Nästa artikel
AutoIndex 2011: Honda Jazz bästa småbilen
AutoIndex

AutoIndex 2011: Honda Jazz bästa småbilen

Publicerad 1 september 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
De mest nöjda småbilsägarna i Skandinavien kör Honda Jazz. Det visar den senaste undersökningen i Scandinavian AutoIndex där totalt 58 868 svar från privata bilägare i Sverige, Danmark och Norge kommit in.

Honda Jazz kan tyckas vara en outsider i samman-hanget, men för Vi Bilägares testlag är de höga betygen inte överraskande. Nya versionen av Jazz fanns med i Vi Bilägares långteststall 2009, och redan från början fick bilen massor av beröm.

– Det är en genialisk och vardagsidealisk liten bil, säger testchefen Marianne Sterner.

Honda Jazz har också mycket riktigt plockat många av sina poäng tack vare den praktiska användbarheten. Hemligheten ligger i bilvärldens smartaste baksäte. Ryggstöden kan fällas som på de flesta vanliga bilar, men samtidigt sjunker sittdynan ned så att ett slätt lastplan bildas. Det går att lyfta in häpnadsväckande skrymmande grejer genom den stora bakluckan.

Volkswagen Polo och Toyota Yaris är de bilar som närmast skuggar Honda Jazz med höga nöjdhetsindex. Suzuki Splash har inte sålt speciellt bra i Sverige, och här är det framför allt omdömen från danska bilägare som gör att bilen hamnar högt upp i rankingen.

Varumärkets laddning
Ett intressant fenomen är Toyota Aygo och systerbilarna Peugeot 107 och Citroën C1 får så olika betygspoäng, trots att bilarna tekniskt sett är identiska. Här spelar varumärkets laddning en stor roll i sammanhanget.

– Resultaten tycks avspegla att Toyota har lyckats bättre än Peugeot och Citroën med att skapa positiva associationer kring sitt varumärke, säger professor Magnus Söderlund på Handelshögskolan i Stockholm. I en värld där symboliska egenskaper är viktiga, i form av ett varumärkes laddning med psykologiska associationer, är det inte konstigt att produkter som är i princip identiska kan bedömas olika.

Trygghetsfaktorn, i Sverige tre års nybilsgaranti för Toyota, och två år för Citroën och Peugeot, till och med 2010 års modell, samt hopp om högre andrahandsvärde är också bidragande orsaker till Toyotaägarnas högre förnöjsamhet.

Eftersom underlaget handlar om årsmodellspannet 2007–2010 innebär det också att resultaten kan omfatta både gamla och nya modellen om det skett modellskiften eller uppdateringar under perioden. Vidare har vi för enkelhets skull också placerat alla småbilar i en och samma klass, trots att det storleksmässigt förekommer skillnader mellan modellerna.

Sålunda får Hyundai i20 som lanserades så sent som 2009 förhållandevis höga poäng, i jämförelse med den mindre i10 och föregångaren Getz. Peugeot har också tre bilar med i redovisningen, och här får ”gamla” 206 lika höga poäng som nya 207.

Tre särskilt intressanta frågor
I Scandinavian AutoIndex bygger rankningen i respektive storleksklass på ett underlag där bilägarna fått svara på ett 20-tal frågor om bilkvalitet och egenskaper. Sålunda finns inga omdömen om verkstäder, återförsäljare eller lojalitet med i den här redovisningen. Tack vare hög svarsfrekvens, när resultaten från alla skandinaviska länder sammanställs, är det möjligt statistiskt att presentera rankinglistor på modellbasis, som här i småbilsklassen.

De frågor som anses vara särskilt intressanta för småbilsägare är de som handlar om bränsleförbrukningen i förhållande till konkurrenterna, säkerheten och ljudkomforten.

Här får exempelvis Toyta Aygo med systerbilar höga poäng för bränsleförbrukningen, men lägre för säkerhet/karaktär och ljudkomfort. Det är inom de områdena som topptrion Honda Jazz, VW Polo och Toyota Yaris mest utmärker sig.

Fotnot: Vissa småbilar saknas i denna redovisning, och det beror på att underlaget är för litet för att resultaten ska bli statistiskt säkerställda. Sverige har störst marknad och har därför störst påverkan, 40 procent, på resultaten. Danmark och Norge har vardera 30 procent påverkan. Undersökningen genomfördes i januari–februari 2011.

Det här är AutoIndex 2011:

» Vi har tagit hjälp av 15 547 svenska bilägare för att få fram resultaten till AutoIndex 2011. Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning.

» Detta ger en bild av svarsunderlaget i AutoIndex, Sveriges bredaste konsumentundersökning med fokus på bilägandet, som nu genomförts för tionde gången i ordningen. Vi har enbart vänt oss till privata bilägare som bäst kan bedöma hur ekonomin också påverkar bilinnehavet.

» I den svenska undersökningen ingår 22 märken, utvalda efter storleken på marknadsandelar från årsmodell 2004 och senare. Frågorna ställdes under perioden januari-februari i år.

» Hela svarsunderlaget bygger på bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2004-2010, men i de separata enkäterna om verkstäder och återförsäljare hämtar vi enbart in bedömningarna från gruppen som har nyare bilar, årsmodellerna 2007-2010. I den här kategorin vänder sig fortfarande ägarna i första hand till sina märkesverkstäder, oftast kopplat till nybilsgarantierna. Ägarna till nyare bilar har också mer färska relationer till märkeshandlarna, oavsett om de köpt bilarna som nya eller begagnade.

» I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg i en skala 1-7. De samlade resultaten har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad.

» Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 blir ett mått på medelnöjdnivå.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-01 11:19
Raphael

Ja denna undersökning handlar tydligt om psykologi och personliga föreställningar, inte så mycket om bilarnas kvaliteter egentligen. Att Toyotas Aygo får högre betyg än Citroëns och Peugeots version av samma bil, det säger en hel del. Toyotan, Citroën och Peugeoten tillverkas i samma fabrik med samma komponenter och har samma underleverantörer och det är samma människor som tillverkar dem. De har samma motorer, samma växellådor och samma utrustning.

Det som skiljer dem är en marginell designskillnad i front och akter, plus annan modellbeteckning.

Bilarna är alltså helt jämförbara.
Och ändå är Toyota ägarna mer positiva.

Så det här handlar bara om hur väl PR-byråerna har lyckats ladda respektive varumärke.
Och detta gäller även Honda Jazz. Det är inte bästa småbilen, utan det är en fråga om att Honda är ett starkt varumärke med en positiv klang för många. Det finns en idé om att Honda gör de bästa motorerna och har bästa väghållningen bland japanska bilar.

#2 • Uppdaterat: 2011-09-01 11:40
Mistro

Kan inte tänka mig en mer praktisk småbil faktiskt,..men i Sverige tycker jag inte den har sålt så bra som den borde.
Finns inte mycket att klanka ner på Honda överhuvudtaget även historiskt sett och då har man alltså en praktisk,pålitlig,rymlig och rolig bil med hög kvalite....Vad behöver man mer?
Undrar nog också vilken bil som är "bättre".

#3 • Uppdaterat: 2011-09-01 13:08
pope

Honda Jazz måste vara en udda bil, kan inte erindra mig när jag såg någon.

#4 • Uppdaterat: 2011-09-01 13:26
Audi A5 SB

Inte helt oförtjänt. Bra och flexiblel bil med fina drivlinor. Konstigt att den inte säljs i fler exemplar än vad den gör. Men det är klart, konkurrensen är hård med Toyota och VW m.fl. Och sen är den väl kanske lite väl dyr.

Gillar speciellt biobänkarna i baksätet. Smart.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-01 17:39
Hanzzon

Raphael har en fin teori om att Toyotas marknadsavdelning skulle ha lyckats "hjärntvättat" Toyota-ägarna medans Citroéns och Peugeots inte skulle lyckas med detta, tyvärr grundar sig teorin till varför ägarna är så olika nöjda på helt felaktiga antaganden...
Jag känner personligen till och servar bilar av alla dessa tre bilar och även om bilarna i stort sett är lika vilket är helt korrekt så fungerar Toyotas angagemang för nöjda kunder och deras betydligt bättre ansvarstagande att ta på sig ett ev. fel på bästa sätt utan att kunden ska belastas för detta samt försöker hitta grunden till problemet för att lösa detta med tex en ny förbättrad version av en vattenpump som uppvisat en svaghet klart bättre än Européernas synsett, därtill lämnar Toyota längre garanti på sin bil och även reservdelarna till bilen än fransmännen samt är desutom ändå bättre på att ta på sig Goodwill om något som inte borde hända ändå händer trots att garantin råkat ha gått ut med några månader/år vilket Européiska bilmärken oftast är stenhårda på och vägrar om bilen är en dag över garantidatum (trots att Garantin är kortare) och allt detta gör en enorm skillnad för att slippa missnöjda och besvikna ägare, där sitter den största skillnaden mellan dessa märken inte i någon marknadsförings-avdelning...

#6 • Uppdaterat: 2011-09-01 19:29
Oomkullrunkelig

Jag har också alltid gillat Honda. Konstigt att de säljer så pass dåligt i Sverige, men undantag för CR-V kanske. BRA bilar ju!

#7 • Uppdaterat: 2011-09-02 11:51
Mistro

Mycket ligger ju också i vilka garantier som medföljer.
3 års nybils garanti är ju väldigt mycket bättre än bara 2 år.
Peugoet som t.e.x ligger längst ner i nöjdkundindex lär ju "hoppa" upp flera snäpp nu när man lämnar 5 år nybils garanti.
Hos Citroen kan man köpa till upp till 5 års garanti vilket för en C1 blir ca 3600kr. ( lite sniket kan tyckas när det ingår hos Peugeot )
Då blir det plötsligt Toyota som har de sämre garantierna ( nu med tanke på att man väljer mellan trillingbilarna )
Priserna har för övrigt nu justerats ner på dessa battingar.

#8 • Uppdaterat: 2011-09-02 14:06
Raphael

Hanzzon allt det du tar upp handlar ju om marknadsföring. Service gentemot kunderna är absolut marknadsföring och ingår i en marknadsavdelnings ansvarsområden.

PR = Public relations, alltså relationer. Vi snackar relationsbyggande. Och du har gett flera exempel på just relationsbyggande, alltså PR, alltså marknadsavdelning och det är rätt lustigt att du avslutar med att säga att det inte handlar om skillnader i marknadsförings-avdelning fast du tar upp saker som just marknadsavdelning, PR, ansvarar för.

Så jag hävdar fortfarande att Toyota har bättre PR-byrå än sina franska kolleger.

Och nej, jag har ingen teori om "hjärntvätt". PR handlar inte om "hjärntvätt", utan det handlar om att bygga och främja relationer. Talar vi företag och kunder så handlar PR om att bygga och stärka relationen mellan företaget och dess kunder. Och detta kan ske på många olika sätt och inom många områden, varav kundservice är en oerhört viktigt del i ett företags relationsbyggande/PR.

Så kundservice är absolut PR/marknadsföring.

#9 • Uppdaterat: 2011-09-05 16:51
Tobo

Raphael:

Kalla det PR och marknadsföring om du så vill, men faktum kvarstår:
Åtgärder som ger nöjdare kunder gör att märket får bättre rykte och högre återköpsfrekvens, dvs att kunden köper samma fabrikat vid nästa bilbyte.
En win-win situation helt enkelt, både bilföretaget och kunden blir nöjda.

#a • Uppdaterat: 2011-09-11 18:02
Hanzzon

Betänk även att just Toyota Aygo som är ett samarbete mellan PSA och Toyota inte hör till de bästa Toyotorna kvalitétsmässigt då den just innehåller vissa PSA-tillverkade delar (även om det viktigaste är Toyota) vilket man enkelt kan jämföra med Toyota Yaris som rakt igenom är en Toyota-konstruktion som har betydligt mer nöjda ägare trots ett högre pris.
Citroén C1 och Peugeot 107 hör däremot till de allra bästa bilarna kvalitetsmässigt inom sina märken samt har därför bland PSA-tillverkarnas mest nöjda ägare av alla modeller men trots det så lämnar tillverkarna sämre garantier än Toyota samt dessutom inte alls tar hand om ev. problem samt är lika inriktade på förbättringar av ev svagheter på i närheten av samma sätt som Toyota varpå Aygo-ägarna blir klart mer nöjda än sina syskon.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.