Bild
Nästa artikel
Däcktest

Däcktest 2011: Sommardäck

Publicerad 15 april 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vi Bilägares test av sommardäck för 2011 visar att vinterdäck på sommaren är lika riskfyllt som sommardäck på vintern. Vi testar åtta däck.

Ett bra sommardäck vattenplanar vid 83 km/tim. Friktionsdäcket, ett av de bästa vintertid, tappar greppet vid 63 km/tim. Vid bromsning från 100 km/tim på våt väg står bilen med sommardäck still efter 58 meter. Vinterdäcket behöver 85 meter. Det visar Vi Bilägares senaste däcktest.

Tycker man krocksäkerhet är viktigt så gäller det att välja ett bra däck. Annars förlorar man investeringen i en säker bil.

I dag är det knappast någon som vågar köra med sommardäck på vintern. Transportstyrelsen föreskriver också krav på vinterdäck viss period om vinterväglag råder. Så frågan är varför det är tillåtet att använda vinterdäck som är anpassade för minusgrader, is och snö på sommaren.

Run on Flat kräver kontroll
Allt fler bilar har TPMS – däcktryckövervakning. Det finns till och med en ny förordning som säger att alla nya typgodkännanden från och med 1/11 2012 innebär att bilen måste ha ett sådant kontrollsystem.

Och två år senare gäller kravet alla nytillverkade bilar. Anledningen är förstås alla olyckor som är relaterade till felaktigt däcktryck och punkteringar som inte upptäcks.

Därmed öppnas en ny möjlighet för fler bilägare att välja däck av typen Run On Flat som i vardagligt tal, felaktigt, kallas ”punkteringssäkra”. Run On Flat-däck består för närvarande av två system. Antingen bär däcket upp vikten genom en förstärkning i sidan eller så monteras någon form av stödjande ring inuti som kan vila mot fälgen.

Man får endast montera däck som är körbara trots att de har punktering på bilar som har däckövervakningssystem. Både hastighet och körsträcka är nämligen begränsad om man fått punktering. Bilen blir också långsammare och trögare på styrutslag. Därför måste den som kör bli varnad.

Höll vad det lovar
Vi passade på att testa Goodyear EfficentGrip, särskilt intressant eftersom däcket dels marknadsförs som ett lättrullande däck, dels finns i en Run On Flat-version. Goodyear har i det här däcket valt en konstruktion med en självbärande förstärkning i däckets sida.

Tidigare har vi varit lite skeptiska till den här tekniken. Men det visar sig att Goodyear verkligen rullar lätt. Det var bäst av sommardäcken (tillsammans med ett annat ECO-däck) trots att Goodyear samtidigt är ett Run On Flat och väger gott och väl 1–1,5 kg mer per däck.

När vi provocerade EfficientGrip i kurva på vått och torrt blev betyget klart godkänt.

Slutligen drog vi in en skruv i ett av framdäcken, slet ut den med tång och började köra när lufttrycket visade noll. Efter nio mils tidvis provocerande körning avbröt vi. Däcket håller vad det lovar. En svaghet har det dock – längre bromssträcka i väta.

Vredestein hittade tidigt sin nisch – att klara greppet när det är mycket vatten. Med Ultrac Cento har Vredestein verkligen förvaltat den egenskapen. Däcket håller greppet även om man råkar köra genom en mindre sjö!

Årets test av sommardäck omfattar följande däck:

Bridgestone Turanza ER 300 Ecopia
Continental PremiumContact 2
Goodyear EfficientGrip Run On Flat
Kumho Ecsta Sport KU39
Michelin Pilot Sport PS3
Nokian Hakka Z
Pirelli Cinturato P7 Ecoimpact
Vredestein Ultrac Cento
Vinterdäck (nordiskt, utan dubbar)

Klicka här för att ladda ned testet av sommardäck 2011 (pdf, 734 kB)

Testinformation

Modeller i det här testet:

Bridgestone Turanza ER 300 Ecopia Continental PremiumContact 2 Goodyear EfficientGrip Run On Flat Kumho Ecsta Sport KU39 Michelin Pilot Sport PS3 Nokian Hakka Z Pirelli Cinturato P7 Ecoimpact Vredestein Ultrac Cento Vinterdäck (nordiskt, utan dubbar)

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade dokument

Så gjorde vi testet:

» Testet av sommardäck gjordes i Texas, USA. Medeltemperaturen var 23 grader C. Vid testerna var det aldrig kallare än +20 och inte varmare än +26.

» Vi har kört de flesta tester med VW Golf 2,5, men vid några, vattenplaning rakt fram och bromsning i väta, användes en Audi A3. Bränsleförbrukning mättes med BMW 328i.

» Däckens dimension är den som säljs absolut mest i Sverige, 205/55/R16. Utgångspunkten har varit att välja hastighetsklass V (max 240 km/tim). Men några däck finns bara med högre klassning.

» Med i årets test fanns också ett av de bästa nordiska vinterdäcken utan dubb, ett friktionsdäck. Anledningen är att allt fler bilägare börjat använda vinterdäck året om. Somliga kallar till och med friktionsdäck för ”året runt-däck”. Men det finns ingen tillverkare som skulle våga stå för den benämningen i norra Europa. Testet visar varför. Ett vinterdäck behöver bland annat avsevärt längre bromssträcka. Gummiblandningen är vald för att mönstret ska hålla viss mjukhet också i sträng kyla – inte i hög värme.

» Tre av däcken i testet är så kallat lättrullande. Det är ett lite otydligt begrepp. När vi mätte bränsleförbrukningen visade det sig att tre sommardäck faktiskt var lite snålare än övriga. Två av dem, Pirelli och Goodyear, uppges mycket riktigt vara av typen lättrullande. Men på samma nivå hamnade också Kumho, som alls inte sägs vara ett särskilt bränslesnålt däck. Och Bridgestone hade ungefär samma förbrukning som de vanliga sommardäcken, trots att det ska vara bränslesnålt. Den allra lägsta bränsleförbrukningen hade testets vinterdäck.

» Goodyears Run On Flat, fritt översatt ”kör med punktering”, överraskade oss genom att prestera riktigt bra. Och dessutom fungera som utlovat vid punktering. Efter utförda tester lät vi punktera ett av dessa däck och började köra det runt stora ovalen och på en av testbanorna. Vi gav upp efter drygt nio mil. Det höll.

» Vi redovisar exakta resultat för varje deltest, men också i jämförelse mot referensdäcket, uttryckt i procent. Ju högre procenttal desto bättre resultat. Continental har använts som referens i alla tester utom vid subjektiv bedömning av buller och komfort då vi valde Nokian.

»  Slutpoängen har beräknats utifrån däckens resultat i procent jämfört med referensdäcket Continental i varje delmoment. Men varje enskilt testmoment är viktat. Subjektiva körtestet är till exempel 45 procent, bromsning i väta 40, vattenplaning sammanlagt 15. Tester på våt väg i jämförelse med torr asfalt har slutligen viktats som 60/40. De tal vi då fått fram har avrundats och utgör slutpoäng.

» Prisuppgifterna kommer främst från Vanadis Gummi i Stockholm och gäller endast ett däck inklusive moms. Priser varierar dock kraftigt varför man kan spara hundralappar på en kontroll före köp. Rabatt brukar utgå vid en hel uppsättning. Ibland ingår även montering och balansering i priset. Kolla före köp.

Beteckningar och testtermer:

» 205/55 R 16 91 V beskriver däckets mått och vissa prestanda. Testdäcken är 205 mm breda mellan yttersidorna. 55 är däckprofilen, det vill säga höjden – 55 procent av 205 mm. R betyder att däcket är en radialkonstruktion, att korden löper radiellt över däcket. 16 är däckets innerdiameter uttryckt i tum och motsvaras av fälgens ytterdiameter. 91 är LI-kod (loadindex) eller belastningskod. 91 betyder att däcket maximalt får belastas med 615 kg. Nokian Hakka Z är ett så kallat XL-däck, vilket innebär att det har en utökad lastförmåga. LI-koden är 94 vilket betyder att däcket klarar en belastning av 670 kg. V är den maximala hastighet som däcket är konstruerat för att tåla. V betyder 240 km/tim. W är nästa hastighetskod som innebär max 270 km/tim. Y står för 300.

» Uppgiften om tillverkningsland hämtas också från däcksidan.

» Tillverkningsdatum finns i den så kallade DOT-koden (Department of Transportation) som tillsammans med vissa andra data på däcket krävs av amerikanska myndigheter.

» Slitvärde är ett mått på däckets förmåga att motstå slitage. Det är inte hela sanningen om däckets hållbarhet men är avsett att ge en indikation om livslängd. Diagonalkonstruktioner har värdet 100 medan ett modernt radialdäck bör ha drygt 200.

» Mönsterdjup mäter vi med ett instrument vars noggrannhet är en hundradels millimeter.

» Vikten är på däcket utan fälg.

» Hårdhetstal mäts med ett speciellt instrument med vilket man undersöker hur hårt det är att trycka in en liten stålstav i slitbanan. Hårdheten anges i grader Shore. Värdet varierar på helt nya respektive inkörda däck, och varierar också en aning beroende på i vilken temperatur man mäter. I vårt fall är Shorevärdet mätt vid + 20 grader C med inkörda däck. Ju lägre siffra desto mjukare däck. Mäter man ett helt nytt däck är Shorevärdet vanligtvis någon eller några grader högre.

Kommentarer

#1 • 2011-04-15 09:34
Roy J

Det är det här testet jag refererar till i en annan spalt som handlar om att det är dags att byta däck.
Det finns uppenbarligen de, därav flera åkerier, som tycker att det är helt OK att rulla på vinterdäck även sommartid. Det nämns i den spalten bland annat ett åkeri som blandar bägge däckstyperna på en och samma bil.
Och detta tror man är god ekonomi!
Inte nog med att man struntar i de betydligt försämrade egenskaperna (sånär som på buller, då), utan trots att dessa mjuka däck slits snabbare under sommaren så får de ändå sitta på.
Det är inte ekonomi det handlar om, utan ren och skär nonchalans och slöhet!

#2 • 2011-04-15 15:28
KaptenOberkommando

Roy, det handlar inte om ren och skär nonchalans och slöhet. Det handlar faktiskt om ekonomi.

#3 • 2011-04-15 15:40
Roy J

Jaha, KaptenOberkomma. Motivera!

#4 • 2011-04-15 16:58
KaptenOberkommando

För en privatbilists del borde det inte vara svårt att räkna ut varför, Roy.

#5 • 2011-04-15 19:01
Roy J

KaptenOberkommando, du kommer med ytterligare ett påstående, men fortfarande ingen motivering.
Om det är så lätt att räkna ut, så borde det följaktligen vara lätt att förklara.
Hur kan det vara god ekonomi att köra omkring på däck som slits mer än de behöver? Kostnad är inte detsamma som utgift. Dessutom har däcket kraftigt försämrade egenskaper.
Alltså: Motivera!

#6 • 2011-04-15 21:06
KaptenOberkommando

Roy, nu var det inte egenskaperna som var satta i första rummet utan ekonomin. Och det finns faktiskt en logisk förklaring till varför man i ekonomiskt avseende kan köra på vinterdäcken. Tänk lite till.

#7 • 2011-04-15 21:25
Roy J

KaptenOberkommando, lägg av!
Har du sagt A får du allt säga B. Om du är kapabel till det...

#8 • 2011-04-16 11:02
KaptenOberkommando

Visst Roy, jag ska förklara (även om din ton VERKLIGEN INTE förtjänar det):

Vinterdäck är lagliga till 3 mm mönsterdjup. Jag slutar använda dem vid 4 mm. Det återstår då 2,4 mm ner till gränsen för slitna sommardäck, alltså 1,6 mm. De här 2,4 millimeterna kan i bästa fall räcka nästan en hel sommarsäsong (i mitt fall beroende på att jag i hela mitt liv har kört "ekologiskt" och undviker hårda accelerationer och hårda inbromsningar). Med tiden sparar man in typ vart fjärde inköp av nya sommardäck för ca 8 000 kronor (215-profil). Greppet med de "gamla" vinterdäcken blir något sämre (fast jag har under 30 år aldrig tvingats få det bekräftat), men i gengäld jag kompenserar mycket av detta med frivilligt sänkt hastighet den sommarsäsongen. Observant körning för övrigt har alltid varit ett adelsmärke för mig.

Så fungerar det i min värld. Att det fungerar annorlunda i din värld har tydligt framgått mer än en gång.

#9 • 2011-04-16 11:05
KaptenOberkommando

Jes, vad yrar du om nu då??? Jag har aldrig skrivit ett ord om åkerier och vinter-/sommardäck. Om du försöker använda bara en liten del av hjärnan förstår du kanske att det var Roy som skrev om detta 2011-04-15, kl. 09:34. Gud, vad trött jag blir på din oskärpa.

#a • 2011-04-16 12:26
Roger Skagerström

Med tanke på hur svampiga vinterdäcken är när det är kallt men bar asfalt, vågar jag inte tänka på hur kassa de är när det blir 20-30 grader varmt.

Ska byta imorrn. Känns skönt att ha 18" igen ;) 16-tummarna ser ut som reservdäck ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.