Bild
Nästa artikel

Peugeot 208 – kandidat till Årets Bil 2013

Webb-tv

Nya Peugeot 208 är mindre, men rymligare, än föregångaren. Se bilen presenteras i Vi Bilägares webb-tv.

Årets Bil 2013:

Årets Bil – eller "Car of the year" – delas ut av en jury bestående av 58 motorjournalister från 23 europeiska länder. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.

För att vara med i omröstningen måste en bil vara helt eller till väsentliga delar ny och gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut. Den uppskattade försäljningen måste dessutom överstiga 5 000 bilar per år.

Preliminär kandidatlista:
Audi A3
BMW 3-serie
Chevrolet Malibu
Dacia Lodgy
Fiat 500L
Ford B-Max
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Hyundai i30
Kia Cee'd
Kia Optima
Mazda 6
Mercedes A-klass
Mercedes SL
Peugeot 4008/Citroën C4 Aircross/Mitsubishi ASX
Mitsubishi Outlander
Opel Adam
Opel Mokka
Peugeot 208
Porsche Boxster
Renault Clio
Skoda Rapid/Seat Toledo
Range Rover
Subaru BRZ/Toyota GT86
Subaru XV
Subaru Impreza
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius+
Volkswagen Golf
Volvo V40
Volvo V60 Plug-in Hybrid

Taggar: Webb-tv, , Peugeot 208

Kommentarer

#1
2012-11-16 14:35

En annorlunda småbil som vågar gå mot strömmen. Mindre, lättare och rymligare. Ingen revolution snarare evolution, men ändå ett trendbrott. En mycket bra och kompetent bil som vågar sticka ut. Rolig att köra med mycket bra vägegenskaper. Denna borde hamna på prispallen, även om den inte är min personliga vinnare.

#2
2012-11-16 15:42

Har man inte problem innan så kan man ju alltid skaffa sig en sån här....:)

#3
2012-11-16 22:17

Nu tror jag att vår vän Simon har missat vad det är för bil, det är alltså ingen Toyota vi talar om nu. Men om det hade varit en Toyota så hade jag förstått kommentaren... apropå att skaffa sig problem.

#4
2012-11-16 23:19

Ser ut att vara en trevlig liten bil. Snygg som få i klassen med. Men de har en del att bevisa på kvalitetsfronten.

#5
2012-11-16 23:49

Verkar både snygg och vettig.
Men det där att se instrumenten, som dessutom är små, ovanför ratten fungerar inte för alla.

#6
2012-11-17 09:27

Synd att man inte behöver en andra bil, för om vi skulle det så skulle jag absolut kolla bättre på denna.... Jag är inte orolig för Peugeots kvallitet men det enda som dom behöver bli bättre på är deras rostskydd, annars så håller kvaliteten lika bra som alla andra bilar.

#7
2012-11-17 09:46

Har inte kört den, men.. tror att det där med instrumenten är en vanesak. En del gillar ju till och med att ha instrumenten i mitten och då sitter de knappast bakom ratten...

Jag upplever ofta att rattkransen skymmer vissa delar av instrumenteringen, särskilt som en del modeller har hastighetsmätare och varvräknare brett isär.

Men OK, det finns ju också förare som gillar att ligga ner och gömma sig bakom ratten, de kanske inte trivs här. Vi andra som tycker det är bättre att sitta och se bra har säkert inga större problem. Personligen kör jag ingen formelbil på vägen, så jag ser ingen anledning till att ligga ner och köra...

#8
2012-11-17 10:09

Dålig rostskydd? Kanske enligt Vib men dom försöker ju bara analysera sej fram och det räcker tyvärr inte långt...
Vi ha en 207:a med 1.6 diesel (2007 början av året) och den har ju varit helt suveränt driftsäker om man jämför med vad många tror om franska. 75000 km körd och bromsklossarna bak är utbytta, inget annat. Har också kört 208:an och den skiljer sej verkligen från 207:an, som faktiskt var kul att köra bara man har en motor med tillräckligt kraft. 208:ans fjädring är mera åt premium/lyx -hållet (okänslig mot ojämnheter) än sport men klarar ändå av att vara kul att ratta ifall en kurvig väg sticker fram. Den lilla ratten är något jag önskar vår 207:a redan hade haft, känns onödigt stor efter en tur i 208:an.

Ett problem har bägge 207 och 208, har man stora fötter så kan det bli trångt vid pedalerna. Ett annat är att får man Xenon-ljus? Kanske till GTi/XY "premium" -modellerna?

#9
2012-11-17 11:05

Peugeot 208 vann Teknikens Världs småbilstest i somras, med 3-cyl motor som är den bästa och trevligaste. Komfort som i en skön stor bil, låg ljudnivå, utmärkta köregenskaper och bränslesnål. Hög kvalitet på material och inredning. Ratten och instrumentering en vanesak, en liten ratt gör att man får mer närkontakt med bilen och körupplevelsen vilket många uppskattar. Gällande rostskyddet så har Peugeot bra och tjock plåt och riktig galvanisering i sina modeller (inte den tunna variant som många andra använder). Tittar vi på statistik över rostskydd enligt Bilprovningen så är det Ford som hamnar uselt till. Och vi har ju många rapporter om dåligt rostskydd för Mercedes, för Kia som släpper lacken och blästras hårt osv. Det är sällsynt med problem med Peugeots rostskydd, så det är en non-issue.

#10
2012-11-17 16:52

Det är sant... igentligen så har man inte hört att rostskyddet varit så stort problem på Peugeot. När Vibilägare skriver om sitt rostskydd så tar jag det med en nypa salt.

#11
2012-11-17 18:34

Det finns korta personer, fler än Marianne Sterner, hultarn.

Längre tillbaka i tiden kommenterade tidningen i testerna om instrumenten satt långt isär, som på Audi. Skelögt och liknande var omdömena.
Nu skrivs inte ett ord om detta, nu när det blivit allt vanligare, eftersom en infoskärm placerats i mitten.
Är dessutom hastighetsmätaren till vänster och varvräknaren till höger så skyms de viktigaste områden effektivt av ratt och händer.

#12
2012-11-17 18:52

Det stämmer Pär, när Vi Bilägare har artiklar om missnöjda ägare pga rostskadade bilar, då är det Mercedes, Ford, Kia m fl som det handlar om..

Roy - man höjer upp stolen så är problemet löst. Jag vet många kortvuxna som inte höjer upp stolen utan sitter på baken och det är inte särskilt trafiksäkert. Det är tydligen många idag som inte vet om att man kan höja förarstolen, och vet dom om det så bryr de sig inte. De sätter sig i bilen där sätena är och så räcker det så. Det fungerar inte så bra med en 208 att göra det... Höj stolen när du är kort och skjut fram den. Skjut även in ratten mot panelen och så kan du vinkla den uppåt något, men den ska inte vara lika högt upp som i andra bilar. Det går absolut att justera på ett bra sätt så det fungerar och man samtidigt sitter bra. Och så får man den fina körkänslan och go-kart känslan som det är med liten ratt. Det är en vanesak helt enkelt. Vi Bilägare har inte de mest ungdomliga journalisterna om man säger så, de är rätt konservativa... medelåldern är hög. Finns andra tidskrifter med yngre förmågor och de gillar 208:an bättre. :)

#13
2012-11-17 20:53

Kom ihåg att Peugeot alltjämt har olika fjädringsinställningar beroende på motorval o dyl. Det finns åtminstone 5 st olika för 208:an så det lönar sej att testa den med så många olika motoralternativ det finns eller åtminstone med den du tänker möjligtvis köpa. Mera hästkrafter betyder ofta fastare fjädring (åtminstone THP varianten tordes vara hårdare satt).

#14
2012-11-18 02:11

Raphael, brukar du läsa driftsäkerhetstabellerna upp och ner eller....;)

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20121030/lista-bilarna-som-kranglar-minst

#15
2012-11-18 08:47

Simon no 1, läs på, Peugeots nya bilar tillhör dom pålitligaste nuförtiden (tex. senaste GTÜ, bästa 4-5 åriga Peugeot 3008 och 5008 i sina egna klasser, även gamla 407 var "bättre" än tex. Toyota Avensis). Även Citroens DS-serie (DS3, DS4 samt DS5) var också dom främsta i den finska årliga nybilsköp-undersökningen (bästa kvalitet = minsta mängden fel). Det går inte att använda Amerikanska undersökningar för att dra slutsatser här hemma. Kom ihåg att i alla undersökningar spelar hemlandet en väldigt stor roll, så man måste lära sej ta alla med en stor nypa salt. Den verkliga kvaliteten kommer inte ens fram i besiktningsstatistikerna för "hatet" och "kärleken" mot olika bilmärken är så pass stor (psykologi, psykologi). ;)

#16
Bempa2
2012-11-18 09:33

Simon no. 1, du hänvisar till en amerikansk undersökning, mig veterligen säjls väl inte Peugeot i USA..? Litet svårt att toppa listan då.....
Nu tror jag väl inte att de hade gjort det ändå, men faktum är att jag är inne på min fjärde Peugeot (köpte en 208 1,4 HDI för en månad sedan, har haft en 405 och två 307 varav jag fortfarande har kvar en). Enligt min erfarenhet är det driftssäkra bilar, rostar inte, och om de går sönder så är delar överkomliga i pris (till skillnad mot en del andra märken).
Slutsats: bilar med bra komfort och bra totalekonomi. Passar mig bra, men kanske inte dig....
P.S. Till den som funderar på en Peugeot 208, efter ett tag (typ några mil) uppskattar man ratten och placeringen av instrumenten, nackdelen är att nu känns det konstigt att köra 307:an med sin mer konventionella placering....

#17
2012-11-18 14:44

Bempa2, det kvittar vilken undersökning vi kollar, Bilprovningens egna besiktningstatestik är väl det närmsta och det ser inte bra ut

http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf/content.xsp/Bilprovningen/Om+Bilprovningen/Pressrum/Statistik/2010/72E14E3CD6804A71C12579C700291F59

Fösta Peugeoten på plats 77 och den är byggd av PSA-gruppen....:)

Du snackar om Avensis den ligger på delad förstaplats men 0,00% fel....:)

#18
Bempa2
2012-11-18 15:07

Simon no. 1, som jag skrev, de är säkert inte mest tillförlitliga av alla, men för mig har de varit tillräckligt bra för att jag ska föredra de framför, i mitt tycke, tråkiga Totoyta/Mazda etc. Väcker inget habegär hos mig, kanske hos dig...
Har endast haft ett fåtal fel av typ bagatell, inget att byta märke för.
Alla blir saliga på sin tro. Det är helt OK för mig att du av (någon anledning) inte gillar Peugeot.

#19
Bempa2
2012-11-18 15:17

Simon no. 1. Förresten var det inte jag som drog upp Avensisen (det var Peugo). Jag påpekade endast att det är svårt att toppa en lista i ett land där man inte säljer sina bilar samt redogjorde för mina erfarenheter. Finns säkert de som har andra (och sämre) erfarenheter....

#20
2012-11-18 17:02

Var hittar du Peugeots nyare bilar i Bilprovningens statistik? 308, 3008, 5008 osv. Det var ju från 308:an det nya kvalitetsprogrammet startades. En akilleshäl har PSA haft och det är BMW:s "gåva" till PSA, THP-motorn. Den skulle jag avråda att välja eller sälja bilen efter garantitiden. Den är inte lika dåligt planerad som VW:s TSI men nära på. Väljer man en PSA bil så bör man välja en kvalitetsmotor och det är en från Frankrike.

#21
2012-11-18 17:12

Absolut håller med dig Peugo, är en total skillnad på Peugeot numera än förr... Ta tex 407 mot nya 508!

#24
2012-11-19 08:53

"Bempa2": Fast jag kan lova dig att du har lätt för att hålla dig för skratt då det blir dax för service.
Numera tror Peugeot att man kan ta hur mycket betalt som helst för sina tjänster och det är inte längre dyrt utan löjligt dyrt att få utfört typ ingenting.
Kia har fått kritik för att vara dyra men i jämförelse framstår de som billiga. :(
En del kritiserar mig för att inte ha tagit reda på sådant innan men i min värld är det inte vettigt att priserna diffar så mycket och ifrån år till år.

På hemsidan står det att man tar ut konkurrensmässiga priser vilket jag tolkar som att man långt ifrån är dyrast utan precis tvärtom.
Det här med servicepriser har blevit rent ut sagt löjligt och det stör mig något enormt att detta bedrägeri får/kan fortsätta.

Peugeot ligger nu bra till i "Nöjd kundindex" och bilarna krånglar sällan men detta har man nog delvis uppnått genom kundernas egna bekostnad. ( tätare och dyrare service)

#25
Bempa2
2012-11-19 10:13

Mistro: jag har koll på att serviceintervallen är tätare än på 307:an (1500mil/1 år(tycker jag är bra, har åndå bytt olja/filter mellan servicarna på 307:an). Jag har även fått priser på vad servicarna kommer att kosta för 208:an, tyckte inte det var avskräckande. Kamrem 18000 mil/10 år.....
Är det något jag missat?
Vad betalar du för dina servicar och var gör du dem?

#26
2012-11-19 11:44

308 Hdi har 1500 mils intervaller och de kostar ca 3200Kr.
Vid 3000 mil så tillkommer det att byta bränslefilter samt bromsvätska vilket kostar 1200kr mer alltså 4400kr om inte torkarblad eller annat tillkommer också men det är alltså minimum.
Man byter tändstift också vid 3000 mil på Bensinversioner vilket också är klart tidigare än förr.

107:an har 1000 mils intervaller och de kostar 2793Kr ....vet dock inte vad 2 och 3000 mil kostar till denna men en bra gissning är att de inte blir billigare ...

Priser ifrån Malmö,Lund samt Helsingborg.

Som sagt så är det svårt att få ut exakta uppgifter på vad som faktiskt görs men klart är oavsett vilken verkstad som man ringer att de gör en stor sak över att de gör så mycket annat också,...alltså sådant som inte är "mätbart".
Användbart för kunden att t.e.x hjulen plockas av så att bromsok m.m kan smörjas upp sker inte utan allt är "visuellt" utom då just att man fyller på motoroljan och byter oljefiltret.
Denna "översyn" som sker på några minuter skall alltså vara värd att nämna och betala tusentals kronor för OM bilen är ny.

Varför en 107:a är dyrare att serva än en 308:a har jag inte fått något svar på men det kanske någon kan ge mig här?

#27
2012-11-19 11:48

Bempa2, Kamrem...????? Vad är detta för stenåldersmotor, att de säger 18000 mil innan byte är intressant för svärfar har fått byta 2 ggr på sin 307:a för att vattenpumpen havererat och då ansåg Peugeot att det var lika bra att byta för det skulle bli för dyrt annars, dessutom nytt avgassystem, trasig AC, nya bromsar, flera glödlampor och nu byte stötdämpare trots att bilen inte gått 10000 mil.....

Jag tror att nån skojjar här, Opel hade 12000 mil intervall men insåg att den inte höll så länge så de ändrade till 6000 och kunden fick betala......

#28
2012-11-19 11:53

1.6 Hdi motorn har funnits länge nu och jag har läst i serviceboken att kamremmen skall bytas vid 24000mil.
Frågade man då på verkstaden så svarade de lite svävande....tja det är väl vid 10-12000 mil något!? ...alltså för säkerhets skull?
Andra verkstäder sa 16000 mil men då är det ändå långt till 24000mil.

På de nya bilarna (Hdi) är det alltså 18000 mil som gäller eller 10år och det är ju skönt att man nu kan garantera detta och få ett klart besked då man frågar.
18000 mil räcker länge för mig och de flesta andra också...

#29
Bempa2
2012-11-19 12:47

Simon no.1: ledsen för att din svärfar haft otur. Jag bytte kamrem+vattenpump på min 307 efter 6 år (2,0 bensinare, enl. intervall), var inga problem.
Huruvida det ska vara kamrem eller kamkedja är en helt annan diskussion som jag inte tänker ta här.....såg att det fanns på något annat ställe på forumet...jag bara funderar på varför du är så hetsig....vaknat på fel sida (idag igen)?

Mistro: har inte de exakta siffrorna framför mig, men första servicen skulle kosta i runda slängar 2000:- (liten service), sedan var det någon tusenlapp dyrare för den andra servicen. Efter garantitiden kommer i alla fall inte jag att serva min bil på Peugeot utan på "min" verkstad som jag har ett mycket stort förtroende för.

#30
2012-11-19 13:08

"Bempa2": Ok det var ju betydligt bättre siffror som de förhoppningsvis kan hålla även då det blir dax.
Kommentarer som att "det kostar väl ungefär..." och det har jag aldrig hört,...vem pratade du med då? o.s.v är väldigt trist a om det sen inte visar sig att stämma.
Men jag har en positiv berättelse också åt "Simon":

En kompis har en ny Hilux och han blev inte bra bemött på sin verkstad varpå han struntade i sin tid för service.
Han blev då uppringd utav mekanikern som undrade om något var fel och efter att fått höra historien så kom mekanikern och hämtade bilen och ställde en lånebil utan kostnad.
Service skulle dessutom göras för halva priset!
När bilen var klar hade inte kamraten tid att hämta bilen samma dag varpå mekanikern helt enkelt bara svarade: Det e lugnt...jag kommer och hämtar den! = bra service
Att man först behöver vara missnöjd för att få lite service är dock inte så bra men slutet gott ....

Lite vänlighet är ibland allt vad som behövs och då är det kanske även lite lättare att förlåta överpriserna! ;)

#31
2012-11-19 14:03

Simon ska man inte bråka med, han vet ju hur alla Peugeot är, för hans svärfar har en som kräver med åtgärder än andras.
Det är ungefär som om jag skulle påstå att alla Toyotamotorer är bara skräp efter att kollegans Avensis motor sprack...

Åter till ämnet:
jag var och provsatte en 208 i lördags för att bilda mig en egen uppfattning om de omtalade instrumenten.
Jag tycker inte att de är något problem, även om det kanske kan vara det för de som är allra kortast. Å andra sidan går ju stolen att höja högt upp och ratten är något mindre än vanligt så det borde inte vara något problem. Mest en vanesak.

Däremot tycker jag mätarna är i minsta laget, kunde även varit tydligare.

Bilen ger en bra intryck annars, mycket trevligare än t.ex. Yaris plastiga interiör, med många snygga detaljer.
Det är en liten bil, men jag fick faktiskt plats bakom mig själv, och det var tillräckligt med plats för huvudet bak. Någon som det inte alltid är ens på större bilar med lågt tak bak.
Dock skulle jag inte vilja sitta så i 40 mil. Fast det är väl kanske inte för att köra så med 4 vuxna som man köper en så här liten bil...

Jag hade inte tid att provköra den, men någon dag ska jag göra det också.

#32
2012-11-19 14:56

Intressant det här med vilka kriterier det är för att få deltaga samt hur de följs.
Tydligen skall bilarna finnas till försäljning i minst 5 Europeiska länder innan årets slut och försäljningen uppskattas till minst 5000 bilar per år.
Hur klarar V60 Plug-in dessa kriterier?

#33
Bempa2
2012-11-19 15:14

Hultarn: Frugan är bara 160 cm och kan hitta en bra körställning och samtidigt se instrumenten så det bör inte vara något problem. Om du tycker att instrumenten är svåravlästa, så kan en tröst vara att hastigheten även visas med stora digitala siffror mellan varvräknaren och hastighetsmätaren, jag tittar mest på de faktiskt.
Vi var och tittade på Toyota Yaris också innan vi slog till, men vi provkörde inte ens eftersom vi upplevde den som för tråkig (förlåt Simon).
Jag får också hyfsat bekvämt plats bakom mig själv (är 182 cm), tycker jag är bra för en så liten bil, men det är nog som du säger att 40 mil är för långt. De gånger som det kommer att sitta vuxna i baksätet är dock lätt räknade, men barnen har gott om plats i alla fall.
Tror inte du kommer att bli besviken när du provkör.

#34
2012-11-19 17:57

Bempa2, nejdå, men eftersom det kommer fram i undersökning efter undersökning att franska bilar är de som krånglar mest och att ni här försöker måla bilen till skyarna som ett av de bästa val man kan göra är orsaken att jag bemöter, jag kunde räkna upp fler som haft stor bekymmer och även om vissa tror här att problemen upphört med nya modeller så säger jag bara, vänta tills motsatsen är bevisad, innan dess är inget ändrat.....

Franska bilar hamnar i botten i kvalitetsundersökningar......!

#35
Bempa2
2012-11-19 18:30

Suck.....Jag har inte höjt något till skyarna (tror du ser det om du verkligen läser vad jag skrivit), jag har bara beskrivit mina erfarenheter. Jag har litet svårt att förstå varför du blir så upprörd för att någon faktiskt har haft positiva erfarenheter av Peugeot.
Men OK, hädanefter lovar jag att bara köpa Toyota (om jag så dör av tristess).
Nöjd?

#36
2012-11-19 19:22

Bempa, jag sa inte att det var du, jag svarade däremot på ditt påstående om jag vaknat på fel sida, du får lugna ner dig lite, allt handlar inte om dig....:)

#37
Bempa2
2012-11-19 20:07

Jag är lugn som en filbunke, men när du skriver Bempa2 och en hel utläggning är det nog inte så konstigt om man tror att det du skriver är riktat till mig....

#38
Bempa2
2012-11-20 20:31

Har precis läst tråden "Är hållbarhet det viktigaste inom bilägande?".
Det var mycket upplysande. Förstår nu att för vissa, är forumets främsta uppgift att framhålla ett speciellt japanskt bilmärke och klanka ned på i stort sett alla andra.
Jag tackar för mig. Godnatt.

#39
2012-11-21 08:39

Enligt bilägarna i Finland så är Peugeot väldigt dålig...på att rosta! :)
http://kuvat.tuulilasi.fi/sites/kuvat.tuulilasi.fi/files/imagecache/main_image/images/Ruostumisalttius%20v%202012%20kuvio%202.jpg
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/oletko-varma-ettei-autosi-ruostu
Dom har en länk till Vi Bilägares "analyser" också: http://media.a-lehdet.fi/tl/taulukot_12/ruosterekisteri.html

#40
2012-11-21 09:21

Simon:
"att ni här försöker måla bilen till skyarna som ett av de bästa val man kan göra "

Nej, det där är din tolkning, men det finns faktiskt fler alternativ än japanska bilar, och det bevisas ju tydligt av vilka bilar som säljs mest i Europa...

#41
2012-11-21 19:22

Och vilka som säljs mest i världen.......;o) Världen är större än Europa. Om nu det är ett sätt att mäta på hur bra en bil/märke är.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.