Bild
Nästa artikel

Vi testar nya mot slitna vinterdäck

Webb-tv

Vad händer när vinterdäcken slits? Hur mycket tappar de i säkerhet? Se filmen från Vi Bilägares test av odubbade vinterdäck.

Kommentarer

#1
2011-10-05 14:08

Borde man inte åldra gummit också? Att endast hyvla ner mönstret ger ju bara ett nytt däck med mindre mönsterdjup.

#2
2011-10-05 15:04

Jag skulle vilja se ett test där årets bästa dubbdäck ställs mot årets bästa friktionsdäck. Ett test där man kör däcken mot varandra och har samma poängskala.
Läser man årets test av friktionsdäck och jämför mot bästa dubbdäck så får friktionsdäcket högre poäng än dubbdäcket. Testerna är gjorda vid olika tillfällen och med olika förutsättningar.

#3
2011-10-05 15:17

amoC dom körde ju 200mil med vardera uppsättning efter att dom minskat djupet även om det kanske inte är tillräckligt men hur mycket skulle det slita på annat sätt om man kör på snö och is?

#4
2011-10-05 15:59

Gummit ändrar ju egenskaper med tiden, därför borde det åldras om testet ska vara någorlunda rättvisande.

#5
2011-10-05 16:25

Tack en jämförande test mellan vinterdäck har jag efterlyst länge.
Men eftersom friktionsdäck är fullkomligt ointressanta för mig skulle jag vilja se en jämförande test mellan dubbdäck av samma fabrikat, alltså helt nya och de som gått t.ex.1500 mil.
Ytterst få byter till nya däck inför varje säsong.

#6
Juppe
2011-10-05 16:50

Men jösses varför har ni inte med dubbade däck också? Det är ju där skillnaden är störst mellan nytt och beggat. När dubbarna slits ner, faller ur, eller bara rundas av efter några hundra mil, så tappar ju däcken enormt mycket grepp - mer än friktionsdäcken.

#7
2011-10-05 17:19

Helt riktigt Juppe: Dubbdäcken är bra första halva säsongen för de som kör mycket på ren asfalt. Därefter kan de jämföras med friktionsdäck - dock med den skillnaden att dubbdäcken blir sämre än motsvarande friktionsdäck därför att dubbdäcket från början konstruerades för att fungera just med dubbar. Men när dubbarna är borta, nedslitna eller runda har ju en väsentlig komponent i däckets hela uppbyggnad försvunnit. Få tänker på detta.

#8
Raymond K
2011-10-05 17:58

Så om man kör väldigt lite säg 100 mil per vinter då har dubbdäcken gått 200 mil efter 2 vintrar. Skall man slänga dom då och köpa nya? Lite slöseri faktiskt och däck är ju inte precis billigt. Detta gäller även friktionsdäck.
Att dubbdäck endast skulle vara bra en halv säsong får du lägga upp bevis för Kapten och inte bara slänga ur dig sådär.

#10
2011-10-05 19:07

Har kört 3 säsonger lite mer än 2000mil på mina dubbade nokian hakka 4. Har 8mm kvar på bakdäcken 6 mm på framdäcken och alla dubbar sitter kvar, sticker ut och är hyfsat vassa. Är körda på motorväg i skåne till 90%. Dom som sliter ner dubbarna efter några hundra mil har antingen väldigt dåliga däck eller så kan dom ej köra bil efter rådande väglag.

#11
2011-10-05 19:08

Jag trodde att filmen skulle visa ordentligt hur det såg ut när de körde på respektive däckuppsättning, men det blev bara snack - som i och för sig var informativt.
AmoC har ju så klart rätt. Gummit åldras och hårdnar med åren. Genom att stå undanställda en säsong blir ytan hård, men det slits bort tämligen omedelbart. Som helhet har jag för mig att man brukar rekomendera omkring fem år som livslängd. Erik Rönnblom får gärna rätta mig.

Håller helt med om att dubbdäck borde testas på motsvarande vis, något som flera tagit upp. KaptenOberkommando har ju helt rätt. Det fick mig att tänka på att när jag läste testet så noterade jag att friktionsdäcket var hårdare än flera dubbdäck - något jag inte förväntat mig.

Vad som riktigt illa är att Vi Bilägare sen några år testar dubbdäck och odubbade på olika sätt vid olika tillfällen och med olika bedömningsmetoder!

Jag har ett par gånger genom åren försökt att jämföra resultaten från olika tidningars tester för att se om de överensstämmer. Det är dock mycket svårt att göra, eftersom de nästan verkar ha en hemlig överenskommelse att aldrig testa samma uppsättningar.

#12
2011-10-05 19:27

Premium är alltid både dyrare och bättre leifer ;o)

#15
2011-10-05 20:09

Att välja däck är en riktig djungel. Jag brukar följa min brors råd, han säljer däck, och köpa de däck som vann testerna för några år sedan. De brukar vara rejält mycket billigare än de nyaste modellerna.
Den värsta tabben jag gjort var när jag för 7,8 år sedan köpte ett par dubbade Cooper-däck. Greppet var helt suveränt men det lät som ett jet-plan i kupén. Det var hysteriskt många dubb på det däcket :)

#16
Juppe
2011-10-05 20:15

@leifer
Är du en bitter Lexus-ägare, eller?

#17
2011-10-05 20:22

Fan Juppe, mata inte trollen ;)

#20
Juppe
2011-10-05 20:56

@Leifer
Det var inte menat som ett personangrepp. Men oavsett vad artikeln handlar om kommer du alltid in på frågan om kvalitet och premium. Den verkar onekligen plåga dig svårt.

#21
2011-10-05 21:12

Och leifer fortsätter förstås, jag klandrar dig för det Juppe ;)
Jag och Hanzzon och även du ibland leifer, battlade på många sidor och jag fick rätt på samtliga punkter utom en, och det var att Golf vägde 30 kg mer än Prius och det var helt ointressant i sammanhanget.
Och det tror jag att samtliga som läser tråden inser ;)

#23
2011-10-05 21:43

Men leifer då, nu gjorde du återigen det där vi snackat om att du inte skulle göra, nämligen att klistra åsikter på mig som jag aldrig skrivit.
Det är tråkigt att du känner en sådan bitterhet bara för att man inte håller med om allt du påstår. :)

#25
2011-10-05 22:27

Säg till när du bytt din gamla miljöbov 940 mot en Prius. För du har väl råd?

#26
2011-10-06 09:44

Vore det inte ide att gå tillbaka och diskutera det som artikeln handlar om?
När det gäller dubbdäck, som intresserar mig betydligt mer än friktionsdäck, så finns det, som alla vet, många olika kvaliteter.
Jag satte på Gislaved Nordfrost efter att de testats med gott resultat.
Efter en säsong saknade framdäcken mer än 50% av dubben.
Gummigubben sa att de däcken inte passar på motorstarka framhjulsdrivna bilar.
Ok det blev Michelin till nästa säsong och där sitter dubben kvar.
Gislaved sitter fortfarande kvar bak och där är dubben kvar.

Jag vill fortfarande se en test mellan nya dubbdäck och ett par år gamla som gått 1500 mil.

#27
Juppe
2011-10-06 09:46

@saabnisse
Du vet att TV gjort ett test på detta, antar jag?

#28
2011-10-06 10:01

Nix, Juppe det visste jag inte.
Vad blev resultatet?

#29
Juppe
2011-10-06 10:34

@saabnisse
Har länkat till den tidigare också: http://www.teknikensvarld.se/2010/10/15/11259/gamla-dubbdack-ar-farliga/

#30
2011-10-06 13:52

@Juppe
Det är nog det intressantaste testet någon motortidning har gjort angende vinterdäck (dubbat vs dubbfritt). Det testet diskuteras i otaliga nätforum och har verkligen hjälpt till att nyansera bilden av dubbade/dubbfria däck. Synd att inte fler motortidningar ahr valt att kopiera tillvägagångssättet och göra motsvarande tester. För det är verkligen konsumentinformation.

#31
Juppe
2011-10-06 14:29

@johan
Jag håler med. Otroligt intressant. Och nästan lika intressant att notera hur mycket motstånd testet möter. Det finns Fanboys överallt, tydligen även inom området vinterdäck.

#35
Juppe
2011-10-06 21:53

@christer_1
Det är intressant därför att däcktester _alltid_ sker med nya däck och vad som händer när de körts ett tag är det ingen som undersökt tidigare. Resultatet är ganska intressant tycker jag. Eller vad säger du din gamla Teknikens-värld-hatare och dubbdäcks-älskare?
Du ifrågasätter min objektivitet för att jag nämner ett test som testat däck på ett nytt sätt, men väljer själv att totalt blunda för resultatet? Snacka om strutsmentalitet.

#37
2011-10-06 23:09

leifer

Är du en dubbdäcksförespråkare nu? I vintras påstod du ju att dubbfria var minst lika bra som dubbdäck och vid det fåtal tillfällen man behövde extra grepp skulle man trä på en norsk strumpa på däcken.

#39
2011-10-07 02:38

Tester utgår nästan alltid från ideala förutsätningar.
Testar man frysar så utgår man ifrån att de avfrostas regelbundet och därför förlorar självavfrostande frysar. Men om man testade med en "normal" (som får tas fram via enkät) frostbeläggning?
Samma gäller för däckstester. Hur länge är däck nya? Hur lång tid/sträcka tar det innan de normalt har tappat väsentliga egenskaper? Hur länge har "Medelsvensson" sina däck - kan man räkna med någon medelålder?

#40
Juppe
2011-10-07 10:31

@leifer
Vad är det för dravel. Varför är Aftonbladets test mer seriöst? Jag kan inte komma på någon mer insnöad och konservativt principfast journalist än Robert Collin.
Varför får man inte en "rättvis bild" när man testar grepp när det är mycket kallt och på ruggad is? Är det alltid "blankis kring nollan"? Är det oftare "blankis kring nollan"? Vad har du för belägg för det?

Poängen med testet är att visa vilken "färskvara" dubbdäck är och hur beroende de är av sina dubb och kvaliteten på dubben. INTE att dubbdäck är värdelösa.
Är det helt fel? Blåljuger TV helt och hållet?

#41
2011-10-07 10:45

Juppe, jag läste genom TVs test som du länkade till och kom då ihåg den, jag hade faktiskt kommenterat där också.

crister_1, Jag har haft Gislaved Nordfrost tidigare också och inte märkt att de tappat dubb, jo förresen, på en Alfa Giulietta försvann dubben, men den bilen gick ganska hårt.
Men den här gången blev däcken väldigt försiktigt inkörda, men det hjälpte inte och varför försvinner inte en enda dubb på bakhjulen.
Michelindäcken fram har inte tappat en enda dubb och har nu gått dubbelt så långt som de tidigare Gislaveddäcken.

#44
Juppe
2011-10-07 19:55

@leifer
Jag förstår inte vad det är du försöker säga? Är TV's test en bluff eller förstår du att dubbdäck tappar grepp när dubbarna slits och rundas av?
Återigen, jag sågar INTE dubbdäck. Jag konstaterar bara att resultatet av TV's test är nytt och har aldrig uppmärksammats tidigare. Alla som kan se på det med öppna ögon tycker det är klart intressant och kanske även får en tankeställare ...

@christer_1
Dina kommentarer blir bara mer och mer tossiga.
När höjer jag testet "till skyarna"? Du däremot väljer ju att helt ignorera resultatet - det har aldrig ens hänt, i din förvirrade värld?
För din info har jag kört med dubbdäck i 25 år! Hur gammal sa du att du var nu igen?

#46
Juppe
2011-10-07 20:20

@leifer
Ok, inte konstigt att vi har en förvirrad diskussion då om vi pratar om två olika saker.
Jag har ingen åsikt om TVs övriga däcktester.

#48
Juppe
2011-10-08 11:30

@christer_1
Du menar alltså att TV's test är helt fel och 100% bluff? Är det korrekt uppfattat?

#49
2011-10-08 18:37

Ok, massa diskussioner om TV här... Jag antar ni menar Teknikens Värld.
Tidningars däcktester sker med olika bilar, olika dimensioner, på olika underlag, i olika situationer, med olika mätinstrument, olika förare och på olika ställen. Självfallet innebär detta skillnader mellan tidningars tester. Man får inte ens samma testresultat med samma däck år efter år, även om man testar på samma ställe och med samma bilar och utrustning som förra gången - för temperaturer, fuktighet, snökvalitet och iskvalitet - alltid skiljer sig åt.

Jag tycker ni gör skillnaderna i däcktest väl stora än vad de innebär i praktiken för föraren.

Dubbdäck är bra på många sätt ja, men problemet är när de slits. Dubbdäck förlorar mycket av sin kapacitet när dubbarna är slitna och inte greppar längre. Då behöver man grepp i resten av däcket genom spår, lameller och däckens mjukhet - om du drar ut dubbarna ur ett dubbdäck så greppar det betydligt sämre än ett dubbfritt däck som från början är gjort för att användas utan dubbar. Ett slitet dubbfritt däck är fortfarande gjort för att köras utan dubbar, så det har fortfarande en spårdesign, lameller och en mjukhet i gummit som ger bättre grepp på hala underlag än ett dubbdäck utan grepp i dubbarna.

Nya dubbdäck är bättre än dubbfritt på is ja, men talar vi slitna dubbdäck där dubben inte greppar längre och slitna dubbfria, då vinner de dubbfria. Så väljer du dubbdäck, kör inte mer än ett par-tre säsonger och köp sedan nytt - för din säkerhets skull. Ett dubbfritt däck kan du iaf ha en säsong till jämfört med dubbdäck.

#51
2011-10-09 16:52

med risk för att reta upp någon självutnämnd däckexpert kan jag referera till ett däcktest jag just läst i en annan motortidning där de jämfört "samma" däck i dubbat och odubbat utförande, Nokia Hakka R och Hakka 7 och kortfattat kan man säga att de kommit fram till följande:dubbat är bäst på is, snöig handlingbana, slask på is och våt väg. odubbat är bäst på barmark, snöigt underlag, isig handlingbana. Med andra ord kan inget av dessa däck vara "bäst på alla underlag" och den delen av debatten kan lika gärna avslutas. För att kunna avgöra när det är bäst med det ena eller andra måste du kunna köra med båda alternativen under exakt samma förhållanden, annars är det bara subjektiva gissningar. den som gillar sina dubbdäck kommer att hävda att "detta hade aldrig gått med friktionsdäck" och vice versa. Kom dock ihåg att däck som konstruerats för vintertrafik alltid är bättre än sommardäck som någon drog en parallell till.

#52
Raymond K
2011-10-09 18:26

Bra skrivet FLAC!
Så länge bilister använder vinterdäck så blir säkerheten bättre oavsett om det är dubb eller friktionsdäck.
Vilket som är bäst att ha av de båda får var och en själv bestämma utifrån sina egna förutsättningar.
Debatten om vilka däck som är bäst kan ju pågå i evighet när alla självutnämnda experter skall säga sitt.

#53
Juppe
2011-10-10 18:54

@Raymond, FLAC m.fl

Jag vet inte om ni har missat diskussionen helt och hållet och vilka "självutnämnda" experter ny menar?
För min egen del så VET jag att bra dubbade däck är bäst på is och packad snö. Alla tidningar som testar däck kommer fram till samma resultat.
Alla tidningar testar också NYA däck.

Det som diskuterats här, och det jag har tagit upp, är ett annorlunda test som Teknikens Värld har gjort. Ett test jag aldrig har sett förut - Man testade begagnade däck.

Eftersom begagnade däck är vad vi alla åker på från dag 2, tycket jag att resultatet var intressant. Om ni inte läst testet kan jag summera det som hastigast: Dubbat är sämre än friktionsdäck efter bara ett par hundra mil - på ALLA underlag.

Detta konstaterande väckte märkliga reaktioner, framför allt hos dubbdäcksförespråkarna här på ViB.

Men visst, var och en välja får "det som passar dem bäst", men då bör man också vara medveten om att om man inte planerar att köpa nya dubbdäck varje år eller bor i norraste lappland (där dubben kanske håller) så är det smartare att köpa friktionsdäck.

#55
2011-10-10 22:38

Juppe, jag vänder mig till de som absolut "vet" att just de däck de själva kör på är absolut och utan undantag världsbäst, bara att scrolla ner en bit så förstår du vad jag menar... själv kör jag sedan 2 säsonger på friktionsdäck (hakka R) efter att alltid kört på dubbat, är imponerad av grepp och köregenskaper. Kan dock inte ta gift på att de alltid och i alla lägen varit bäst, helt enkelt därför att jag inte kört parallellt med en exakt likadan bil i samma situationer fast med andra däck... att däck försämras med tiden förutsätter jag att alla begriper.

#57
2013-02-10 16:42

Vågar man gissa på att ett slitet däck är sämre än ett nytt? I så fall en fantastisk slutsats. Bra jobbat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.