Bild
Nästa artikel

Begteststallet: Ökad etanolförbrukning för Volvo V70

Begteststallet

Vi hinner inte mer än utbrista ”Hejdå Macken” förrän vi är där igen. Etanoltankningen för vår Volvo V70 kräver snabba återbesök.

Förarbyte med mer långsam körning i stadstrafik är förmodligen den största anledningen till att snittförbrukningen med etanol under det senaste teståret ökat från 11,8 till 12,9 liter/100 km.

Vår Volvo V70 2,0F har så gott som uteslutande gått på etanol och den lägsta uppmätta förbrukningen mellan två tankningar är 11,0 och den högsta noteringen 15,5 liter. Då har vi inte mätt av noteringen direkt efter en bensintankning eftersom blandningsförhållandet då påverkas.

Täta mack- och servicebesök (var 1 000:e mil) är den olägenhet man har med en flexifuelbil. Den senaste servicen, vid 9 000 mil, var dock hur smidig som helst. Filter- och oljebyte samt kontroller tog 30 minuter, allt fixades hos Bra Bil medan kunden drack kaffe.

Nybilsgarantierna har gått ut, men Volvo har tagit en del av missödena via kostnadsuppdelning (goodwill) och Volvo Assistans. De sistnämnda kontaktades när bilen inte startade från en varuhusparkering, och när displayen upplyste om nyckelfel.

Något klen motor
Reservnyckeln fungerade inte heller, utan det var först när bärgningsbilsexperten lösgjorde och återmonterade pluspolen på batteriet som systemet kom igång. Ett åskoväder i området hade vid tillfället också slagit ut andra bilars elsystem.

Under teståret upptäcktes också att stolsvärmen i baksätet inte fungerade. Byte av knappsats, kontakt, strömställare och elmotor för klimatenhet samt nedladdning och uppgradering av styrenhetens mjukvara fick åter fart på värmen. Med goodwilhantering betalade vi 1 120 kronor.


Volvon har i övrigt rullat utan några större problem. Väghållning, lastkapacitet och komfort är det som prisas mest. Flest klagomål riktas mot den i sammanhanget något klena tvålitersmotorn som utvecklar 145 hk.

Framför allt ute på landsväg, vid omkörningssituationer, upplevs motorn som aningen orkeslös, tros regelbunden nedväxling till trean. Rostskyddskontrollen föll väl ut för V70, endast lite kosmetisk och ofarlig ytrost hade satt sig fast på vissa ställen på länk- och bärarmar.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V70 2,0F – 9 592 mil

Bilen ingår i Vi Bilägares begteststall om totalt sju bilar med en total körsträcka på 62 561 mil.

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo V70 2,0F – 9 592 mil

Registreringsdatum: 22 jan -08
Mätarställning, mil: 9 592
ViB:s förbrukning: 12,9
Officiell förbrukning: 12,0
Garantier, år: 2-3-12
Serviceintervall, mil: 1 000/1 år
Inköpspris, kr: 307 600
Inbytespris, kr: 127 100
Värdeminskning, kr: 180 500
Bränsle, kr: 106 942
Rep/service, kr: 19 457
Däck, kr: 16 840
Skatt/besiktning, kr: 4 260
Försäkring, kr: 14 173
Underhåll, kr: 8 002

TOTALT, kr: 349 247
Totalt/mil, kr: 36,41

Garantiåren är nämnda i ordningen nybilsgaranti, vagnskada och rostskyddsgaranti.

Kommentarer

#1
Johan1778
2011-02-04 09:06

Totalt/mil, kr: 36,41
Det var dyrt!

#2
Yarl
2011-02-04 09:14

Jag har också kört en 2.0F som vägrade att starta. Fick också koppla bort pluspolen. Otroligt irriterande på ny bil.

#3
Anynomus
2011-02-04 09:54

Etanol är ett skämt.

#4
Börje bilkunnig
2011-02-04 10:18

Volvo är ett skämt!

Och dessutom är det tack vare de äldre slitvargarna Volvo finns kvar. Ändå skämms de över dem.
Visst, de behöver inte bygga en bil som ser ut som 240 men lite Volvodrag kan de nog faan få fram i bilarna på ett snyggt sätt om de vill...

Se och lär på Passat och VW. Modernt runda men en hel del drag från äldre, lite kantigare modeller. Ändå är deras modeller inte så mkt att hylla som Volvos äldre är. Bara en sådan sak som att Volvo byggde de säkraste bilarna? Verkligen något som skulle locka köpare om designen kändes Volvo.

Volvo känns mer Ford än Volvo, vem vill ha sådant då en av härligheterna att äga en viss bil är just för att den på lite sätt är unik.

#5
bgl
2011-02-04 11:04

Kanske bra för att förbättra arbetslöshetsstatistiken. En jämförelse mellan extremlägena att alla personbilar i Sverige vore V70etanol respektive att alla vore snålaste V70diesel visar en ökad tidsåtgång för tankning och service i storleksordningen 10.000 årsarbeten.

#6
789
2011-02-04 11:10

Etanol är det bästa alternativa bränsle vi har idag, det är inte den slutgiltiga lösningen på koldioxidproblematiken, Co2, men det minst dåliga eftersom etanolens Co2 är redan en naturlig del av kretsloppets Co2. Nästa steg är att fundera över VILKA som försöker smutskasta etanolens framtid och då kan vi betrakta historiska fakta i miljöfrågor och jag väljer att gå tillbaka och göra en exposé om en 30 års period då man på bred front bytt till ny - modernare - teknik:

1. Ibörjan på 1980 talet fick vi Blyfri 95 oktanig bensin, vad skrev pressen? Jo att försäkringsbolagen fick väsentligt höjda kostnader för motorer som skar beroende på den blyfria bensinen! Pressen och lobbygrupper skrev spaltmil om den usla blyfria bensinen, sedan gick det ett par år varefter bilisterna och förs. bolag märkte att det inte skar fler motorer än det gjorde tidigare.

2. 1987 införde man katalysatorrening på bilarna och 1989 blev de krav på dem, vad skrev pressen då: Jo, att man absolut inte skulle köpa en katalysatorrenad bil eftersom de blev oerhört slöa då man satte en katalysator som ett slags motstånd i avgasröret. Avgasfödet minskade och motorn blev slö och orkeslös! Dessutom släpper katalysatorena ut stora mängder giftiga ädelmetaller i vår luft. Då minskade försäljningen av slöa katalysatorbilar beroende på pressen men sedan kom man på att bilarna inte alls blev slöa!

3. Nästa gång man införde ny teknik på miljöområdet var då man införde först E10, 10% etanolinblandning i bensinen, RME, rapsdiesel dvs man skrev att bränslefilter kletade igen med motorstopp mm. I nästa miljösteg ersatte man bly i den 96 och 98 oktaniga bensinen med natriumklorid dvs koksalt och då det blev känt skrev pressen att motorer börjat att skära igen och att det blev dyrt för försäkringsbolagen, igen.

4. Nu står vi mitt i en ny paradigm skifte med etanolen i skottlinjen, fokus, med dess negativa skriverier som liksom tidigare beskrivs i poressen med negativa ordalag.

Jag menar att det är pressen och i viss mån oljebolagens lobbyister som ligger bakom de etanoldebattens smutskastning, nu liksom förr, och jag menar att vi måste ha ett historiskt medvetande och perspektiv och därmed se igenom och kritiskt granska det som skrivs innan vi gör våra val i butiken då vi väljer eller väljer bort den miljövänliga etanolbilen.

En sista passus, vem tror på att det som återigen pressen skriver att "världsmarknadspriserna på spannmål har stigit med 40% beroende på den ökade användningen av biobränsle när arealen för biobränsle är knappt 1%. Skulle 1% bioarea kunna öka priset på grödor på de övriga 99% åkermarken med 40%

- Knappast !!!

Låt oss göra en miljöinsats genom att, nästa gång vi ska byta bil, köpa en ny eller begagnad, närproducerad, miljövänlig etanolbil som dessutom inte har transporterats över halva jordklotet, med dess långa transportsträcka och höga koldioxidutsläpp, innan den hamnat hos den svenska bilhandlaren

#7
P1
2011-02-04 11:24

Etanol är en stor bluff! Bil som drar 1,5l per mil för att inte tala om all energi som går åt för att framställa skiten. Land som bättre hade kunnat brukas för mat.

#8
789
2011-02-04 11:31

P1:
Vet du att man bara använder ca 0,5% av världens åkerareal till biobränsle för diesel och bensínmotorer. 17% av världensåkerareal används till kaffe och tobakodling och du säger att marken skulle brukas bättre. Vad är viktigast och i vilka proportioner? Då en oljetanker går på grund eller rengör tankarna till havs påverkar det ekosystemet i decennier ibland i hundratalsår för att inte tala om CO2 utsläppen. Då en tanker lastad med etanol sjunker händer ingentingalls eftersom sprit är vattenlöslig och CO2 neutral. Det är skillnaden!

#9
789
2011-02-04 11:33

Etanol är det bästa alternativa bränsle vi har idag, det är inte den slutgiltiga lösningen på koldioxidproblematiken, Co2, men det minst dåliga eftersom etanolens Co2 är redan en naturlig del av kretsloppets Co2. Nästa steg är att fundera över VILKA som försöker smutskasta etanolens framtid och då kan vi betrakta historiska fakta i miljöfrågor och jag väljer att gå tillbaka och göra en exposé om en 30 års period då man på bred front bytt till ny - modernare - teknik:

1. Ibörjan på 1980 talet fick vi Blyfri 95 oktanig bensin, vad skrev pressen? Jo att försäkringsbolagen fick väsentligt höjda kostnader för motorer som skar beroende på den blyfria bensinen! Pressen och lobbygrupper skrev spaltmil om den usla blyfria bensinen, sedan gick det ett par år varefter bilisterna och förs. bolag märkte att det inte skar fler motorer än det gjorde tidigare.

2. 1987 införde man katalysatorrening på bilarna och 1989 blev de krav på dem, vad skrev pressen då: Jo, att man absolut inte skulle köpa en katalysatorrenad bil eftersom de blev oerhört slöa då man satte en katalysator som ett slags motstånd i avgasröret. Avgasfödet minskade och motorn blev slö och orkeslös! Dessutom släpper katalysatorena ut stora mängder giftiga ädelmetaller i vår luft. Då minskade försäljningen av slöa katalysatorbilar beroende på pressen men sedan kom man på att bilarna inte alls blev slöa!

3. Nästa gång man införde ny teknik på miljöområdet var då man införde först E10, 10% etanolinblandning i bensinen, RME, rapsdiesel dvs man skrev att bränslefilter kletade igen med motorstopp mm. I nästa miljösteg ersatte man bly i den 96 och 98 oktaniga bensinen med natriumklorid dvs koksalt och då det blev känt skrev pressen att motorer börjat att skära igen och att det blev dyrt för försäkringsbolagen, igen.

4. Nu står vi mitt i en ny paradigm skifte med etanolen i skottlinjen, fokus, med dess negativa skriverier som liksom tidigare beskrivs i poressen med negativa ordalag.

Jag menar att det är pressen och i viss mån oljebolagens lobbyister som ligger bakom de etanoldebattens smutskastning, nu liksom förr, och jag menar att vi måste ha ett historiskt medvetande och perspektiv och därmed se igenom och kritiskt granska det som skrivs innan vi gör våra val i butiken då vi väljer eller väljer bort den miljövänliga etanolbilen.

En sista passus, vem tror på att det som återigen pressen skriver att "världsmarknadspriserna på spannmål har stigit med 40% beroende på den ökade användningen av biobränsle när arealen för biobränsle är knappt 1%. Skulle 1% bioarea kunna öka priset på grödor på de övriga 99% åkermarken med 40%

- Knappast !!!

Låt oss göra en miljöinsats genom att, nästa gång vi ska byta bil, köpa en ny eller begagnad, närproducerad, miljövänlig etanolbil som dessutom inte har transporterats över halva jordklotet, med dess långa transportsträcka och höga koldioxidutsläpp, innan den hamnat hos den svenska bilhandlaren.

#10
P1
2011-02-04 11:58

789:

Att ersätta bensin med etanol är rena lurendrejeriet. Det går åt mer energi att framställa den än vad man får ut när man gör en bredare analys av allt bakomliggande arbete.

Etanolförare borde skämmas.

#11
P1
2011-02-04 11:59

Titta bara på sockerrörsodlingen i Brasilien. Det är ruggigt vilka förändringar som pågår där. Hanteringen skövlar stora landområden. De bränner av fälten för att effektivare ta hand om skördarna. De anställda är, enligt brasilianska forskarstudier, förbrukade på bara femton år. De slits ut i förtid och riskerar svåra sjukdomar till följd av all sot och brandrök. Dessutom behandlas sockerrören med kemiska medel för att få en jämnare kvalitet och dessa medel är starkt cancerframkallande

#12
789
2011-02-04 12:04

P1:
Vad grundar du det på? Vet du vad IPCC liksom Naturskyddsföreningen skriver? Vet du att ALL etanol som säljs i Sverige är certifierad och minskar nettotillskottet av CO2ed minst 76%? Vet du att det är skillnad på majs och sockerrörsetanol? Vet du att oljan snart tar slut? Vet du att Finland av miljöskäl ökat sin etanolinblandning från 5% till 10% sedan den 1:a januari och att Sverige och hela EU följer efter Finland år 2012? Vad grundar du din kunskap på P1?

#13
Yarl
2011-02-04 12:04

P1, du har rätt.

I Sverige skulle vi behöva i storleksordningen 20-25 miljoner hektar skogs- eller åkermark för att ersätta transportsektorns energiebehov.

- Siffran ska jämföras med dagens tillgängliga åkermark, som är cirka tre miljoner hektar. Och då ska man komma ihåg att siffrorna är framräknade på Agroetanols egen överskattade kalkyl av energiutbytet med etanol. I praktiken behövs ännu mer areal och var och en förstår ju vilka konsekvenser det skulle få för andra led i systemet...

#14
P1
2011-02-04 12:11

Tack. En snål dieselbil (0,5l/mil) är alltid bättre än etanolbil med dubbla förbrukningen.

#15
789
2011-02-04 12:15

P1 / Yarl:
Tror ni att man också ska sluta köpa ekologiskt tillverkade livsmedel? Livsmedelslobbyn säger att OM man köper ekologisk mat ökar världssvälten med ca 40% eftersom eko bondens skörd är ca ca 40% lägre jämförrt med den giftsprutande alltså konventionella bondens skörd. Tror ni det?

#16
P1
2011-02-04 14:30

789, dina uppgifter stämmer inte.

#17
P1
2011-02-04 14:31

Problemet med E85 är att det krävs stora mängder grödor, såsom vete och sockerrör, för att tillverka bränslet. Det gör att energiåtgången blir extremt hög, samt att regnskogar skövlats och andra känliga naturområden tvingats ge vika för odlingarna.
Det är småbönderna i Sydamerika och Afrika som drabbas...

Tänker inte "789" på barnen i Afrika?

#18
789
2011-02-04 15:05

P1:
Ytterligare en fördel med etanolen förutom att den är CO2 neutral är just det att bönderna i tex Afrika och Syd Amerika får en inkomst och kan försörja sina svältande barn tack vare att vi köper deras sockerrör och tillverkar b l a etanol. Skogsskövlingen har INGET alls att göra med sockerrörsplantagen. Titta på kartan över Syd Amerika så ser du att skogsskövlingen pågår i den syd östra delen av Brasilien medan sockerrörsplantagen finns i huvudsak i de nord-västra delarna av Brasilen. Det är drygt 250 mil mellan skogssövlingen och sockerrörsplantagen! Se i din skolatlas. Orsaken till att man skövlar skog är två: dels utökar man hedarna för att kunna ha än fler biffdjur som sedan säljs billigt till b l a ICA där du kan köpa billig entrécote dels används skogen för att du ska kunna köpa billiga trädgårdsmöbler till altanen istället för att lägga till "ett par spänn" och köpa trädgårdsmöbler av svensk - nordisk - fura...

#19
P1
2011-02-04 15:26

Tyvärr, 789. Jag litar nog mer på FN än dig...

FNs livsmedels- och jordbruksorgan FAO dömer ut den etanolproduktion som Sverige och andra jämförbara länder satsar på. Etanol som bilbränsle leder totalt sett till minst - om inte större - stora utsläpp av växthusgaser som bensin och diesel.

#20
789
2011-02-04 15:48

P1:
OM du ens litar på FN tycker jag att du ska studera länkarna till b l a deras artiklar nedan. Du har vidare delvis rätt att FN hade vissa dubier kring etanoltillverkningen såsom den bedrevs i mitten av 2000 talet men mycket har tack och lov hänt sedan dess sedan då man tex certifierade ALL etanol för att säkerställa en hållbar produktion och distribution av etanol och biodiesel. "Etanolracet" pågår nu i Europa där allt fler länder har använder E85. Störst i Europa är Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien. I dessa länder "exploderar" antalet etanolmackar, allt för att förbättra den globala miljön.

www. etanol.nu
http://www.miljorapporten.se/1.html

#22
SiggeN
2011-02-04 16:19

Shogun=Conny Karlsson=även Conny Karlssons son...eftersom regnskogarna ligger drygt 200 mil ifrån etanolodlingarna i Brasilien undrar jag varför de skövlar regnskogen...? Om metanol vore världens fräsning konstigt alla länder (med USA i spetsen) satsar på etanol? Du är dåligt påläst! Motståndet ifrån Conny beror troligtvis på att japsen helt missat etanolspåret.

#23
2011-02-04 16:30

SiggeN.

Etanol spåret kan vi tacka Saab Och Volvo för samt etanollobbyn som påverkade Andreas Carlgren till detta beslut. För att Saab och Volvo inte hade några andra alternativ till att få "miljöbilar" snabbt ut på marknaden, till liten utvecklingskostnad. Man låg ju efter på hybridspåret men nu är man snart klara och snart är etanol ointressant längre vilket är bra. Så det är därför du tycker det är bra bara för att Saab och Volvo har det,inget annat. Bilarna (etanol) kommer att få sämre andrahandsvärde pga minskad efterfrågan. Gas är betydligt bättre och tänk en gashybrid det kommer. Toyota har ju redan visat en sådan,återigen visar man vart framtiden är och de andra följer efter. Saab kanske är stendött om något år, volvo har bättre förutsättningar och det kan vi tacka kineserna för.

#24
2011-02-04 16:35

SiggeN.

Glömde att säga att japanerna visste redan att etanolspåret är en felsatsning, de satsar inte på något som inte håller i framtiden. Det gäller att se framsynt och vad som är ekologiskt hållbart i längden.

#25
SiggeN
2011-02-04 17:19

Conny Karlsson...du glömde svara på varför de hugger ner regnskogar.

För övrigt är du en sådan som tror du sitter inne med alla sanningar och vägra ta till dig fakta så vidare diskussion med dig är tämligen meningslös.

#26
John2011
2011-02-04 18:28

Jag tror mer på biodiesel än etanol, då etanolbilarna oftast är mer än dubbelt så törstiga!

#27
789
2011-02-04 18:46

Shogun:
förstår inte att givet dagens fordonspark är
etanol och biodiesel de bästa energibärarna även om de absolut inte är den slutgiltiga lösningen på energiproblematiken. Shogun vill heller inte inse att oljan snart tar slut och anser därför att det är bättre att fortsätta att köra sin bil på bensin eftersom etanolen transporteras ju ända från Brasilien medan oljan utvinns precis under bensinmacken? Att Shogun dessutom tycker att det är dumt att transportera etanol över havet är eftersom båtarna "spyr ut svavel" men samtidigt kan köpa en "miljövänlig" Toyota med tillhörande reservdelar från Japan där "bilskrället" är transporterat runt halva jordklotet är obegripligt. Så välförankrat är det miljömedvetandet... Nä, framtida bränslen är en palett att skilda energibärare där etanol och biodiesel ligger närmast i tiden.

#28
Sweeny
2011-02-04 19:05

gasbilar har en del svagheter också, svågern har haft återkommande problem med att hans gas-Passat inte går att fylla på. Bensintanken är ju dessutom löjligt liten så när han ska på tjänsteresa åker de i någon annans bil...

#29
2011-02-04 19:13

789.

Gas är bättre än etanol och biodiesel,gashybrid är ännubättre och det kommer. Toyota leder racet som vanligt och de andra följer efter. Se på Volvo nu är deras hybrid snart här 789,och var kommer det litiumet från till den? Som du ondgjort dej över på annan plats.Men litiumet kanske inte är lika skadligt när det är i en Volvo?! Men då under namnet Kenneth på den tiden du hette det. Efter det har namnen avlöst varandra så som Surabaron@hotmail, Aldrig mer Toyota,och några till.

Hybrider kommer i olika utföranden dominera i framtiden, det har jag sagt sedan länge.
Om man nu ska köpa närproducerade bilar 789 så ska ju Saab och Volvo sluta att sälja bilar till USA så de slipper att transporteras över havet,eller? Skulle det ske som du menar att man ska handla närproducerat så kan du och jag och alla andra att börja gräva Saabs och Volvos gravar nu med det samma. Men detta har jag diskuterat med dig tidigare då du hette Kenneth återigen. Rena rama kommunist propagandan,och då påstår dig jobba på en bank! Du om någon borde veta hur en marknadsekonomi fungerar,ditt experiment har prövats runt om i världen och inte på ett enda ställe har det fungerat till folkets gagn. Så du får nog finna dig i att bilar transporteras världen runt för att allt ska fungera och att saab och Volvo ska överleva. Volvo har goda förutsättningar att öka sin försäljning i Kina nu,eller ska de inte exportera dit? Jag menar med ditt resnomang kan vi börja gräva graven nu,iallafall för Saab........

#30
2011-02-04 19:27

789.

Återigen hade vi satsat på Metanolen ( vår inhemska skog) istället för etanolen som vi ska frakta över haven. Så hade vi sluppit frakta etanolen över haven om vi haft metanolen som skulle varit producerat i Sverige.

http://www.varmlandsmetanol.se/

Då hade vi slupit att frakta bensinen också över haven om man tidigare satsat på den inhemskt producerade Metanolen,se länk. Då hade den varit mer utbyggd med produktion av metanol och vi sluppit fraktfartyg av både bensin och etanol.......har inte det varit bättre 789? Och du får nog finna dig i att amerikaner också köper sina reservdelar till Volvo och Saab som är fraktade från jordens olika hörn till just amerika. Ditt samhälle som du lovordar fungerar inte i praktiken återigen. Marknadsekonomi fungerar därför fraktas varor och säljs varor jorden runt. Men skulle inte det få förekomma så skulle Skulle Saab och Volvo gå under imorgon enligt ditt sätt att se på saken. Kommunism klarar vi oss utan!

#31
789
2011-02-04 19:41

Shogun:
Eftersom det är bra att varor fraktas kors och tvärs borde du inte hävda att det är dåligt med de långväga etanolbåtarna dvs det är dumt att producera lokal metanol? Nä, Shogun du målar in dig i ett hör av en enda anledning. Toyota har missat "etanolracet"!

#33
Börje bilkunnig
2011-02-05 00:44

Bekantas motivering när de nyligen köpte en ny V70:

Lättmekad.
Billig.
Billig att äga.
Går inte sönder.

Suck säger jag...

#34
Yarl
2011-02-05 09:05

Toyota har missat "etanolracet" Haha, Ja du 789...

Hybrid och el heter framtiden, och det har Toyota definitivt inte missat.

#37
2011-02-05 12:10

Jag tycker inte att den här V70n har särskilt hög förbrukning för att vara en etanolbil, det är ju en riktig bil till skillnad från små fjuttbilar som vissa jämför med.
Däremot är motorn för klen, 145hk är jobbigt i den här tunga bilen.
Med 184hk dieseln blir det en helt annan bil, men den drar egentligen ganska mycket bränsle för att vara en diesel.

#40
Ralf S
2011-02-05 14:41

Det är ju snålt. Min Diesel V70 D5 AWD av årsmodell 2011 ligger på ca 1.2 l/mil Dock mest stadskörning.

#41
Messerschmitt
2011-02-05 22:05

Volvo har väl aldrig gjort bränsle snåla bilar? Varför köper man Volvo, Toyota etc?
-
Ja just det, förarna har inte råd med Audi, BMW och Mercedes

#42
Börje bilkunnig
2011-02-05 23:23

Volvo och Mercedes är de enda bilarna som fortfarande kan rulla 100 000 mil +
KVALITET

#43
VolvoSven
2011-02-07 08:34

Har ni mailat Volvo och frågat om de lyckats hitta en lösning på problemet med att inte bilen gick att starta? Inte kul att bli stående så där om man har hela familjen i bilen. V70 har dessutom funnits några år så man tycker att Volvo borde fått bort den typen av fel.

#44
Sweeny
2011-02-07 08:37

VolvoSven: det stod ju i artikeln att det berodde på ett åskoväder och att andra bilars elsystem också slagits ut. En olycklig slump, alltså.

#45
Yarl
2011-02-07 10:29

Min 2.0F har också vägrat starta, och det var inte något åskväder... Testade allt möjligt. Endast bortkoppling av batteriet hjälpte. Så till alla V70-ägare: ta med skiftnyckel.

#51
2011-02-08 01:01

Här är en rapport från Chalmers som en expert-Professor på miljöområdet tagit fram angående vilka miljöbilar som verkligen är bäst för miljön i verkligheten så vi slipper sitta här och gissa eller tro saker. Där konstaterars bla citat: "Hybridbilen torde i dagens läge vara det miljö- och hälsomässigt bästa valet för företag och enskilda som vill satsa på en redan etablerad verklig miljöbil"
För er som betvivlar rapporten kan den lusläsas här: http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/45184.pdf

#52
789
2011-02-08 08:22

Hanzzon:
Det finns fler "experter". Ta tex Naturvårdsverket, Naturskyddsföreningen och Doktorn - tf Professorn i Energilära vid Linköpingsuniversitet håller absolut inte med din källa. Som man frågar - letar - får man svar...

Vad sägs om denna länk?

#53
2011-02-09 20:04

789.

Det är därför du får fram sådana artiklar som du länkar till om Toyota hela tiden,"som man letar får man svar"man dömmer andra efter sig själv......hur har du det med byxorna?

#54
Börje bilkunnig
2011-02-09 20:14

Toyota erkänner: Problemet med fastnande gaspedaler som kostat hundratals människor livet beror på konstruktionsfel. http://www.toyota.se/about/news_and_events/recall-statement.aspx

#55
2011-02-09 21:54

Re Börje
Fel, Toyota har tvingats erkänna, men nu har till och med landet som tvingat dom fått erkänna att det var inget fel med nån gas som hängt sig, underbart och något jag vetat länge........:)

#56
Börje bilkunnig
2011-02-09 22:42

Men Simon!!! Toyota har efter påtryckningar nu så sent som i februari 2011 erkänt att det var deras eget fel. Läs i länken.

På tal om Toyota så lossnade nackskyddet på frugans Avensis när hon bromsade in för en älg idag. Det kom farandes, tack och lov landade det i passagerarsätet. Som tur vara hade vi inte dottern med oss...

#57
2011-02-09 22:57

Re Börje
Jo säkert och igår så skar ju hennes Avensis enligt dig så hur skulle hon kunna köra den idag.... Du är ett stort oseriöst skämt hela du...!

#58
2011-03-24 10:46

Vet inte vad jag skall tro om Etanolen då det är allt för skarpa argument både för och emot.
Att det handlar mer om politik råder det inga tvivel.
Däremot VET jag att Etanolen inte är ett billigare alternativ än Bensinen.
Lägg därtill tätare serviceintervaller och etanolen blir minst 2 kr dyrare per mil.
Ser dock en poäng trots allt i"Shoguns" tänk gällande att Toyota INTE satsat på Etanolen! ....Varför?
Vw tror inte heller på Etanolen men vill ändå kunna sälja bilar i "Etanol-länder" ....( vi bygger vad folk vill ha )
Vi vet inte hur framtiden ser ut men visst vore det hemskt för alla dem som enbart tankat Etanol i tron om att det gynnar miljön,om det visade sig vara tvärtom?
Kanske rent av till den grad att luttrade pessimister i sina MB 220D ifrån -76 har varit mer miljövänliga?
Vi vet inte som debatten ser ut nu men att en bil tillverkad år 2011 skall dra 1.5 liter milen ....det är skit vilket som!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.