Bild
Nästa artikel
310 000 bilar på vinterdäck i sommar

310 000 bilar på vinterdäck i sommar

Nyheter

Sju procent av de svenska bilisterna kör på vinterdäck under sommaren. Det visar en undersökning som Michelin låtit göra.

Sifo har på uppdrag från däcktillverkaren Michelin undersökt vilka däck svenska bilister körde med under den gångna midsommarhelgen. Sex procent av de svarande angav att de kör med odubbade vinterdäck. En procent kör på olagliga dubbdäck.

Räknat över hela den svenska bilparken med 4,4 miljoner bilar innebär det över 310 000 bilar med vinterdäck under sommaren. Lennart Lomaeus, trafiksäkerhetsansvarig på Michelin Nordic, tycker att siffrorna är oroväckande.

– Vinterdäcken är gjorda för låga temperaturer och blir därför mjuka i sommarvärmen varvid de slits fortare och får en längre bromssträcka, säger Lomaeus.

Vinterdäck farliga på sommaren
Tidigare tester i Vi Bilägare har visat att vinterdäck på sommaren är lika farligt som sommardäck på vintern. När en bil med sommardäck bromsat från 100 km/tim på torr väg har en bil med dubbfria vinterdäck bara halverat hastigheten.

Studien visar också att män mellan 30 och 49 år (11 procent) och personer bosatta i Malmö (10 procent) är sämst på att byta till sommardäck. Norrlänningar är bäst på att byta.

– På pappret kan det se billigt ut att köra på samma däck året runt. Men genom att köra med vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren får konsumenten bäst säkerhet och maximalt antal mil av däcken, säger Lennart Lomaeus.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-07-01 15:10

Stannade brevid en MB ML AMG63 för nån dag sen och noterade att den fortfarande hade vinterdäck, man kan gissa att ägaren är totalt ointresserad av bilens prestanda igentligen, och AMG märket bara är till för att glänsa lite extra.
Noterade oxå på Sveavägen häromdagen att Vi Bilägares konkurent TV åker runt i en Passat med vinterdäck, det är att föregå med gott exempel ;)

#2
2011-07-01 22:21

Det där med Teknikens Värld låter ju riktigt illa, Rikard.
Att det ska vara så förbannat svårt att fatta att säkerhet och ekonomi faktiskt går hand i hand när det gäller däcksval. (Om man inte heter Obersturmbahnfürer Oberkommando, för då är man allsmäktig och utnyttjar vinterdäcken in på de för sommardäck sista millimetrarna och tror sig kunna kompensera genom försiktig körning - något som han alltså annars inte skulle ägna sig åt?)

#4
2011-07-01 22:41

I AMG facket: en nyare MINI med 18 tummare och friktionsdäck mitt på sommaren. Rätt prio där. Inte.

I kategorin mycket oväntad: inte TV, men en civilpolisbil med friktionsdäck i 25 gradigt sommarvärme, ensam parkerad framme vid en tillställning där sthlm polisens högsta chef närvarade... undrar hur det blir när de måste skynda iväg...

#5
Granlund
2011-07-02 11:02

Körde 210km/t igår med friktionsdäck, låg som ett strykjärn på vägen, nemas problemas.

#6
2011-07-02 13:47

En av de mest påtagliga orsakerna är ju ekonomi!
Genom att mindre mönsterdjup tillåts på sommaren,
oavsett typ av däck som finns på bilen, så kör ju många ner de sista millimetrarna på friktionsdäcken i stället för att kosta på sommardäck.
Och egentligen så finns det landsändar, där detta mycket väl bör gå för sig, eftersom 99 % av körningen därstädes sker på grusvägar där friktionsdäcken snarast har bättre väggrepp än sommardäcken! Så låt sunt förnuft avgöra däckvalet och inte enskilda däcktillverkares kommersiella intressen!

#7
Ernst P
2011-07-02 20:17

Läskigt. Alla har egentligen råd att köpa något så viktigt som de bästa däcken.

Sitt eget och andras liv är viktigast. Dör man har man ändå ingen nytta av sin 89"-tv man lagt pengarana på istället.

Ännu en anledning till att endast dubbdäck bör vara tillåtet. Men politikerna vill öka försäljningen av dubbfria vinterdäck!!!

#8
2011-07-03 03:51

Gå runt på din parkering och kolla.
Denna siffra stämmer ganska bra.

Många har friktionsdäck....

Eller "året runt däck" som dom själva brukar hävda...

Själv förespråkar jag 3 uppsättningar däck.
Sommar, höst/vår och vinter.

#9
2011-07-03 17:23

Visst har jag varit uppe och dammat omkring på grusvägar i Norrland - vägar som nu är asfalterade. 99 % grus tror jag inte på, lubos. I och för sig vore det intressant att se ett test huruvida friktionsdäck är bättre på just grusvägar - men det skulle väl i så fall vara endast där.
Nithin, tre uppsättningar däck, hur menar du då? Sommardäck på sommaren, dubbat på vintern och friktionsdäck däremellan? Eller raljerar du bara?
Vad Granlund beträffar, så rekommenderar jag byte av strykjärn...

#10
2011-07-03 17:42

Det är väl ändå en parantes i bilekonomin hur mycket däck kan kosta ... ?
För de flesta, eller i varje fall för många är väl slitaget så pass att man hinner slita upp, minst två uppsättningar inom den tiden man äger just den bilen ... och då kan det väl lika gärna vara en uppsättning av varje sort?

#12
2011-07-03 23:06

Tre uppsättningar är väl att ta i va?

Och Jes_ - nu vet jag inte hur mycket du tjänar men att kalla däck en parantes i bilkostnaden har väl en del att göra med vad man har för inkomst, bil eller iallafall vilka bilkostnader man har. En klumputgift på 6-10 000 kr (även uppdelat på 4 månader) kan tära rätt hårt på ekonomin för vanligt folk.

Därmed inte sagt att jag finner det smart att köra på åretruntdäck. Men att tro att folk kan köpa ett par uppsättingar däck hit eller dit och att det skulle vara någon struntsumma känns inte så verklighetsanpassat.

#13
2011-07-03 23:07

Och Porsche säljer "året-runt-däck" till både cayenne och panamerica....

Varför? När dom inte finns?

Vissa får saker gratis och andra inte.

#14
Raymond K
2011-07-03 23:28

Skriver under på ditt inlägg Roger.
Det är så sant. En uppsättning däck gräver djupa hål i plånboken för de som har låg inkomst. De med låg inkomst har också rätt att äga en bil och om de bara har råd med en uppsättning däck så blir det såklart "året runt" däck. Det har inget med att strunta i att köpa flera uppsättningar däck utan att det inte finns råd till mer än en uppsättning. Men det har väl de som har hög inkomst svårt att fatta.

#15
2011-07-13 11:24

1. Rubriken är fel: man kör inte på vinterdäck. Utan på allvädersdäck.

2. Undersökningen är beställd av en däcktillverkare. Och kommer lägligt nog till sommaren när man ska byta till sommardäck (om man nu har vinterdäck).........konstigt konstigt.

3. Det verkar på artikeln som om det är slitaget som är det farliga. Då är det alltså ok att köra så länge mönsterdjupet är okej? Rimligen borde det vara så eftersom att alla vet att mjukare gummi ger bättre fäste inte tvärtom.

4. Till sist kan man ju undra om det finns några hårda fakta bakom orsaken att göra testet ( det som finns i länken "läs också" och påstår att allvädersdäck är livsfarliga). Hur ser olycksstatistiken ut? Är allvädersdäck inblandade i fler olyckor? Finns det någon som helst grund för påståendet? Kan Vi Bilägare visa någon statistik på ökad dödlighet i trafik med allvädersdäck? I så fall kan vi börja snacka. Annars är även den rubriken fel och vilseledande.

#17
2011-07-14 10:49

Jag ser inga som helst argument i vare sig denna diskussion eller i de artiklar som produceras av Vi bilägare. Fram med siffrorna över olyckstatistik. Om det finns några. Snålhet - nej. Men man behöver inte gå på alla försäljninsknep heller. Faktum är ju att vi bilägare dels sitter i knät på sina annonsörer och dels faktiskt måste ha något i sin tidning varje månad. Kanske inte allt alltid blir helt genomtänkt då. En grundläggande regel bör ju vara att man först har något att gå på - före man börjar testa.

Det finns inget som talar för att denna, på testbana, skillnad i bromssträcka är kopplad till ökad risk i riktig trafik: det finns otroligt många fler variabler som påverkar risken för att vara med i en trafikolycka: fart, mobiltelefon, fippla med färddatorn, prata med folk i baksätet, alkohol. Och inte minst: medtrafikanters beteende.

Testet är ett hypotetiskt resonemang eftersom man inte kan koppla resultatet till något verkligt utfall. Det är bara ett stort OM dessa fyra billängder eller vad det nu var spelar någor roll så är det ju jätteviktigt. Jo visst. OM dom nu spelar någon roll. Fyra billängder vid inbromsning till stillastående- vad ger det för skillnad i fart?

Kanske ger skillnaden mellan sommardäck och allvädersdäck inte alls utfall i en äkta analys av risken för olycksfall i trafiken (förutom ev plåtskada då). Jag tycker Vi Bilägare borde ta fram sån statistik och sedan se vad resultatet på däcktestet betyder i verkligheten före dom går ut med en massa halvantydda rekomendationer.

#18
2011-07-15 11:31

Det är illa nog att många kör på gamla dubbfria däck året om, här i Stockholm är det väldigt vanligt med dubbdäck året om!
Hörde 5 bilar senast igår....

Vinterdäck har inget på sommarväg att göra, de borde förbjudas likaväl som att sommardäck är förbjudna på vintern.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.