Bild
Nästa artikel

Begteststallet: Värdetapp för Toyota Prius

Begteststallet

Toyota Prius fortsätter att rulla på utan några upplevda problem. Driftskostnaderna är angenämt låga, men fler bilar som kommit från tjänstebilsflottorna har påverkat andrahandsvärdet till det sämre.

Vår Prius har passerat 14 000 mil och driftskvaliteten är enastående. Hybridsystemet funkar klockrent och faran för tidiga byten av nickelmetallhybridbatteriet som utvecklar drygt 200 volt kan vi avskriva.

Några batteribyten på grund av utmattning har ännu inte skett, och då finns det bilar ute på marknaden som rullat långt över 20 000 mil.

Ännu så länge gäller åttaårsgarantin för hybridsystemet på vår bil och det ger extra trygghetskänsla. Dessutom ser Toyota till att ta tag i inrapporterade problem, där alla uppgifter samlas in i en Europatäckande databas.

Toyota har under det senaste året haft servicekampanjer på över 40 000 bilar i Sverige och det senaste är att också Prius generation II ska åtgärdas för byte av en eldriven vattenpump för hybridsystemet.

Luftbubblor kan leta sig in i systemet och reducera kyleffekten. Om problem uppstår blir det inte allvarligare för Priusägaren än att en varningslampa tänds och systemet kopplas om till ett felsäkert läge.

Problemet har uppstått genom ett fåtal handhavandefel hos Toyotas verkstäder, enbart i södra Europa så här långt. Om inte instruktionerna följs när hybridsystemets kylvätska byts kan det finnas luft kvar.  

Rejäl värdeminskning
Sju års bränseleåtgång har kostat oss 92 259 kronor och verkstadsbesöken 39 030 kronor, men värdeminskningen ligger nu på hela 205 800 kronor. Under det senaste året har Prius med en körsträcka under 1 000 mil kostat oss över 20 kronor milen i värdeminskning och det är mycket på en sådan gammal bil.


Vid senaste service som kostade 4 507 kronor granskades rostangreppet på höger bakdörr, men Toyotaverkstaden ville skjuta på det som vi uppfattar som ett garantiärende till våren.

Vintermånadernas angrepp med slask och salt kommer ytterligare att förvärra skadan, och rimligtvis bör hela dörren bytas ut. Det räcker knappast med nedslipning och omlackering som verkstadens observatör först var inne på.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Prius II – 14 418 mil

Bilen ingår i Vi Bilägares begteststall om totalt sju bilar med en total körsträcka på 62 561 mil.

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Toyota Prius II – 14 418 mil

Registreringsdatum: 27 feb -04
Mätarställning, mil: 14 418
ViB:s förbrukning: 5,1
Officiell förbrukning: 4,3
Garantier, år: 3 (8)-3-12
Serviceintervall, mil: 1 500/1 år
Inköpspris, kr: 282 000
Inbytespris, kr: 76 200
Värdeminskning, kr: 205 800
Bränsle, kr: 92 259
Rep/service, kr: 39 030
Däck, kr: 21 480
Skatt/besiktning, kr: 1 440
Försäkring, kr: 38 242
Underhåll, kr: 9 398

TOTALT, kr: 407 649
Totalt/mil, kr: 28,27

Garantiåren är nämnda i ordningen nybilsgaranti, vagnskada och rostskyddsgaranti.

Kommentarer

#1
Anonymousen
2011-02-09 08:55

På blocket kostar en 04 som gått mellan 12 till 16 tusen 93 till 115 tusen. Köpläge på världens bästa beg bil nu då! Skulle dock satsa på en 06a pga många uppdateringar då och lång garanti kvar.
http://www.teknikensvarld.se/documents/toyota/beg-prius-ii/index.xml

#2
2011-02-09 09:36

Man kan fråga sig vad Vibilägare betalade för sin bil då en Prius kostade 230 400kr ny 2003 och senare från 2004 någon gång höjdes priset till 259 500kr för Prius, om det var det senare högre priset Vibilägare betalade och extrautrustade bilen för säg 15 000kr så är vi max uppe i 274 000kr, billigaste -04:an som gått mellan 12000-16 000mil kostar som sagt på blocket 93 000kr till 114 900kr, rimligtvis kan inte bilen ha tappat så mycket som över 200 000kr i värdeminskning, det stämmer helt enkelt inte för då är bilen undervärderad.

#3
SiggeN
2011-02-09 09:42

Hanzzon...alla vet att det finns många drömmare på Blocket som sätter priser därefter. Inse fakta. Står i faktarutan man betalt 282' och korrekt inbytespris är 76' för bilen.

Rätt pris på Blocket är det pris bilen säljs för inte utannonserat pris.

#4
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2011-02-09 09:43

Vad vi betalade och vad bilen nu värderas till står att läsa i faktarutan härintill.

#5
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2011-02-09 09:43

Sorry, SiggeN var snabbare... :)

#6
2011-02-09 09:45

Inga problem att sälja den privat för 125'

#7
SiggeN
2011-02-09 09:48

Alfred E Neuman...ring ViB och erbjud 125' (eller han på Blocket som vill ha 93') så har du säkert en bil i eftermiddag.

#8
Anonymousen
2011-02-09 09:58

Dom är bjudna 76 för firman vill ju tjäna 20 tusen på bilen. Men visst dom har sjunkit mycket sista året = Köpläge!

#9
Anonymousen
2011-02-09 10:02

ViB verkar heller inte pruta när dom köper nya bilar. 5-10% off beroende på märke är regel vid nybilsköp.

#10
Anonymouss.
2011-02-09 10:05

Risken är väl endast hur bilen är skött. Finns många taxibilar och tjänstebilar som är risiga. Lägg till 10 tusen och satsa på en privatägd välskött bil. 2006 kom många uppdateringar.

#11
SiggeN
2011-02-09 10:57

Varför skulle en privatägd bil vara att föredra framför en tjänstebil. Detta är en seglivad myt utan förankring i verkligheten. Hellre en välservad tjänstebil än en misshandlad privatbil.

#12
Yarl
2011-02-09 11:52

Hellre en välservad privatbil än en misshandlad tjänstebil.

#13
Hansson R
2011-02-09 11:55

ViB kostnadskalkyler är ett skämt. Dessa siffror kan man räkna sig fram till utan att ens äga bilen i fråga...

#14
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2011-02-09 12:26

Jag är stum av beundran inför Hanssons matematiska geni. Att kunna räkna ut faktisk bränsle och reparationskostnad under 7 år och 14 000 mils körning utan att själv köra en meter är imponerande.

#15
894
2011-02-09 13:51

Bilar som varit tjänstebilar vill man undvika oberoende märke.

#16
Lemlar
2011-02-09 14:01

Varför är det rostangrepp på EN bakdörr?
Skada? List som är borta? Inte varit ordentligt stängd?

#17
SiggeN
2011-02-09 14:45

894..vad grundar du ditt uttalande på? Egna erfarenheter? Vet du hur tjänstebilsavtal fungerar med restvärde?

#18
Martin Kann
2011-02-09 14:54

Tjänstebilar körs hårdare, förarna bryr sig inte. Spelar ingen roll att dem servats på verkstad, dom är alltid sämre än privatägd bil där ägaren bryr sig om bilen.

#19
SiggeN
2011-02-09 14:59

Martin Kann...tjänstebilar servas på märkesverkstad enligt servicebok detta ingår i avtalet. En misskött bil får lägre restvärde som får betalas av föraren. Oftast ingån tvätt och rekond i avtalet. Tjänstebilar är ofta mer välhållna än privatbilar. Varför skulle man automatiskt börja köra annorlunda för att man inte själv står som ägare?

Ni sprider bara dumheter utan att veta!

Förstår att du aldrig varit närheten av ett tjänstebilsavtal eftersom ni inte vet hur det fungerar.

#20
Martin Kann
2011-02-09 15:12

SiggeN:

Jaha? Servas på märkesverkstad enligt servicebok gör väl alla nya bilar. Ekonomisk självmord att inte göra det - alltså ingen skillnad.

Men! Äger man inte bilen gör det inget om man kör ner i div. gropar, inte bromsar vid farthinder etc... Man kan ligga 2 meter bakom bilen framför, stenskott etc gör ju ändå inget eftersom man inte äger bilen.

Har en kollega som har en Passat TDI med motorvärmare som tjänstebil, tror du han använt motorvärmaren i vinter? -15 grader... Nej, varför? Inte hans bil, varför ska han betala för att värma upp bilen när den ändå inte är hans? Däremot i den privatägda Fiestan sitter alltid motorvärmaren ikopplad...

SiggeN, vakna upp!

#21
z28
2011-02-09 15:44

Den är inte undervärderad!
Värdera den på www.bilpriser.se så får ni se!
Det kostar inget.
Fantasipriser är svårt att få ut.

#22
Börje bilkunnig
2011-02-09 15:49

Vem vill köpa Prius, de rostar ju enligt Vi bilägare.

Om Toyota går tillbaka till det extra bra rostskyddet Corolla hade runt år 2000 vore det bra.

Men Prius är ful ändå...

#23
Yarl
2011-02-09 16:03

Att köpa en fd. tjänstebil är ungefär lika smart som att köpa en gammal hyrbil...

Sigge har nog en gammal tjänstebil själv, förmodligen en etanol saab med div. fel...

#24
789
2011-02-09 16:29

Yarl;
Jag tror inte alls att Sigge har en SAAB med div fel utan är snarare avskräckt av Toyotor som massåterkallas för fel på, jag kan inte kommaihåg allt vad som förevarit de hårt prövade Toyotaägarna...

http://www.dn.se/ekonomi/nya-olyckor-med-prius-i-japan

#26
Hejj
2011-02-09 18:52

Riktigt snygg kaross, ser väldigt modern ut för att vara en 04a. Inte konstigt att fotomodeller och filmstjärnor köpte denna bil.
http://www.teknikensvarld.se/documents/toyota/beg-prius-ii/index.xml

#27
Sven B.
2011-02-09 19:17

HUU!! FY FARAO & USCH!! Den ser ju ut som en gammal upp och nedvänd BÅT! :-o

#28
Yarl S
2011-02-09 19:23

Re. Sven B.
"Den ser ju ut som en gammal upp och nedvänd BÅT!"
Helt fel. Toyotas designers hade en Dörr-kil (som höll upp en dörr på design-avdelningen) som utgångspunkt gällande designen..

#29
2011-02-09 19:59

Lite drygt 0,5l/mil för en bil i denna storlek och med automatlåda är mycket bra. Inte ens en diesel i samma storlek med automat kan matcha detta,och absolut inte en som är miljöklassad som Prius är. En miljöklassad diesel finns inte ens med automatlåda.

#30
894
2011-02-09 20:56

Håller med Martin Kann hur tjänstebilar används. Skulle aldrig köpa en bil som varit tjänstebil.

#31
2011-02-10 12:19

Martin Kann: På vilket sätt är det INTE "ekonomiskt självmord" att serva PÅ märkesverkstaden?
Kan själv bara komma på en orsak att gå dit och det är för att få fixat alla fel ( som görs i smyg under service ) samt få de senaste uppdateringarna!
Detta är för många argument nog ...men inte för mig!
När priserna sänks till en skälig nivå går jag till märkesverkstaden!
"Shogun" : ( väldigt " o-Toyotiskt namn för övrigt ;-) )
Hört talas om PSA gällande Diesel/Automat och miljöbil?

#32
2011-02-10 12:30

Mistro.

Visa gärna på ett test via länk som visar vad en sådan Peugot diesel drar, visste inte att Peugeot hade miljöklassade dieselar med automatlåda. Isåfall är de väldigt unika för inte många erbjuder det. Och bilen ska vara lika stor som Prius. Inte någon pyttebil i jämförelse.

#33
Börje bilkunnig
2011-02-10 12:46

Vem vill ha en skitbil som hela tiden ska återkallas?

Vi får hoppas att det låga andrahandsvärdet skrämmer Toyotatallibanerna från att köpa nya. Men det är nog ingen risk...

#34
987
2011-02-10 13:49

789 är dum huvudet som vanligt...
Suck

#35
Fanjunkaren
2011-02-10 14:26

Hur mycket kostar det att byta batterier i denna leksaksbil?

#36
2011-02-10 14:41

Re Fanjunkaren
Det har hittils aldrig gjorts trots att de rullat enormt många mil som taxibilar, men jag tror nog att batteriet är riktigt dyrt även om priserna har sänkts rejält...

#37
Börje Ej Bilkunig
2011-02-10 20:55

Börje, har de internet på dagis också?

#38
Börje bilkunnig
2011-02-10 21:23

Jo, tyvärr har de det. Själv är jag medveten om att riktig lek är viktigast för barns utveckling. Vid tolv år kan de få lite mer kontakt med Internet fast självklart andra sysselsättningar också.

Det är genom att inte ha internet mm som man hitatr sig själv. Jag cyklade runt med kompisarna och tittade på bilar och följde med föräldrarna och tittade på rally. Var med när kompisens bror mekade lite. (Synd att inte så många mekar idag)Idag är jag bilmekaniker.

Min kompis hjälpte sin far i trädgården - hans far hade inget vidare intresse för trädgård men min kompis fick det och är nu trädgårdsmästare.

Datorer är anledningen till att våra baran är feta och aldrig kan komma på vad de vill syssla med och dessutom får svårt att hitta sig själva. Ibland med dåligt självförtroende som följd. De hittar inga fler intressen och blir kriminella.

Men vad det har med artikeln och göra undrar jag än...

#39
Uno Bruno
2011-02-10 21:48

det är för att gamla gubbar inte haft datorer när de var små som de köper nya,avancerade bilar som är som datorer.

Dock kan jag säga till alla gubbar att en vanlig dator hemma är kul.

Men en bil är inte roligare att köra för att den är en rullande dator...

#40
2011-02-10 23:40

Tommy Wahlström/ Vi Bilägare, En undran; Eftersom er Prius kostade hela 282000kr ny så måste väl bilen åtminstonde ha Executive-utrustning med GPS och inbyggd telefonhandsfree m.m?
Jag tror i så fall inte att ni fått med det i er värdering för om jag på största värderingstjänsten "BIlpriser.se" (som jag gissar även er värdering kommer i från) väljer en Prius-04 som är reggad 27/2-04 med 14418 mil på mätaren med Executive-utrustning, metallic och vinterdäck så värderas den till 82 000kr, är inte det den korrekta värderingen för er bil?

#41
2011-02-10 23:40

Hanzzon, det du får tänka på att bilpriser alltid ger för högt värde på bilar man värderar och att extrautrustning inte har något eftervärde i princip. Är sådant högt värdefall. Det är inte lönt att köpa en bil med mycket extrautrustning som ny men begagnad så får man ju mycket för litet eller inga pengar.

Det enda som är väsentligt som kan höja priset är just S.o.v, (+ högre värde om det är aluminumfälgar) och AC. Även dragkrok kan man nog räkna med.
Sedan kan ju andra saker vara viktiga för en individ som gör så man får bilen lättare såld som t.ex Taklucka.

#42
2011-02-11 00:02

Bilpriser har inte gett för högt värde på någon av mina bilar jag sålt de senare åren, snarare för lågt faktiskt men så har det varit Lexus och Toyota också, där efterfrågan och bra begagnat-rykte finns behöver man inte pruta lika mycket.
Oavsett hur så tycker jag rätt ska vara rätt, är Vibilägares Prius Executive-utrustad så ska den självklart värderas efter en Executive-utrustad.

#43
SiggeN
2011-02-11 09:41

Hanzzon...naturligtvis använder sig inte ViB av ett trubbigt Internetverktyg för att värdera bilen. Naturligtvis värderas den aktuella bilen av en värderingsexpert.

#44
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2011-02-11 13:19

Hanzzon har rätt när det gäller utrustningen. Vår långtestPrius var lastad med allt tänkbart godis när den kom. Nyckellöst låssystem, GPS, Bluetooth och röststyrning av allehanda funktioner. Våra långtestbilar värderas av Interglobal (de gör också de begprislistor vi publicerar).

#45
2011-02-11 14:03

Hanzzon.

Stå på dig,okunnigheten skiner igenom hos många.

#46
SiggeN
2011-02-11 21:00

Shogun och Hanzzon mot världen...är alla andra inblandade i världskonspirationen mot Toyota?

För nog är väl Toyota världens bästa bilmärke som aldrig gör fel och folk begriper inte dess riktiga värde.

#47
Anonymous.....
2011-02-11 22:00

Sigge N:
Du har rätt det är många volvo amatörer bland annat som inte förstått sig på Toyotas överlägsenhet med tex Prius. Tur att inte alla drabbas av masspsykos och inte gillar det som är bra.

#48
Super Toyota
2011-02-11 22:18

Världens bästa bil med teknik som Volvo och Saab kan bara drömma om.

#49
odemex
2011-02-11 22:21

Det är bra Sigge att du erkänner att Toyota är världens bästa bilmärke detsamma kan man inte säga om Volvo tyvärr och Saab ska vi inte ens tala om

#50
SiggeN
2011-02-11 22:24

Krävs lite för att förstå ironi...

#51
odemex
2011-02-12 10:27

Jag säger detsamma och märker att ironi är inte din grej. Trögfattad kan man va

#52
SiggeN
2011-02-12 10:28

odemax...du verkar ha missuppfattat vad ironi är. Googla lite.

#53
odemex
2011-02-12 11:00

Jag har fattat för länge sen det är du som är trög. Googla själv så får du se

#54
2011-02-12 12:02

SiggeN Det du påstår är ett "Trubbigt internetverktyg" för bilvärdering är Sveriges största värderingssajt och har gjort över 40 miljoner värderingar från fakta genom kvd bilauktioner som säljer flest bilar i Sverige men visst kan man säkert tycka att det är lite udda om man vill det.

#55
2011-02-12 12:35

Det skulle för övrigt vara intressant att veta om Vibilägare hade nöjt sig med en mer normal Buisness utrustad Prius för 230 000kr-03/ senare någon gång -04: 259 000kr i nypris, hur hade milkostnaden för en sådan Prius sett ut med ett omkring 20 000-50 000kr lägre inköpspris i kostnadskalkylen?

#56
SiggeN
2011-02-12 12:41

Hanzzon...trubbigt i bemärkelsen att det kan inte värdera den specifika bilen med hänsyn till skicket. Rosten i ViB:s Prius höjer t ex inte direkt värdet. Men visst det ger en fingervisning.

#57
SiggeN
2011-02-12 12:43

Odemax...du har verkligen koll på läget!

Nu var jag sarkastisk....dags att googla igen. ;-)

#58
Anonymous.....
2011-02-12 13:13

Nä nu ska ja ta mig en "söndagstur" i min 5år gamla Prius utan ett enda fel. Snittar 0,46 i vinterkylan mellan tankningarna :-)

#59
odemex
2011-02-12 15:03

Googla på du Sigge. Tröghet går inte att bota

#60
2011-02-12 15:18

Hanzzon.

Helt riktigt! Milkostnaden för en sådan normal utrustad Prius skulle bli betydligt lägre i jämförelse med denna maxutrustade Executive. Så är det ju alltid oavsett bilmärke. Och att en sådan har lägre milkostnad. Men att den maxutrustade kanske kan vara lättare att sälja i andrahand pga den lockande utrustningen.

Just nu har jag svårt att se vilken bil i samma storlek som Prius och som har automatlåda som drar lika litet eller mycket vilket ni vill. Vilken bil skulle det vara? Och ge mig en länk som visar den riktiga förbrukningen i test på den bilen som drar lika lite eller mycket som Prius. Och som kanske även är miljöklassad som Prius dvs skattebefriad också i 5år. Jag vet inte om en enda sådan bil.

#61
Bertil C
2011-02-13 03:23

Toyotas teknik, kvalitet och nytänkande med världsledande teknik kan diskuteras i all oändlighet. Men prius är fruktansvärt ful så tycker jag även andra fula toyotar har gjorts. Men visst en del modeller är ju riktigt bra, enligt min åsikt är dom modellerna som är lyckade och vackra MR2 efter 2000 Tundra en del årsmodeller och dom äkta Land Cruiser tungvikt "inte dom oäkta" Corollorna är bara meningslösa och bleka men inte fula. Det är tråkigt att vissa ha så dålig smak att dom köper en prius. I motorprogrammet topgear lät dom en redneck peppra sönder en prius med automatvapen rätt eller fel .......nja man behöver ju inte hård dra allt men det är så tråkigt att det kommer ut så fult designade så kallade miljöbilar och en del bilköpare i sin iver går på betet och sväljer det.

#62
Svenne.
2011-02-13 09:35

Bertil C:
Jag tror fotomodellerna och filmstjärnorna har bättre smak än dig.

#63
karlsson@roof
2011-02-13 09:37

prius är en pionjär. till skillnad från 9-5 som är en blek kopia av audi...

#64
SiggeN
2011-02-13 11:29

Prius må ha varit först med denna (mycket tveksamma) batterigeneration. Dock är allt övrigt på Prius långt under normalstandard. Tänker på vägegenskapar, ljudnivå, bilkänsla, kvalitetskänsla, komfort, rostskydd...listan kan göras lång.

Hade bilen kostat 100' mindre hade man kunnat acceptera dess brister men nu är det helt oacceptabelt!

Nä köp en snål diesel istället eller vänta på el-bilarna av bättre slag med bättre teknologi.

Nuvurande och tidigare Prius är bara en marknadsföringsbluff som totalt sett förstör naturen mer än vilken vanligt bil som helst.

Enda anledningen till att den överhuvudtaget säljs i Sverige är att den är väldigt förmånligt beskattad som tjänstebil. Antal privatköp under ett år kan säkert räknas på ena handens fingrar.

Att det sedan finns tokar på denna sidan som urskiljningslöst hyllar allt det står Toyota är en helt annan sak.

Det är 2-3 stycken som utmärker sig i sin närmast religiösa fantatism. Läs Conny Karlsson, Hanzzon och Jarl (sist nämda har egentligen ingen åsikt utan vill bara infantilt provocera). Åtminstone en av dessa svänger sig med en hel räcka olika alias och den andra jobbar på världens största allbilsverkstad.
Trovärdighet hos dessa...NOLL!

#65
2011-02-13 11:38

Re SiggeN
Oavsett vad du tycker om dessa som du kallar fanatiska så kommer de med betydligt mer undebyggd fakta än de mytomaner som härjar här på forumet, jag tycker det är betydligt allvarligare när man försöker ljuga ihop en berättelse så att den ska verka sann..........

Angående hybridtekniken så är det bara dumt av dig att förneka den, det har ju visat sig att varenda biltillverkare snart har en hybrid, sen kommer det säkert bättre alternativ så småningom men diesel är modern stenåldersteknik hämtat från traktorer.....:)

Partikelutsläppen är inget man vill ha i lungorna......

#66
SiggeN
2011-02-13 11:41

Simon no1...det jag önskar är en mer nyaserad debatt där vissa inte tror att de sitter inne med den universala sanningen.

Håll er till fakta! Hitta inte på massa bara för det ska passa egna favvomärket!

#67
SiggeN
2011-02-13 11:43

Hybriderna som kommer ifrån andra tillverkare håller betydligt högre klass. Dock fortfarande inget för en normal europé. I USA sväljer man allt som heter hybrid...men man vet knappt vad diesel.

#68
2011-02-13 11:45

Re SiggeN
Det var precis det jag syftade på. om du kollar mina inlägg så länkar jag oftast till källan, endast i ett fåtal fall talar jag om egna erfarenheter just därför att de sällan säger så mycket, men är det något jag hatar så är det lögner......!

#69
2011-02-13 11:46

Re SiggeN
Vilka hybrider menar du håller höre klass, det finns än så länge inte så många att välja på.....?

#71
SiggeN
2011-02-13 11:49

Simon no1 du vet vilka fanatiker jag menar. Jag har inte pekat ut dig.

Hybrider Chevrolet Volt / Opel Ampera verkar framåt dock fortfarande inget för en normalbilist med normala krav.

#70
Börje bilkunnig
2011-02-13 11:55

Jahopp. Idag får vi stanna hemma i villan, min fru och jag. Bilen startar inte. Frugans välkända bil alltså. Den enda vi har vinterdäck på.

#72
SiggeN
2011-02-13 11:57

Börje bilkunnig...kan inte du bara försvinna ifrån sidan? Du tramsar bara! Ta Jarl med dig på vägen ut!

#73
2011-02-13 11:58

Re SiggeN
Självklart finns det fanatiker, men det gör det för alla bilmärken och inget unikt just för Toyota, så kallade riskokare har alltid upprört känslor och det är inte så poppis att försvara märket..... Men dessa mytomaner (ex. Börje här nedan) som ena dagen har en skuren Avensis, nästa dag är ute och kör och nacksyddet lossnar, och idag startar den inte osv. osv. ......

Man önskar ju att de kunde stänga av dom för de gör inget annat än söker bråk i trådarna och förvränger sanningen...... Det är trist och tråkigt....!

Volt är intressant men än så länge ganska oprövad, det tar nog nogot eller några år innan vi har facit i hand så det känns lite för tidigt att utala sig....

#74
SiggeN
2011-02-13 12:03

Simon no1...låtsas inte att du missat att Toyotafanatikerna är inne och skriver trams på alla artiklar i en omfattning som ingen annan?

Nu har där kommit en Skodafjant men det är nog mest en reaktion på Toyotatokarna.

#75
2011-02-13 12:10

Re SiggeN
Jag tror inte det är så många som du vill göra gällande och om jag inte ser helt fel så är det oftast bara Jarls som startar Toyota i trådarna, det är betydligt vanligare att Uno, 789, eller Börje drar upp Toyota i var och varannan tråd och det är oerhört tröttsamt.......

Men nu är vi långt från ämnet....:)

Ha en go dag....

#76
Börje bilkunnig
2011-02-13 12:11

Simon: En motor kan man byta på ett dygn om man har tillgång.

Med tanke på Skodatrollets sätt så verkar han vara samma person som Jarl mm mm. Han är troligtvis källan till allt trollande av den typen.

Dock är inte Jarl det värsta trollet.
Värst är en Toyotaälskande gubbe som försöker verka seriös (men hela tiden misslyckas med sina lögner).

#78
2011-02-13 12:14

Re Börje
Jovisst trovärdigt.......:) Sluta ljuga nu...!

#77
Börje bilkunnig
2011-02-13 12:14

Jarl är värre på att prata Toyota i alla trådar än 789 och Uno. Två trevliga killar!
Uno har ju varit tyst länge dessutom.

#79
Anonymous.....
2011-02-13 12:33

Det krävs en viss hjärkapacitet för att förstå sig på Prius överlägsenhet. Att folk fortfarande kör runt i traktorer ute på vägarna säger väl allt. Prius går mycket tyst och komfortabelt, helt ljudlöst och utsläppsfritt i låga farter. Överlägsen driftsäkerhet. Sånt gör ont hos andra tillverkare och fanatiker för vissa märken. Men ser ni inte att även "er" tillverkare kämpar för att få fram hybrider a´la Prius, den som går först!

#80
2011-02-13 12:36

SiggeN.

Du är för rolig du minst sagt. Visa med något underbyggd fakta med länkar någon gång vad du menar. Jag frågar återigen vilken diesel i Prius storlek med automatlåda och som också som Prius är miljöklassad drar lika litet eller mycket, visa det där den dieselbilen i ett test tex VIB vad den drar med en länk dit. Men du har inget att komma med som argument som biter. Och så är det alltid när det gäller dej, och det är det som är så frustrerande för dig att dina argument saknas. Utan det är subjektivt tyckande från din sida. Så hittills står jag mer för det universella än DU! Och all statistik talar för Toyota och det måste vara ledsamt för dig.

Vad är anledningen till att Prius säljs på alla andra marknader då? Skatteregler/tjänstebilsregler där också?

Visa på att Prius och andra hybrider att de är mer skadliga för miljön och förstör naturen än andra bilar visa på det via en länk tex......

Som denna nedan.

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/45184.pdf

Religös fanatism.

Hmm SiggeN, jag har flera olika bilar och har så haft genom åren. Pga detta har jag fått en ganska god bild av vilka bilar som håller bra kvalitet på olika områden. Bla driftsäkerhet,totalekonomi m.m m.m. Och där är det så oavsett du tycker om det eller ej så ligger Toyota mycket bra till. Och även andra japaner jag/vi haft tex Honda.

Hur många Toyota har du ägt som du fått din erfarenhet ifrån? Eller läser du dig till allting via media? Vilken erfarenhet isåfall!

Jag tycker du får höja nivån i dina inlägg utan person angrepp. Och lära dig att länka för att styrka det du påstår, men det gör du aldrig för det finns inget som styrker det du påstår. Börja göra det och om det visar sig trovärdigt så ska jag böja mig för det.

Sedan hyllar inte jag Toyota i allt. Bla har jag klagat ett flertal gånger på den Toyota Auris 2,2 diesel vi nu har. Att kvaliten på vissa grejer som bromsar etc inte håller samma standard som tidigare japantillverkade Toyotor. Och detta har både jag och min fru skrivit ett brev till Toyota Sweden om. Så nog ger jag kritik när det är befogat och påtalar det. Och jag försöker att argumentera med fakta och försöker så gott det går länka för att styrka det jag påstår. Är det något jag inte tycker om så är det lögner eller bara enskilt tyckande som inte bevisar ett skvatt. Och pga det att jag försöker att länka för att bevisa det jag påstår i olika sammanhang och argumenterar för det jag påstår så får jag skit för det för att man inte orkar argumentera emot med fakta som talar för motsatsen. Och det är en väsentlig skillnad mot vad du påstår om Toyota i olika sammanhang! Sedan finns det de som ljuger och konstrar men de har man dragit ner byxorna på. Sedan så finns det sådana som bara är pajaser/clowner här men de bryr jag mig inte om att bemöta och slösa energi på. Bevisa med länkar nu SiggeN i fortsättningen så du inte behöver tillhöra den senaste kategorin jag räknade upp som jag inte vill slösa energi på.

#81
Börje bilkunnig
2011-02-13 12:42

Shogun: Jag tror att man får en bra bild genom olika tidningar mm. Många olika källor från olika experter.

Media är mer värt en enstaka personers erfarenheter.

Jag känner folk som haft jättetur med sin Volvo 440.
Men i verkligheten är det en skitbil.

#82
sweeny
2011-02-13 12:55

Simon: diesel med automatisk växellåda och miljöklassad, 0.44 l/mil bl körning: Renault Megane 110 hk EDC, finns även som mycket rymlig kombi!
länk: http://www.renault.se/sv/Personbilar/Nya-Megane/Teknisk-specifikation.aspx

#83
sweeny
2011-02-13 13:16

shogun menade jag ju förstås...

#84
2011-02-13 13:25

Sweeny.

Men detta var inget test! Det är ju Renaults egna siffror från körcykeln, och de siffrorna ger jag inte mycket för.
Länka till ett test där man dokumenterat förbrukningen.

Enligt VIB drar Prius 0,51l/mil och detta under drygt 14000mil! Visa nu på ett seriöst test av Renaulten. Sedan skulle jag nog inte köpa mig en Renault av andra anledningar, kalla mig gärna att jag har fördommar.....

#85
Tor Dyvel
2011-02-13 13:33

Renault kan inte ljuga så pass mkt i förbr., det fungerar inte. Jag liter rätt bra på att Megane är snålare än toyota.

Toyota har haft problem med att fler av deras modeller dricker mer än man tror.

Köp Renault du. Bättre och mer påkostad bil än Toyota.

Om du nu inte vill ha en lågprisbil till överpris med en massa återkallningar och grejjer på köpet.

#86
Tor Dyvel
2011-02-13 13:34

Sluta för svara Toyåta nu Toyotamaffian... Ni är bara löjliga och framstår som dumma...

#87
sweeny
2011-02-13 13:45

modellen kom med den växellådan alldeles nyligen, om nu inte vib tänker testa den är den då inte jämförbar?? men på nåt sätt visste jag ju redan att du tänkte avfärde det... Köp en Megane och få en snygg bil o inte ett missfoster som Prius, dessutom är den både rymlig och tyst på vägen. i jämförelse även okomplicerad och man sparar en shitload med pengar på kuppen...

#88
2011-02-13 14:21

Sweeny.

Det kommer säkert test av den av någon tidning tex Teknikensvärld, Automotorsport eller VIB. Men att gå efter de oficiella ECE förbrukningen som biltillverkarna presenterar stämmer sällan med verkligheten oavsett vad de heter.

Hur klarar sig Renault i VIB Autoindex vad tycker ägarna och hur nöjda är de? Hur klarar de bilprovningens undersökningar årligen? Man får vad man betalar för.

Själv är jag mer förtjust i Peugeot. Speciellt den nya 508 som nyss visats. Läs vad jag skriver där här på VIB artikel om nya Peugeot 508. Men jag tittade på 3008 för ett tag sedan, i höstas. Tyckte bilen var trivsam att köra etc klämde och kände på detaljer i inredningen och allt kändes bra. Sedan klev jag ur och öppnade motorhuven och kontrollerade elektriska kontakter och annat hur det var gjort. Och då drog jag faktiskt öronen åt mig, så simpelt! Såg ut som engångsgrejor. Hur länge håller det innan elfelen kommer? Kolla själv! Annars verkar nya 508an fin och är en bil jag defenetivt ska åka och titta på och provköra. Kanske min nästa bil då jag ska byta bil är det tänkt. Krav är dock automatlåda av någon sort och LÅG förbrukning! Det har inte observera INTE våran nuvarande Toyota Auris 2,2 diesel. Vissserligen kräver 177hk och 400n/m i vrid sitt och en tjänstevikt på 1550kg. Den ligger på ca 0,7l/mil och uppmutrar till att DRA PÅ! Kör den får du se.

#89
SiggeN
2011-02-13 14:32

Shogun..dina "erfarenheter" ger jag inte mycket för. Att du kört olika mer eller begagnade bilar genom åren säger noll och inget.

Bilar idag är ex mycket mer driftsäkra än för 10 år sedan. Hade kört flera bilar samtidigt i samma storleksklass ifrån de varit nya så kanske du kommit fram till något. Dvs erfarenheter motorjournalister skaffar sig...och de är sällan till sig över Toyota.

Du Conny Karlsson tror dig sitta inne med "sanningen" och visar därmed skrämmande likheter med extrema fundamentalister.

Snälla sätt upp mig på din "lista".

#90
SiggeN
2011-02-13 14:34

Shogun...du har tjatat länge om miljöbil med automat. Sweeny kommer med Renault...men accpeterar du detta? NEJ..."förbrukningen kan inte stämma", "dålig kvalité"....du argumenterar som en 5-åring....

#91
SiggeN
2011-02-13 14:37

Snälla nåndå,..det är inte tillverkarna som ljuger om förbrukningen...alla bilar körs enligt EU-cykel och är inget tillverkarna höftar till...

Att dessa siffror kanske inte stämmer i verkligheten (Prius är bland de största syndarna). Siffrorna är till för att jämföra olika bilar.

#92
2011-02-13 14:44

SiggeN.

Nej det gör jag inte,överaskad? Visa med länkar till tester som visar att du har rätt! Men du hittar inga sådana länkar som visar att DU har rätt därför är du bitter.....och kan inte visa att de styrker det du påstår. Så enkelt är det. Du är uppsatt på listan tills du visar motsatsen att du kan argumentera med fakta.

Renaulten är inte testad än då är det svårt att säga att den drar 0,44l/mil som sägs enligt ECE normen. Och jag tror inte denna Renault är ett unikum i detta avseende mot andra bilar.......tex Prius som ska dra 0,43l/mil enligt ECE normen men drar enligt VIB och ägare runt 0,50l/mil. Vet inte en enda bil som ligger enligt ECE normen än. Bevisa att jag har fel SiggeN.

#94
SiggeN
2011-02-13 14:49

Shogun....du slår knut på dig själv.

Först säger du att jag ska länka och sedan säger du själv att den inte är testad.

Som jag skrev...EU-normen är för jämförelse mellan olika bilar.

Det går dessvärre inte att för en dialog med dig pga din fanatism. Försök inse att du har fel ibland!

Eller så är du så enögd att du tappat läsförmångan?

Du verkar vara en mycket svår människa.

#93
2011-02-13 14:51

SiggeN.

Visa med länk att just Prius är största syndaren, vem har sagt det? Dags för en länk till den som sagt det kanske?!

Sedan är det väl totalt värdelöst att jämföra ECE normen bilar emellan när de ändå inte stämmer med verkligheten, enligt mig.

Nej,fram för riktiga siffror som tex VIB presenterar enligt sina tester som speglar verkligheten vad de förbrukar.

#96
Anonymous.....
2011-02-13 15:13

Finns ingen dieselbil som drar lika lite, att jämföra med franska manuella lådor som växlar automatiskt är helt fel, det är som att åka lastbil på 60 talet komfortmässigt. Helt otroligt att ingen annan bil, trots diesel(med partikelutsläpp) kommit ner i samma förbrukning nu 8år efter prius gen2 släpptes.

#95
2011-02-13 15:35

SiggeN.

Du har slagit knut på dig själv för länge sedan. Du svarar inte på frågor jag ställer. Eller länkar till saker som du påstår VARFÖR?

Vem påstår att Prius är värsta syndaren att den inte håller presenterad förbrukning enligt ECE normen?Länka!

Sedan säger du att man ska köpa en dieselbil istället för Prius. Jag frågar dig igen, Vilken dieselbil?! Med automatlåda drar lika lite eller mycket och i samma storlek som Prius? Är den sedan miljöklassad som Prius och därmed skattebefriad i 5år så är det bara plus. Se så kom med ett svar nu vilken bil du tänker på som jag ska köpa istället för Prius och att du kan länka till ett test av den bilen som styrker att den drar som Prius. Prius drar 0,51l/mil enligt VIB långtest. Den artikel vi diskuterar här. Så jag väntar på svar!

När du inte har argument så tar du till person angrepp,varför? För att det är enklare istället för att leta FRAM fakta? Eller?

Och att du inte hittar en dieselbil som är lika snål med automatlåda i Prius storlek som är lika snål. Desseutom är diesel just nu dyrare än bensin,ca 16öre där jag bor. Bilarna har dyrare skatt, så var är fördelarna med en diesel idag? Observera att jag själv kör dieselbil just nu.

#97
2011-02-13 15:44

SiggeN skriver nedan.

"Det går dessvärre inte att för en dialog med dig pga din fanatism. Försök inse att du har fel ibland!"

Visa då var jag har fel och du rätt! Argumentera, kom med fakta som visar att du har rätt, länka hit länka dit för att visa på fakta att du har rätt någon enda gång.

Så länge du inte gör det så är du inte trovärdig SiggeN !

Och absolut inte när du kommer med personangrepp när argumenten tryter. Men så var det under diskutionerna på Teknikensvärld också att du inte hade några argument att komma med någonsin.

Argumenten slut och SiggeN försvann, men han hann med personangreppen. Och de var jag beredd på......;o)

#98
2011-02-13 16:37

Som vanligt slutar dessa kommentarer alltid på samma vis....Toyota är skit eller Toyota är världens bästa bil ...samt med smutskastning!
"Shogun" du vet att dessa diskussioner kan pågå i evigheter och att allt handlar om hur det vinklas!
Du vet också hur många uppfattar Prius oavsett vad testerna visar.
Motsäger mig inte Vib testet men många vittnar om en långt högre förbrukning.
Det ÄR fantastiskt bra gjort för en bil i denna klassen och hur man än vrider det så finns det inga tester som visar att Prius är en DÅLIG bil men ändå passar den inte alla för då vore folk idioter som valde något annat!
Med PSA så pratar vi om "halvautomatiska" lådor som är långt ifrån lika komfortabla men dock snåla.
Därför får du en länk med ett "light-test" ..( fast detta visste du redan )
http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/citroen_1/c4_1_6_hdi/index.xml

Det kommer att komma en hel del nyheter i år men oavsett det så blir inte Toyota en sämre bil ....eller billigare!
Själv kör jag idag Renault p.g.a ekonomiska skäl och då är bränsleförbrukningen långt ifrån den viktigaste egenskapen utan totalkostnaden.
Vad gäller kvalite eller inte så bryr mig inte så länge det finns nybilsgaranti....alla bilar blir sämre på att hålla ihop oavsett märke på bakluckan så därför väljer jag numera bilar med långa garantier!
:-)
Vad gäller Toyota så anser jag ändå att de kör ett "rävspel" med oss liksom alla andra,..."Plug-in Prius" borde ha kunnat lanseras för länge sedan enligt mig...Liksom att PSA borde haft sina bilar klara nu med Dieselhybrider och inte lagom till när alla andra har det om ett par år! ( men även detta är ju bara min åsikt! )

#99
2011-02-13 17:30

Mistro.

Äntligen en vettig person att diskutera med som försöker förklara varför han tycker som han tycker.

Visst bränsleförbrukningen är inte allt, men blir mer och mer intressant. Iallafall för mig. Men totalkostnaden är naturligtvis viktig. Och mycket därför anser jag Toyota där vara svårslagen i jämförlse med många andra märken jag kört/kör.

Tack för länken!

#100
skoda prisvärd
2011-02-13 17:50

skoda fabia och vw polo båda 1,2tdi . 0.89g co2/km
0.34l/MIL

#101
SiggeN
2011-02-13 18:11

Shogun...eftersom du saknar förmågan att ta till dig information är det fullständigt meningslöst att försöka diskutera med dig. Lycka till!

#102
sweeny
2011-02-13 18:25

Lådan i Meganen är en "DSG"-låda och inte en robotiserad vanlig låda... meganen uppges dra 0,44 blandad körning och prius 0,43 det är ganska likvärdigt ur jämförelsesynpunkt. Det är en vanlig bil, rymlig med större bagage än prius, miljöklassad osv.
Nu är lådan helt ny och har av nutrliga skäl då inte kunnat provas i 6 år och 14000 mil, det begriper du nog också om du tänker efter lite Shogun. men du frågade efter ett miljöklassat alternativ i samma storlek som prius, diesel med automat, och här är det! kriterierna stämmer och jag tror aldrig du skulle köpa något annat än Toyota, men de du försöker tjata på en prius fick här ett likvärdigt alternativ, 65000 kr billigare...
att det sen har hänt en del med Renault på senare år har nog gått dig helt förbi, denna modell får genomgående bra omdömen för kvalitet. dessutom har ingen av denna generation hunnit gå igenom bilprovningen så vad förra generationen drabbades av gäller inte på denna. sen kan jag säga att jag åkte i en sådan i 5,5 år utan att ha problem innan jag bytte till nuvarande som på 15 månader inte heller har varit annat än pålitlig. Så för mig har Renault varit lika pålitligt som Toyota varit för dig...

#103
2011-02-13 18:44

SiggeN.

I rest my case tills du har något att säga som visar att du har rätt, men du försöker inte ens med länkar och annat som visar att du har rätt......

#104
2011-02-13 19:19

Sweeny.

Våran Toyota Auris har inte varit lika felfri som Toyota brukar vara. Och det har jag berättat om tidigare flera gånger. Gnisslande bromsar (Bosch),xenonlampor som håller kort tid (Philips Made i Germany), Kört 2st Lexus GS med xenonljus tidigare utan byte under tiden vi ägt bilarna närmare 20000mil vardera men de lamporna är Made in Japan liksom hela bilen.,byte hjullager fram vid 7000mil (har tidigare aldrig inträffat, bytt på en Toyota Previa vid 26000mil vilket får anses som mer normalt). Men allt detta har Toyota tagit på garantin och utan tjafs vilket de ska ha en eloge för. Men nu är garantierna utgångna och hur blir det efter det? Bilen har snart rullat närmare 12000mil nu är uttagen 20071221. Regnr GSA 277.

Jag anser att Toyota byggda i Europa som denna Auris inte håller samma kvalitet som Japan byggda, något jag också påpekat i ett brev till Toyota Sweden. Mycket pga underleverantörer i Europa som inte håller samma kvalitet som Japanska iallafall mer ojämn kvalitet. Något jag också får medhåll av av Toyotamekaniker jag känner som jobbar med bilarna hela dagarna.

Visst Renault kanske har gjort en uppryckning, men inte så att jag skulle våga köpa en än. Jag väntar tills det visar sig i Autoindex hur nöjda kunderna är, och hos bilprovningen hur det går där. Renault och franska bilar har mycket att bevisa innan jag går för ett köp av en sådan.

Den franska bil som jag är mest sugen på är nya Peugeot 508, den ska jag provköra och studera närmare hur man löst olika saker som jag finner är intressanta. Kanske det blir köp.

Var mycket nära att köpa en Honda Accord diesel Exclusive tidigare i höst, men backade i sista stund. Men det är en sjutusan trevlig bil med kvalitet! Dock något trång i baksätet. Trängre än Prius.

#105
Anonymous.....
2011-02-13 20:35

sweeny:

65000 billigare än 76 200kr, nja så billig är nog inte ens en renault.

#106
Anonymous.....
2011-02-13 20:42

sweeny:

Jo, du hade nästan rätt, 51 000kr billigare. Men denna bil tror jag inte har vare sig automat, garantier kvar eller drar 0,44

http://www.blocket.se/goteborg/Renault_Megane_28902306.htm?ca=8&w=3

#107
sweeny
2011-02-13 20:49

jag tror nog du fattade att det handlar om en fabriksny så jag kan inte annat än småle åt din kommentar, men om du inte begriper kan jag förtydliga mig: NY prius (enl Toyota själva) 267500:- NY Megane 1,5dci EDC (enl Renault) 203500:- skillnad 64000:- räcker till mycket soppa om skillnad i förbrukning enligt normen endast är 0,01 l/10km. sedan slipper man oroa sig för ett ev byte av batteripack. men så här brukar det bli när argumenten tar slut och man får svar på tal, då försöker en del förlöjliga alternativen...

#108
sweeny
2011-02-13 20:58

Anonymous....: kan säga att jag alla gånger skulle ta den bil du hittade på blocket framför en prius av samma årsmodell, typ Farmor Anka.bil...
har en kompis med en 02:a och han har förutom vanliga servicar endast bytt framfjädrarna på sin...
en prius med samma miltal som ditt exempel är inte så värst dyr heller... http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Prius_Automat_Hybrid_Navi_29300149.htm?ca=14&w=3

#109
Tord Yvel
2011-02-13 21:09

Saab och Toyotaartiklar är populärast att kommentera.

Båda är skräpbilar, det är väl därför. De två sämsta märkena!

Fråga Börje eller Uno vad det tycker.

#110
Anonymouss.
2011-02-13 22:15

Nya prius drar 0.39 om du jämför med den, bagaget skiljer bara ca 10% Att jämföra en fransk bil med en japansk byggd är som att jämföra päron med äpplen. Läs och lär av denna test
http://www.teknikensvarld.se/documents/toyota/beg-prius-ii/index.xml

#111
Anonymouss.
2011-02-13 22:17

Det tog iallafall Renault 8år att komma i närheten prestandamässigt. Kvalitetsmässigt är dom ej jämförbara

#112
sweeny
2011-02-13 22:28

kollar man runt på forumet här så har många en annan åsikt om Toyotas kvalitet... Jag vet inte, för jag har aldrig ägt någon, har du ägt en Renault eller går du bara på hörsägen?

#113
skoda prisvärd
2011-02-13 22:34

stor bil lite bränsle. skoda octavia greenline 1,6tdi 0,38. co2/km 99g +rymlig.störst i klassen.

#114
sweeny
2011-02-13 22:37

Frågan är inte om Renault kontra Toyota, Shogun frågade efter ett exempel på en miljöklassad bil med automatlåda i samma storleksklass som prius, jag pekade på en modell som motsvarar det han frågar efter. Kanske lite surt om han nu inte trodde det skulle finnas, men sen är det upp till var och en att välja vad man föredrar. jag försöker inte sälja Renault, jobbar med nåt helt annat, men det blir lite löjligt när det börjar komma massa undanflykter till varför den inte skulle kunna fungera som alternativ. om man kunde rada upp tio olika exempel skulle det ju inte duga för den som har Toyotabrillorna på sig, därför är debatten helt meningslös...

#115
Anonymouss.
2011-02-14 00:25

sweeny:

Att jämföra en ny bil med en som är 7år gammal känns inte heller rätt.

#116
Sweeny
2011-02-14 08:09

jag jämförde med en ny, vad menar du? tog prisuppgifterna från Toyotas hemsida. trots allt uppfyller den Shoguns grundkriterier även om märket är obekvämt för honom... om det nu skulle skilja tex 0,5 dl/mil har man ju en del att ta av när prisskillnaden på 2 NYA bilar är 64000:-
Jag visste inte att man var tvungen att hitta ett exempel på bil som han (du?) kunde tänka sig att köpa när han ställde frågan...

#117
789
2011-02-14 10:04

Prius:

#118
2011-02-14 13:12

"Skoda prisvärd" : Nu handlade det ju om större bilar än så MED automatlåda men för att fokusera på prisvärdheten så har jag svårt att se lika positivt på det hela. ( Fabia samt Polo )
Hur du än räknar så är dessa bilar inte mer än max 2dl snålare per mil än sina "Bensinjämlikar" men är ca 50.000kr dyrare.
De pengar som sparas på bränsle och skatt är kaffepengar mot värdeförlusten!
Dessutom lämnar dessa fabrikat bara 2 års nybils garanti och då blir det svårt att se att de skulle vara ett tryggare alternativ än vad konkurrenterna erbjuder med längre garanti!
Föredrar själv Diesel men prissättningen i många fall tåler sin fundering!
Octavian skulle jag själv överväga om det inte vore för nybilsgarantin samt att Megane och Focus är betydligt rymligare!
( vill dessutom minnas att Ceed är rymligast på pappret men i verkligheten slår ingen Focus )

#119
2011-04-14 21:44

Sicken diskussion det varit här. =)
Måste dock poängtera att ni letat en lika snål dieselbil med automatlåda som Prius men ni jämför helt nya dieselbilar med en Prius som kom redan 2003, alltså för 8 år sedan som drar 0,43l/milen i EU-s testcykel.
Den modell som finns nu sedan 2009 drar och släpper ut ännu mindre, 0,39l/milen blandad körning enligt EU och 89gram och även den har fortfarande automatlåda.

Priset på Priusen är självklart högre än för en Megane, och där skiljer det ju som sagt en hel del vilket det förmodligen även gör kvalitétsmässigt och i andrahandsvärde enligt oberoende undersökningar (det är även lätt att se på tex Blocket där billigaste Megane-04 kostar 38 000kr, billigaste Priusen-04 kostar 83 000kr =45000kr skillnad!) på detta så kräver Renault kamremsbyte var 5:e år för tusentals kronor medans Prius har underhållsfri kamkedja vilket minskar skillnaden yttligare samt även kostnader för partikelfiltret hos Renaults dieselbil och vips så är prisskillnaden på 60 000kr borta.

Nypriset på Prius kommer dessutom troligen sänkas snart då tex nya Lexus CT200h som kommit nu har samma pris och många väljer förmodligen hällre den om inte Toyota sänker priset på Priusen en del.
Auris Hybrid kostar ju 40 000kr mindre än Prius med samma drivlina.

Så Shogun har alltså tyvärr rätt vad alla andra än tycker om det, för mig veterligen finns inte en enda splitterny dieselbil med automatlåda än i dag i Prius storleksklass som drar eller släpper ut mindre?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.