? Mot bakgrund till det skulle det vara intressant att höra kommentarerna från generalagenterna efter det att de fått se dessa "skador". Om Toyota har sådana brister i rostskyddet som VIB påstår,Var är alla ägare som rapporterar in rostskador till VIB? De borde stå på kö utanför VIB med sina bilar för att det ska bli repotage om dom i tidningen. Efter alla år som VIB påstått att Toyota har dåligt rostskydd (ca 15 år vid detta laget) så måste det ju visa sig någon gång och massor av ägare höra av sig. Men icke!

Jag har bra kontakt med fyra mekaniker (5 om jag räknar med Hanzzon här på VIB-sida) som jobbar med Toyota bilar hela dagarna. När man frågar dom om rost på Toyota så blir de frågande. De menar att det inte finns några sådana problem som gör att det skulle vara alarmerande på någotvis. Och hur många Prius finns det som har rostiga dörrar, speciellt höger bakdörr!? Det måste ju vara flera än bara en för att dömma ut rostskyddet helt och hållet.

Nej,det hela är bara prestige från VIB sida att inte erkänna att man gjort en felprognos gällande många Toyota modellers förmåga att stå emot rost. Däremot kan VIB ha rätt i att inte Toyota använder sig av speciellt mycket rostskyddsmedel som sprutas in i dörrar och balkar. Och när rostskyddsmetoder och VIB ser detta så dömmer man ut rostskyddet och ger Toyota ett betyg, vanligtvis en 2:a pga detta. Med detta inte sagt att Toyota bilar rostar. Och när jag pratat med Bengt Dahlström på Toyota Sweden så menar han att Toyota använder sig av ett genomskinnligt rostskyddsmedel som inte syns för VIB och då dömmer ni ut skyddet menade han. Men detta har ni aldrig kommenterat i en artikel vad jag vet? Jag bara påtalade detta vad Bengt Dahlström sagt till mig för Boo Wennerberg och Boo sa då till mig "jo ja de brukar säga det men det är inte något vi kan se vid våra undersökningar" så då blir betyget som det blir en 2:a. Jag frågade också Bengt Dahlström varför de inte sprutar in rostskyddsmedel som man gjorde i bilarna förr i svensk hamn när bilarna anländer dit för att få tyst på VIB klagan på att Toyota har ett dåligt rostskydd. " Vi jobbar inte på det viset,vi vet att vi har ett bra rostskydd på våra bilar idag, och har fått försäkringar från Japan att det vi höll på med i svenskhamn att spruta in rostskyddsmedel är helt onödigt fortsättningsvis". Jag menar för att Toyota ska kunna ta till sig av eran kritik så måste de ju få titta på bilen vad som hänt eller om det är något fel på limningen som gjort att den börjat att rosta. Sedan har det hänt på fler Prius att höger bakdörr rostat och på hur många? Först om det är väldigt vanligt återkommande fel så kan ju Toyota sätta i åtgärder. Och skulle det bara vara ett fåtal ägare som drabbats så byter man dörren, även på VIB bil om Toyota kontaktas. Skulle jag tro, om det inte är någon åverkan på dörren när den börjat att rosta pga det.

Jag vet när en bil har problem med rost då jag körde Mercedes och jag kontaktade dig Boo Wennerberg då det blev ett repotage om en bekants bil i Munkfors i VIB om denna bil Boo. Och sedan en mängd repotage om ägare till MB som drabbats. Men var är alla ägare till Toyota bilar som kontaktar er om sina bilar som rostar? Var är repotagen? Nej det hela är en häxjakt på Toyota om deras rostskydd. Och att det gått prestige i detta att skriva att minsann Toyota har ett bättre rostskydd än vi förutspått i våra rostskydds prognoser. Menar ni att det räcker med en Prius för att dömma ut rostskyddet på Toyota för att visa att ni haft rätt i era prognoser?

Först när ni kan visa att det är ett återkommande problem på flera bilar, då ska jag böja mig för era resultat. Men nu har ni fel i era bedömmningar!

Kommentar VIB!? Boo Wennerberg?

mvh Conny Karlsson

#29
SiggeN
2011-02-03 15:54

Shogun i svår chock...vad generalagenten säger är tämligen ointressant. Visst ViB kan säkert få dörren utbyt gratis men knappast en vanlig konsument. Lite småroligt att läsa Toyotatokarnas försvar...hur ska de förklara bort detta? Är det ett tecken på kvalité? Hur ska de lyckas vrida detta? Lite förvirrande länkar om rostiga Fordar kanske?

#30
Vis
2011-02-03 16:04

Mr perfect: Jag håller med. men att omvända fördomsfulla journalister är inte lätt
Jag tycker det ser ut som ett bagatellartat rostangrepp på Priusen och kommer troligen att klara sig utan åtgärd då skarven verkar tät.

#31
Börje bilkunnig
2011-02-03 16:06

Tysken: Sedan är det väl bättre med en 10 år gammal, säker Volvo än en helt ny Lada utan katalysator...

Du får tänka på vilka bilar som är vanliga i diverse länder...

#32
2011-02-03 16:12

SiggeN.

Försök att någon gång se lite nyktert och nyanserat på det som gäller Toyota. Kom med någon kommentar som stämmer någon gång. Skaffa dig erfarenhet om märket själv och lita inte bara på hörsägen och vad du själv tror. Själv har jag fått min erfarenhet av märket genom att äga Toyota och många andra bilar av andra märken parallelt. Och inga har varit så felfria som Toyota hittills. Inte ens min Saab 9-5 Aero....det var en dyr bil att äga!

I detta fallet har VIB fel i sina prognoser om rostskydd. Så jag är inte i chock,långt därifrån. Själv tycker ja att jag har väl underbyggda fakta som talar för det jag påstår. Få se vad för svar VIB ger,om man får något.....för jag har frågat om detta förut ett antal gånger då det varit på tapeten. Var är alla ägare med sina upprostade Toyota bilar, och var är repotagen om dom alla? För det måste finnas hur många som helst att välja på om de har så dåligt rostskydd som påstås. Dåligt med insprutat rostskyddsmedel ja, men dåligt rostskydd för det nej!

#33
2011-02-03 16:14

Ajajaj!

Nu är alltså ViB också med i den världsomspännande konspirationen mot det enastående och ofelbara märket från det uppgående solens land!

Tur att vi har klarsynta och objektiva skribenter här på forumet som kan upplysa oss andra dumskallar att alla kritiska rapporter mot märket är helt felaktiga.

En Toyota som rostar, omöjligt..

#34
RostAudi
2011-02-03 16:20

Det är inte bara SAAB och Toyota som rostar. Jag hade en AUDI A6 Avant där det blev rostuppslag på alla 4 dörrarna. Detta kom som en total överraskning för migeftersom Audi påstås vara galvaniserat för att motstå korrossion. Audi Sverige ville inte ha någon som helst vilja att erkänna att dom har rostproblem med sina "Forsprung durch teknik"

#35
Vis
2011-02-03 16:20

Jag har fått för mig att Toyota återkallar bilar med fel man behöver aldrig tjafsa med garantier som inte gäller

#36
Börje bilkunnig
2011-02-03 16:21

Tysken: Få länder har så dyra, säkra bilar i snitt som sverige även om bilparken i Sverige är något högre än många andra länder i Europa.

#37
Anynomus
2011-02-03 18:05

RostAudi, bra att du skriver vilken årsmodell och vilken körsträcka som gällde för din bil...

Å så denne Conny Karlsson, ständigt denne... Den en gång så såte vännen Boo Wennerberg - som på Connys kommendering skrev om Mercedes rostproblem - har nu helt plötsligt vänd Conny ryggen och blir antagligen som straff utkastad i kylan. Och Conny... ja, han skriver romaner om det mobbade Toyota, försvarar och dribblar runt som en älgko på hal is. Ojojoj, vad det är synd om Toyota och Conny. Gud straffa den som skriver något dåligt om Toyota...

När ska den här farsen ta slut, Conny?

#38
2011-02-03 18:19

Lite märkligt vill jag dock påstå att Prius med en 2:a (underkänt) har mindre rost trots mer än 1,5 år längre i trafik och nästan 2000 mil mer än Saaben med en 3:a.......

Känns som om betyget borde varit det motsatta....

Trots det anser de att bedömningen är korrekt...?

#40
SiggeN
2011-02-03 18:47

Conny Karlsson aka Shogun det handlar om rostiga bilar. Inget som behöver gå igång på alla cylindrar på och se konspirationer för. Toytota rostar so what? Det är knappast några entusiastbilar som väckar känslor utan vardagstransportbilar.

Livet går vidare trots en rostig dörr.

#41
Börje bilkunnig
2011-02-03 18:52

Först bilar som varit dåliga på flera sätt.

Sedan återkallningar pga diverse farliga fel, vissa av dem hemlighetshållda av Totota och det finns nog sådant Toyota håller hemligt än.

Sedan läste jag om någon Aygo, dock är det oklart om det är Toyotas fel att nackskyddet dödade föraren vid en liten krock.

Allt medförde att Toyotas försäljning minskade kraftigt.

Och nu rostproblem. En rostig bil kommer att bli en trafikfarlig bil.

Har säket glömt en massa men Toyotas framtid är nog inte så ljus...

#42
Börje bilkunnig
2011-02-03 18:55

SiggeN: Rost är fult. Vill inte ha en Toyota!

#43
McTar
2011-02-03 19:10

RostAudi: VW och Audi har ett bra rostskydd, men de får rätt ofta lacksläpp. Det är inte rost utan just lacksläpp. Runt skyltbelysningen bak på passat sitter det ofta små bubblor. Dessa åtgärdas på lackgarantin och sedan på goodwill, osäkert hur länge dock.

#44
2011-02-03 19:30

Anynomus/Jägaren välkommen tillbaka!

Ja, jag hoppas att BooWennerberg fortfarande är min vän ;o) Men min vän och VIB kan göra felbedömningar som man gjort om Toyotas rostskydd eller att Toyota rostar mer än andra vilket folk kan tro om man läser VIB. Jag menar att då ska man kunna visa att många ägare hör av sig med sina upprostade eller rostande bilar i repotage i VIB. Men av det har vi sett intet och kommer inte att få se för det finns inget utbrett rostbekymmer för Toyota. Det hela har blivit en prestige sak att visa att man har gjort en felbedömmning av rostskyddet.

Hur kan man veta att rostskyddet är dåligt och att man ställt rätt diagnos för Prius rostskyddsbetyg med att VIB exemplar rostat på höger bakdörr på ett (1) exemplar av Prius. Om man hade samma sak på säg 50-100 Prius som visar samma sak,ja då kan vi börja snacka och fundera om det är problem som är vanligt. Hur ser de andra dörrarna ut på nämnda Prius?

Alltså man använder lite rostskyddsmedel mot andra märken,det är en sak. Men att bilarna är rostburkar i förhållande till andra märken som man gärna får intryck av är att sända fel singnaler och är en felbedömning återigen. Får se om man får ett vettigt svar av VIB denna gång och inte ett goddag yxskaft svar.

Så skulle jag vilja se kommentarer från bla Toyota Sweden efter det att de undersökt nämnda dörr på VIB Prius i papperstidningen vad deras bedömning är vad dörren utsatts för.

Väntar på kommentar från min vän Boo Wennerberg här.

#46
Börje bilkunnig
2011-02-03 21:09

850 rostar mer än 740 87-

#47
2011-02-03 21:36

Tar man inte hand om bilen så rostar den.

#50
2011-02-03 21:46

Vi har på mitt jobb där vi servat hundratals Toyotor inte sett något generellt större rostproblem hos Toyota hitills sedan Carina E slutade tillverkas-97 där just dörrarnas insida kunde rosta efter ett antal år men detta problem har knappt existerat alls sedan Avensis kom -98 då Toyota förbättrat konstruktionen.
Har heller inte upptäckt någon direkt rost på de Priusar vi servar men det räcker ju med att en limsträng på en dörr lagts några millimeter fel så kan det tränga in fukt/salt och bli rost med åren eller att dörren någon gång fått en skada.
Lite knepigt att Vibilägare står fast vid att man bedömmt rostskyddet rätt när man gav Prius sitt rostskyddsbetyg där man som ny tex skrev detta om Prius innerskärmar: "Framtill är de av en bra och väl täckande hårdplast, baktill är de av ett filtliknande material om vilket saltvattnet rann vid rostbesiktningen. Rena rostodlingen"
-Hade bilen vid denna fingranskning efter 7 år så rostat under denna "rostodling" med filtmaterial i bakre innerskärmarna som Vibilägare kritiserat många Toyotamodeller genom åren i sina rostskyddstester för att ha?
Nej inte än efter 7 års körning i salt-klimat åtminstonde.
Måste för övrigt säga att bakdörren ser väldigt ingrodd ut med skit längst upp till vä. på bilden där man inte lyckats skurat bort all lort, det syns vidare att man skrapat fram ytan med en skruvmejsel eller liknande för att den lilla rost som börjat ska synas bättre men visst är det rost ni hittat vibilägare.
Jag gissar att Toyota byter ut bakdörren i fråga på sin rostskyddsgaranti.

#51
Börje bilkunnig
2011-02-03 21:50

Ingen aning vad som rostar mest. 850 eller 740 men äldre 740 har sämre rostskydd.

Bakhjuldrift är dyrare att tillverka men bättre på alla sätt på en modern bil. Bara premiumbilar är bakhjulsdrivna idag.

#52
2011-02-03 21:59

Min nya 760 GLE från -88 är helt rostfri.

#53
Boo Wennerberg, Vi Bilägare
2011-02-04 12:27

Conny Karlsson,
Eftersom du uppenbarligen inte har någon större tilltro till våra rostskyddsprognoser, och efterlyser "bevis" från andra bilar än Vi Bilägares testbil kan jag också hänvisa till Swerea/Kimabs, f d Korrosionsinstitutet, forskningsrapport från 2009. Där har 136 spaltytor undersökts på Toyota Corolla årsmodellerna 2004-2005, bilarna var alltså 3-6 år gamla vid undersökningstillfället. 50 procent av av undersökta spaltytor för trösklar hade angrepp och 30 procent för dörrar. I en ranking om roststatus nådde Corolla en 18;e plats av 22 undersökta bilmodeller. I rapporten står bland annat att läsa: "Corolla har god täckning av ED-lack i tröskellådan men inget rostskyddsmedel har använts och ytliga rostangrepp kan hittas på många av de undersökta spaltytorna i tröskellådan."
Vidare: "Ytliga rostangrepp på många av de limmade plåtomvikningarna i dörr, huv och baklucka har påträffats. Detta beror i de flesta fallen på att mängden lim inte räckt till för att uppnå bra täckning av spaltytorna. Dörren, huven och bakluckan har behandlats med rostskyddsmedel, men detta har varit ojämnt fördelat och en tillfredsställande korrosionshärdighet har inte uppnåtts."

Boo Wennerberg, Vi Bilägare

#54
Hejj
2011-02-04 13:28

ViB bör kolla upp fler dörrar på bilen och andra prius innan slutsatser dras och artiklar skrivs, blir lite mycke kvällsblaska annars. Hanzzon verkar trovärdigare.

#55
SiggeN
2011-02-04 13:40

Hanzzon...nu inspekterar de tom rostskyddet på allbilsverkstaden. Ingår rostkontroll i oljebytet? Lyfter ni på dörrlisterna när ni byter bromsbelägg? Inte konstigt att det är världens mest besökta verkstad med den servicen. Trovärdig? Nope!

#56
SiggeN
2011-02-04 17:20

Ingen Conny Karlsson...konstigt han är ju inne och skriver sitt vanliga på andra artiklar...inte kul längre när du fick svar på tal ifrån ViB?

#57
2011-02-04 19:55

Boo Wennerberg.

Men nu gällde det era tester. Och samma resultat får de fram på andra bilar än Toyota så var är skillnaden?
Ni måste ju fått in massor av klagomål från ägare till Toyota med upprostade bilar när rostskyddet är så dåligt som ni påstår? Jag menar att det inte är sämre än andra märken så att betyget ska uppgraderas. När ni inte ser rostskyddsmedel så ger ni dåligt betyg för rostskyddet. När ni ser rostskyddsmedel så ger ni bra betyg för rostskyddet. Men när ni klagat på rostskyddet hos Toyota i närmare 15år så måste ni ju fått in klagomål från Toyota ägare att bilarna rostar bort, eller? För det är ju det ni påstår år efter år. Det var ju det jag gjorde när jag själv drabbades med min Mercedes och när också min bekant drabbades som jag kontaktade dig. Så nog vet jag när ett märke har problem och inte. Jag menar att era prognoser för Toyotas rostskydd är fel, det är inte sämre än andras och bör då uppgraderas. Annars skulle väl ägarna kontakta er med sina rostande bilar som jag gjorde om Mercedes. Har ni inga ägare som kontaktar er så är väl heller inte problemet så utbrett för Toyota. Det är det jag menar.

#58
Anynomus
2011-02-04 20:58

Conny, kan du inte bar sluta någon gång? Med en dåres envishet fortsätter du. Toyota rostar. Bra av Boo Wennerberg att stå på sig! Du kanske stryker Boo från din "vänlista" från Mercedes-tiden?!

Du är patetisk, Conny. Att "ingen" har klagat på rostne på Toyota beror på att alla förväntar sig att billigt asiatisk ska rosta. Däremot hade ingen väntat sig att en dyr Merca skulle rosta och skriverierna blev därefter. Samma sak gällde den vältande A-Klassen: En MERCEDES välte! Att andra bilar hade vält dessförinna och även efter det var det ingen som brydde sig om.

Acceptera läget Conny eller håll truten.

#59
2011-02-04 21:28

Jag tror man har betydligt mer tolerans på en billigare bil som säkert är tänkt att ta en till A och B.
Att Mercerdes fick så stor kritik berodde även på (förutom det just det Anynomus har skrivit) att de har 25års rostskyddsgaranti men började rosta redan inom 2 år!

Ingen bil är perfekt Conny och detta vet jag inte hur många gånger jag har skrivit. Ett märke som är bra på något är sämre på något annat.

#60
2011-02-05 00:11

Anonymus, din senaste kommentar var ännu sämre än vad du vanligen presterar. Alltså långt nere i bottenslammet.
1. Toyota är inte billigt asiastiskt. Útan rätt dyrt.
2. Tillåt Conny att vara skeptisk mot ViB:s rostprognoser. Jag har sett några utskåpade Daewosar stå emot rost långt förbi sina "rostbetyg".
3. Jag skulle aldrig vara så tarvlig att jag skulle be dej hålla truten. Fast du skulle göra många en god tjänst om du så gjorde.

#61
Börje bilkunnig
2011-02-05 00:28

Dörren på Prus kan vem som helst fixa för att hålla efter rosten.

Men på Mercedes W202 och W210 kommer rosten överallt från ingenstans!

#62
Anynomus
2011-02-05 01:00

Pender, om mitt senaste inlägg var långt ner i bottenslammet är det ändå på toppen av Mount Everst jämfört ditt alster.

#63
Börje bilkunnig
2011-02-05 01:06

Mercedes välter!

#64
2011-02-05 08:55

Börje bilkunnig, hur många A-klass välter för bilister i trafiken? Statistik på bilar som välter toppas av statsjeepar.

#65
Sunes julgransfot
2011-02-05 10:58

Vad är skillnaden på en statsjeep och en stadsjeep?

#66
SiggeN
2011-02-05 11:13

Statsjeepar används bara av statsmakterna medan stadsjeepar är för vanligt folk...eller...?

#67
#1 Tysken
2011-02-05 13:12

"Börje bilkunnig" .
Du verkar tro att vi i Sverige köper andra bilar än övriga Europa, .
Så är det inte, en Ford är en Ford även i Sverige, vagnparken i Sverige är och har en av de högasta medellivslängder av alla västeuropeiska länder.
Om du tror att Sverige är ett förgångsland gällande säkra bilar så är det kanske sant , eftersom svenskarna har en tendens att köpa större bilar än många andra europiska länder, men tyvärr så tappar vi nog fördelen eftersom vi har en stor andel äldrebilar.

Men vad gör detta i denna debatt , som mest verkar handla om att "min pappa är starkare än din , för han är polis"
Conny Carlsson, Hanzzon och övriga märkesfanatiker kommer aldrig att ge sig , man ser bara "sitt" eget märke och agerar så som religösa fanatiker som vi ser runt om i världen försöka övertyga andra genom självmordsbomber o annat att "jag" har rätt alla andra som inte tycker som jag har fel.
Ni är patetiska!!!

#68
adriann
2011-02-05 14:46

Om man kör volvo det är klart att man tror att ingen bil är perfekt.

#69
2011-02-05 15:38

adriann: Om det nu är mig du syftar på så har jag inte haft något problem alls med de volvobilar jag haft överhuvudtaget men för det skryter jag inte om hur förträffliga dem är men jag anar att det är ännu ett troll som har hittat hit ..

Jag tror det mest handlar om hur man själv sköter bilen.

#70
Messerschmitt
2011-02-05 22:16

Jag har fått en ny idol: #1 Tysken
Det var dj-vlar det bästa jag läst på länge. Go on "1 Tysken, nu behöver jag inte kommentera längre...

#71
Börje bilkunnig
2011-02-05 22:46

Tysken: Jo, i Sverige köper vi massvis farliga bilar som dessutom är billiga och släpper ut mkt orenade avgaser t ex Lada... De flesta av mina grannar kör Lada... Nej så är det inte, du har fel.

Dessutom så är de flesta nyare små bilar farligare än en stor gammal bil i regel i baksätet.

#75
Börje bilkunnig
2011-02-05 23:12

Enligt alla dyra, hårda servicar och rostskydds programmet som ska följas lär livslängen på en bil vara beräknad till betydligt mer än 12 år. Iaf min Opel men det är ju kvalitetsbilar som lär rulla läänge.

Ford däremot rostar upp direkt! Och dricker olja:)

Min Nissan Bluebird -88 som ska rosta som faan är inte ens den knappt rostig och ändå bor jag i saltdelen av landet...

#76
Börje bilkunnig
2011-02-05 23:18

Grannens 940 -97 med över 50 000 mil på mätaren och bara normal skötsel (några tvättar emellanåt, lite vax och lite linolja) är som ny i skicket och går kanon!

Och kolla alla fina Taxi-V70N som rullat massor både som taxi och nu flitigt hos privatpersoner. Mkt fina. Såg en som påstods ha rullat 65 000 hos en bilhandlare.

Bara tyska bilar blir skit direkt. Vem har råd att köpa det då?

Köp svensk! Kvalitet!

Hoppas min nya Opel är bättre än Ford. :)

#77
emellertid
2011-02-06 13:33

Var det inte 940 som hade väldigt dåliga länkarmar fram? Om jag inte mins fel sades det på Volvo att man fick byta dom var 2000:de mil.

#78
adriann
2011-02-06 14:22

Emme du har säkert förträngt alla dina problem du haft med dina bilar. Det är fult att ljuga!

#79
skoda prisvärd
2011-02-06 14:23

ingen kvalitet på nya bilar kör skoda octavia -99 ROSTFRI DE NI.PEPPAR PEPPAR -----------------

#81
Börje bilkunnig
2011-02-06 16:40

emellertid: nej, så känsliga är de inte. och man behöver knappast skrota bilen när de är slut. Har för mig att spindellederna är det enda som kan pajja ibland på 940 men det är volvo knappast ensamma om...
Skoda prisvärd: Nya Skodabilar är möjligtvis skit. Andra nya bilar verkar hålla ihop bra även efter många år trots mkt teknik.
leifer: Vi får se hur min Astra är, är ingen Opelexpert så jag säger varken det ena eller det andra.

#83
Börje bilkunnig
2011-02-06 17:18

Han har ju servat den, vaxat den 1-2 gånger om året, tvättar den då och då och sprutar in underrede mm med linolja emellanåt alltså normal skötsel. men den står ute.

Men visst har den lite tvättrepor och ett och annat stenskott men den är jäkligt fin... Nyskick kanske var fel ord dock då nyskick betyder just nyskick och det kan typ bara nya bilar vara i och så renoverade bilar.

#85
2011-02-06 18:22

adriann: Varför skulle jag ljuga? Jag har ju inte haft något problem men som sagt .. du är ju ännu ett troll.

Fredrik, dags att börja rensa upp igen tack!

#86
Jalle bilkunnig prisvärd
2011-02-08 08:33

Toyota är bäst! (Förutom den i artikeln och frugans jävla Avensis. De går inte ens att sälja!)

#87
789
2011-02-08 08:44

Adriann:
Det är möjligt att vår gode Emme förträngt något enstaka fel på sin fina Volvo men i fallet Toyota går det näppeligen att glömma bort något eftersom de återkallas titt som tätt...;-O

#88
gunnar44
2011-02-08 19:21

Detta var väntat! Vi bilägare påpekade att Saab hade flera missar när det gällde rostskyddet. Missar som inte fanns hos ex Opel och Chevrolet.

#89
2011-02-08 20:09

789: Har inte haft något fel faktiskt förutom att jag har bytt torkarblad. Det är en slitdetalj. :)

#90
2011-02-08 23:32

Re Emme, så säger mina föräldrar med tills man påminner dom, vattenpump, hjullager, startmotor, oljetryckskontakt... (iofs på deras VW) då brukar dom komma ihåg, ja just det jag.....:)

Det är lätt att glömma bort fel....... Har du aldrig haft något fel är du ganska unik vill jag påstå.... men visst händer det

#91
Börje bilkunnigast
2011-02-08 23:50

Simon: Emme minns väl vad han bytt!

Och dina föräldrar är antagligen gamla och då glömmer man lätt.

#92
2011-02-08 23:52

Re Börje
Jag tror Emme själv är bäst att svar på det.....:)

#93
Börje bilkunnig
2011-02-09 00:07

Vadå? Emme har redan skrivit det han gjort. Ska han behöva upprepa det 1000 gånger?

(Lika många gånger som frugans Avensis har varit inne hos min personliga återkallningstekniker.)

#94
2011-02-09 00:16

Sluta löjla dig...!

#95
skodaprisvärd
2011-02-09 14:24

tacka vet jag rostfria......skoda

#96
Sweeny
2011-02-09 15:01

Ja, eller hur? tex Felicia rostar ju bort som Alfasud ungefär...

#97
2011-02-09 15:38

Torkarblad har jag ju sagt. Konstigt att man måste skriva allt tusen gånger. :)
Torkarbladsmotorn till lyset trodde jag att jag hade pajat tidigare (iom att jag hade råkat satt torkaren under flärpen den brukar ligga på) men den kom igång efter någon dag. Hade förmodligen bara fryst.

Dock är det inget jag skryter om som jag sagt tidigare.
Tror mycket ligger i hur man sköter bilen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.