Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: När ska kamremmen bytas på Saab 9-3?

Bilfrågan: När ska kamremmen bytas på Saab 9-3?

Bilfrågan

"Vet någon när man ska byta kamrem på en Saab 9-3? Har fått olika uppgifter från flera verkstäder." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Vet någon när man ska byta kamrem på en Saab 9-3 diesel 07? Har fått olika uppgifter från flera verkstäder, allt från fem till 15 år eller sex till 15 000 mil?

Leif Kumlander

SVAR:
För både Saab 9-3 TiD och TTiD rekommenderas som längsta intervall för byte av kamaxelrem tio år eller 15 000 mil, det som kommer först. Man ska komma ihåg att detta är en rekommendation gällande längsta intervall innan ett byte ska ske, vilket betyder att tillverkaren inte garanterar att remmen håller denna tidsperiod eller miltal.

Har man en bil som körs huvudsakligen korta sträckor (många starter i förhållande till körsträcka), eller som ofta drar husvagn eller hästkärra (högre temperatur under huven än normalt) påverkar det livslängden på remmen och då bör man byta tidigare än den längsta rekommenderade intervallen.

I samband med att man byter kamaxelrem bör man byta vattenpump då denna är sliten och belastas med en ny högre spänning när den nya remmen monteras vilket kan föranleda att förslitningen accelererar vilket innebär byte kanske 1 000–2 000 mil senare med samma demonteringskostnader som för kamaxelremmen.

Ett haveri på vattenpumpen leder ofta till brott på kamaxelremmmen (den slits av) med följden att motorn får svåra skador.

Christer Volby, Saab Automobile Parts AB

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan, , Saab 9-3

Kommentarer

#1
2013-06-12 13:57

....Och varför inte säga som det är på en gång Christer Volby att många av dessa vattenpumpar faktiskt har rasat i förtid på dessa bilar vilket i princip alltid leder till kamremsras/motorhaveri och att man därför självklart alltid SKA byta dessa pumpar vid ett kamremsbyte!

I övrigt tycker jag personligen att det vore mer seriöst om tillverkaren rekomenderar en intervall som man kan stå för och inte en längsta intervall som man inte tar något ansvar för beroende på en massa parametrar under bilens livstid som kan vara mycket svårt för en nuvarande ägare att avgöra.

Men det finns ju sämre tillverkare i detta avseende som tex VAG som inte ens lämnat några rekomendationer om kamremsbyten i flera av sina motorer utan har lagt allt ansvar på kunden & verkstaden med att remmen ska kontrolleras och "bytas vid behov".

#2
2013-06-12 14:01

Hanzzon, har du kollat vad tillverkaren rekommenderar?
Den här motorn finns ju i många bilar av olika märken.
Saab har ju inget ansvar för detta efter kk.
Och nuvarande Saab (Nevs) kanske aldrig kommer att få det.
Om de kommer igång vet man ju inte vilka motorer de väljer.
Men själv tycker jag att det är korkat att driva vattenpumpen med kamremmen, men det är klart jag tycker ju att kamrem är korkat överhuvudtaget.

#3
2013-06-12 16:39

Håller med båda föregående talare. Hur kan man komma med en rekommendation som man inte tar ansvar för? Då gäller inte maskinskadeförsäkringen för sådana motorskador inom garantitiden då, eller?

Dåligt.

#4
2013-06-12 16:44

Frågan är ju hur pass mycket ansvar man kan kräva av en reservdelsleverantör. I normalfallet är det ju tillverkaren som har ansvaret då dessa lägger upp serviceprogrammen.

Sedan säger väl Christer Volby i princip det som Hanzzon efterfrågar, om man bör eller ska byta vattenpumpen är nog mest en formuleringsfråga. Jag har då alltid bytt vattenpump i samband med kamremsbyte, just av ovan nämnda anledningar.

#5
2013-06-12 20:09

kanske redaktionen skall informera oss äldre bilköpare vilka märke och modeller har kedja istället rem ? det är viktigt för oss pensionerer.

MVH

HP

#6
2013-06-12 20:52

HP, varför? I dagens läge tycks kamrem vara mera hållbara, eller åtminstone säkrare, än kamkedjorna. Världen förändras...

#7
2013-06-12 21:17

Fördelen med Saabs fiatmotor är att om remmen går av är det oftast ingen jättekatastrof. Vipporna till ventilerna har brottanvisningar så man klarar sig oftast från allvarligare skador på kolvar och ventiler. Man behöver bara byta vipporna, och vattenpump/rem så klart!

#8
2013-06-12 21:41

Jaha, då har vi Hanzzons

"Och varför inte säga som det är på en gång Christer Volby att många av dessa vattenpumpar faktiskt har rasat i förtid på dessa bilar vilket i princip alltid leder till kamremsras/motorhaveri och att man därför självklart alltid SKA byta dessa pumpar vid ett kamremsbyte!"

Och sedan har vi Trastens

"Fördelen med Saabs fiatmotor är att om remmen går av är det oftast ingen jättekatastrof. Vipporna till ventilerna har brottanvisningar så man klarar sig oftast från allvarligare skador på kolvar och ventiler. Man behöver bara byta vipporna, och vattenpump/rem så klart!"

Det vore skönt med ett klarläggande här, vem har rätt? Har båda rätt på sitt vis?

#9
2013-06-13 15:09

Det är självklart en fördel om man har turen att "bara" vipporna går av vid ett kamremsras, men likväl kan ventiler och kolvar fortfarande ta skada och har så gjort enlig en Saabverkstad jag diskuterade detta med så vem vågar chansa på något sådant?
Det viktiga är att man alltid ska byta vattenpumpen vid kamremsbyte på dessa.

#10
2013-06-13 15:28

Men gör man inte alltid detta? Jag har då alltid bytt vattenpump vid kamremsbyte, oavsett märke.

#11
2013-06-13 19:13

Av de saabar som kommit till oss för kamremsras har samtliga klarat kolvar och ventiler, så det är inte bara tur!

#12
2013-06-13 21:47

trasten, Nu menade jag snarare att den ägare som "bara" behöver byta vipporna när kolvar och ventilen verkligen krockat kan anse sig ha tur, men är det som du påstår så att alla klarar sig utan andra skador så är det ju kanon även om jag fick en annan uppfattning från Saab men det kanske bara var dom som var otydliga då.
Har du alltså varit med om detta med vattenpumpsras på dessa efterrsom du varit med om flera kamremshaverier?
Även Vibilägares långtestbil drabbades ju faktiskt av att vattenpumpen sa upp sig men det upptäcktes ju som tur var innan den rasade: http://www.vibilagare.se/test/langtest/begteststallet-ketchupeffekt-pa-fakturafronten-for-saab-93-30278

Rustan, Nej det finns faktiskt bilar där varken vi eller märkesverkstäderna bytt ut vattenpumpen vid första kamremsbytet eftersom vattenpumparna håller så hög kvalitét att det bara blir en onödig kostnad, en av dessa märken är faktiskt Volvo även om man annars byter allt på de flesta märken i dag då även intervallerna blir allt längre.

#13
2013-06-13 22:11

Mycket konstigt att du inte har egen erfarenhet av Saab-motorer Hanzzon. Med tanke på frekvensen av Toyotor i din verkstad borde du nog mött en och annan Saab också.
.
"Vi' byter alltid vattenpump vid kamremsbyte .... alltså när pumpen drivs av nämda rem!

#14
2013-06-13 22:37

Jo visst har jag fått en del erfarenhet även av Saab Jes, jag har till och med bytt kamrem och vattenpump på 4-5 av dessa 1,9-liters Fiat (inte Saab) motorer.
Två av dessa har haft dåliga vattenpumpar vid bytet men jag har inte varit med om någon som rasat personligen annat än att Saab bekräftat att detta var vanligt att dessa pumpar havererar och att man därför självklart alltid ska byta den vid kamremsbytet.

#15
2013-06-13 22:46

Tycker nog Hanzzon . . . Med den frekvens du har på polerande av Toyotabilar och skrotade av VW bilar ska du inte behöva fråga en saabverkstad för att få reda på att att deras motorer rasar på löpande band ... Det borde du själv veta.
Nåväl, nu fick du tydligen (igen) felaktig information ..
Vi har råkat ut för trasiga saabmotorer . . . men inte på grund av vattenpumpar.

#16
2013-06-14 06:55

För att förtydliga. Orsaken till de flesta kamremshaverier på 1,9tid är oftast vattenpumpen. Därför rekommenderar jag alltid byte av den.

#17
2013-06-15 13:57

Trasten, Då har vi samma uppfattning där då och vi byter inte heller en kamrem utan att byta vattenpump på dessa, den ska alltid bytas på dessa och det vore närmast tjänstefel att inte byta den.
Vad brukar förresten slutnotan gå på för kamremshaverierna då inkl byte av alla vipparmar?

Jes, Hur mycket erfarenhet har du själv att skruva på dessa Saab/Fiat dieselar?
Var har jag sagt att dessa motorer rasar på löpande band?
Ett välkänt faktum är dock att vattenpumparna håller dålig kvalitét varför det är extra viktigt att den ska bytas vid kamremsbyte.
De allra flesta Saabar som vi har in på mitt jobb har bensinmotorer med kamkedja, vilket som är anledningen till det får du fundera på själv.

#18
2013-06-15 14:21

Det roliga är att orginalvattenpumparna har plastskovel, medan de pumpar man kan köpa på mekonomen har metallskovel. Jag vet vilken jag helst skulle vilja ha i maskinen!

#19
2013-06-15 19:23

Nu blir jag lite förvirrad igen Hanzzon.

Först skriver du

"Nej det finns faktiskt bilar där varken vi eller märkesverkstäderna bytt ut vattenpumpen vid första kamremsbytet eftersom vattenpumparna håller så hög kvalitét att det bara blir en onödig kostnad"

Sedan skriver du

"Då har vi samma uppfattning där då och vi byter inte heller en kamrem utan att byta vattenpump på dessa, den ska alltid bytas på dessa och det vore närmast tjänstefel att inte byta den."

Är det olika motorer du pratar om eller?

#20
mcregor
2013-06-16 11:20

Rustan - om du citerat hela meningen från Hanzzon så hade du sett att han talade om bl a Volvo och f ö är det Saab med Fiat-dieseln som främst diskuterats.

#21
2013-06-16 13:48

Kan bara hålla med dig där trasten och jag har noterat samma sak! Är ju lika på flera VAG-vattenpumpar tex med plastskovlar.
Självklart vill man hellre ha skovelhjulen i vattenpumpen i metall än i billig plast på en så viktig komponent i motorn som utsätts för varierande temperaturer när man vet att plast har en tendens att "murkna" och spricka sönder när de används på dessa ställen.

Tack mcregor för din saklighet, Det tror jag de flesta andra som har ett intresse av innehållet och verkligen läser inläggen också förstår men Rustan är tyvärr bara ute efter en sak.

#22
mcregor
2013-06-16 16:32

Sen måste man nog ärligt säga att "plast" är inte bara ett enda material så det finns otvivelaktigt "komposit-plaster" som kan vara väl så bra som metall - som också finns i en mängd olika legeringar och kvaliteter.. Dock har jag ingen aning om hur det är i vattenpumps-fallen med plast kontra metall men bara för att nåt är tillverkat i "plast" innebär det inte att det har dålig kvalitet och/eller hållbarhet.

#23
2013-06-16 18:09

I det här fallet är plast nog plast. Vi har haft flera bilar där plastskoveln spruckit och lossnat!

#24
mcregor
2013-06-16 19:06

Jag böjer mig för sakkunskapen, trasten. Ville bara påpeka att för att plast använts i något föremål så måste det inte vara negativt - det finns som sagt många föremål där "plast" är väl så bra. Men tydligen inte som pumpvingar i vattenpumpar till bilar...:)

#25
2017-09-22 14:03

Aningens långt efter tråden skapades :-) Kamremmen på vår Saab 9-3'a 07 har gått av och motorn har havererat. En bilverkstad utförde huvudservice på bilen för 2 år sedan då den gått ca 18000mil, har inte kört så mycket med den sedan dess. Borde de ha bytt kamremmen då (den var inte bytt innan) eller i alla fall frågat mig om byte. Eller är det något man bör veta om och beställa även om man är totalt okunnig på bilar som jag är?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.