Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varför vibrerar sommardäcken?

Bilfrågan: Varför vibrerar sommardäcken?

Bilfrågan

"När jag monterat sommardäcken som tillhörde bilen så uppstår vibrationer i ratten. Vad kan det bero på?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag köpte en tre år gammal begagnad Renault Clio av en bilhandlare i slutet av februari. Bilen levererades med dubbfria vinterdäck. Nu när jag monterat på sommardäcken som tillhörde bilen vid köpet, så uppstår vibrationer i ratten vid cirka 100–120 km/tim.

Jag påpekade felet inom ramen för min begagnatförsäkring hos Hedin bil. De tog in bilen och balanserade alla hjulen utan kostnad för mig. Tyvärr kvarstår felet lika mycket efter balanseringen.

Är det rimligt att begära att de fortsatt felsöker min bil för att hitta orsaken, eller är det sånt man får räkna med på en bil som gått 1 800 mil vid inköpet? Varudeklarationen är utan anmärkning, så jag tycker att man borde stå för detta? Vad kan det vara för fel tror ni?

Henrik Wenell, Stora Höga

SVAR:
Eftersom du tydligen inte själv kört bilen med sommardäcken vet du inte i vilket skick de var när du köpte bilen. Det kan finnas många orsaker till obalansen. En av dem är att bilen kanske stått hos handlaren med sommardäcken på och så kallade däckplattor har bildats.

Då måste du köra däcken ordentligt varma först annars hjälper ingen balansering. Det kan också finnas ett fel i däck och/eller fälg vilket en gummiverkstad kan undersöka.


Hjulen kan också vara ojämnt åtdragna med muttermaskin. Även detta kan ge obalans. Till sist kan det vara så att däcken är ojämnt slitna. En kort körsträcka visserligen men med fel hjulinställning kan det gå fort.

Vanligtvis omfattas inte däck av garantier. Finns däremot en direkt felaktighet i ett däck kan detta reklameras hos tillverkaren.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
Juppe
2011-09-19 09:24

Är däcken "hoppiga" d.v.s inte helt runda så hjälper inga balanceringar i världen.
Jag böt mina nya Nokkian Hakka i 3 omgångar innan jag gick en uppsättning som fungerade.

#2
Raymond K
2011-09-19 12:44

Tror precis som Juppe.
Är däck svårbalanserade beror det nog oftast på att däcken inte är runda. Har själv haft såna däck och jag fick aldrig rätt på dom hur noga dom än blev balanserade. Med andra däck försvann obalansen.

#3
2011-09-19 14:16

Om däcken endast har balanserats som hjul avtagna från bilen så kan eventuell obalans i bromsskivor/trummor på grund av kraftigt slitage där komma med när hjulen monterats på bilen.
Noggranna gummiverkstäder kontrollerade alltid hjulen på bilen förr genom att "spinna" dem ungefär som bilprovningen gör för att kontrollera hjullagren.
Ibland behövdes då någon kompletterande hjulvikt.
Sedan var det ju nödvändigt att montera hjulet i rätt läge dvs hålen på de hjulbultar som de satt på vid balanseringen!

#4
2011-09-19 16:47

En kamrat till mig hade samma problem med en begagnad Ford Fiesta. Han köpte en nya fälgar och däck, och sedan var problemen borta. Det visade sig nämligen att några av fälgarna hade bucklor eller deformeringar eftersom någon kört på trottoarkanter med dem. Nya hjul anbefalls alltså!

#5
2011-09-19 19:48

Här kommer ännu en teori, för "bilfrågan" är som (nästan) alltid väldigt diffus både i frågeställningen och i svaret;
Skulle jag tolka frågan så som den ställs har alltså däcken bytts på en uppsättning fälgar .. nu är det så ovanligt att jag tror på ett syftningsfel. Emellertid, om fälgarna till sommarhjulen inte är identiska med fälgarna till vinterhjulen kan det finnas anledning att titta närmare på hjulbultarna (skruvarna) ... de finns nämligen med olika stigning i koningen och det kan mycket väl bli så att, hjulen helt enkelt inte sitter ordentligt fast mot navet om stigningen är för brant .. så att säja!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.