Nästa artikel
Bilfrågan: Accepterat att tränga sig i trafiken?
Bilfrågan

Bilfrågan: Accepterat att tränga sig i trafiken?

Publicerad 17 juni 2013 (uppdaterad 18 juni 2013)
"Vi svenskar älskar vårt kösystem sägs det, men när det kommer till bilen så får man agera hur man vill?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Är det "tillåtet" att tränga sig i bilköer? Vi svenskar "älskar" vårt kösystem sägs det – nåde den som tränger sig i mataffären – men när det kommer till bilen så får man agera hur man vill.

När det blir stopp i ena filen på motorvägen då finns det gott om bilister som inte lägger sig i kön utan ska köra så långt det går för att sedan tränga sig in. Tack vare att de tränger sig blir kön ännu långsammare för alla inbromsningar som sker för att släppa in dem som tränger sig.

Eller vid ett rödljus där det är tvåfiligt men smalnar av efter korsningen och blir enfiligt. Bor i Örebro och här har vi en hel del sådana korsningar. Eller vid 2+1-vägar där det kan ganska tätt med bilar, ändå ska man tränga sig före innan vägen smalnar av.

Det är lite märkligt om man tänker efter att när man kör bil så tar man sig rättigheter som man i vanliga fall inte brukar göra. Ett intressant beteende som ni skulle kunna belysa tycker jag.

Jesper Svidén

SVAR:
Det blir problem när två filer vävs samman för tidigt inför avsmalnande väg. Vi svenskar, med vårt normalt sett disciplinerade köbeteende, bildar gärna en lång kö i högerfältet medan enstaka förare kör förbi kön för att försöka komma in längre fram där vägen smalnar. Dessa förare upplevs som oförskämda och släpps ogärna in i kön vilket leder till att flödet stoppas upp och kösituationen förvärras.

Vi borde istället lära oss att alltid sträva efter att bilda två lika långa köer fram mot en plats där ett körfält försvinner. Sen kan blixtlåsprincipen tillämpas i bästa sämja framme vid avsmalningen och situationen upplevs som rättvis, trafiken flyter lättare och ingen behöver känna att andra förare har trängt sig i kön.

Läser vi Trafikförordningen står det i 3 kap 44 §: Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Bra och intressant svar. Var själv ute för en tvåfilig väg som gick ihop till en p g a av vägarbete och det var lång kö i högerfilen, medan vänster fil var helt tom. Körde därför i den vänstra, men det uppskattades inte av en lastbilschaufför med 24 meters ekipage, som började köra in i mitt körfält och samtidigt tuta. Hen försökte vad jag uppfattade det som, att spela någon sort polis. Att jag har en liten bil, kanske fick bägaren att rinna över. Är det tillåtet att blockera annan trafik i filen bredvid, är min fråga. Kanske är vi allt för inrutade med vårt "köande" i detta land.

#9 • Uppdaterat: 2013-06-18 09:40
Roy J

Det här har vi ju avhandlat i en annan tråd.

Likt många andra har jag svurit över dem som blåst förbi oss som minsann snällt och duktigt bytt körfält i god tid.
Faktum är ju att om man ska byta körfält "i god tid" så finns det ju ingen specifik punkt där detta bör ske, utan plötsligt ser någon en lucka, bromsar till bakomvarandes förskräckelse och slänger över bilen i höger körfält till därvarandes förskräckelse.
Om det istället får bildas två parallella köer ända fram till vänstra körfältets avslut så kan man snyggt och prydligt tillämpa sammanvävning.
Precis som Bengt Dieden beskriver.

Som jag skrev i den andra tråden, så behöver det här tänkandet basuneras ut ordentligt.

I frågans andra stycke vet jag inte riktigt vad som avses.
Blir det stopp i ett körfält så kör man väl naturligt nog i det andra. Är det ett stopp så är det ju det. Det hindrar ju inte att man när man kommer fram till orsaken till stoppet mycket väl kan och bör släppa fram dem som blivit utsatta för stoppet. Det här är en mer riskabel situation.
Men nu verkar det mera som att frågeställaren tänker på spontan köbildning (som det ju kallas), och då kan ju köerna gå olika fort. Ibland stannar den ena upp, ibland den andra. Eftersom sicksack-körning inte är tillåtet och alltid varit dumt, irriterande och riskfyllt, så är det bara att inse att vi hamnat i köer, att vi alla "sitter i samma båt" och bara lugnt acceptera situationen och glida med i kön.
Men eftersom frågeställaren skriver om inträngning, så är det kanske ändå avsmalnande väg som avses - och då gäller ju det som jag och Dieden tidigare skrivit.

#a • Uppdaterat: 2013-06-18 13:10
Meph

Enligt mitt synsätt så är det personer som han som skrev detta inlägg som gör att det blir kö i högerfilen. Alltså personer som byter fil för tidigt. Det gör att blixtlåsprincipen inte tillämpas och mer bilar från vänster filen kommer snabbare fram. Bättre att ligga kvar i filen och byta precis där stoppet är, då flyter trafiken MYCKET smidigare!

Jag har också blivit blockerad av rövhål i lastbilar (utan släp) som tror att de är poliser och kan bestämma att bara ett körfält på motorvägen skall användas då det är kö. Det skapar ännu längre köer som följd och gör att personer som skall svänga av på avfarter snällt får vänta i köerna pga att de blivit längre..