Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad orsakar vibrationerna i min Avensis?

Publicerad 20 mars 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Är det något modellrelaterat, eller vad kan det vara som orsakar dem?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag undrar över motorvibrationer i min Toyota Avensis som uppstår vid  2 900–3 000 varv/min. Det sker oberoende av växel. Vid högre eller lägre varvtal är det inga vibrationer. Är det något modellrelaterat, eller vad kan det vara som orsakar dem? Någon har föreslagit att det skulle vara kopplingen. Har inte kunnat se något fel på motorfästen. Bilen har gått 230 000 km.
CH  

Svar:
Vibrationer som uppstår vid visst varvtal och inte vid en viss hastighet borde ha något med drivlinan att göra. Helt säker kan man aldrig vara. Du anger inga övriga fel på motorns gång eller kopplingens funktion. Med tanke på att din bil har rullat 23 000 mil skulle jag kunna misstänka motorkuddarna, men det finns fler möjligheter. Be din verkstad om hjälp. Kolla deras pris för felsökning först, men du har ju en tydlig beskrivning av felet.  
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tror du att vibrationerna kan bero på?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-03-20 10:46
L. Mäkinen

Någon form av obalans kring motorn. Jag skulle gissa på att en kavitet på svänghjulet är fylld med lamellpulver.

#2 • 2020-03-20 14:43
jørgenn

dæk hjul mm

#3 • 2020-03-20 14:43
jørgenn

forkert benzin..

#4 • 2020-03-20 17:43
jete

Kolla/byt drivaxlarna fram. Jag grubblade i 2 år på varför jag hade vibrationer fram på min Megane. Efter tipps från generalagenten löstes problemet. Man märkte inget glapp, men inuti vänster axel fanns ett fel; en brusten/slö FJÄDER. Nu går bilen helt perfekt igen.

#5 • 2020-03-20 19:46
L. Mäkinen

Varken hjul eller drivaxlar ger vibrationer som följer varvtalet. Vid såna problem är det hastigheten som ger återkommande problem oberoende av vilken växel som är ilagd.

#6 • 2020-03-20 22:50
jete

L. Mäkinen. Ja självklart, men jag hade gjort mycket annat, kostat på motorfästen, balansering, tändstift, tändspolar, nya däck, flyttat däck. hissat upp bilen och kört vid aktuell hastighet, inget hjälpte. Till sist gav jag upp och lämnade in bilen, de missade också först innan de kollade med Renault som visste felet. Felet framträdde bara på 4:an och 5:an, så det "spökade" ordentligt. Därför skrev jag, man kan nämligen gissa fel när det är lurigt. Vackert roterande axlar kunde jag t ex inte misstänka under flera års funderande. Felet uppträdde bara vid 75-90 km/h och kändes aldrig i ratten.

#7 • 2020-03-21 15:33
mso 1000

Jo det säljs reservdels svänghjul till Toyota också så det är en möjlig orsak.

#8 • 2020-03-21 17:30
Carl Trefalt

Nånting kommer i egensvängning vid 2900 - 3000 varv per minut.

#9 • 2020-03-21 11:10
milkylainen

Är det en manuell låda så är det ofta dubbelmassesvänghjulet. Vid fullt gaspådrag i höga varv förbi området känns den oftast inte. Mest brukar den kännas vid någolunda segdragning vid samma varv, oavsett växel.
Sök på "Dual mass flywheel vibrations". Nu vet jag inte om din Toyota har en sån, så jag låter det vara osagt i övrigt. Du får kolla själv.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.