Nästa artikel
Bilfrågan: Diesel- eller bensindriven?
Bilfrågan

Bilfrågan: Diesel- eller bensindriven?

Publicerad 7 september 2011 (uppdaterad 7 september 2011)
"Det står 'tankas endast med diesel' på tanklocket på min nya bensindrivna bil. Ska jag acceptera det?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
När jag skulle hämta ut en ny bensindriven bil (nyproducerad) från bilhandlaren visade det sig att det står ”tankas endast med diesel” på tanklocket. Bilförsäljaren kunde inte svara på om det fanns diesel eller bensin i bilen och vi bestämde då att avvakta svar innan jag tog bilen i bruk.

Om den är dieseltankad kommer tanken att tömmas. Är detta något som jag som nybilsköpare ska acceptera? Vad kan hända med bilen, blir motorn påverkad. Är tacksam för synpunkter.

Ingrid Sellin

SVAR:
Att tanka en bensindriven bil med diesel ska inte vara möjligt om inte biltillverkaren även monterat påfyllningsrör från en diesel. Detta låter högst osannolikt.

Är du säker på att det inte är en dieseldriven bil handlaren har levererat? Bensinmotorn borde knappt gå att starta om tankes fyllts med diesel.

Detta är naturligtvis inte bra för motorn även om det inte är lika katastrofalt som att fylla bensin i en dieselbil. Du bör nog be handlaren göra en noggrann undersökning av bilen innan du tar emot den. Om du hade angett registreringsnummer på bilen hade Bilfrågan kunnat göra detta.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-07 09:32
KaptenOberkommando

Men det är väl bara att titta efter om motorn har tändstift eller inte ...

Och har nu en dieseldriven bil levererats fast kunden hade beställt en bensindriven (bäst att kolla vad som står i köpeavtalet som båda parter har skrivit under [och ve och fasa om det står diesel fast kunden hade tänkt bensin men inte varit uppmärksam och sett att bilhandlaren skrev fel!]) har kunden rätt att få just en bensindriven bil - vilket i praktiken innebär att bilhandlaren måste beställa hem en ny bil.

#2 • Uppdaterat: 2011-09-07 09:45
amoC

Bilhandlare brukar väl oftast ha verskstäder i anslutning till verksamheten, nog borde väl en mekaniker av i dag kunna avgöra skillnaden om inte kunden kan själv?

#3 • Uppdaterat: 2011-09-07 09:49
Peter i Sydney

Har handlaren levererat en diesel till samma pris som en bensinmotor är det väl bara att tacka och ta emot. Varför händer det aldrig mig?

#4 • Uppdaterat: 2011-09-07 09:56
N-iklas

Knappast någon överraskning, i den av de knäppa politikerna skapade dieselkulturen som dominerar samhället borde dessa klantigheter hända mest hela tiden.

Ett illavarslande tecken på att dieselgalenskapen börjar ta allt med absurda uttryck, nu kan alltså biltillverkarna själva inte hålla isär teknikerna utan slappar på beteckningar och klistermärken av bara farten i tron att ingen människa kan väl vilja ha något annat än diesel?

Sedan visar det också på den okunskap och det dåliga engagemang som bilförsäljare praktiskt taget alltid uppvisar, de bryr sig helt enkelt inte.

En ny bil som levereras ska ju gås över med förstorningsglas in i minsta detalj, men finns det någon försäljare som gör det, knappast.

För några år sedan hittade jag en helt ny bil i en hall med en dörr som stack upp två cm över taket efter att den på något sätt fått gångjärnen knäckta under transporten, såg helt galet ut men vid påpekande visade det sig att ingen upptäckt det…

Ett så otroligt ointresse och dåligt engagemang är häpnadsväckande, de flesta bilfirmor borde sälja konserverad gröt istället, de skulle ändå inte märka någon skillnad.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-07 10:01
saabnisse

En bilhandlare som inte vet om det är en diesel- eller bensindriven bil han sålt skulle jag akta mig väldigt noga för i framtiden.
Det enklaste sättet att kolla bilen är väl att gå in i bilregistret och se vad man fått för bil.
Att frågeställaren skulle öppna huven och se efter om det finns tändstift kanske inte fungerar, dels kanske de inte syns utan att plocka bort en massa plastkåpor dels kanske hon inte vet vad hon tittar efter.
Alla är ju inte bilintresserade.

#6 • Uppdaterat: 2011-09-07 11:13
KaptenOberkommando

saabnisse, jag menade att en verkstadsmekaniker kunde titta efter om det sitter tändstift i bilen - om nu ingen annan på något annat sätt verkar kunna avgöra vad det är för motor i bilen.

Att titta i bilregistret hjälper ju föga, eftersom risken finns att det kan ha blivit fel i dokumentationen: Bilen kanske beställdes som bensinbil och står som bensinbil i handlingarna men fick av misstag en dieselmotor. Detta ska ju inte kunna hända, men vem fan vet. Säkrast är nog att först kolla motorn under plastkåporna.

#7 • Uppdaterat: 2011-09-07 12:05
Mistro

Förstår jag frågan rätt att ingen har lyckats att reda ut om detta är en Bensin eller Dieseldriven bil?
Hur är det i så fall möjligt?
Bilen har ju startats och körts runt med utav både kontrollanter på fabriken,"transport" personal och handlare förutom då kunden.
Skulle ingen utav dessa se eller märka någon skillnad på en Bensin och dieselmotor?
Givetvis skall kunden ha det som är beställt....hur svårt kan det vara?

#8 • Uppdaterat: 2011-09-07 13:20
snabb95

Simon_d
Bensinbilen är fantastisk!
Vi har en V70 av varje sort, så det är lätt att se skillnaden.
Det finns en fördel med Dieselbilen:
bränsleförbrukning är 0,5 mot 0,7 l/mil.
Skatten är 3000 kr högre gör att det inte blir någon ekonomisk fördel med våra knappt 1500 mil/år.

Alltså är enda fördelen inte heller någon fördel, medan nackdelarna är många med Dieselbilen.

1. Det tar lång tid för motorn att bli varm.
2. Dieselvärmaren måste därför köras längre än bensinvärmaren.
3. Det luktar illa av Dieselvärmaren ute, än värre i garaget.
4. Det luktar illa och är oftast kladdigt att tanka.
5. Smöroljan blir svart som sot efter kort tid.
6. Föreskriven olja är dubbelt så dyr per liter.
7. Övrig service är dyrare om man inte gör det själv.
8. Bilen är 75 kg tyngre fram och sliter däcken mer.
9. Risk att partikelfiltret måste bytas.
10. Försäkringskostnaden är också högre.
11. Bilen är dyrare i inköp.

Så jag håller fullständigt med N-iklas.
Jag förstår inte hur Dieselbilarna kunnat bli så populära. Men det är väl som med 17" hjulen, om grannen har så måste jag ha, trotts att det inte finns några fördelar.

#9 • Uppdaterat: 2011-09-09 21:39
Roger Skagerström

Det var alltså enklare att skriva in hit än att dra i huvlåsspaken (ofta monterad under ratten), och titta på motorn? :D

Till att börja med har någon lyckats köra bilen av trailen, så att starta motorn och höra om det låter som en diesel eller som nån sa att titta på varvräknaren känns också en gnutta enklare :p

#a • Uppdaterat: 2011-09-10 12:37
Mistro

Min "point" var ju så enkel att bilen borde inte ha kunnat startas och köras flera km om det var fel bränsle i tanken.
Det mest troliga är ju att det faktiskt ÄR en Diesel.

En rolig "offtopic" historia på ämnet Diesel var att min syster köpte en ny A3 Tdi som hon hade mycket svårt att tanka,...Audi förstod ingenting men sa att det inte fanns några problem med modellen.
Efter ett par månader hade ägarna fått nog och körde in till Audi som lät en mekaniker följa med till en mack för att försöka tanka. Det visade sig inte vara några problem! Problemet var att mackarna har minskat diametern på munstyckena på handtagen på pumparna utav någon anledning samtidigt som nya bilar också har fått mindre påfyllningshål.
Enligt mekanikern så har inga sådana här fall tidigare rapporterats ...vad han vet då munstyckena skall vara utbytade i god tid,....Det vill säga på alla? mackar i Europa utom på de två mackar som ligger i byn där systern bor!? ....De får nu passa på att tanka när de är på "bortaplan". :-)

"Snabb95" : varför säger du att oljan avsedd till Dieselmotorer är dubbelt så dyr?
Dubbelt så dyr som vilken olja?
Finns det bilar idag som inte rullar på så kallade "Long life" oljor?
Har fått veta att oljor till Bensinare/E85 samt till Dieselbilar kostar ungefär lika mycket men det är riktigt att oljan är dyr.
Diesel/Bensin frågan är högst personlig och hänger nog minst lika mycket på bilarnas karraktärer som på bränsleförbrukningen.
Har man en gång ägt en modern Dieselbil känns dess Bensinversioner oftast väldigt tama efteråt,..men som sagt så är det upp till var och en men kör man inte väldigt lite så anser jag nog att Dieselbilen har fler fördelar än du beskriver.
Handlar ALLT bara om totalkostnader bör man nog se sig efter en liten och Bensindriven bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.