Bild
Nästa artikel
AutoIndex 2011: Golfklassens mest nöjda bilägare

AutoIndex 2011: Golfklassens mest nöjda bilägare

AutoIndex

BMW:s lilla lyxlirare går hem hos de skandinaviska bilägarna att döma av resultaten i senaste AutoIndex. En indelning i Golfklassen inklusive ett antal närbesläktade modeller visar att BMW 1-serien har de mest nöjda ägarna, tätt före Volvo C30 och Audi A3.

Bilägare i Sverige, Danmark och Norge har tyckt till om sitt bilinnehav avseende bilkvalitet och egenskaper. Ett 20-tal olika frågor som handlat om själva produkten har resulterat i en rankinglista där bilmodellerna ställs mot varandra, och där ägarnas samlade bedömningar visar vilka som är mer nöjda än andra.

BMW 1-serien har ett förhållandevis högt pris, trång kupé och bakvänd teknik. Detta påverkar inte de nyblivna eller de redan etablerade BMW-ägarna. Höga betygspoäng i stort sett rakt över resulterar i en tämligen säker förstaplats.

BMW 1-serien sticker ut i det avseendet att det är klassens enda bakhjulsdrivna bil. Till skillnad mot storlekskonkurrenterna är BMW också enda märke som har motorn monterad på längden.

Cee'd en överraskning
Detta koncept påverkar kupéutrymmet, men BMW:s konstruktörer har alltid hävdat att optimala köregenskaper kräver drivning på bakhjulen. Ägarna håller uppenbarligen med, eftersom dessa egenskaper prioriteras.

Köregenskaper av högsta klass, med framhjulsdrift, ger också Volvos ”nya” Golfklassare. Bilen kom redan hösten 2006, och enligt källor från Volvos egna interna kvalitetskontroller, har det visat sig att just C30 dras med minst problem i hela modellprogrammet. Det bekräftas också av ägarenkäten i Scandinavian AuitoIndex där Volvo placerar sig före både Audi A3 och VW Golf.


Eftersom åldersintervallet i undersökningen är ett till fyra år gamla bilar – enkäten är gjord under januari och februari i år – har några fabrikat med fler modeller. ”Gamla” Peugeot 307 rankas lägst, men i gengäld får efterträdaren 308 betydligt högre poäng. Däremot är inte skillnaden mellan nya Toyota Auris och gamla Toyota Corolla speciellt stor.

För många kan det kanske tyckas överraskande att en storsäljare som Kia Cee´d inte hamnar högre upp i rankinglistan. En djupdykning bland de separata frågorna ger vissa besked. Bilen rankas exempelvis lågt på frågor om ljudnivå inne i kupén, lackens lyster och hållbarhet och vid bedömningarna om design.

Däremot får Kia Cee´d bland de allra högsta poängen – liksom Hyundai i30 – på frågan om bil för pengarna. Och det är ju på den vägen, inklusive garantin, som Kia nått försäljningssuccé.

Golf bullrar mer i Sverige
De separata frågorna ger för övrigt intressanta fingervisningar. Sålunda hamnar också en udda bil som Seat Leon högt på frågan om bil för pengarna, liksom Suzuki SX4 och Mitsubishi Lancer. Volvo C30 är också högt rankad, bra mycket högre än exempelvis totalvinnande BMW 1-serien.

I frågan om pålitligheten hos brukselektroniken, alltså det som handlar om fönsterhissar, lås med mera hamnar fyra japanska bilar i topp – Mazda 3-serien främst – med Citroën och Peugeot i de nedre regionerna.

Upplevt kupébuller resulterar däremot i jämförelsevis sämre betyg för Mazda 3, Seat Leon och Kia Cee´d. Här är ägarna av BMW 1-serien, Volvo C30 och Peugeot 308 mest nöjda. En överraskning är att VW Golf hamnar över medel, sett till de dåliga testrapporter som Vi Bilägare presenterat.

En trolig förklaring är att danska och norska bilägare – med 60 procent påverkan på resultaten – inte upplever ljudnivån lika störande som svenska bilägare. Just VW Golf, och även Audi A3, klarar inte av den svenska grovkorniga asfalten speciellt bra.

Säkerhet/karaktär, pålitligheten och kvaliteten som helhet resulterar i höga poäng för BMW, Volvo, Audi och Volkswagen. För BMW ger också frågan om bränsleförbrukning i förhållande till konkurrenterna många extra betygspoäng.

AutoIndex 2011:

» Scandinavian AutoIndex 2011 resulterade totalt i 58 868 fullständiga svar från privata bilägare i Sverige, Danmark och Norge. Sverige med störst marknad har störst påverkan på resultatet, 40 procent, medan Danmark och Norge har 30 procent vardera.

» Denna redovisning handlar enbart om själva bilen. Enkäter om verkstäder, återförsäljare och lojalitet presenteras separat för varje land.

» Undersökningen genomfördes i januari–februari 2011.

Taggar: AutoIndex,

Kommentarer

#1
FredrikEmilsson
2011-09-23 10:28

Bara att gratulera!
Detta är ett bra bevis på att man hittat "rätt" kunder (eller tvärtom).
De har lev. det kunderna förväntat sig.
Samma gäller t.ex. Kia.

#2
2011-09-23 12:12

Varför inte göra undersökningar som på ett objektivt sätt mäter antalet fel, servicetimmar osv? Det här säger ju bara att ägarna har fått vad de tror att de ville ha. Det säger ingenting om de verkliga egenskaperna.

Och angående bakhjulsdrift: hur kan man hävda att optimala köregenskaper kräver drivning på bakhjulen, när verkligheten säger något annat?

De optimala köregenskaperna torde man få med fyrhjulsdrift.

#3
2011-09-23 13:19

Nåja, jag tycker inte min Golf 6 bullrar så värst mycket mer än vad min Volvo V70 II gjorde. Kanske har vi bättre asfalt i skåne än i Stockholm?

#4
2011-09-23 14:04

Alla dessa undersökningar baserar sig ju på ägarnas uppgifter, och det finns givetvis en stor felmarginal här. Vad är garantierna för att ägarna fyller i korrekt information? Det är givetvis svårt att vara objektiv när det gäller så subjektiva värderingar som vad som kännetecknar bra vägegenskaper, komfort, utrymmen, prestanda etc.

Men, undersökningen har ändå ett värde - för den handlar om hur väl bilföretaget har lyckats med att uppfylla sin kunders förväntningar och krav på den produkt de har införskaffat.

#5
FredrikEmilsson
2011-09-23 14:07

Håller med Ted, tycker Golf är helt ok ljudmässigt. Beror nog mycket på däcken.

#6
2011-09-23 16:08

Nyaste Golf är inte ok ljudmässigt, tycker inte det räcker att säga att det beror på däcken för det gäller ju alla bilar eller hur? Golf är nog ännu också för bullrig på lite dåligare vägyta men det borde alla som ägt en VW-bil vara vana med vid det här laget? Hoppas VW satsar mera på det i fortsättningen och inte fösöker med marknasföringstricks som denna gång! Volvo V70 är tom i DRIVEe utföring också väldigt, väldigt mycket tystare än Golffen.

#7
FredrikEmilsson
2011-09-23 16:21

Klart det kan bero på däcken. Om du väljer bredare däck/lägre profil så är det klart att det bullrar mer. Läs däckstest så ser du att det t.o.m. skiljer mellan olika märken med samma dimension.

#8
2011-09-23 16:30

Oomkullrunkelig@
Jag tycker att optimala köregenskaper kräver bakhjulsdrift!
:o)

#10
2011-09-23 20:37

Istället för att rikta alla blickar mot vinnarna, kanske man ska rikta blickarna lite mot den andra änden av resultatlistan. Vad är det som gör dessa så missnöjda och varför känner man igen vissa märke från år till år? Bryr de sig inte om sina kunder och förbättrar sin kvalitet?

#12
2011-09-24 09:54

"bakvänd teknik" - sicket uttryck ...

#13
2011-09-24 12:58

Konstig rapport.
I dagens DN redovisas delar av Länsförsäkringars maskinskaderapport där just BMW 1 placerar sig som nummer 3 bland de sämsta bilarna.

#14
2011-09-24 22:23

Jag kan bara instämma med "qauttron", Att somliga har bestämt sej för att älska sitt märke (sin bil) är ju ganska givet. Särskilt om man köpt en överprisad BMW 1-seire, som egentligen tillhör Clio-klassen, Ifråga om inre storlek.

#16
2011-09-25 13:48

Ursäkta, jag hade läst lite slarvigt.
BMW 1 placerade sig som nummer fyra bland de sämsta bilmodellerna.
Sämst var Alfa 159 sedan kom Rover 75 och Peugeot 407.
Men de hör ju knappast hemma i Golfklassen så det betyder då att just BMW 1 är sämst.
Märkligt!

#17
2011-09-25 14:15

Autoindex är en undersökning om bilägares lojalitet/inställning till sitt bilmärke och inget annat.Så kallade premium märken placerar sig ofta högt för att bilägaren vill försvara sitt dyra bilköp för sig själv och andra.Med tanke på kvalitetsbrister på bl a Mercedes och Audi anser jag att kvaliteten på dyra bilar numera inte är bättre,du betalar för status,finesser och hästkrafter.Det var annat förr på 60 och 70 talet då var kvalitetsskillnaderna mellan bilmärkena stor.Simon D vilken erfarenhet har du av Ford?Jag har växt upp med Ford Taunus Sierra och Escort och var inte så imponerad då.Jag valde ändå att köpa Focus när första modellen kom,körde den 15000mil utan problem och kör nu en från 2006 som har gått 10000mil utan problem.Jag har vänner som kör Audi och Bmw och de bilarna är inte problemfria!

#20
2011-09-25 21:22

"enda bakhjulsdrivna bil. Till skillnad mot storlekskonkurrenterna är BMW också enda märke som har motorn monterad på längden" --

Är lite lustig skrivning. Jag betvivlar inte att det skulle vara tekniskt möjligt att tvärställa motorn ... men först då kan man väl tala om bakvänd teknik :o)
.
Nöjdhet tror jag nog bara delvis gäller att bilen man äger (eller kör) är en bra produkt, mycket av nöjdheten respektive missnöjdheten kommer nog från handlarna och verkstäderna.

#21
Raymond K
2011-09-26 08:56

Som förarbil och främre passagerare kan nog Bmw 1 serie vara en trevlig bil men för övrigt lämnar den en hel del att önska. Priset är för högt på en sån liten bil, baksätet kan bara små barn sitta i och bagageutrymmet rymmer väl på sin höjd ett par matkassar. Men man riktar väl sig till unga manliga ensamstående bilköpare och då funkar det.
Jag tror att en Golf slår Bmw:n på alla punkter utom kanske den rena körkänslan

#22
2011-09-26 08:59

Det är ju lite märkligt att just BMW 1 är den enda bakhjulsdrivna bilen i den här klassen och samtidigt den som kräver mest reparationer enligt LF.
Är det bakhjulsdriften som orsakar detta?
Knappast, fram till 1960-talet var ju "systeme Panhard" det vanligaste sättet att bygga även mindre bilar, även om det fanns andra drivsätt VW t.ex., innan de flesta blev framhjulsdrivna,
Nej det verkar nog snarare var kvalitetsmissar.

#23
2011-09-26 09:00

Men det är klart att så länge försäkringsbolaget betalar kan man ju vara nöjd ändå.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.