Nästa artikel
Bilfrågan: Var läcker det i min Volvo 240?
Bilfrågan

Bilfrågan: Var läcker det i min Volvo 240?

Publicerad 13 juni 2013 (uppdaterad 13 juni 2013)
"Det måste finnas något fel som gör att oljan kommer i kontakt med kylvattnet. Vad kan det vara?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volvo 244 -86 som gått 23 200 mil. År 2007 råkade jag ut för kylarläckage under färd, vilket resulterade i byte av kylare och renovering av topplocket. Efter dessa åtgärder borde problemet vara ur världen men så blev det inte.

Vid service året därpå visade det sig att kylvattnet i expansionskärlet var oljeblandat. Kylsystemet rengjordes. Kylvattnet fortsatte dock att blandas med olja.

År 2010 lät jag så en annan verkstad renovera topplocket en andra gång. Men trots detta är kylvattnet i expansionskärlet nu åter oljeblandat.

Verkstaden har lovat rengöra kylsystemet ytterligare en gång vid kommande service, men vad tjänar detta till? Det måste finnas något oupptäckt fel som gör att oljan kommer i kontakt med kylvattnet.

Bilen går trots oljeproblemet bra och kyler som den ska. Men att köra med oljeblandat kylvatten kan inte vara riktigt. Tacksam för era synpunkter.

Åke Olsson

SVAR:
Att ha olja i kylvattnet är inte bra men ändå bättre än motsatsen. Glykol är inte bra att ha i smörjsystemet. Det behövs inte stora läckor för att dessa läckage ska uppstå, det kan räcka med en por i gjutgodset.

I ditt fall verkar det mest sannolika vara att toppen inte planslipades ordentligt vid reparationen 2007. Vid överhettningen har denna troligtvis slagit sig en smula och det räcker för att läckage ska uppstå.

Det finns kemiska produkter som kan vara användbara i dessa sammanhang då en toppreparation är en dyr historia och knappast motiverat på en 27 år gammal bil. Prova till exempel med Bar’s Leaks.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-06-14 04:01
Roy J

När toppen varit bortplockad så brukar man ju faktiskt kunna se var läckaget varit. Att plana toppen, på med ny packning och packningscement, momentdra i rätt ordning och det borde inte vara några problem.

#9 • Uppdaterat: 2013-06-14 13:17
Erlandson

Volvo borde återkalla alla 240 och fixa på garantin!!

#a • Uppdaterat: 2013-06-14 13:19
Hackenbush

En reparation som kostar mer än vad bilen är värd verkar ganska onödig.