Bild
Nästa artikel
AutoIndex 2011: Toyota Prius prisas

AutoIndex 2011: Toyota Prius prisas

AutoIndex

God driftkvalitet, fördelaktig bilekonomi och hyfsat gott miljösamvete är positiva faktorer som får ägarna av Toyota Prius att vara Skandinaviens mest nöjda kunder i mellanbilsklassen. Det visar senaste AutoIndex där privata bilägare från Sverige, Norge och Danmark tyckt till om kvalitet och egenskaper.

Sakta men säkert börjar Toyota Prius att hamna i privat ägo efter att inledningsvis ha gjort sina prövoår hos tjänstebilsinnehavarna. För tjänstebilsägare i Sverige har det varit rena guldgruvan att köra Prius, med 40-procentig nedskrivning av förmånsvärdet, en klart bidragande orsak till populariteten.

När reduktionerna av förmåns-värdet för hybridbilar upphör efter årsskiftet kommer ännu fler före detta tjänstebilar att hamna i privat ägo, och belåtenheten med bilen som sådan lär inte klinga av.

Den inledande osäkerheten kring högspänningsbatteriet och dess livslängd är inget man längre snackar om, och enligt Toyota har ännu inga batterier i Sverige behövt bytas ut på grund av utmattning.

Av de enskilda frågorna i AutoIndex framgår att ägarna framför allt prisar bränsleförbrukningen i förhållande till konkurrenterna och pålitligheten med elförsörjningen. Det som Prius-ägarna är mindre nöjda med är bilens design och själva prisbilden. Bilen är förhållandevis dyr att köpa, men i gengäld blir driftekonomin i långa loppet fördelaktig, även för privata ägare.

3-serie och C-klass nära
Ägare av BMW 3-serien och Mercedes C-klass är nästan lika nöjda som Prius-ägarna, men ändå snäppet efter. Övertaget som BMW får gentemot sina premiumkonkurrenter har mycket att göra med den nya motorgenerationen med bränsleeffektiva motorer, framför allt för dieselmodellerna.


Etablerade Volvo S60 rankas mycket högt av sina ägare, på vissa områden allra bäst. Pålitligheten, inte minst med brukselektroniken, rostskyddet/lacken, ljudnivån och säkerheten/karaktären resulterar i toppbetyg. Men till skillnad mot BMW-ägarna är inte S60-ägarna fullt ut lika nöjda med bränsleförbrukningen i årsmodellintervallet 2007–2010.

När resultaten från Scandinavian AutoIndex räknas samman blir Sverigefavoriten Subaru med Legacy inte bättre rankad än sjua i just den här enkäten, men det är naturligtvis ett bra resultat också det.

Ägarna är bland de allra mest nöjda med pålitligheten och kvaliteten som helhet, men bränsleförbrukningen i förhållande till konkurrenterna, ljudnivån inne i kupén, uppfattningen om rostskyddets verkan i ett längre perspektiv och bilens design drar ned poängen något.

Kvalitet för pengarna
Skoda Octavia hamnar snäppet före koncernsyskonet VW Passat när alla frågor och svar räknas in, men intressant att notera är att Octavia får de allra högsta betygspoängen på delfrågan om kvalitet för pengarna medan Passat i sin tur här får lägst poäng av samtliga 19 redovisade mellanklassbilar.

Opel har två modeller i denna enkät och att ”gamla” Vectra sladdar i det här sällskapet är kanske inte helt överraskande. Ägarna till efterträdaren Insignia är betydligt mer nöjda, och framför allt tycks bilens formgivare ha träffat rätt. Inga ägare är lika nöjda som Opel Insignia-ägarna när det gäller den egna bilens design och attraktionskraft.

De fransktillverkade bilarna hamnar under medel i denna jämförelse, men för Renaults del borde rankingen vara högre, sett till vad ägarna själva anser om Lagunas kvalitet som helhet.

På viktiga områden som säkerhet/karaktär, rostskydd/lack, ljudkomfort och till och med på frågan om pålitligheten med brukselektroniken – ett för franska bilar historiskt mer känsligt område – får Laguna i det närmaste toppbetyg.

Renaults något sämre totalbetyg speglar mer ägarnas funderingar kring ägandet på sikt, i ett ekonomiskt perspektiv. Att en produkt håller konkurrenskraftig kvalitet är naturligtvis bra i sak, men att finna rätt kommunikation och få bilen allmänt accepterad i fler kundkretsar är en utmaning för Renaults varumärkesbyggare, särskilt här i Skandinavien.

AutoIndex 2011

Scandinavian AutoIndex 2011 resulterade totalt i 58 868 svar från privata bilägare i Sverige, Norge och Danmark. Sverige med störst marknad har störst påverkan på resultatet, 40 procent, medan Norge och Danmark vardera har 30 procent.

Rankingen här handlar enbart om bedömningar av själva bilen. Enkäter om verkstäder, återförsäljare och lojalitet presenteras separat för varje land. Undersökningen genomfördes i januari–februari 2011.

Taggar: AutoIndex, , Toyota Prius

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-10-07 09:11

Verkar vara en bra bil synd bara att den är så ful.

#2
2011-10-07 10:07

Prius står högt på tråklistan också ;o)
Men annars finns det väl inte mycket att anmärka på resultatet!

#4
2011-10-07 10:24

Prius må vara dyr i inköp som ny jämfört med bilar i samma storleksklass, men som begagnad ca 3år är det väl närmast ett fynd.
Lågt inköpspris och låga rörliga kostnader.
Det som stör mig är den begränsade lastförmågan som förstärks ytterligare genom att det inte går att montera drag.
Sedan gillar jag inte instrumentens placering, men det påstår en del att man vänjer sig vid.
Det gör man inte!
Jag har haft bilar med mittplacerade instrument och jag retade mig på det ständigt.

#5
2011-10-07 10:51

Är bakhjulen mindre än framhjulen eller är det bara en synvilla?

#6
Juppe
2011-10-07 11:24

Om man är "nöjd" har ju till 100% att göra med vad man förväntar sig.
Toyota Prius-ägarna förväntar sig mao inte speciellt mycket om själva bilen utan är mer intresserade av de ekonomiska aspekterna :-)

#8
2011-10-07 11:29

Nej leifer, det är inte växellådan ... det är hela bilen.

#9
Juppe
2011-10-07 11:32

@leifer
Vad vet du om det? Jag kanske visst har en Prius ...
Eller menar du att det skulle diskvalificera min åsikt?

#12
2011-10-07 11:50

Jag pendlar 11 mil om dagen, min kombi drar 0,52 (räknat på trippmätare och pump). Den har dessutom drag. Varför skulle jag byta till en Prius, tror inte det skulle främja miljön.

#14
2011-10-07 12:47

Nej leifer. Det är bara så att bilen utstrålar tråkburk i min smak.

#15
2011-10-07 14:43

saabnisse,jag håller med dig.Mittplacerade instrument är trams!
Jag kör emellanåt min brors Yaris,han lånar min bil ibland eftersom jag har dragkrok.Av vilken anledning har vissa biltillverkare något så märkligt som mittplacerade instrument?Det är självklart att instrumenten skall sitta bakom ratten i blickfånget,önskar att biljournalisterna är mera kritiska till detta,det påverkar trafiksäkerheten.

#16
Granlund
2011-10-07 16:07

Jag tror mer på ägarnas åsikt än trollens

#18
Juppe
2011-10-07 16:36

@leifer
Aggressiv?Tja, allt är väl relativt. Ett litet skämtsamt konstaterande tror jag nog de mer klarsynta skulle tolka det som. Men är man en Toyota Fanboy så kan jag förstå att den minsta lilla negativitet om favoritmärket känns som en aggressiv handling.

FYI så är Prius min favorit bland Toyota-modeller Jag tycker den är smart och rätt snygg, faktiskt. Skulle nog kunna äga en sån, rent av ...

Jag vidhåller dock att "Nöjd" är något subjektivt och helt beroende av förväntningarna. Jag tror fortfarande att BMW-köparna har högre förväntningar på sin bil än Toyota-köparna i genomsnitt. Jag tror också att BMW-köparna tycker det är viktigare med bilens kvaliteter och hur den presterar medan Toyota-köparna i allmänhet och Prius-köparna i synnerhet, mer tittar på ekonomi och ägarbilden i stort.

Har jag helt fel? Jag tror inte det ...

#20
2011-10-07 18:56

Ja visst är det svårt att hänga med när bilarna ser så moderna ut som Priusen, när alla andra bilar ser ut att komma från mitten av nittiotalet vilket man märker när man inte hittar bilen på stormarknadsparkeringen.
http://www.japanesesportcars.com/photos/desktop-wallpapers/toyota/miscellaneous/toyota-2009-geneva-motor-show/2010-toyota-prius.jpg.html?g2_imageViewsIndex=1
Att sedan inte Toyota Priusägarna inte förväntar sig så mycket av själva bilen har väl att göra med att när andra biltillverkare kanske kommer ikapp vad det gäller tekniken någon gång i framtiden så har Priusen uppfyllt ägarens förväntningar redan i dag, som hybriddrift, elektrisk driven acc som även kan fjärrstartas, ingen generator och vattenpump med gammaldags remdrift, Atkinsonmotor osv . Vilket gör det svårt för en Priusägare att byta ner sig till en omodernare bil.

#21
2011-10-07 19:20

Märkligt att man påstår sig vara så nöjd med en bil som saknar en så viktig sak som möjligheten att ha dragkrok.

Fast, är man Prius-kramare, så är man... ;-)

#22
Juppe
2011-10-07 20:07

@PREVIA
Det är såna fanboys som du som får en att inte vilja välja Toyota. Ta och läs något annat än Toyotas kundtidning så kanske du lär dig nåt.

#24
Juppe
2011-10-07 20:18

@leifer
Vem har gjort det?

#25
Håkan A
2011-10-07 20:20

Toyota är bäst. Min fru har en Camry från 1990, kvalitet!!! Min väns fruga däremot har fått byta motor fyra gånger i hennes Avensis -06!

#26
2011-10-07 20:53

För att hänga på diskussionen om mittplacerade instrument eller bakom ratten, så kan jag inte säga att jag är ett förespråkare för mittplacerade men när de kombineras med HUD så är det en svårslagen kombination. Kör man när det är mörkt ute så har man blicken ut genom rutan hela tiden och slipper motljus från instrumenteringen bakom ratten.

#27
2011-10-07 21:41

I senaste ViB kan man konstatera att värdeminskningen i kr/mil är större för en Prius än för en 9-5 (gen 1).
Ganska märkligt.
Nu kostar ju Saaben mer i drift, men ger ju också betydligt mer tillbaka, det är ju naturligt, det är ju en helt annan klass, man får vad man betalar för.
Men jag tror att både beg. Prius och beg. 9-5 är bra köp, man får mycket bil för pengarna.

Hadock, Saab har sedan decennier haft ett system som kallas "Night Panel" som släcker allt utom hastighetsmätaren och enbart slår på dem om det skulle behövas.
Med den finessen kan instrumenten vara placerade där de ska sitta, framför ratten.

#29
2011-10-07 21:50

leifer

"I möjligaste mån undviker omkörningar på gammal landsväg m.m."

Du kör en 940 och suktar efter en Prius. Jag tror inte det är aktuellt med några omkörningar för dig, oavsett vägtyp. ;)

#30
2011-10-07 22:21

Rustan; det där var riktigt kul! Mitt i prick!

#32
2011-10-07 22:41

Har svårt att tänka mig en bättre bil i stadstrafik - vilket råkar utgöra större delen av min körning. Provkörde en Prius en gång och gillade verkligen den steglösa transmissionen och tysta gången i lågfart. Att den dessutom är driftsäker, totalekonomisk och futuristiskt designad minskar inte precis habegäret. En sak som är viktig att notera är att batterier i en hybridbil inte åldras lika snabbt som i en elbil eftersom laddningsgraden kan hållas i ett snävare intervall. Och det verkar ju stämma med verkligheten, av artikeln att döma.

#33
2011-10-07 22:43

leifer

Även om jag är medveten om att mitt svar kommer få dina Birkenstock att krulla sig av chocken så måste jag tillstå att det är ganska roligt att köra fort. Jag ligger konstant 20 km/h över hastighetsgränsen, förutom på kortare 70-sträckor och i stadstrafik.

#34
2011-10-07 22:47

@saabnisse, jo visst har saab ngt som de kallar night panel, den idéen är oxå bra. Tyvärr har de saabar jag har kört alltför ofta haft en egen, lite mera slumpmässig, uppfattning om vad som ska vara tänt och släkt på panelen :)

#37
2011-10-07 22:53

Bara för att man kan snålköra behöver det inte betyda att man gör det ;)
Jag tror nog att du kan köra +20 km/h med din 940 eller med en Prius, men jag tycker som sagt att det inte är så tufft att köra för fort i stadstrafik.

#38
2011-10-07 23:38

Nu bor ju inte alla i Stockholm Leifer. Jag kör också mestadels med lagom "moms" på 70-sträckor och uppåt, (även om det sticker i ögonen på alla pk-iter och hysteriska moralister!), men snittar ändå strax under 0.7 med en vanlig bensindriven bil. Dessutom så har jag garanterat mkt. roligare än om jag suttit i en Prius.

#40
2011-10-08 00:03

Jag håller med om att avsaknaden av dragkrok är något man bör beakta när man köper en Prius. Vill man ha hybridbil med dragkrok får man antingen välja en hybridbil med dragkrok, om man inte har fler bilar som har dragkrok. På min ena Lexus har jag ingen dragkrok och har inte heller saknat en sådan då min tredje bil har en dragkrok. Men det har gått bra att bogsera grannens SAAB vid flera tillfällen med Priusen när deras bil inte velat starta av olika anledningar på vintrarna.

#41
2011-10-08 01:31

Prius i all ära, själv fick jag möjligheten att få låna en Auris hybrid när min Rav4 var inne på service, efter det känndes plötsligt vanliga bilar gammelmodiga.......

Att stå helt ljudlöst utan några utsläpp vid rödljusen var en skön känsla, så det slutade med att jag nu bytt till Aurisen, fick den i Måndags och det är en helt underbar bil att köra......

Aurisen är inte lika extremt formgiven och har bättre vägegenskaper, det man förlorar är ju bagageutrymmet......

#42
2011-10-08 02:42

Förstod att vissa skulle ha svårt att acceptera att Prius kan ha mellanklassens nöjdaste ägare, därav alla inlägg...
Tänker inte dyka väldigt djupt i detta just nu åtminstonde annat än att jag bara kan instämma att jag är en väldigt nöjd Prius-ägare (och ja jag har både kört och ägt flera andra bilmärken, men man kan undra hur många av de som försöker hitta Priusens alla brister själv har ägt en?).

Men en snabb undran till Saabnisse, blandar du inte i hop Priusens instrumentpanel med tex Yaris?
För Yaris har ju mittplacerade instrument (eller hade) men i min Prius2 sitter instrumenten med hastighetsmätare mindre i mitten än Saabs pedalställ, den sitter alltså betydligt mer framför föraren än vad den sitter i mitten och man behöver inte släppa blicken från vägen mer än i vilken bil som hälst för att se hastigheten om det är det du tror skulle vara farligt? Yaris däremot kan jag hålla med om att man måste vinkla ögonen åt sidan och delvis ändra focus för att se och det kan ju ta lite längre tid men så är det inte i Priusen, dessutom sitter instrumenten betydligt högre upp vid vindrutan än på de flesta bilar så man ser enkelt hastigheten utan att släppa blicken från vägen eller vad är det du menar med detta?

#43
2011-10-08 06:55

Jag säger som Rustan: "Fort ska det gå". Hur mycket arbetstillfällen till sjukhus och rehabinstitutioner ger inte vi fartdårar. Vi som driver upp tempot i trafiken. Synd bara att en del av oss blir mosade i älgkrockar.

#44
Håkan A
2011-10-08 08:14

Simon no1: Är att fastna med gaspedalen är också en modern känsla?

Gynna svenskarna, köp en Saab. Älgsäkra med.

#45
2011-10-08 10:44

@ Leifer:

Hybridsystemet gör inte Prius tråkig utan det är allt annat. En Honda Civic, Focus eller Alfa Giulietta med Toyotas hybridsystem skulle vara en intressant kombination. Snål, miljövänlig och rolig!

Auris hybrid är väl iaf lite mer intressant än Prius.

#46
2011-10-08 11:01

Nu ska det tilläggas att skillnaden mellan vinnaren och de övriga i tabellens övre del är närmast försumbar, trots att efterföljande är fabrikat där förväntningar nog är en betydande faktor (BMW, MB, Audi och Volvo)
Också att vår (Sveriges) favorit heter Legacy vilken i stort sett inte existerar i Danmark.

#48
2011-10-08 11:07

Hanzzon@
Har du inte läst vad flera har skrivit? Prius brister är; lastförmåga, dragförmåga och trivsel! Allvarligare än så är det inte ;o)
.

#50
2011-10-08 11:37

leifer

Om det enda man efterfrågar på en bil är att den ska gå att köra lagligt och bränslesnålt och om man dessutom har inställningen att man inte gör omkörningar på gammal landsväg så förstår jag att Prius har allt man eftersöker.

Men det har ju även en mopedbil.........

#52
2011-10-08 11:57

Men nu klistrade du åsikter på mig igen, vi har ju snackat om det där leifer.

Med tanke på vad du själv efterfrågar på en bil så är ju en mopedbil perfekt för dig.

Du har inga problem med Prius dåliga lastförmåga, då funkar ju en mopedbil.

Du tycker att en Prius är extremt bränslesnål, det är en mopedbil också.

Du har inga problem med att man inte kan får dragkrok till en Prius, då funkar ju en mopedbil.

Du tillbringar din mesta tid bakom ratten i Stockholms innerstad i köer och vid rödljus, perfekt med en mopedbil där.

Och om du någon enstaka gång skulle hamna utanför tullarna och mötte den svindlande hastigheten på normala svenska landsvägar, de där vägarna där din största skräck finns (såna som kör i 110 eller rent av 120), så kan du ju alltid hyra en Prius.

För du har väl råd?

#55
2011-10-08 12:08

Men leifer då, du gör det ju igen nu.

När har jag sagt att Civic var min favoritbil? Det sköna med att inte måla in sig i ett hörn är att man kan gilla många olika bilar. Det finns säkert 50 olika bilar jag kan tänka mig, Prius är inte en av dessa.

Men åter till frågan, vad är det hos en mopedbil som inte uppfyller alla dina krav på en bil?

#56
2011-10-08 12:13

leifer@
Har du aldrig kört eller åkt i en riktig bil? ;o)
Man måste inte köra fort för att, varken ha roligt eller trivas ..
För mej är en förutsättning för "roligt" bakhjulsdrift, för trivsel är att jag känner mej "hemma" och/eller upplever en njutning i bilen.
Varken jag eller någon annan kan svara på din fråga, inte ens garvade motorjournalister preciserar vad som menas med "kvalitets-känsla" ..
Ingen Toyota så här långt (trots att de i regel går utmärkt) uppfyller, eller är ens i närheten av de önskemål jag har på mitt bilägande.
För mej är bilägandet inte enbart en nödvändighet. Bilen kostar en hel del oavsett vilken bil jag har och jag är beredd att betala lite extra för att ha den som passar mej så väl som möjligt.
Men det diskvalificerar naturligtvis inte, varken Toyota eller annat fabrikat för att passa andra människor, Toyota speciellt har ju sina fördelar vilket vi kan vara fullständigt överens om, rentav kanske nog det "klokaste" fabrikatet man kan välja, om man nu måste vara klok i alla lägen :o)

#57
2011-10-08 12:29

Vi har i familjen 3 st bilar och de bjuder på körglädje av lite olika slag.

Grabben har en Honda Civic Type R, fruktansvärt rolig bil att köra och vilken driftkvalitet den har. Är fascinerad över hur mycket bottendrag man kan bygga in i en såpass liten motor, man kan lätt köra i 50 km/h på 6an och ändå ha vridet när man accelerar. Riktig bra chassi som är en njutning att köra på gamla landsvägar och ljudet när v-tec arbetar är skitkul. Ett tekniskt underverk enligt mig.

Frugan har en Polo -10 och den är slö som fan i bottendraget, man får vara riktigt aktiv med växelspaken där. Men den är snål och på den kurviga 70-väg som vi har till stan är den riktigt kul att köra faktiskt. Ligger jag i 90-100 så är det som att köra go-kart.

Själv har jag till min stora sorg gjort mig av med min Cheva S10 och inhandlat en Saab 9-3 -03. Det är med 2 liters motorn och vector med den lite hårdare chassi-sättningen så den är ändå ganska rolig att köra. Men den är nog tråkigast i familjen ändå. När vi är på långresor så tar vi Saaben för Polon är så jobbig att göra omkörningar med.

#60
2011-10-08 12:52

Eco-driving kan vara roligt på sitt sätt leifer men stimulerar inte mitt balanssinne ;o)
En rolig bil behöver väghållning ... alltså en viss viktfördelning, en del motorstyrka och helst bakhjulsdrift ... jag ler störst när jag känner mej skjuten ur en kurva (omvänt dragen ur) :oD

#62
Juppe
2011-10-08 14:00

@leifer
Själv kör jag Audi - ett populärt bespottat märke här på ViB.
- Sminkad Skoda, DKW, alla ser likadana ut osv osv ..
Jag ligger inte sömnlös för det och desperat försöker få en mening med livet, som Toyota-anhängarna här verkar göra. Jag är trygg med mitt val av bil.

Jag är på intet sätt märkestrogen. Jag har haft massor av olika märken genom åren.
Det som fick mig att välja Audi var dels pga av deras design som jag tycker är sober och stilren, men ändå sportig. Jag gillar också känslan i detaljerna att allt sitter fast och inget skramlar. Det känns verkligen som att jag åker runt i ett kassaskåp. Jag gillar även prestandan, att omkörningar går snabbt och enkelt, att bilen går tyst och med fyrhjulsdrift har jag ett underbart grepp på alla väglag. Omkörningar genom snösträngar i modd, märks inte ens.

Du häcklar ofta "kvalitetskänsla", men just känslan är otroligt viktig för många människor - mig inkluderat.
Jag valde bil med hjärtat. Jag satt inte och jämförde speccar och räknade på funktioner per krona. Sån är inte jag. Jag agerar på intuition och känsla.
Utan känsla (hjärta) skulle jag antagligen köpa mina kläder på ICA, äta färdigmat från Dafgårds ... och köra Toyota ;) Men det är inte den jag är, och jag är inte ensam.

#65
Håkan A
2011-10-08 16:23

Toyota = kvalitet.

Audi = förfulad Skoda som är överdrivet dyr att köpa och äga. Dessutom rostar Audi mer, motorerna drabbas oftare av knackningar mm mm så man kan även kalla Audi för en försemrad Skoda.

Skoda ser mer dyr ut och mer exklusiv.

När jag ser en Skoda tänker jag skapligt prisvärd bil.

När jag ser en Audi tänker jag: Såsse som vill leka rik men inte hade råd med Mercedes eller Lexus.

#66
2011-10-08 16:46

Att påstå att Prius är en miljövänlig bil borde ta och kolla på vart samtliga komponenter till Prius tillverkas, och hur Toyota skickar runt samma delar fram och tillbaka världen över för att färdigtställas för att sedan igen skicka hem delarna till Japan för att montera på bil, därefter skickas den färdiga bilen ut i världen igen.

10 nya bilar från tex VW är mer miljövänligt än 1 enda Toyota Prius.

#67
Håkan A
2011-10-08 16:52

En skapligt snål Corolla 1998 med katalysator är ett mkt mer miljövänligt val med tanke på att en Prius kräver 7-8 ggr mer energi vid tillverkningen än Corollan gjorde. Framförallt elhybrider men även andra nya, avancerade bilar är rena miljöbovarna.

Dessutom är Corollans livsländ längre.

Men vilken bil av dessa får man miljöförmåner för?

Vårda din gamla bil och skit i Sveriges "miljö"politik.

#68
Raymond K
2011-10-08 16:56

Vad är det som gör att Corollan har längre livslängd?
Var kan jag läsa om testet som bevisar detta?

#69
Håkan A
2011-10-08 17:28

Sämre rostsydd än Corolla från runt 2000 och dyrare att hålla Prius vid liv.

#70
Raymond K
2011-10-08 17:31

Dina påståenden är ju inte direkt några bevis för att så är fallet Håkan.

#71
2011-10-08 17:43

Raymond K@
Upplysningsvis, om det nu har någon betydelse. Håkan är ännu ett nick för Uno von Lööv, Börje bil samt ett hundratal andra nick.

#72
Raymond K
2011-10-08 17:44

Ah Jes!
Det borde jag ha förstått :D

#73
2011-10-08 18:55

Borde inte antalet deltagande bilägare för respektive modell finnas med i sådan här statistik? Statistik är ju vad det är men om ett bilmärke får 100% nöjda ägare med 10st svar och ett annat får 70% med 100 svar ger det ju en viss felvisning.

#76
Granlund
2011-10-09 09:37

Att det gör så ont hos många att prius är överlägsen den bil man själv äger märks tydligt på vissa kommentarer. När det gäller ekonomi, verklig kvalite, tekniskt försprång och nöjda ägare finns det ingen som slår den. Inte konstigt att det gör ont när svensson får en räkning på 10000kr per år för service o reparationer. Prius är helt enkelt före sin tid.

#77
2011-10-09 10:16

Men Granlund, just Svensson är mest nöjd med Subaru Legacy. Det är Skandinaven som är mest nöjd med Prius.

#82
2011-10-10 08:45

@leifer: Min bil är en bensinare, en kombi med drag. En tråkig bil med plåtburkskänsla förvisso, men väldigt ekonomisk :)

#83
2011-10-10 11:33

"God driftkvalitet, fördelaktig bilekonomi och hyfsat gott miljösamvete är positiva faktorer som får ägarna av Toyota Prius att vara Skandinaviens mest nöjda kunder i mellanbilsklassen." Skriver VB om Prius.
The Tsutsumi plant that builds the Prius is one of five ISO14001 certified Eco-factories in the Toyota network. The factory has a 50,000m2 solar array on its roof that generates 2,000 kW per hour of electricity, about half of the plant's total requirements. Another 22,000m2 of the factory is covered in a photocatalytic paint that converts NOx to oxygen and nitrogen. A number of initiatives including zero land-fill waste, water recycling and reduced volatile organic compound use are all part of the overall effort to reduce the impact of building Priuses.
http://green.autoblog.com/2009/06/29/toyota-to-build-new-prius-in-eco-factory-in-japan/
När såg man något motsvarande miljöintsiativ från andra biltillverkare.

#84
Juppe
2011-10-10 19:41

@PREVIA
Det låter ju jättebra!
Sen bygger Toyota sina Prius-batterier vid The Sudbury Plant som spyr ut så mycket svavelsyra och skit att NASA använder området runt det för att testa sina månbilar ...
Känner du till studien Dust-to-Dust, förresten? Läs den inte! Den kommer att krossa dina drömmar totalt.

#85
Pulu
2011-10-11 19:39

Jag kan bara glädjas över att så många är nöjda med sitt val av bil!

Garanterat är jag idag lika nöjd över mitt val som Previa ägarna är och det är ju bra....

Lika klart är det att jag vill prova något annat nästa gång det beger sig till att byta bil. Sedan att det är fler som äger previa eller vilket annat märke som helst som är nöjda än de som äger en likadan bil som jag, det skiter jag fullständigt i så länge jag själv är lika nöjd....som den mest inbitne dynamo-åkaren....

Till de som inte är nöjda, oavsett märke vill jag bara säga, byt bil!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.