Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Var läcker det i min Volvo 240?

Publicerad 13 juni 2013 (uppdaterad 13 juni 2013)
"Det måste finnas något fel som gör att oljan kommer i kontakt med kylvattnet. Vad kan det vara?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volvo 244 -86 som gått 23 200 mil. År 2007 råkade jag ut för kylarläckage under färd, vilket resulterade i byte av kylare och renovering av topplocket. Efter dessa åtgärder borde problemet vara ur världen men så blev det inte.

Vid service året därpå visade det sig att kylvattnet i expansionskärlet var oljeblandat. Kylsystemet rengjordes. Kylvattnet fortsatte dock att blandas med olja.

År 2010 lät jag så en annan verkstad renovera topplocket en andra gång. Men trots detta är kylvattnet i expansionskärlet nu åter oljeblandat.

Verkstaden har lovat rengöra kylsystemet ytterligare en gång vid kommande service, men vad tjänar detta till? Det måste finnas något oupptäckt fel som gör att oljan kommer i kontakt med kylvattnet.

Bilen går trots oljeproblemet bra och kyler som den ska. Men att köra med oljeblandat kylvatten kan inte vara riktigt. Tacksam för era synpunkter.

Åke Olsson

SVAR:
Att ha olja i kylvattnet är inte bra men ändå bättre än motsatsen. Glykol är inte bra att ha i smörjsystemet. Det behövs inte stora läckor för att dessa läckage ska uppstå, det kan räcka med en por i gjutgodset.

I ditt fall verkar det mest sannolika vara att toppen inte planslipades ordentligt vid reparationen 2007. Vid överhettningen har denna troligtvis slagit sig en smula och det räcker för att läckage ska uppstå.

Det finns kemiska produkter som kan vara användbara i dessa sammanhang då en toppreparation är en dyr historia och knappast motiverat på en 27 år gammal bil. Prova till exempel med Bar’s Leaks.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1 • 2013-06-13 09:18
VW Polo 2012

Vad säger "Volvo" då, gäller inte garantin än ?

#2 • 2013-06-13 13:30
Roger Skagerström

En "ny" topp på skroten skulle nog vara enklaste lösningen känns det som.

#3 • 2013-06-13 14:56
Hanzzon

Ingen som tänkt på att motorblockets ovandel kanske inte är 100% rakt/jämn om bilen tex gick rejält het då kylaren läckte 2007?
Det låter ju ganska knepigt om toppen fortfarande skulle vara skev efter två olika renoveringar i mina öron som Vibilägare är inne på.

Men oavsett var problemet sitter så kan det vara värt att testa tex Bars leak som Vibilägare modigt nog vågar namnge, det har jag själv testat på liknande bilar med gott resultat och det sätter tex. inte igen värmepaket på samma sätt som vissa andra förödande "kylartätningar".

Ett annat bra lite mildare medel (med små korta hårstrå-liknande ingredienser) som inte lämnar några kvarstående spår om man tappar ur det ur systemet kommer från Veidec och heter Quick stop om jag inte missminner mig och detta funkar även det bra på lite mindre läckage.
Mitt råd är att testa något av dessa på en så gammal bil.

#4 • 2013-06-13 15:06
Raphael

Detta ger en ny dimension till uttrycket "läcker Volvo"...

#5 • 2013-06-13 15:25
Konservator

@VW Polo 2012:

Svaret från "Volvo" har inkommit: 什么是244?

Åter till ämnet; är någon 244:a utrustad med en oljekylare? (Min sista Volvo var en Duett, så jag vet inte.) Oljekylare kan börja läcka internt och blanda olja med kylvätska.

#6 • 2013-06-13 17:22
saabnisse

Hanzzon, det är ju en gjutjärnskamin och där slår sig väl aldrig blocket.
Men jag tror att man fuskat vid planingen av toppen eller är det så enkelt som på en av firmans gamla 945or med oändligt antal mil bakom sig, där läckte toppackningen, planing av toppen + ny packning från AD Bildelar, fortfarande läckage, ny packning, fortfarande läckage men nu blev det originalpackning och hoppla, toppen blev tät.
Även en gammal modifierad hästvagn kan vara kinkig.

#7 • 2013-06-13 21:15
Hanzzon

Nisse, Även om nu inte blocket skulle ha slagit sig (vilket jag vet är ovanligt på en gjutjärnsmotor) så kan det fått en skada där toppackningen läckt och det kan tex räcka med någon por/skada i blocket för att det ska bli ojämnt och kunna läcka mot den nya toppackningen.

#8 • 2013-06-14 04:01
Roy J

När toppen varit bortplockad så brukar man ju faktiskt kunna se var läckaget varit. Att plana toppen, på med ny packning och packningscement, momentdra i rätt ordning och det borde inte vara några problem.

#9 • 2013-06-14 13:17
Erlandson

Volvo borde återkalla alla 240 och fixa på garantin!!

#a • 2013-06-14 13:19
Hackenbush

En reparation som kostar mer än vad bilen är värd verkar ganska onödig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.