Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Diesel- eller bensindriven?

Bilfrågan: Diesel- eller bensindriven?

Bilfrågan

"Det står 'tankas endast med diesel' på tanklocket på min nya bensindrivna bil. Ska jag acceptera det?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
När jag skulle hämta ut en ny bensindriven bil (nyproducerad) från bilhandlaren visade det sig att det står ”tankas endast med diesel” på tanklocket. Bilförsäljaren kunde inte svara på om det fanns diesel eller bensin i bilen och vi bestämde då att avvakta svar innan jag tog bilen i bruk.

Om den är dieseltankad kommer tanken att tömmas. Är detta något som jag som nybilsköpare ska acceptera? Vad kan hända med bilen, blir motorn påverkad. Är tacksam för synpunkter.

Ingrid Sellin

SVAR:
Att tanka en bensindriven bil med diesel ska inte vara möjligt om inte biltillverkaren även monterat påfyllningsrör från en diesel. Detta låter högst osannolikt.

Är du säker på att det inte är en dieseldriven bil handlaren har levererat? Bensinmotorn borde knappt gå att starta om tankes fyllts med diesel.

Detta är naturligtvis inte bra för motorn även om det inte är lika katastrofalt som att fylla bensin i en dieselbil. Du bör nog be handlaren göra en noggrann undersökning av bilen innan du tar emot den. Om du hade angett registreringsnummer på bilen hade Bilfrågan kunnat göra detta.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2011-09-07 09:32

Men det är väl bara att titta efter om motorn har tändstift eller inte ...

Och har nu en dieseldriven bil levererats fast kunden hade beställt en bensindriven (bäst att kolla vad som står i köpeavtalet som båda parter har skrivit under [och ve och fasa om det står diesel fast kunden hade tänkt bensin men inte varit uppmärksam och sett att bilhandlaren skrev fel!]) har kunden rätt att få just en bensindriven bil - vilket i praktiken innebär att bilhandlaren måste beställa hem en ny bil.

#3
2011-09-07 09:45

Bilhandlare brukar väl oftast ha verskstäder i anslutning till verksamheten, nog borde väl en mekaniker av i dag kunna avgöra skillnaden om inte kunden kan själv?

#4
2011-09-07 09:49

Har handlaren levererat en diesel till samma pris som en bensinmotor är det väl bara att tacka och ta emot. Varför händer det aldrig mig?

#5
2011-09-07 09:56

Knappast någon överraskning, i den av de knäppa politikerna skapade dieselkulturen som dominerar samhället borde dessa klantigheter hända mest hela tiden.

Ett illavarslande tecken på att dieselgalenskapen börjar ta allt med absurda uttryck, nu kan alltså biltillverkarna själva inte hålla isär teknikerna utan slappar på beteckningar och klistermärken av bara farten i tron att ingen människa kan väl vilja ha något annat än diesel?

Sedan visar det också på den okunskap och det dåliga engagemang som bilförsäljare praktiskt taget alltid uppvisar, de bryr sig helt enkelt inte.

En ny bil som levereras ska ju gås över med förstorningsglas in i minsta detalj, men finns det någon försäljare som gör det, knappast.

För några år sedan hittade jag en helt ny bil i en hall med en dörr som stack upp två cm över taket efter att den på något sätt fått gångjärnen knäckta under transporten, såg helt galet ut men vid påpekande visade det sig att ingen upptäckt det…

Ett så otroligt ointresse och dåligt engagemang är häpnadsväckande, de flesta bilfirmor borde sälja konserverad gröt istället, de skulle ändå inte märka någon skillnad.

#2
2011-09-07 10:01

En bilhandlare som inte vet om det är en diesel- eller bensindriven bil han sålt skulle jag akta mig väldigt noga för i framtiden.
Det enklaste sättet att kolla bilen är väl att gå in i bilregistret och se vad man fått för bil.
Att frågeställaren skulle öppna huven och se efter om det finns tändstift kanske inte fungerar, dels kanske de inte syns utan att plocka bort en massa plastkåpor dels kanske hon inte vet vad hon tittar efter.
Alla är ju inte bilintresserade.

#7
2011-09-07 11:13

saabnisse, jag menade att en verkstadsmekaniker kunde titta efter om det sitter tändstift i bilen - om nu ingen annan på något annat sätt verkar kunna avgöra vad det är för motor i bilen.

Att titta i bilregistret hjälper ju föga, eftersom risken finns att det kan ha blivit fel i dokumentationen: Bilen kanske beställdes som bensinbil och står som bensinbil i handlingarna men fick av misstag en dieselmotor. Detta ska ju inte kunna hända, men vem fan vet. Säkrast är nog att först kolla motorn under plastkåporna.

#9
2011-09-07 12:05

Förstår jag frågan rätt att ingen har lyckats att reda ut om detta är en Bensin eller Dieseldriven bil?
Hur är det i så fall möjligt?
Bilen har ju startats och körts runt med utav både kontrollanter på fabriken,"transport" personal och handlare förutom då kunden.
Skulle ingen utav dessa se eller märka någon skillnad på en Bensin och dieselmotor?
Givetvis skall kunden ha det som är beställt....hur svårt kan det vara?

#10
2011-09-07 13:20

Simon_d
Bensinbilen är fantastisk!
Vi har en V70 av varje sort, så det är lätt att se skillnaden.
Det finns en fördel med Dieselbilen:
bränsleförbrukning är 0,5 mot 0,7 l/mil.
Skatten är 3000 kr högre gör att det inte blir någon ekonomisk fördel med våra knappt 1500 mil/år.

Alltså är enda fördelen inte heller någon fördel, medan nackdelarna är många med Dieselbilen.

1. Det tar lång tid för motorn att bli varm.
2. Dieselvärmaren måste därför köras längre än bensinvärmaren.
3. Det luktar illa av Dieselvärmaren ute, än värre i garaget.
4. Det luktar illa och är oftast kladdigt att tanka.
5. Smöroljan blir svart som sot efter kort tid.
6. Föreskriven olja är dubbelt så dyr per liter.
7. Övrig service är dyrare om man inte gör det själv.
8. Bilen är 75 kg tyngre fram och sliter däcken mer.
9. Risk att partikelfiltret måste bytas.
10. Försäkringskostnaden är också högre.
11. Bilen är dyrare i inköp.

Så jag håller fullständigt med N-iklas.
Jag förstår inte hur Dieselbilarna kunnat bli så populära. Men det är väl som med 17" hjulen, om grannen har så måste jag ha, trotts att det inte finns några fördelar.

#17
2011-09-09 19:36

Jag skulle tankat diesel .. och dokumenterat informationen... Vems är problemet?
:o)

Med horn i pannan / Jes

#18
2011-09-09 21:39

Det var alltså enklare att skriva in hit än att dra i huvlåsspaken (ofta monterad under ratten), och titta på motorn? :D

Till att börja med har någon lyckats köra bilen av trailen, så att starta motorn och höra om det låter som en diesel eller som nån sa att titta på varvräknaren känns också en gnutta enklare :p

#19
2011-09-10 12:37

Min "point" var ju så enkel att bilen borde inte ha kunnat startas och köras flera km om det var fel bränsle i tanken.
Det mest troliga är ju att det faktiskt ÄR en Diesel.

En rolig "offtopic" historia på ämnet Diesel var att min syster köpte en ny A3 Tdi som hon hade mycket svårt att tanka,...Audi förstod ingenting men sa att det inte fanns några problem med modellen.
Efter ett par månader hade ägarna fått nog och körde in till Audi som lät en mekaniker följa med till en mack för att försöka tanka. Det visade sig inte vara några problem! Problemet var att mackarna har minskat diametern på munstyckena på handtagen på pumparna utav någon anledning samtidigt som nya bilar också har fått mindre påfyllningshål.
Enligt mekanikern så har inga sådana här fall tidigare rapporterats ...vad han vet då munstyckena skall vara utbytade i god tid,....Det vill säga på alla? mackar i Europa utom på de två mackar som ligger i byn där systern bor!? ....De får nu passa på att tanka när de är på "bortaplan". :-)

"Snabb95" : varför säger du att oljan avsedd till Dieselmotorer är dubbelt så dyr?
Dubbelt så dyr som vilken olja?
Finns det bilar idag som inte rullar på så kallade "Long life" oljor?
Har fått veta att oljor till Bensinare/E85 samt till Dieselbilar kostar ungefär lika mycket men det är riktigt att oljan är dyr.
Diesel/Bensin frågan är högst personlig och hänger nog minst lika mycket på bilarnas karraktärer som på bränsleförbrukningen.
Har man en gång ägt en modern Dieselbil känns dess Bensinversioner oftast väldigt tama efteråt,..men som sagt så är det upp till var och en men kör man inte väldigt lite så anser jag nog att Dieselbilen har fler fördelar än du beskriver.
Handlar ALLT bara om totalkostnader bör man nog se sig efter en liten och Bensindriven bil.

#21
2011-09-10 21:17

Om det kommer några liter bensin i en dieseltank som redan innehåller tre gånger så mycket diesel så borde det inte ha någon annan inverkan en sämre driftsekonomi.
För några år sedan rekommenderades det i vissa bilmärkens manualer att under stränga vinterförhållanden (läs låg temperatur) "späda ut" dieselbränslet med bensin för att det inte skulle "paraffinera" och därmed blockera bränslesystemet! Utspädningen kunde få vara 25%!

#22
2011-09-11 15:14

Mistro
"Snabb95”: varför säger du att oljan avsedd till Dieselmotorer är dubbelt så dyr?
Dubbelt så dyr som vilken olja?
Finns det bilar idag som inte rullar på så kallade "Long life" oljor?

Eftersom jag byter olja var 1500 mil behöver jag inte Long life olja. (redan efter 1500 mil är oljan svart som sot i Dieseln och det är inte roligt att sköra längre). Till Volvon med partikelfilter fr.o.m. 2005 måste man använda ASEA A5-B5 enligt en skyllt i motorrummet.
ASEA A5-B5 finns endast i viskositet SAE 0W-30. Den oljan tycker jag känns onödigt tunn i synnerhet som jag alltid skör Diesel- resp. bensinvärmaren före start.

Det tycker tydligen även SAAB för i servicehäftet för SAAB 9-3 2010 med TTiD 2,0 dieselmotor står det: ”ASEA A1/A2 och A5/B5 får inte användas, vilket kan förorsaka allvarliga skador på motorn under vissa kör förhållanden.”

Hos Volvos Återförsäljare Bilbolaget använder man ASEA A5-B5 à 200 kr/liter till bilar fr.o.m. 2005 med 3000 mils bytesintervall och ASEA A3-B3 à 100 kr/litern till äldre bilar med 2000 mils bytesintervall.

När jag köper olja direkt från ett oljebolag betalar jag c:a 90 kr/litern för A5-B5 SAE 0W-30 och c:a 50 kr/litern för A3-B3 SAE 5W-40 och c:a 35 kr/litern för A3-B3 SAE 10W-40.
Till bensinbilen använder jag alltid A3-B3 och funderar på att göra det även till Dieseln som jag sett att många verkstäder gör. Frågan är om det är bra för partikelfiltret. Är det någon som vet?

Mistro Du skriver: ”Har man en gång ägt en modern Dieselbil känns dess Bensinversioner oftast väldigt tama efteråt.”

Det är inte orsakat av bensinmotorn utan av att den oftast saknar Turbo. En bensinmotor med Turbo gör att motorerna får likartad karaktär. Men även likheten av risken för höga servicekostnader ökar eftersom turbon är den motordel som oftast havererar.

Jag tycker verkligen inte att V70 140 är tam även om jag vet att det finns betydligt snabbare bilar. Jag har aldrig, annat än vid test, använt de resurser som finns och tycker att båda bilarna är onödigt snabba. Att dagens bilar är kraftigt övermotoriserade förstår man när det åtgår betydligt mer bränsle för att driva runt motorn än som åtgår för att driva bilen.
I valet att välja mellan en mindre bil eller en mindre motor (och utan Turbo) tycker jag att svaret är givet.

#24
2011-09-12 12:25

"snabb95": Nä man måste ju jämföra ungefär samma sak om man skall diskutera något.
En Volvo 740 torde inte särskilt många som servar själv och hämtar delar på skroten och Biltema tycka vara särskilt dyr att äga.
FÖr många år sedan köpte jag oljan genom jobbet som hade egen verkstad och därför oljan på tank.
Har för mig att jag då för Valvoline 10-40 ( halvsyntet ) betalde ca 20 kr/litern,..medan den kostade runt 70kr i handeln.
När man senare började att köra med nyare bilar som behövde finare oljor blev priset ett annat.
Betalde vid något tillf'älle ca 800kr för en dunk olja till en Bmw,vilket utgjorde att en oljeservice inte blev mycket billigare att utföra själv.
Slutade därefter att serva själv då bilarna ändå började bli för nya och komplicerade.
Valde nu senast en Clio eftersom att den var prisvärd men tog den med Turbo för att saknaden efter min tidigare Hdi inte skulle bli för stor.
Men det är en enorm skillnad!
Det värsta är dock att Bensinturbon är betydligt törstigare även om man anstränger sig för att köra snålt.
Dock blir totalkostnaden lägre ändå och jag kan stå ut med lite mindre effekt,..men det är surt med en småbil som drar bränsle som en stor och 20 år gammal Dieselbil!

#25
2015-02-14 13:19

Nej, dubbelturbo på dieslar är väl inte direkt en trend. Däremot så har många turbos variabla blad på turbon, alltså att bladen vrids för bästa effekt på både låga och högre varv. Detta innebär en turbo, men som kan agera som flera på grund av variabel inställning av bladen. PSA-gruppens dieselturbos har använt tekniken länge exempelvis...

Det finns bra dieselmotorer utan turbo, som Fiat 1.6 Multijet på 105 hästar är ett väldigt lyckat exempel. (120 hästars versionen har dock turbo)...

#26
2015-06-07 12:59

Ingen här som föreslagit att öppna huven och kolla? Nehej nä, det vore väl FÖR enkelt...

#27
2015-06-07 12:59

Ingen här som föreslagit att öppna huven och kolla? Nehej nä, det vore väl FÖR enkelt...

#28
2016-02-06 14:53

Det är bara en vecka sedan en bekant talade om att det blev ett fel när en lånebil skulle tankas, diesel i en bensin bil och det gick utmärkt, så det där med att påfyllningsröret hindrar - det är kanske en vida spridd vandringssägen?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.