Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Vanligt fel på Volvo V70?

Bilfrågan: Vanligt fel på Volvo V70?

Bilfrågan

"Jag har en Volvo V70 som tändningslåset har havererat på. Den har rullat cirka 10 000 mil. Är detta är vanligt?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en V70 -07 som tändningslåset har havererat på. Den har rullat cirka 10 000 mil. Är detta är vanligt? Kostnad cirka 4 000 kronor.

Rolf Andersson, Jönköping

SVAR:
Tändningslåset är en avancerad komponent med flera mekaniska och elektriska funktioner. Det utsätts för slitage och kan därför haverera som vilken annan komponent som helst.

Det är inte vanligt men heller inte unikt. I vissa fall kan bytet bli dyrt så den uppgift du fått låter rimlig i sammanhanget.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan, , Volvo V70

Kommentarer

#1
2013-06-05 08:36

Detta felet har jag inte hört förr på Volvo däremot brukar centrallåset börja kladda när bilen har en del år på nacken och detta är ganska vanligt på Volvo.
Min svåger har en V70 2004 och där har detta inträffat och det är väldigt dyrt att byta låskistor så min svåger struntar i att byta dessa. Han använder nyckeln i stället för centrallåset. Tändningslåset har han inget fel på hittills.

#2
2013-06-05 10:23

Har en bekant som fick göra detta bytet på sin Volvo V70, 2003, på verkstaden sa dom att det inte var ett ovanligt fel.

#3
2013-06-05 21:00

Grabbens svärmor har en V70N som tändningslåset havererade på, tydligt inget ovanligt enligt bärgaren.
För mig låter det som bristfällig kvalitet när det inte håller ens 15.000 mil.

Vågar knappt tillägga att jag aldrig bytt tändningslås på någon av mina fransyskor, som samtliga har passerat 20.000 mil (och mer)....

#4
2013-06-06 00:02

Det är ett relativt vanligt förekommande fel om man söker på olika forum och gäller alla Volvo baserade på P2-plattformen. S80 98-2006, V70/XC70 00-07, S60 00-09 samt XC90. En kollega hade det på sin S80 -99. Men som med mycket annat så läser man ju bara om de exemplar som drabbas då inte särskilt många skickar in en fråga bara för att upplysa om att deras bilar aldrig krånglar...

#5
2013-06-07 22:53

Fick byta tändningslås på min S80 års mod 04 i våras. Då hade den rullat 11000 mil.
Två kollegor har också fått byta tändningslås på sina Volvo ( S60 och V70 )

Mekanikern på Volvo verkstan som bytte mitt sa att det var ett vanligt fel.
Frågade även om dom hade förbättrat låset då det bevisligen är usel kvalite på låsen men enligt honom har man bara bytt fett.

#6
2013-06-08 12:25

Hultarn. Blir tändningslåset mer slitet beroende på hur många mil man kör? Jag trodde det berodde på hur många starter man gör! =)

#7
2013-06-09 15:37

Kan du möjligen ha bytt något annat än tändningslås på fransyskorna hultarn?
.
Men den här typen av info är intressant, inte minst för oss begagnatköpare .. Alltid värdefullt att kalkylera med modellrelaterade fel, speciellt om eller när man står i valet och kvalet mellan olika objekt som verkar ungefär lika intressanta ..

#8
2013-06-10 20:52

Jes:
Japp, visst har jag bytt andra delar, men aldrig blivit stående med någon av dem. Har faktiskt aldrig bytt några dyra eller udda delar på dem.
Bruksbilen (Xantia) jag har nu, har fått 2 nya handbromswirar (500 kr för båda), ett hjullager (400)och nya bakre fjädringsklockor (1700 kr på verkstad). Detta under 7,5 år. Det är acceptabelt tycker jag.

#9
2013-06-11 07:17

Fick detta fel på min S60 -01 15000 mil. Tvärstopp i låset och gick inte att vrida runt nyckeln alls. Med först 5-56 och sedan en torr låsolja och lirkande blev låset som nytt. Minsta sandkorn kan ge detta problem så det har inte bara med körsträcka att göra. Efter ordentlig "spolning" med 5-56 stoppar man i nyckeln och drar ut den ett par mm i taget i steg. Vid varje steg vrider man nyckeln till stopp. Då pillar man till alla delar och till slut (tog nästan en timme för mig) släpper blockeringen. Efter mer torroljesmörjning är låset som nytt ännu efter två månader. Se till att tändningsnyckeln är ren och växla mellan nycklarna så de slits jämt. Lycka till.

#10
2013-06-12 14:42

Tuffe1111, Med den bilen skulle inte jag ge mig ut på en långtur...

Ja detta är ett relativt vanligt fel och vi har bytt ett antal tändningslås på dessa på mitt jobb.
Det sämsta är väl att samma fel kvarstod så länge sedan första S80-98 (och senare S60/V70) och verkar ha följt med utan förbättring hela modellcykeln.

Även S40N och V50 har haft problem med sitt elektroniska tändningslås som vi bytt ut ett antal (senast för två veckor sedan på en S40N efter 9000mil) som dock inte alls liknar de tidigare Volvo-modellerna då S40N/V50 har en elektronisk plastnyckel.
Jag kan dock tillägga att detta elektriska tändningslås numera fått ett nytt artikelnummer och förhoppningsvis därmed har blivit förbättrad.

#11
2013-12-11 11:47

undrar hur vanligt det är att displayen på en volvov70II 08 går sönder? samt vad det kostar att byta ut den?

#12
2014-10-14 11:26

Ännu en skribent som tycks förvånad över att deras begagnade Volvo går sönder och svaret är alltid det samma att: JO även Volvobilar går sönder och kostar dessutom en bra slant att laga. De senaste tre månaderna har jag blivit uppringd 4 gånger ifrån en bekant som kör just en V70 som tyvärr har råkat ut för diverse fel. Senast var det instrumenteringen som gav upp och några sådana var inte så lätta att hitta på skroten. Varje gång påpekar hen det märkliga i hur dyrt det blir samt att det ju är en Volvo. Nu är bilen efter 1,5 år till salu då ägaren inte har råd att köra den längre. Slutcitat: ALLA bilar går i sönder och det kostar inte längre som att fixa till en 240. Så länge som repkostnad stannar runt de nämnda pengarna tycker jag dock inte att man borde klaga så mycket. Är 4000kr en katastrof så borde man absolut ha valt en annan bil ...helst mindre och nyare.

#13
2016-12-25 19:30

Hade en ny V70II 2008 och kan nog bara konstatera att som privatperson köpa en Volvo kräver en rymlig plånbok. Bilen kostade 375 000 kr och efter 14000 mil tre år senare säljas för 130 000 kr. Närmare en kvarts miljon i värdeminskning. Dessutom hade bilen reparationer som jag inte gjorde men var offererade på storleksordningen 40 000 kr. Bussningar bakvagn, växelförare manuell låda, hjälpcylinder koppling droppade rost från underredet på garagegolvet. Hög bränsleförbrukning trots diesel. Bilen hade varit inne för växellådsbyte på grund av felaktigt montage av växelförare från det bilen var ny, vid ca 6000 mil. Det tråkiga är att de 9 föregående Volvobilarna jag hade var allt annat än felfria. En gammal slogan från sjuttiotalet "Har du råd att inte köra svenskt ?" Svaret på frågan är att om man köper bilen som privatperson är nog snarare "Har du råd att åka Volvo?"

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.