Nästa artikel
AutoIndex 2011: Toyota Prius prisas
AutoIndex

AutoIndex 2011: Toyota Prius prisas

Publicerad 7 oktober 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
God driftkvalitet, fördelaktig bilekonomi och hyfsat gott miljösamvete är positiva faktorer som får ägarna av Toyota Prius att vara Skandinaviens mest nöjda kunder i mellanbilsklassen. Det visar senaste AutoIndex där privata bilägare från Sverige, Norge och Danmark tyckt till om kvalitet och egenskaper.

Sakta men säkert börjar Toyota Prius att hamna i privat ägo efter att inledningsvis ha gjort sina prövoår hos tjänstebilsinnehavarna. För tjänstebilsägare i Sverige har det varit rena guldgruvan att köra Prius, med 40-procentig nedskrivning av förmånsvärdet, en klart bidragande orsak till populariteten.

När reduktionerna av förmåns-värdet för hybridbilar upphör efter årsskiftet kommer ännu fler före detta tjänstebilar att hamna i privat ägo, och belåtenheten med bilen som sådan lär inte klinga av.

Den inledande osäkerheten kring högspänningsbatteriet och dess livslängd är inget man längre snackar om, och enligt Toyota har ännu inga batterier i Sverige behövt bytas ut på grund av utmattning.

Av de enskilda frågorna i AutoIndex framgår att ägarna framför allt prisar bränsleförbrukningen i förhållande till konkurrenterna och pålitligheten med elförsörjningen. Det som Prius-ägarna är mindre nöjda med är bilens design och själva prisbilden. Bilen är förhållandevis dyr att köpa, men i gengäld blir driftekonomin i långa loppet fördelaktig, även för privata ägare.

3-serie och C-klass nära
Ägare av BMW 3-serien och Mercedes C-klass är nästan lika nöjda som Prius-ägarna, men ändå snäppet efter. Övertaget som BMW får gentemot sina premiumkonkurrenter har mycket att göra med den nya motorgenerationen med bränsleeffektiva motorer, framför allt för dieselmodellerna.

Etablerade Volvo S60 rankas mycket högt av sina ägare, på vissa områden allra bäst. Pålitligheten, inte minst med brukselektroniken, rostskyddet/lacken, ljudnivån och säkerheten/karaktären resulterar i toppbetyg. Men till skillnad mot BMW-ägarna är inte S60-ägarna fullt ut lika nöjda med bränsleförbrukningen i årsmodellintervallet 2007–2010.

När resultaten från Scandinavian AutoIndex räknas samman blir Sverigefavoriten Subaru med Legacy inte bättre rankad än sjua i just den här enkäten, men det är naturligtvis ett bra resultat också det.

Ägarna är bland de allra mest nöjda med pålitligheten och kvaliteten som helhet, men bränsleförbrukningen i förhållande till konkurrenterna, ljudnivån inne i kupén, uppfattningen om rostskyddets verkan i ett längre perspektiv och bilens design drar ned poängen något.

Kvalitet för pengarna
Skoda Octavia hamnar snäppet före koncernsyskonet VW Passat när alla frågor och svar räknas in, men intressant att notera är att Octavia får de allra högsta betygspoängen på delfrågan om kvalitet för pengarna medan Passat i sin tur här får lägst poäng av samtliga 19 redovisade mellanklassbilar.

Opel har två modeller i denna enkät och att ”gamla” Vectra sladdar i det här sällskapet är kanske inte helt överraskande. Ägarna till efterträdaren Insignia är betydligt mer nöjda, och framför allt tycks bilens formgivare ha träffat rätt. Inga ägare är lika nöjda som Opel Insignia-ägarna när det gäller den egna bilens design och attraktionskraft.

De fransktillverkade bilarna hamnar under medel i denna jämförelse, men för Renaults del borde rankingen vara högre, sett till vad ägarna själva anser om Lagunas kvalitet som helhet.

På viktiga områden som säkerhet/karaktär, rostskydd/lack, ljudkomfort och till och med på frågan om pålitligheten med brukselektroniken – ett för franska bilar historiskt mer känsligt område – får Laguna i det närmaste toppbetyg.

Renaults något sämre totalbetyg speglar mer ägarnas funderingar kring ägandet på sikt, i ett ekonomiskt perspektiv. Att en produkt håller konkurrenskraftig kvalitet är naturligtvis bra i sak, men att finna rätt kommunikation och få bilen allmänt accepterad i fler kundkretsar är en utmaning för Renaults varumärkesbyggare, särskilt här i Skandinavien.

AutoIndex 2011

Scandinavian AutoIndex 2011 resulterade totalt i 58 868 svar från privata bilägare i Sverige, Norge och Danmark. Sverige med störst marknad har störst påverkan på resultatet, 40 procent, medan Norge och Danmark vardera har 30 procent.

Rankingen här handlar enbart om bedömningar av själva bilen. Enkäter om verkstäder, återförsäljare och lojalitet presenteras separat för varje land. Undersökningen genomfördes i januari–februari 2011.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-07 09:11
Raymond K (ej verifierad)

Verkar vara en bra bil synd bara att den är så ful.

#2 • Uppdaterat: 2011-10-07 10:24
saabnisse

Prius må vara dyr i inköp som ny jämfört med bilar i samma storleksklass, men som begagnad ca 3år är det väl närmast ett fynd.
Lågt inköpspris och låga rörliga kostnader.
Det som stör mig är den begränsade lastförmågan som förstärks ytterligare genom att det inte går att montera drag.
Sedan gillar jag inte instrumentens placering, men det påstår en del att man vänjer sig vid.
Det gör man inte!
Jag har haft bilar med mittplacerade instrument och jag retade mig på det ständigt.

#3 • Uppdaterat: 2011-10-07 10:51
Rustan Werling

Är bakhjulen mindre än framhjulen eller är det bara en synvilla?

#4 • Uppdaterat: 2011-10-07 11:24
Juppe (ej verifierad)

Om man är "nöjd" har ju till 100% att göra med vad man förväntar sig.
Toyota Prius-ägarna förväntar sig mao inte speciellt mycket om själva bilen utan är mer intresserade av de ekonomiska aspekterna :-)

#5 • Uppdaterat: 2011-10-07 11:32
Juppe (ej verifierad)

@leifer
Vad vet du om det? Jag kanske visst har en Prius ...
Eller menar du att det skulle diskvalificera min åsikt?

#6 • Uppdaterat: 2011-10-07 11:50
amoC

Jag pendlar 11 mil om dagen, min kombi drar 0,52 (räknat på trippmätare och pump). Den har dessutom drag. Varför skulle jag byta till en Prius, tror inte det skulle främja miljön.

#7 • Uppdaterat: 2011-10-07 14:43
Stefan Eriksson

saabnisse,jag håller med dig.Mittplacerade instrument är trams!
Jag kör emellanåt min brors Yaris,han lånar min bil ibland eftersom jag har dragkrok.Av vilken anledning har vissa biltillverkare något så märkligt som mittplacerade instrument?Det är självklart att instrumenten skall sitta bakom ratten i blickfånget,önskar att biljournalisterna är mera kritiska till detta,det påverkar trafiksäkerheten.

#8 • Uppdaterat: 2011-10-07 16:07
Granlund (ej verifierad)

Jag tror mer på ägarnas åsikt än trollens

#9 • Uppdaterat: 2011-10-07 16:36
Juppe (ej verifierad)

@leifer
Aggressiv?Tja, allt är väl relativt. Ett litet skämtsamt konstaterande tror jag nog de mer klarsynta skulle tolka det som. Men är man en Toyota Fanboy så kan jag förstå att den minsta lilla negativitet om favoritmärket känns som en aggressiv handling.

FYI så är Prius min favorit bland Toyota-modeller Jag tycker den är smart och rätt snygg, faktiskt. Skulle nog kunna äga en sån, rent av ...

Jag vidhåller dock att "Nöjd" är något subjektivt och helt beroende av förväntningarna. Jag tror fortfarande att BMW-köparna har högre förväntningar på sin bil än Toyota-köparna i genomsnitt. Jag tror också att BMW-köparna tycker det är viktigare med bilens kvaliteter och hur den presterar medan Toyota-köparna i allmänhet och Prius-köparna i synnerhet, mer tittar på ekonomi och ägarbilden i stort.

Har jag helt fel? Jag tror inte det ...

#a • Uppdaterat: 2011-10-07 18:56
PREVIA

Ja visst är det svårt att hänga med när bilarna ser så moderna ut som Priusen, när alla andra bilar ser ut att komma från mitten av nittiotalet vilket man märker när man inte hittar bilen på stormarknadsparkeringen.
http://www.japanesesportcars.com/photos/desktop-wallpapers/toyota/miscellaneous/toyota-2009-geneva-motor-show/2010-toyota-prius.jpg.html?g2_imageViewsIndex=1
Att sedan inte Toyota Priusägarna inte förväntar sig så mycket av själva bilen har väl att göra med att när andra biltillverkare kanske kommer ikapp vad det gäller tekniken någon gång i framtiden så har Priusen uppfyllt ägarens förväntningar redan i dag, som hybriddrift, elektrisk driven acc som även kan fjärrstartas, ingen generator och vattenpump med gammaldags remdrift, Atkinsonmotor osv . Vilket gör det svårt för en Priusägare att byta ner sig till en omodernare bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.