Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Svårsåld Volvo S80?

Bilfrågan: Svårsåld Volvo S80?

Bilfrågan

"Jag har aldrig varit så nöjd med en bil som med min Volvo S80. Varför säljer modellen så dåligt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volvo S80 -07 och före den hade jag en -04. Jag har haft många bilar under årens lopp men jag har aldrig varit så nöjd med en bil som med den jag har nu.

Vad kan det bero på att S80 ligger så risigt till i registreringsstatistiken? Hur länge tror ni att S80 kommer att finnas kvar som modell?

Åke Sidenlund

SVAR:
Volvo S80 är en populär bil på många marknader, USA, Kina, Ryssland och delar av Europa. Att Volvo S80 inte säljer i så stora volymer i Sverige beror på att Sverige inte är en sedanmarknad. Svenskarna föredrar hel- eller halvkombibilar. Volvo V70 är ju Sveriges mest sålda bil sedan många år. Samma förhållande gäller S40 kontra V50.

En invändig uppgradering sker nu av S80 och det tyder på att modellen kommer att leva kvar ett tag till.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om Volvo S80?

Taggar: Bilfrågan, , Volvo S80

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-09-09 08:52

Jag tror det beror på att S80 är så oerhört tråkig att köra och designen får en ju inte att lyfta på ögonbrynen. Detta är i alla fall min personliga syn på S80. Rent tekniskt är den väl varken bättre eller sämre än andra bilmärken.

#2
2011-09-09 11:02

Att den skulle vara så sinnessjukt mycket tråkigare att köra än V70, så att det skulle motivera skillnaden i försäljning karossvarianterna emellan - det tror jag är en väldigt tvivelaktig analys. Tvärtom är det väl precis som Bengt skriver, svensken föredrar kombi.

#4
2011-09-09 14:30

Sverige är ju kombiland, så det är ju inte så konstigt. Sen tror jag att den som faktiskt väljer en sedan är lite tveksam till Volvos design, de är ju tyvärr ganska tråkiga.

#6
2011-09-09 14:43

...och en Apple iPhone är dyr att serva och reparera i jämförelse med en Televerket Dialog. Äpplen och päron, någon?

#7
2011-09-09 15:02

leifers inlägg är ju rätt komiskt: Först skriver han att S80 är en premiumbil för att i nästa andetag skriva att den inte alls håller samma kvalitet som den typ borde. Hmmm, har inte leifers (felaktiga) resonemang så här långt varit att något skall hålla extra bra för att få kallas premium? Ändå nämner han S80 som premium.

Jag skriver det för sista gången: Premium har inte nödvändsigtvis med hållbarhet att göra - det är märkets totala position på marknaden och produkternas mottagande och appeal på marknaden som avgör vad som är premium eller inte. Som någon skrev så bra: Du blir inte mättare för att du äter på en stjärnkrog jämfört med Sibylla, men du betalar för en upplevelse och för att få något som tilltalar dina sinnen på ett bra mycket bättre sätt. Du sitter inte bättre i en "fast monterad" 40 000-kronorssoffa av dyraste skinn jämfört med en 9 000-kronorssoffa i fuskskinn från IKEA, men upplevelsen av ädelt material tilltalar dina bättre bra mycket bättre. Skinnet i 40 000-kronorssoffan tål inte barnens leksaker bättre än IKEA-soffan - garanterat tvärtom! Men fortfarande lever känslan, upplevelsen och belåtenheten med utförandet upp så mycket bättre mot dina krav jämfört med den billiga 9 000-kronorssoffan från IKEA. Dock: Allt det här ställer krav på betraktaren. Saknar man denna förmåga att tillgodogöra sig det flärdfullare, exklusivare och mer perfekta utförandet går man lätt bort sig i en diskussion av det här slaget.

Jag tackar för mig i den här artikeln och säger skål!

#10
2011-09-09 18:55

I tjänstebilsklassen säljs nästan enbart lådbilar, oavsett fabrikat ... Så frågeställaren missar att samma fenomen gäller för Audi, VW och Toyota (m.fl)
Själv föredrar jag sedaner ... de är i regel betydligt mera tilltalande för ögat, lite snålare, lite tystare och till mer än 99% tillräckligt rymliga ... Jag hoppas att min nästa bil blir en sedan ... gärna en Phaeton V10 :o)

#13
2011-09-09 21:36

Håller med Simon_D - en bekant hade provkört en S80T6 (en sån laserblå av första generationen - Ocean Race kanske?) och han sa det var den tråkigaste bil han någonsin kört.

De som offrar lastutrymme för att köpa en sedan vill ha något i utbyte. En understyrd rullande soffgrupp känns nog inte så aktuellt då.

#14
1 Tysken
2011-09-09 22:19

Ganska talande kommentarer från några flitiga signaturer som tydligt belyser att ni inte förstår skillnaden på en Sibylla korvkiosk och en trestjärnig Michelin resturang.
Ni kan roa er att fundera på vad jag menar....för några av er kan detta förmodligen vara ett riktigt knivigt problem. :-))

#15
2011-09-09 22:58

Jag tror nog jag förstår din syftning 1 Tysken ... men den här tråden var väl inte den värsta i den tankeställninhgen :o)

#16
Uno Lööv
2011-09-10 17:48

Då jag inte är någon gråsosse valde jag och min barnfamilj en snygg helt ny S80 framför en silverfärgard V70.
På vägen hem så gav jag den en extra rostskyddsbehandling vilket rekommenderas för alla bilar. Jag tänker behålla den länga då säkerheten lär klassas som vettig även om många år. S80 är en säker bil så... Men rost är fult, dyrt och minskar säkerheten för mig och mötande. Och en så dyr sak som bil vill man ju inte ska bli förstörd. inte ens om man bara gav 10 000 för den. det är pengar det med. och så vill man inte bli av med andrahandsvärdet. bilvård äro billigt.

#17
Uno Lööv
2011-09-10 19:17

t o m volvoraggarna köper kombi i den mån de hittar billiga på nära håll i detta jävla kombiland. kombi är en ful bil för barnfamiljer och gubbar med utflygna barn.

hemma i wittenberg kör vi minsann seda.

#18
2011-09-10 19:42

Håller med Leifer: S80 siktade högt, men kvaliteten var undermålig, och modellen blev ointressant.
Att varenda led i framvagnen var utsliten redan innan 10.000 mil var inte ovanligt, plus en massa annat krångel.

Vill man vara med i premiumklassen, så duger inte sånt.

Tycker annars att den nyare S80 är en betydligt attraktivare bil än S60, och det är synd att S80 säljer så dåligt. Beror säkert på de gamla "meriterna"...

#19
Uno Lööv
2011-09-10 19:54

nya Mercedes = tidlös design.

V70 är dyra av halvbra kvalitet. Det finns billigare och bättre, men i sosse-sverige måste alla ha v70...

#20
2011-09-10 21:03

Vad exakt definierar en "tråkig" bil?
Är det något som inte bullrar som ett knippe motocrosscyklar, inte hoppar och skakar på dlig väg,
inte reagerar som en trampbil när ratten vrids, inte har minst 5 onödiga växellägen, inte har mugghållare, inte ser ut som att den gör 300+ och inte gör det heller, tja det går att finna hur många barnsliga omdömen som helst men priset tar nog ordet "tråkig bil"!

#21
Raymond K
2011-09-10 21:27

Kör en Bmw på en väg med många svängar, lite raksträckor för att gasa lite på. Känn körkänslan Bmw ger (inte bara Bmw, det finns en del andra märken också med samma känsla). Kör sen samma väg med en S80 så kommer du att fatta vad "tråkig" bil innebär.

#22
2011-09-10 23:37

Lubos det är väl rätt uppenbart vad en tråkig bil är. En bil med noll vägkänsla och odirekt styrning. Du kan ha en bil med 60 hästkrafter och fint chassie som är rolig att köra, och du kan ha en bil med 200+ hästkrafter och styrning från en gammal FL12'a och det blir trist. Gissa själv var Volvo S80 av första generationen hamnar.

Tar mitt ständiga, i detta fall kanske inte helt aktuella men ändå relaterade exempel - S70R. Världens kanske TRÅKIGASTE "sportsedan". Om Volvo på allvar trodde att nån skulle välja en sån över tex en 330 eller A4 med större motor så var de ute och cyklade på en väldigt lång cykeltur.

#23
Uno Lööv
2011-09-11 07:42

Inte för allt smör i Småland finns det någon framhjulsdriven bil som är rolig.

#24
2011-09-11 10:04

@Uno, du har aldrig kört en Saab 93 förstår jag.
Med sina 55hk i tvåtaktsmotorn ger den betydligt mer körglädje än många bakhjuldrivna bilar med mångdubbla effekten.
Men kanske inte på motorväg.

#25
Uno Lööv
2011-09-11 10:09

Tveksam.

Jag skulle dock gärna äga en och ännu hellre en 96 2t gärna av sportmodell. Mysigt ljud och heltuffa trots att det är rena rama skiten...

Självklart utan navkapslar och med två tidstyiska extraljus1

#26
2011-09-11 11:25

Uno: de där med att bara bak lr 4hjulfdrift skulle vara dugligt för att roa, var att överdriva. Tror inte många skulle stämma in i din kör av framhjulsdrisftsförakt.

#29
2011-09-11 16:48

jag kan iallafall se mig ha roligt i en bil med mindre än 220hk, om det nu skulle vara nåt problem över den effektgräns?

#31
2011-09-11 20:37

leifer:
jag har väl aldrig pratat om premium? jag säger bara att jag inte anser mig behöva 220hk för att ha kul med en bil.

#32
FredrikEmilsson
2011-09-11 21:21

Jag tror att S80 uppfattas som gubbig. En V70 ser betydligt sportigare och roligare ut.
Många kombibilar tycker jag är snyggare än motsvarande sedan. Ett undantag från det är Merca E-klass. Ser ut som en riktig fonusdroska.

Problemet med Volvo är att de försöker(?) vara premium, men inte lyckas med det. Då pratar vi återigen "känsla", materialval, tjoff i dörrar etc. Där ligger den i nivå med Mazda, Hyundai etc.

Det vart prat om premium igen. Kan någon isf förklara vad man kan/ska förvänta sig av en lyxbil, t.ex. Rolls eller Bentley? De torde ju hålla hur länge som helst? Eller vad anser ni att man betalar för i det fallet?

#33
Raymond K
2011-09-12 10:24

Förr i tiden var RR och Bentley handbyggda och även idag är vissa delar av dessa bilarna handbyggda och det är givetvis detta och kvaliten man får betala för. Visst betalar man säkert en del för bara namnet med.

#35
Raymond K
2011-09-12 15:21

Rätt Simon i många fall men i fallet Bentley och RR kan man nog förutsätta att "handbyggt" är verkligen god kvalitet, det är liksom detta dom tar betalt för. Bilbyggare i Kina kan knappast ta betalt för att dom "handbyggt" då deras bilmärken inte har samma klang som RR och Bentley.

#37
2011-09-13 01:43

Ang. 220 häst så stämmer det. Det är där någonstans det inte riktigt ger något att ha mer. Eller sett ur ett annat perspektiv - det är få framhjulsdrivna bilar som klarar 0-100 under 6 sekunder. Friktionen kontra den bakåtförflyttande viktfördelningen gör att det går helt enkelt inte, inte i en bil som väger som en Golf-klassare och uppåt iallafall.

Har man väl fått upp farten så är det klart att mer effekt än 220hp är användbart, men dessa bilar kommer dock upplevas som halvt okörbara från stillastående. Att gasa för fullt ger däckspinn utan dess like, och med antispinn så blir det helt enkelt inte roligt. Som att köra med handbromsen i.

Mazda3 MPS iallafall har ju en vridmomentsbegränsning på ettan och tvåan. Den har 260hp och skulle helt enkelt bli för bångstyrig med all effekt direkt.

Men för normala bilar så anser jag fortfarande att FWD är det vettigare ;) Det har mer med hjulvinklar och fjädring än drivning att göra så länge man inte har effekt att bränna däck i fart. Upplever min Mazda som stundtals rätt överstyrd, iallafall om man provocerar den, vilket är rätt skoj. Även med antisladden på. Tror knappast man har roligare i en BMW med samma effekt.

#38
Raymond K
2011-09-13 09:13

Jag har haft en Bmw 540i med 286 hästkrafter.
Den var helt underbar att köra. ville man köra fint tryckte man på ekonomi och man kunde köra hur lungt och fint som helst men hyfsat stram bränsleförbrukning. Tryckte man sen in sportläge blev den som ett monster och därmed rolig att ratta med kraften som verkligen tryckte på. Där kändes det rätt med 286 hästkrafter.
Jag har även haft en Firebird med 375 hästkrafter och där kan jag väl hålla med om att om man gasade fullt med den så blev det bara en massa hjulspinn . Ser häftigt ut kanske men ger ju inte direkt någon fart.

#41
2011-09-19 14:53

Jag instämmer helt med artikelns frågeställare.
Bilen är underbar på vägen och går perfekt i alla hastigheter med låg ljudnivå och fantastiskt bra stolar, speciellt vid långkörning. Komforten är maximal!
Min vagn har standardmonterad nivåreglering som är perfekt när husvagnen hänges på. Det är den enda personbil jag har provat som går lika bra med en tung husvagn som utan.
Det enda fel jag har funnit är att första växeln och backen är alltför "högt" stegade så att man tvingas slira på kopplingen vid rangering av släpet, men denna nackdel delar den med nästan alla moderna personbilar.
Sedan har den naturligtvis framhjulsdriftens kraftiga slitage av framhjulen men det är ju en naturlig följd av detta drivsystem.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.