Nästa artikel
Begteststallet: Blästrad kaross på Kia Cee´d
Begteststallet

Begteststallet: Blästrad kaross på Kia Cee´d

Publicerad 8 februari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Bakre dörrkanten och delar av hjulhuset på vår Kia Cee'd är fullpepprade med små stenskott. Orsaken är vägsprut från framhjulen.

Kia Cee´d har rullat sig igenom det fjärde garantiåret och hade vi inte haft sjuårsgarantin att luta oss mot hade det varit högst olyckligt. Kia har åtagit sig att ta hand om blästringsskadorna som orsakats av misslyckad design. Här hade skadorna inte nått samma omfattning med bättre skyddande stänklappar.

Beställningen av nya och större stänklappar har fördröjts, beroende på en strejk i den anlitade fabriken i Slovenien.

Kias löften är att ta hand och lacka om de bilar som blivit drabbade. De svagt och mjukt rundade karossidorna med de lätt utstickande bakre delarna av bakdörrarna har blivit mest ansatta av framhjulens grussprut. Bakskärmarna med en liten skyddsfilm har klarat sig bättre.

Kians vänstra bakskärm plus kofångaren har för övrigt redan lackats om, efter en skrapskada i trafiken. Det kostade 11 000 kronor att åtgärda hos skadeverkstad, men med självrisk blev det ”bara” 4 563 kronor.

Pigg motor
Grundskyddet mot rost är förhållandevis bra och inspektionen under bilen ger inga allvarliga larmsignaler, förutom att tröskellådans bakkkant också fått sin beskärda del av blästrandet och att plåttanken och dess infästningar på sikt är en rostfälla.

Garantin har också varit till hjälp efter noterat ”klonkljud” under bilen då länkarna till krängningshämmaren byttes ut. Vidare justerades också handbromsen i samband med service. Däremot fick vi betala 418 kronor för felsökning och säkring efter strömlöst cigarettuttag – ett ”handhavandefel”, enligt Kia, efter inpluggning med olika batteriladdare till telefonerna.

Vidare hade bilbatteriet gjort sitt efter 7 500 mil, en kostnad på 1 700 kronor.

Kians motor upplevs som pigg och alert och väghållningen känns stabil, men fortfarande är det många testförare som klagar på att det är svårt att finna bekväm körställning på långresor.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Cee´d 1,6 EX – 8 444 mil Bilen ingår i Vi Bilägares begteststall om totalt sju bilar med en total körsträcka på 62 561 mil.

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Kia Cee´d 1,6 EX – 8 444 mil

Registreringsdatum: 3 jan -07
Mätarställning, mil: 8 400
ViB:s förbrukning: 7,4
Officiell förbrukning: 6,4
Garantier, år: 7-3-10
Serviceintervall, mil: 1 500/1 år
Inköpspris, kr: 149 900
Inbytespris, kr: 71 300
Värdeminskning, kr: 78 600
Bränsle, kr: 76 421
Rep/service, kr: 21 667
Däck, kr: 13 650
Skatt/besiktning, kr:  4 860
Försäkring, kr: 19 576
Underhåll, kr: 6 977

TOTALT, kr: 221 758
Totalt/mil, kr: 26,26

Garantiåren är nämnda i ordningen nybilsgaranti, vagnskada och rostskyddsgaranti.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-08 08:28
Hugo Fasth (ej verifierad)

Min Avensis med 35 000 mil på mätaren är skitfin.
Men så är det ju en lite dyrare bil i inköp än Kia... Fast däremot är ju andrahandsvärdet bättre på t ex Toyota.

#2 • Uppdaterat: 2011-02-08 14:31
S-E S (ej verifierad)

Du kanske enbart kör på asfalt?

#3 • Uppdaterat: 2011-02-08 22:14
Unomögel (ej verifierad)

Måste kommentera hohohoh
både audi, mercedes, bmw är dyra bilar i delar även o köpa. jag kör själv med skoda senaste glansen.. den är både snål och bra på vägen. finns inget o klaga på om den. haft många olika modeller och märken .men skodan ångrar jag ej jag köpte

#4 • Uppdaterat: 2011-02-08 22:43
Roger Skagerström (ej verifierad)

Nytt batteri efter 7500 mil, är det verkligen normalt?

#5 • Uppdaterat: 2011-02-08 23:10
Börje bilkunnig (ej verifierad)

35 000 mil kan en bil vara riktigt fin efter oavsett var man kör. En normal bil ser inte ut som en Kia. Grannens 940 som rullat över 50 000 mil ser tillåmä vettig ut.

7500 mil för ett batteri är onormalt, Biltemas håller längre.

#6 • Uppdaterat: 2011-02-09 11:42
Johan - bilkunnigare (ej verifierad)

Sålänge de fixar det på garanti utan krångel tycker inte jag det är något större problem. Har flera mekaniker i bekantskapskretsen, bl a på Toyota och Saab och de hymlar ju inte om alla de åtgärder som man utan kunds vetande utför på de reguljära servicarna. Toyota är en bil för folk som åker bil, inte kör den. Tråkigare och anonymare bilar finns inte.

Ett bra exempel på hur trista de egentligen är att de oftast känns fräscha som fasen när de kommer, men på bara 1 år är designen skrattretande ute.
Jag och min Peugeot-bitna kollega brukar skoja om att alla Toyotor borde ha en dekal i bakrutan: "Toyota - okunnigt nöjd"!

#7 • Uppdaterat: 2011-02-09 17:00
Börje bilkunnigast (ej verifierad)

Inte ens min lååångmilade Nissan som dagligen körs på t ex grusvägar ser ut sådär!

Kia = Man får vad man betalar för...

#8 • Uppdaterat: 2011-02-09 21:33
Bror Erik Jansson Kalix Kommun (ej verifierad)

Kia gör säkert helt okej bilar men denna ser ut som en kopia av en Corolla från tidigt 00-tal

#9 • Uppdaterat: 2011-02-09 21:43
Börje bilkunniga (ej verifierad)

Designen är okej tack vare att den påminner lite om Corolla 02-

#a • Uppdaterat: 2011-02-09 21:50
Pender

Det det med självblästring och korttidsbatteri hade Kia fixat till redan på Shuma. Min Shuma -02 rostade precis så. Men det gick varken på lack- eller rostgaranti. Och batteriet la av efter dryga 5.000 mil (3 år.) Annars var det en bra bil, med bara lite småfel. Men jag köper nog aldrig Kia mer. (Dock avråder jag inte andra.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.