Bild
Nästa artikel

Mitsubishi Outlander – kandidat till Årets Bil 2013

Webb-tv

Nya Mitsubishi Outlander har bantats med hela 100 kilo jämfört med föregångaren. Se en presentation i Vi Bilägares webb-tv.

 

Den 17 december tillkännages de sju finalisterna som kan vinna den internationella utmärkelsen Årets Bil 2013. Innan dess kommer du att kunna se en serie filmer med alla kandidater här på Vi Bilägares webbplats.

Klicka på videofönstret ovan för att se en presentation av Mitsubishi Outlander.

Läs också:
Provkörning: Mitsubishi Outlander

Nya Mitsubishi Outlander – officiell

Se tidigare filmer:
Volkswagen Golf – kandidat till Årets Bil 2013

Skoda Rapid – kandidat till Årets Bil 2013

Mercedes SL – kandidat till Årets Bil 2013

Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi Outlander?

Årets Bil 2013:

Årets Bil – eller "Car of the year" – delas ut av en jury bestående av 58 motorjournalister från 23 europeiska länder. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.

För att vara med i omröstningen måste en bil vara helt eller till väsentliga delar ny och gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut. Den uppskattade försäljningen måste dessutom överstiga 5 000 bilar per år.

Preliminär kandidatlista:
Audi A3
BMW 3-serie
Chevrolet Malibu
Dacia Lodgy
Fiat 500L
Ford B-Max
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Hyundai i30
Kia Cee'd
Kia Optima
Mazda 6
Mercedes A-klass
Mercedes SL
Peugeot 4008/Citroën C4 Aircross/Mitsubishi ASX
Mitsubishi Outlander
Opel Adam
Opel Mokka
Peugeot 208
Porsche Boxster
Renault Clio
Skoda Rapid/Seat Toledo
Range Rover
Subaru BRZ/Toyota GT86
Subaru XV
Subaru Impreza
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius+
Volkswagen Golf
Volvo V40
Volvo V60 Plug-in Hybrid

Kommentarer

#1
2012-11-08 13:25

Är det redig buckla i vänster framskärm man ser 23-24sek in i filmen, eller är det bara en knasig plåtvinkel?

#2
2012-11-08 14:23

Den ena efter den andra tappar hundratals kg i vikt och detta hälsas okritiskt med stående ovationer.

Det enda man bryr sig om är att siffror förbättras, det vore väldigt intressant att få veta HUR man burit sig åt för att minska vikten, var har man tagit bort materialet, vad har man ersatt det med eller har man bantat ner bilen så att alla material blivit tunnare och därmed sämre.

Vanliga bilar kan inte byggas helt i kolfiber, magnesium och aluminium så hur sjutton minskar man all denna vikt utan att det får negativa effekter på stryktålighet och kvalitet på lång sikt?

Magnesium borde annars förbjudas i bilar, börjad det brinna förvandlas bilen till en supernova på 5 sekunder.

#3
2012-11-08 14:59

@McTar. Så skarpsynt! Jo visst är det en buckla! Någon missade en stolpe mitt på gräsmattan utanför hotellet Tannishus där vi körde Årets Bil-testerna och tryckte till Outlandern rejält!
@ N-iklas Magnesiumkaross vore kul! Lika spännande i regn som i snabbtvätten! :) Skäm åsido har de flesta tillverkare som bantat sina bilar utnyttjat ökad användning av stål med högre hållfasthet. Därmed har man kunnat minska på dimensionerna med bibehållen eller i många fall förbättrad vridstyvhet. Sånt spar kilon.

#4
2012-11-08 15:52

Tumregeln är som bekant: 100 kg lägre vikt motsvarar 0,5 dl mindre bensin per mil. Viktbesparing är en viktig utveckling i moderna bilar. Därför kan kanske Mazda 6 o nya Golf ligga bra till för åretsbilutmärkelsen. Volvo har fått ta en del kritik för sina tunga bilar, bl a är nya V40 upp till 200 kg tyngre än nya Golf. Är man pessimistisk kan man se det som att Volvo inte har ekonomiska muskler att lägga pengar på viktminskning vid utveckling av nya modeller, är man optimistisk får man hoppas att vikten läggs i karosstrukturer som inte syns i vanliga krocktester; jämför t ex i nya IIHS-testerna med lägre offsetgrad, "small overlap head-on collision", där Volvo i V60-modellen gjort mycket bra ifrån sig jämfört med andra märken: http://www.teknikensvarld.se/2012/08/20/33745/volvo-s60-imponerade-i-tufft-krocktest/ . Med tilltagande viktminskningrace skulle man f ö önska sig att det delmomentet blir obligatoriskt i framtida krocktester. Den typen av kollisioner är sannolikt inte alltför ovanliga i verkligheten. Visst finns det en risk för försämringar med viktminskningen om den läggs på fel ställen.

#5
2012-11-09 17:56

> Magnesium borde annars förbjudas i bilar, börjad det brinna förvandlas bilen till en supernova på 5 sekunder.

Rimligen bygger man varken bilar eller nåt annat i ren magnesium (som ju dessutom är rätt mjukt), utan legerar det med andra ämnen.

#6
2012-11-10 11:18

N-iklas, du behöver nog inte vara så rädd för att det blir allt mer Mg i bilarna, det mesta kommer säkert att finnas i chassidelar som hjulupphängningar och liknande.
Mg-legeringar har ju fördelen (för biltillverkarna) att korrodera väldigt lätt och behöver därför ersättas av bilägaren till höga kostnader.
I karosstrukturen blir det säkert allt mer Al-legeringar när man inte kan göra det höghållfasta stålet tunnare för att spara vikt.

Men jag tror att i fallet med Outlander var det nog inte så svårt att få ner vikten, den förra modellen är ganska kraftigt (onödigt kraftigt?) dimensionerad på många ställen.

#7
2012-11-10 20:26

Tommy: Det var alltså fler som träffade stolpen än som missade! Ojojoj... ;-)

#8
2012-11-11 11:42

Tja det får väl bli som det blir, men det som oroar mig är att biltillverkarna i hemlighet tvingas ta genvägar vilket jag kallar fusk för att kunna hänga med i trenderna och senaste konkurrensen.

Och att sedan människor utan minsta orsak står till tjänst med att hitta på bortförklaringar och ursäkter till varför detta är bra och varför man inte ska bry sig.
Detta öppnar upp för en okontrollerad utveckling där människor bara hänger på senaste trenden och gasar på rakt åt fanders i tron att allt kommer att bli bättre och bättre i evighet och att allt är möjligt.
Precis som med aktiemarknaden och ekonomierna som kraschar då och då med katastrof som följd, människor är sig lika vad det än handlar om, naiva och godtrogna vill de bara tro att allt är toppen.

Legeringar av metaller har jag aldrig hört talas om i någon bil där man talar om magnesium eller aluminium, det är alltid rena metallen man talar om, därför har jag ingen orsak att tro att man använder legeringar om man inte uppger att man gör så - och det har man aldrig uppgett.

Att bara gissa och själv hitta på att det är legeringar…

Jag ser att de biltillverkare som kanske kan tänka sig att fuska och på några punkter bevisligen HAR gjort det också… har enorma framgångar medan Opel som jag känner utan och innan envist fortsätter att undvika fuskande får se sin försäljning halveras därför att man inte hänger med i att visa samma siffror som konkurrenterna.
Tyngre bilar och trögare och mer ”gammalmodiga” motorer och växellådor –enligt vad biltidningarna brukar skriva.
Precis det jag vill ha eftersom jag prioriterar kvalitet - inte prestanda.

Nya lätta Golf lär vara bullrig, Astra är det inte, Astra är tyngre, jag tar en tung, tyst bil före en lätt bullrig – många tycker tyvärr annorlunda.

Detta sänder tydliga signaler att marknaden bryr sig inte om och köper inte stryktålighet, trygg pålitlighet och kvalitet - om detta inte hänger med i att prestera senaste heta toppsiffrorna.

Oundvikligen vrider detta utvecklingen mot mer slit och släng bilar, köp i dag, skryt i morgon och skrota i övermorgon.
Som med kläder, jag har kläder från 1980 som fortfarande är som nya medan kläder jag köper i dag är bara trasor kvar av efter sex månader därför att i dag är det inte kvalitet som betyder något utan att man är med i senaste modet och trenden.

Jag vill inte se ett sådant naivt ytligt samhälle.

#9
2012-11-11 19:38

N-iklas, hade du inte kemi i skolan? att man i dagligt tal säger magnesium men menar magnesiumlegering är inget konstigt. rent magnesium är poröst och reagerar lätt med syret i luften, i alla fall har jag provat att med lätthet elda det i kemin i högstadiet... Fälgar i "magnesium" är naturligtvis av legeringar där magnesium ingår till exempel, se denna länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnesium under användningsområden. Att folk berättar detta för dig behöver ju inte per automatik att de stödjer användningen i sig.

#10
2012-11-12 09:55

Och här kan du läsa lite mer om lättmetallegeringar som kanske undanröjer en del av dina tvivel N-iklas.
http://www.landskapsgrundamnen.se/gramnen/aluminium.htm
För att undanröja resten av dina tvivel kan jag upplysa om att även Opel använder sig av lättmetallegeringar!

Personligen gillade jag inte när Saab ersatte den gamla gjutjärnskaminen från Södertälje med Opelmotorn i aluminiumlegering.
Men Södertäljemotorn tillverkas ju fortfarande i Kina.
Gjutjärn i motorer har nämligen en stor fördel framför aluminium och det är att motorerna oftast blir mekaniskt tystare och mer robusta.
Nackdelen är främst vikten.

#11
2012-11-12 12:42

Nu är det inte fullt så enkelt.

När det gäller Opel är det en viss skillnad mellan någon som okritiskt kastar sig över en viss teknik och frossar i den utan hejd som BMW vars motorer ända sedan 1970-talet rasade i parti och minut så fort bilarna blev gamla och kylaren inte fungerade perfekt längre och oljebytena drog ut på tiden tack vare aluminium och avancerad teknik.

Och någon som gör det undantagsvis och motvilligt, synsättet är det viktiga om man tar emot något med öppna armar eller med en skeptisk och kritisk syn.

L850 aluminiummotorn är inte en motor enbart för Opel utan togs fram i samarbete med GM för användning i en rad amerikanska modeller och GM krävde en motor helt i aluminium, jag minns inte varenda motor som kommit sedan 1993 utan det får jag kontrollera, men jag minns ingen av Opels egna motorer främst avsedda enbart för Opel med motorblock i aluminium och de nya motorer som kommer nu är i gjutjärn.

Opel Astra som kom 1998 hade en ratt i magnesium och där är det inget problem, chassidetaljer i aluminium går också bra, det är inte OM man använder det, utan HUR och VAR och VARFÖR som är frågan.
1962 använde Opel Titan i sin nya Kadettmotor, det är knappast ett problem eftersom kvalitén ökar.

Dessutom handlar det INTE alls bara om metaller utan om hela den tekniska konstruktionen, som t.ex. dålig tätning i cylindrarna för mindre friktion som ger hög oljeförbrukning, och om företagsledningens och ingenjörernas resonemang, Opel har gång, på gång sedan 90-talet gått emot trender och fattat avvikande beslut i många praktiska och tekniska frågor och det visar att man klarar att tänka självständigt, det inger stort förtroende.

Det är mer sannolikt att någon som tvivlar på en viss teknik ska göra den bättre än den som okritiskt bara mumsar i sig allt som serveras därför att tvivlaren är medveten om dess brister medan entusiasten struntar i dem.
Därför litar jag mer på exempelvis en aluminiummotor från Opel än en från BMW, förhoppningsvis kommer det ingen från Opel på i varje fall 15 år.

Om gällande magnesium så har jag den bergfasta principen att jag tar det man säger och uppger bokstavligt och på blodigt allvar, därför att om man börjar tolka och själv lägga till mellan raderna det man tycker eller tror eller förutsätter, så öppnar man dörren till en rörig ostrukturerad värld där alla tycker och tänker som de har lust utifrån sin egen tro.

Jag är motståndare till en sådan värld.

Består den nya växellådan av en magnesiumlegering ska du uppge att den består av en magnesiumlegerin och inte magnesium, uppger du inte detta får du skylla dig själv om du blir irriterad när någon tar dig på orden och faktisk utgår från att din uppgift är korrekt.

Vad i helsike, varför vägrar man prompt att säga som det är?
Kommer du med en legering ska du ta mig fanken bövlar också uppge att det är en legering.

Jag har massor av magnesium hemma som jag använder till lite av varje, jag pysslar med raketer och bomber och exploderande kulor och bärbara kanoner och magnesium är en komponent som kan förstärka kemiska reaktioner i förbränningar.

Men vad jag vet om magnesium påverkar inte min övertygelse om att man ska tala klart språk och säga som det är, inte mumla strunt i skägget.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.