Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Säker vid rundslagning?

Bilfrågan: Säker vid rundslagning?

Bilfrågan

"Är plåtcabbar, typ Mercedes SLK, lika säkra vid rundslagning som bilar med vanligt tak. Är taket lika starkt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Är ”plåtcabbar”, typ Mercedes SLK, lika säkra vid rundslagning som bilar med vanligt tak. Är taket lika starkt och hur mycket skyddar störtbågen om man kör öppet?

Sommarälskare

SVAR:
Även de främsta specialisterna på bilsäkerhet, som Anders Lie på Trafikverket, har svårt att svara på denna fråga. Rundslagning har studerats noga ur säkerhetssynpunkt, kanske till och med mer hos öppna än täckta bilar. Så egentligen borde man sitta väl så skyddad i dessa bilar ifall man bara tittar på strukturerna.

Men sen så har ju taken också i viss mån en uppgift att skydda mot vägytans och markens elaka egenskaper (ojämnheter). I just detta hänseende är plåtcabben bättre än tygdito när man inte kör öppet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-09-01 12:44

Jag skulle vilja få svar på en annan fråga.

Hur är krocksäkerhet och även tålighet vid krock, rundslagning,krock med älg tex för de nya populära panoroma glastaken som finns på många bilar idag?
För krocktester görs ju i Euro-ncap,men jag har aldrig sett att man använder en bil med dessa panoramglastak i krocktesterna. Och jag har aldrig sett en motorjournalist ifrågasätta eller diskutera dessa panoramaglastaks hållbarhet/farlighet vid krockar . Varför? Kan redaktionen svara på denna fråga eller ta upp den till diskution varför det inte pratas om det.

#2
2011-09-01 22:14

Mtp. på att småbågarna alltid är på plats så har jag mycket svårt att tänka mig att man bygger ett komplicerat och samtidigt starkt tak som kan ta all kraft när taket är uppe.

"Men sen så har ju taken också i viss mån en uppgift att skydda mot vägytans och markens elaka egenskaper (ojämnheter). I just detta hänseende är plåtcabben bättre än tygdito när man inte kör öppet."

Detta faller på sin egen orimlighet.....
Komfortabel bil med taket uppe och märkbart sämre med taket nere..!? Jisses...

Till Shogun

Panoramataken är laminerade och känner du på taket till en vanlig bil så märker du snabbt att ett av glas förmodligen är hårdare är ett i plåt.
Fö. fyller just mittsektionen av taket ingen livsviktigt strukturell funktion vid en kollision.

#3
2011-09-02 08:32

Shogun:
En intressant fråga. Jag har vidarebefordrat frågeställningen till Bengt Dieden, redaktör för Bilfrågan.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#4
2011-09-05 21:35

Om nu frågan är om plåtcabbar är lika säkra som vanligt tak... varför jämför man då plåtcabben med tygcabben? Det var ju liksom inte vad han frågade...

Spontant tror jag inte att en plåtcab är lika säker som ett tak i en hel solid konstruktion.
Det måste ju alltid finnas risker med alla länkar och leder.

#5
2015-04-01 20:16

Vad jag VET är endast om Opel Tigra och Astra Twin Top, efter att ha studerar krockade bilar förefaller taken stå emot alla smällar med en förskjutning av takdelarna på max 1 cm.

Ett problem med oberoende tester av rundslagning av cab typ ADAC är att man aldrig testar med taket uppe, alltid med taket nere så vad taket klarar får man ju aldrig veta.

#7
2016-08-17 18:06

Instämmer med med von-Klotenhjelm angående störtbåge (ivf SL) . Har det på vår Volvo C70 cab med tygtak. Men för att återgå till sollucka. En bekant var med om en otrevlig olycka med sin SAAB. Frontalkrock med relativ hög hastighet. Bilen blev skadad , men vad som var otäckt också var att solluckan lossnade och for bak som en projektil .

#8
2018-12-07 11:07

Ett vanligt tak är inte jättesolitt. Mycket av ytan är bara plåt. Den strukturella ramen är rätt gles.

Eftersom plåttaket förhoppningsvis är designat för att ta bilens vikt plus lite till - iallafall runt B/C-stolpen, tror jag inte det är så mycket större risk i en plåtcab än en bil med vanligt tak. Snarare är det ju så att det finns fler tvärgående förstärkta strukturer i en cab än en en vanlig bil. Dubbelvikta falsar etc ger stadga. Om man tar ett scenario där bilen slår runt ute i terrängen och träffar stenar etc tror jag nog en plåtcab nästan kan vara säkrare än en vanlig bil.

Sen har ju inte alla plåtcabbar plåt dock. MX-5 RF har väl past i takdelen vill jag minnas. Där är det dock så kort mellan störtbågen och vindrutekarmen att det troligen håller ändå.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.