Bild
Nästa artikel

Volvo V40 – kandidat till Årets Bil 2013

Webb-TV

Volvos utmanare i Golfklassen – V40 – är en kandidat till priset Årets Bil 2013. Se bilen presenteras i Vi Bilägares webb-tv.

 

Den 17 december tillkännages de sju finalisterna som kan vinna den internationella utmärkelsen Årets Bil 2013. Innan dess kommer du att kunna se en serie filmer med alla kandidater här på Vi Bilägares webbplats.

Klicka på videofönstret ovan för att se en presentation av Volvo V40.

Missa heller inte testet av Volvo V40 i Vi Bilägare 15/2012, där bilen ställs mot Audi A3 och Mercedes A-klass. Tidningen finns i butik mellan 6 och 20 november.

Läs också:
Provkörning: Volvo V40

Volvo V40 Cross Country – svenska priser
Volvo V40 Cross Country avtäckt i Paris

Volvo V40 Cross Country officiell

Volvo presenterar V40 R-Design

Volvo V40 får toppbetyg i Euro NCAP

Allt om Volvo V40

Se tidigare filmer:
Mercedes A-klass – kandidat till Årets Bil 2013

Kia Cee'd – kandidat till Årets Bil 2013
Mitsubishi Outlander – kandidat till Årets Bil 2013
Volkswagen Golf – kandidat till Årets Bil 2013

Skoda Rapid – kandidat till Årets Bil 2013

Mercedes SL – kandidat till Årets Bil 2013

Diskutera: Vad tycker du om nya Volvo V40?

Årets Bil 2013:

Årets Bil – eller "Car of the year" – delas ut av en jury bestående av 58 motorjournalister från 23 europeiska länder. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.

För att vara med i omröstningen måste en bil vara helt eller till väsentliga delar ny och gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut. Den uppskattade försäljningen måste dessutom överstiga 5 000 bilar per år.

Preliminär kandidatlista:
Audi A3
BMW 3-serie
Chevrolet Malibu
Dacia Lodgy
Fiat 500L
Ford B-Max
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Hyundai i30
Kia Cee'd
Kia Optima
Mazda 6
Mercedes A-klass
Mercedes SL
Peugeot 4008/Citroën C4 Aircross/Mitsubishi ASX
Mitsubishi Outlander
Opel Adam
Opel Mokka
Peugeot 208
Porsche Boxster
Renault Clio
Skoda Rapid/Seat Toledo
Range Rover
Subaru BRZ/Toyota GT86
Subaru XV
Subaru Impreza
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius+
Volkswagen Golf
Volvo V40
Volvo V60 Plug-in Hybrid

Taggar: Webb-tv, , Volvo V40

Kommentarer

#1
2012-11-13 10:59

Att ha en sån usel bakåtsikt i en modern bil där man vill sälja på säkerhetsteknik är ju närmast ett skämt.
Man skall inte behöva kryssa i parkeringshjälp och backkameror för att ha koll på bilen när man backar. Här tycker jag att Volvo misslyckats totalt, men det är kanske en medveten strategi i det hela. Försäljarna kommer att prata sig varma om att man skall välja parkeringshjälp och backkameror i utrustningslistan för att få upp priset på bilarna och sälja mer tillbehör.

#2
2012-11-13 12:59

Om den nu ska räknas in i "Golfklassen" vet jag inte varför man ska välja just den här.
Det finns ju mängder av bilar i just den klassen som är billigare, komfortablare, rymligare osv.
Kommer väl mest att säjas till dessa som alltid haft Volvo för att det är världens bästa bil?

#3
2012-11-13 13:15

Hacke1:

Ja, man minns hur motortidningarna (bl.a. Vi Bilägare) mätte synfältet på bilarna förr, och gamla Volvo 142 var ju lysande, tunna takstolpar, stora rutor och ingen hög akter.
Vidare gjorde Volvo stor sak av att man utformade knappar och reglage olika och hade dem högt placerade för att man inte skulle ta blicken från vägen i onödan.

Allt det där verkar vara totalt bortglömt hos de flesta tillverkare idag. Små rutor, hög akter och massor av likadana knappar långt ner på mitt konsollen...

#4
2012-11-13 13:21

Jo så är det Hacke1, det är en lukrativ affär för tillverkarna det här med backkameror och varnare.

Bilia tog för drygt ett år sedan, nu kanske priset är något annorlunda, nästan 3000:- för att byta ut en trasig backsensor till farsans XC70 -05, betänk då att det sitter fyra stycken i stötfångaren och Volvo har sålt en hel del modeller så många backsensorer blir det...

Och vi bilköpare fortsätter köpa bilar med usel bakåtsikt utan att knorra så tillverkarna tror väl att det vad vi vill ha antar jag.

Här borde biltidningarna kunna göra en insats och dra av poäng i sina tester för de bilar som inte har en vettig bakåtsikt, likaså borde Euro NCAP göra...

#5
2012-11-13 13:31

Hur fasen kan ett byte av en backsensor kosta 3000:-??
Är den gjord av guld?
Men du har rätt Prestigelös, sälj standardbilen så billigt som möjligt ta sen duktigt betalt för extrautrustning och ta sen hutlöst betalt för reparering av extrautrustning så gör man en bra förtjänst och vi kunder är så dumma att vi går på detta.

#6
2012-11-13 13:45

Tror de tog ca:1100:- för själva sensorn, resten var arbetskostnad...
Men byter de alla fyra på en gång så misstänker jag att det blir billigare eftersom allt redan är demonterat, men ändå...

Såg att Biltema säljer hela satsen för 349:-
Hur kvaliteten är på denna låter jag vara osagt men nog är det en bit upp till Volvos priser...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Parkeringhjalp/Parkeringssensor-43147/

#7
2012-11-13 13:49

Även om man skulle anta att Biltemas sats inte har exakt samma kvalitet som Volvos så kan man ju byta några gånger innan man kommer ifatt Volvos priser.

#8
2012-11-13 13:58

Volvo V40 visar att Lancia Delta var före sin tid, hela konceptet har Volvo tagit från Lancia 2008 men Lancian är fortfarande rymligare.

#9
2012-11-13 14:14

Att gå i bilbytartankar och försöka hitta en ny bil med låg midja, stora fönster och bra bakåtsikt idag är inte det lättaste.

Volvo V40 ligger egentligen helt rätt i storlek för oss men som sagt, bakåtsikten...
Har kikat lite på just Volvo men då V70 som dock känns onödigt stor, Skoda Yeti är också intressant.

Tänkte när jag såg den här filmen att många satsar på stora takfönster men struntar i bak/sidorutor, är det ljusinsläpp man är ute efter så föredrar jag stora sidorutor tio gånger av tio, men återigen, takfönster kan man ta extra betalt för...

#10
2012-11-13 14:18

Precis Prestigelös, takfönster är extrautrustning.
Jag har själv sneglat på Skoda Yeti, helt ok design och en rymlig bil till ett rimligt pris. Runtomsikten i Yetin är ljusår bättre än Volvon med och då behöver du inget takfönster. Jag skall faktiskt testa en yeti vid tillfälle tror jag.

#11
2012-11-13 14:25

Det finns fortfarande tester av runtomsikt i ADACs tyskt gedigna och så vitt jag kan bedöma objektiva (tyvärr enbart tyskspråkiga) tester. Det finns en poängsättning av runtomsikt, sikt via backspelarna och direktsikt framåt och bakåt, I PDFfilerna finns bilder med poängsättning av respektive siktmoment. Låg siffra och grön färg är bra, högsiffra och gul till röd färg är dåligt. För Volvo V40 ser det ut så här: http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4834_Volvo_V40_T3_Momentum/Volvo_V40_T3_Momentum.pdf och för nya Audi A3 så här: http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4812_Audi_A3_1_8_TFSI_Ambition/Audi_A3_1_8_TFSI_Ambition.pdf . A3 har alltså lika dälig sikt bakåt som Volvo, men vem skulle komma på tanken att klaga på en Audi? Som referens till erkänt usel sikt kan man använda en KIA, exv senaste Sportage: http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4631_KIA_Sportage_1_6_GDI_Vision_2WD/KIA_Sportage_1_6_GDI_Vision_2WD.pdf , Sökfunktionen för testerna ligger här: http://www.adac.de/infotestrat/tests/auto-test/default.aspx
I USA ligger förslag om lag på obligatorisk backkamera, efter uppmärksammade olyckor med påbackade barn. Det känns inte helt fel även på normala bilar. Tekniken lär bli billigare och robustare när den blir obligatorisk. Jag vill dock gärna själv se bra också genom bakrutan för att ha koll på trafiken.

#12
2012-11-13 15:47

Skall bli intressant att se vilket bilmärke som blir först med att skippa bakrutan helt.

#13
2012-11-13 17:05

Fantastiskt fin bil, särskilt att köra.
Rymlig, nej knappast.
Men det är inte BMW 1 eller MB A-klass heller.
Men V40 tilltalar på många andra sätt.

#15
2012-11-15 08:52

Som vi ser här så är det inte bara på helgerna som spammet förekommer.
Det är uppenbarligen "för lätt" att skapa konton här.

#16
2012-11-15 11:14

Svårt att förstå kritik mot bakåtsikt. Bilen har backspeglar och iallafall sensorerna är överkomliga i tillbehörsklickandet (även om kamera är fördelaktigt). Måste ju vara mycket bökigare att vända sig om och försöka titta ut bakåt genom bakrutan än att sitta som folk och använda backspeglarna. Tittar man bakåt har man dessutom noll koll på hur nära man är sidohinder, som tex trottoarkanter, väggar och annat otyg.

Jag har i 4-5 år åkt skåbil, först Vito, nu Caddy, med absolut noll bakåtsikt. Har inte märkt några större problem förutom att man saknar utsikten genom vindrutespegeln.

#17
2012-11-15 11:28

Roger, nog tycker jag att det är skillnad på uppmärksamheten bakåt med en väldigt liten bakruta jämfört med en normalstor även om man tittar i inre backspegeln, speciellt då i stadstrafik där det är mycket som är i rörelse.
Man kan ju inte komma ifrån att en stor bakruta ger bättre bakåtsikt än en liten oavsett hur många hjälpmedel man kryssar i på tillbehörslistan.
Det är inte alltid att man ser allt i backspeglarna heller och då vill man helst kasta en snabbtitt snett bakåt i "den döda vinkeln" där det lätt kan komma en cyklist.
Denna döda vinkeln är otroligt död i Volvon och diverse andra nya bilar.
Det är roligt med ny design men inte tycker jag att designen är viktigare än säkerheten. Jag undrar var man fått designidén om att bakdelen på nya bilar skall vara "instängd". Det brukar finnas någon idé bakom en design, något som är till för att förbättra en bil men denna trenden ställer jag mig väldigt frågande till.

#18
2012-11-16 13:21

Det man vill åstadkomma är med största säkerhet en kilform som sträcker sig hela vägen genom bilen. Håller med om att det blir lite överdrivet stundals, på tex V40. Det blir så mycket plåt därbak att det nästan går åt 1-2 tum större fälgar bak för att det inte ska se ut som en lustiga huset-spegel.

Finns dock en del bilar som fixar det ändå. Dock är de väldigt låga i fronten, och klarar därmed troligen inte passagerarkrock-kraven så bra. Min egen E90 är tex jäkligt låg där fram, har en konstant kilform baktill, och bakrutorna är fortfarande större än framrutorna på Volvon.. typ. Men kollar man på nya F30'n som är mer anpassad för fotgängarsäkerhet så är ju fronten betydligt bulligare och inte lika låg. Då saknar bilen dock den karaktäristiska kilformen som 3-serien haft sedan 90-talet.

Tittar man på de flesta bilar från 90-00-talet som försöker sig på att vara lite designade så ser man att alla har kilformen med en smäcker front. Och uppföljarna ser ut som plåtchabrak. Tex just E36 (E46 är inte lika slimmad), Peugeot 406, Honda Accord (de tre sista generationerna), C-klass etc etc.

Så problemet är att man försöker köra på samma recept som innan tror jag. Och samtidigt leva upp till säkerhetskraven.

#19
2012-11-16 15:08

Roger!
"Så problemet är att man försöker köra på samma recept som innan tror jag. Och samtidigt leva upp till säkerhetskraven."

Där tror jag du har rätt, det är där skon klämmer.

Jag tycker definitivt att på V40 är denna designen verkligen överdriven.
Lite mer återhållsamt så hade bilen varit elegantare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.