Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Rostskydda Toyota Avensis?

Bilfrågan: Rostskydda Toyota Avensis?

Bilfrågan

"Bör jag låta rostskyddsbehandla min Toyota Avensis kombi? Säljaren påstod att det var onödigt." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Toyota Avensis kombi, med minsta motorn, av den ”gamla” modellen. Jag köpte den ny i september 2008. Bilen har bara gått cirka 2 400 mil. Jag blir snart pensionär och tänker behålla den länge.

Några fel på bilen har jag inte upptäckt men är teniskt okunnig och hoppas därför få svar på följande:

1. Bör jag låta rostskyddsbehandla bilen? Säljaren påstod att det var onödigt.
2. Är det lämpligt, eller onödigt, att låta testa bilen innan garantin går ut?

”Okunnig”

SVAR:
Toyotas bilar rostskyddas lika på alla marknader. Eftersom bilarna i Sverige är hårt utsatta på den punkten gör du säkert klokt i att låta göra en rostskyddsbehandling av din bil. Bättre investera pengarna i detta än att låta undersöka bilen tekniskt.

Driftsäkerheten och kvaliteten hos Avensis är omvittnad god och om du haft bilen sedan den var ny vet du ju vad den går för.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-09-06 11:14

Jag har rostskyddsbehandlat mina senaste tre bilar vilket varit bra investerde pengar. Rekommenderar att man kompletterar bakre hjulhusen med innerskärmar av plast vilka även sänker ljudet för de i baksätet. En teknisk undersökning kanske inte behövs, men om det blir något fel på bilen kort efter garantitiden, kan det kännas tryggt att man gjort det man kunde för att upptäcka eventuella fel på bilen. Det är bättre att betala 2 000kr i onödan för en undersökning än att ångra sig senare.

#3
1 Tysken
2011-09-06 14:22

Toyota, rostskydd och pensionär...glöm inte att köpa en rutig keps också, sedan är kombinationen komplett....!!

#5
FredrikEmilsson
2011-09-06 15:56

Jag tror att "Okunnig" undrar om han bör rostskyddsbehandla bilen samt testa den innan garantin går ut...

Jag håller med Bengt. Rostskydda den, men du behöver knappast göra en diagnos på den.

#8
frb
2011-09-06 17:45

Ja, alla bilar mår nog bra av en rostskyddsbehandling. Det skulle vara intressant att veta hur många som gör en behandling (eller flera) på sin bil men det finns väl ingen statistik på det, finns ju flera företag som utför behandling.
Funderar själv på att köpa Toyota och resonerar som så att om jag köper en flera år gammal så får det vara, då finns redan rosten där och en behandling gör ingen större nytta. Men en ny eller nästan ny bör löna sig att behandla.

#9
2011-09-06 17:47

Om man tänker behålla bilen länge så är en professionell rostskyddsbehandling aldrig fel, oavsett bilmärke.
Diagnos däremot lär vara onödigt på en Toyota som bara rullat 2400 mil.

#11
2011-09-06 18:16

leifer, i ditt svar till FredrikEmilsson skriver frågan om Fredrik menar att man behöver rostskydda en Toyota, men inte en Audi?

Var - VAR? - skrev Fredrik något om Audi? Fredrik skrev ett inlägg som följde Bengts linje i frågan om en Toyota. Varför måste du då börja så frö till osämja genom att styra in ämnet på en för dig förhatlig premiumtysk? Det är ju inte första gången som du helt ogenerat försöker få ett artikelämne att gå från det det egentligen handlar om till något annat. Är du den typen som får en kick av att skapa osämja? Eller är det så att du är så full av hat mot premiumtyskarna att du bara måste få in ämnet på den linjen och därigenom få utlopp för dina agressioner oavsett vad artikeln handlar om? Jag bara frågar.

Fredrik skrev inget som ens kunde antydas handla om Audi, men du var bara tvungen att din vana trogen försöka få igång tjafset.

#13
FredrikEmilsson
2011-09-06 18:24

Leifer

Det stämmer. jag tycker att han ska rostskydda sin Toyota.
Håller alltså med Bengt. Är du fortfarande fundersam vad det betyder så kan du läsa Bengts motivering.
Audi kan vi diskutera i en annan kommentarstråd.

#15
2011-09-06 18:37

leifer, under den här artikeln har inget nämnts om Audi. Om du drar in vad som har skrivits i andra artiklar och vad du har för agg till andra användare på grund av detta får du skylla dig själv. Här handlade det om en fråga angående Toyota och ingen hade skrivit om Audi - men då passade du på att styra om riktningen för ämnet. Lågt.

Personligt påhopp är det inte för du har för vana att byta ämne helt utan orsak. Det såg vi senast för bara några dagar sedan. Så vad ska jag be om ursäkt för?

#17
2011-09-06 18:44

Nej, jag är ingen moderator och bestämmer inte vad får sägas i trådarna. Jag bara påvisar hur du i det eviga byter ämne rakt av med det enda syftet att få börja vräka ur dig din galla över premiumtyskarna. Det är allt.

En annan fråga dock: Är du helt sysslolös i ditt liv? Du gör inget annat än vräker in inlägg på alla möjliga ställen. Få personer - om ens någon - kan ha ett jobb och ändå hinna med att peppra sajter med inlägg som du gör. Skaffa dig ett liv.

#19
2011-09-06 18:59

En bil som du tänkt och behålla länge, Rekomenderar jag starkt att rostskydda. Det är rosten som knäcker en privatkörd bil. Kan man få bilen att hålla några extra år genom behandling och god skötsel är det väl
bara plus för plånbok och miljö.
Klart bilhandlaren tycker det är onödigt, dels är han för stolt att erkänna att han sålt en produkt som inte är så bra som den kunde varigt. Dels så vill han gärna tjäna ett par 10000kr på din nya bil inkluderande din inbytesbil.
Min tes om att rostskydd är så pass ovanligt idag är:
Leasingbilar brukas ofta som tjänstebilar privat + tjänstekörning ger på tre år ca 15000 mil.
Bilen har då halverat priset. Längre framförhållning har oftast inte företag. På tre år har inte rosten hunnigt bli synlig på utsidan. En rostskyddsbehandling om den ska vara lönt görs på hyffsat ny bil och betalas av
nybilsägaren men det är ägaren om 10 år som drar nytta av den.

Diagnos? Vet du något fel på bilen som bilfirman inte vill ta i kan det vara lönt inte annars.

#20
1 Tysken
2011-09-06 19:00

Prata bilar är en sak "leifer"...spy ut sin avundsjuka och komma men påståenden som grundar sig på sina kompisar och deras vänners bröder som hört något av en arbetskamrats syster och sedan påstå att detta är sanning är ganska långt från trevligt bilsnack.

#23
2011-09-06 19:20

Ja du leifer, prata Toyota då om frågan om Toyota och inte Audi med syftet att dra igång tjafs.

Till ämnet: Klart att frågeställaren skall rostskydda sin bil om h*n skall ha den länge.

#25
2011-09-06 19:26

"Jag är inte så märkeslojal, utan väljer det som håller bäst verklig kvalitet." Och det är?

#26
bilteknikern
2011-09-06 19:29

Avensis har någorlunda bra rostskydd men en bil ska ändå hela tiden rostskyddas.

Förutom Mercedes som rostar ändå.

Även Audi har liknande problem som du kan se här på hemsidan.

#28
2011-09-06 19:51

"Jag är inte så märkeslojal, utan väljer det som håller bäst verklig kvalitet." Och så kör du en 940.... Skulle du inte kanske skriva ett "skulle välja" i stället för "väljer"? Märkligt hur folk har bestämda åsikter om bilar de inte ägt eller kört. Men visst, åsikter är fria. Kunskaper får man genom erfarenheter.

#30
bilteknikern
2011-09-06 20:12

Audi A5 SB beter sig hur som helst bl a när något negativt skrivs om Audi. Snälla, mata inte trollet!

Volvo 940 är bland det bästa kvalitetsmässigt. Det vet alla om. Även jag som kör Audi.

#31
2011-09-06 20:14

Överkvalitet var det även i T-Forden. Och VW:s bubbla.

I år är det 2011.

Det har hänt en del sen forntiden.

Jag tror, utifrån ditt bilval, att jag har något större erfarenhet kring moderna bilar. Som hyrbilsnyttjare konfronteras jag med allsköns bilar allt för ofta. På gott och på ont.

Det innebär inte att jag kategoriskt rackar ner på något märke. Däremot rackar jag ner på de som gör just det. "Verklig kvalitet." Och det vet du bombsäkert? Jag hävdar att det vet du inte alls. Du bara tycker. Som jag skrev, åsikter är fria. Kunskaper....

#32
bilteknikern
2011-09-06 20:16

940 = bättre än dina exempel Och 940 är inte riktigt stenålder...

#33
2011-09-06 20:20

Tillägg; Toyota är en riktigt bra bil oavsett modell. Bara så vi har det utrett.

#34
bilteknikern
2011-09-06 20:27

Frugans Avensis är en bra bil. Snyggast var de 01-02.

#35
bilteknikern
2011-09-06 21:00

Vad hände sen med designen?

#37
2011-09-06 21:11

"Men hållbarheten är överlägsen t.ex. din A5, och det är ju i detta du kunde vara tydligare vad du står i frågan. Detta menar jag är objektivt."

Förlåt, men jag förstår faktiskt inte vad du skriver. Kan du vänligen förtydliga för en stackars sate.

#41
2011-09-06 21:30

Hjälp! Kan någon annan hjälpa mig tolka detta, jag är tyvärr för korkad: "Men hållbarheten är överlägsen t.ex. din A5, och det är ju i detta du kunde vara tydligare vad du står i frågan. Detta menar jag är objektivt."

#42
2011-09-06 21:33

simon-d; det är bara för att förtydliga vad jag kör. Har du sett mig racka ner på ett bilmärke? Eller hylla det? Audi är i mångt och mycket ett skitmärke, men jag väljer det bland andra för att det passar mig. Men det finns andra märken som är värre.

#43
2011-09-06 21:35

simon_d: mittåt, jag kan i stundens ingivelse ha uttryckt mig positivt om Audis 4-hjulsdrift...

#45
2011-09-06 21:44

Leifer: jag har följt dina debatter i ett par trådar under dagen, främst ang audi, och måste säga att jag inte riktigt fattar vad du far efter... ingenting verkar ju duga, och hur ska någon ha en chans att gissa vad man får för en beg bil om 3-5 år? hade jag en spåkula skulle jag sitta och klura ut framtida lotto-rader och inte behöva bry mig om bilars andrahandsvärde... du har provkört kollegors bilar och en A4 hade du ett helt dygn? inte illa, förstår att du nu har en gedigen bild av berörda bilars framtida hållbarhet och deras verkliga kvalitet. framförallt förstår jag att de aldrig kan matcha en "customizerad 940" som du förmodligen redan nu vet vad du får för om 4 år. Tänk vad enkelt om folk provkörde bilar innan de köper dem, så de vet hur de håller under hela deras ägande. enligt min mening finns idag inga "dåliga" bilar, lägsta nivå är väldigt hög idag jämfört med förr. Det finns bra och bättre bilar helt enkelt, ibland misslyckas någon med en modell som blir en citron och det drabbar nog de flesta märken någon gång. Man måste även kunna slänga gamla fördomar överbord och acceptera att ett märke som man (kanske berättigat) ogillade för 20 år sedan numera i själva verket gör riktigt bra bilar. Att du vet hur hans A5 kommer att hålla jämfört med din 940 håller jag för otroligt och helt enkelt ett ganska larvigt påstående.

#46
bilteknikern
2011-09-06 21:45

" Frugans BMW."

#49
2011-09-06 22:10

Leifer: så med andra ord gissar du bara...?

#50
bilteknikern
2011-09-06 22:13

leifer har rätt.

#51
2011-09-06 22:18

Hur är det själv; "Men hållbarheten är överlägsen t.ex. din A5, och det är ju i detta du kunde vara tydligare vad du står i frågan. Detta menar jag är objektivt."

Jag kanske är dum på riktigt, men jag förstår faktiskt inte vad du skriver.

Här kommer svaren:

Men hur länge planerar du behålla din bil (år och mil)? 2 år ca 10.000 mil Äger du den själv privat? Firman leasar. Och vad hoppas du få för pris som begagnat? Mer än restvärdet på 50% (så mycket som möjligt eller spelar det ingen roll?)

Nöjd?

Kan du nu vänligen förtydliga vad du själv skrivit? Jag förstår nämligen inte.

#53
2011-09-06 23:43

Hur ska Leifer kunna vara tydligare med att han hävdar att en Volvo 940 håller bättre kvalitét än en Audi A5?
Det kan man för övrigt i princip redan se att det påståendet stämmer då 940 som sagt var en kvalitetsmässigt robust bil på sin tid och Audi A5 inte lär vara unikare än Audis övriga moderna modellprogram då den är byggd efter samma krav, med samma eluppbyggnad, efter samma lackkvalitét och samma delar.

Och Audi/Vw håller inte alls den högsta standarden i branschen där vilket även braschen vet eftersom ingen Biltillverkare eftersträvar Audi/Vw:s produktkvalitét, och detta ser vi även i mitt jobb som Personbilstekniker konkreta bevis/exempel på i princip dagligen.

Sen är det såklart en annan femma om firman betalar för bilen/bilkostnader/värdeminskning m.m och man bara åker i bilen, i ett sånt sammanhang kommer ju Audi klart bättre till, i synnerhet jämfört med en gammal 940.

För övrigt finns välgrundad oberoende statistik på både bilars Andrahandsvärden samt Kvalitét så det behöver inte leifer vilt gissa sig till bara för att han åker en gammal Volvo 940 och han har helt rätt i att Toyota är lite av "dagens Volvo" på dessa områden då Toyota håller bland branschens bästa andrahandsvärde samt även den bästa produktkvalitén i princip varje klass som tusentals och åter tusentals företag världen över har som mål och eftersträvar av just denna anledning.

#54
2011-09-07 08:39

Begriper inte den här "trenden" med att rostskydda nya bilar!
Som jag ser det är det bara bortkastade pengar och ogjort arbete.
Möjligen att det ger ägaren en extra kick om att han nu har gjort vad han kan för att bevara sin bil men ...!?
När vi pratar om att behålla sin bil länge.....hur länge är det? .... pratar vi 10 år ?,...i så fall skulle nämnda Avensis vara 13 år gammal vid en försäljning.
Har mycket svårt att se att denna bil skulle vara ett dugg friskare med eller utan detta extra rostskydd efter denna tid.
Man kan ju även förmoda att den ägare som vet tidigt att han skall behålla bilen länge är extra rädd om den och därför sköter om den på ett bra sätt.
Det är inte vanligt att äldre människor kör lika mycket heller varpå denna bil kanske efter 10 år har rullat runt 10-12.000 mil totalt.
Hur ser en avensis ut utav den första årsmodellen?
http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Avensis_35842491.htm?ca=23_15&w=3
...Själv har jag inte sett något vrak än men kanske kan någon bilmek/plåt berätta om hur många Toyotor som de har rostlagat då de inte klarat SBP.
Hur många utav dem har i så fall varit välvårdade bilar? ....skulle det med andra ord ha hjälpt att rostskydda dem om de för övrigt hade hanterats vårdslöst?
Bilen i länken skulle jag inte tveka två gånger över att köpa och jag skulle bli förvånad om jag hittade någon svår rost på den!

#55
Jarl Andersson
2011-09-07 20:11

I vårt slit och slängsamhälle måste vi åtmintone ta hand om stora saker som t ex bilar genom regelbunden rostskyddsbehandling.

Försök att sälja en bil i Danmark som inte är rostskyddbehandlad på vägen från bilhandlaren.

I sosse-sverige är vi så godtrogna och tror att allt nytt är bra.

Min Passat fick en behandling på direkten och charmen med nybilsköp är att behålla sin bil riktigt länge. Trygghet och minnen ger det!

#56
JarI Andersson
2011-09-07 22:51

Trots att Toyota blivit sämre på alla sätt efter att ha varit bäst och dessutom rostar nu igen efter att årsmodeller runt 99-01 haft rostskydd i toppklass så ska de ha beröm för en sak hörrni:

Frugans Avensis skar och jag fick en nyare begagnad motor från en demobil på 3 dagar. Service det!!!

Jag blev givetvis erbjuden reperation på min egna motor men jag ville inte vänta några dagar till.

#58
JarI Andersson
2011-09-07 23:05

Bilhatarn är i farten igen! Att dagens avancerade bilar bara håller i tio år sade vi redan för 10 år sedan.

Visst, teknik är det ännu mer idag i bilarna men då var tekniken mindre utvecklad men håller ändå.

#59
2011-09-09 12:21

Vidhåller att precis ALLTING annat på en modern bil har slutat att fungera innan den är upprostad och att ett extra rostskydd är onödigt.
Det fanns en tid då det var "charmigt" att behålla en bil länge,..då 10 år gamla bilar mekaniskt inte var mycket omodernare än en ny,..då ingen pratade om krocksäkerhet,miljö eller bränsleförbrukning.
Får se hur charmigt det blir om 15 år med våra idag nya bilar!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.