Bild
Nästa artikel

Provkörning: Volvo V40 (2012)

Provkörning

Låg förbrukning och hög säkerhet går utmärkt att kombinera med underhållande köregenskaper. Det bevisar Volvos nya modell V40. Men inköpspris och kupéutrymmen gör att detta inte är bilen för alla.

Volvo säger att målsättningen har varit att göra V40 klassledande på tre punkter: säkerhet, kör-egenskaper och bränsleförbrukning. Upp till bevis säger vi och börjar vår provkörning med den bränslesnålaste modellen D2, extrautrustad med 18 tums- fälgar och gummivalsliknande däck i 40-profil. Som man kunnat ana blir bilen ganska stötig med sådana hjul men attan vad den håller i bra i kurvorna!

Provkörningen går på slingrande bergsvägar i trakterna av Valpolicella, Italien. Plötsligt nyper kurvorna och blir hårnålar men Volvon svänger lekande lätt med. Understyrning märks knappast alls och bilen  går inte heller att provocera till bråk med hjälp av gasuppsläpp eller inbromsningar i kurvor. I alla fall inte i de farter vi testar i för dagen.

Däremot märks det att dieselmotorn är relativt liten och utväxlingen relativt hög. Kombinationen bidrar till den fenomenalt låga förbrukningen i körcykeln, bara 3,6 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på låga 94 g CO2/km men påverkar också körbarheten. Vridmomentet är duktiga 270 Nm men kraften kommer vid 1 700 varv/min och därunder är motorn ganska död. Det blir till att använda växellådan flitigt för att inte tappa farten uppför backarna. En annan nackdel är att sikten har sina brister.


V40 ersätter tre bilar,  C30, S40 och V50 försvinner nu och frågan är om den nya bilen klarar att fylla hela detta tomrum. Ser man till totallängden ligger den nya bilen mitt emellan C30 och S40 och kan nog täcka upp för dem båda. V40:s  kupéutrymme är möjligen något tajtare än i S40 men bakdörrarna gör den nya bilen mycket mer flexibel och praktisk än C30. Även om man egentligen inte använder baksätet till annat än förvaring, blir det betydligt mer användbart när man slipper trassla med stolsfällning och annat för att komma åt det. Kortare sidodörrar tar också mindre utrymme i anspråk på trånga parkeringsplatser.

Kombimodellen V50 spelar i en helt annan division utrymmesmässigt och dagens V50-ägare får nog förbereda sig på att ta klivet upp till V60 eller till och med V70 för att få plats med sina prylar.

Förarmiljön är överlag bra med rediga reglage och fin känsla i materialen. Mittkonsolen följer Volvos traditionella design med många små knappar som det kan ta tid att lära sig hitta bland.

Som standard sitter analoga instrument men testbilarana var utrustade med en digital variant vars layout kunde varieras i tre olika lägen. Grundläget kallas ”Elegance” och ger en stor hastighetsmätare med vanlig visare och bakgrund i mjukt beige/grå färgton.

Som alternativ finns ett ekonomiläge där bakgrundsfärgen byts till grönt och kylartemperaturmätaren förvandlas till en ekonometer som visar hur snålt man kört den senaste tiden. Har föraren varit riktigt duktig dyker så småningom ett stiliserat ”e” upp som belöning i displayen. Som tredje valmöjlighet finns ett sportläge med analog varvräknare och digital hastighetsmätare.
Generösa justeringsmöjligheter av stol och ratt gör att de flesta kan hitta en bra körställning. Framstolarna ger fin komfort som håller ryggar fräscha även under långa dagsetapper.

I baksätet är det trängre men om inte framsätespassagerarna utnyttjar stolarnas hela skjutmån kan även vuxna sitta bak. De kan då också njuta av Volvos hittills största glastak som erbjuds som tillbehör till V40.  

Även om V40 är liten håller den full Volvostandard när det gäller säkerheten. I standardutförandet ingår autobroms, knäkrockkudde samt den nyutvecklade krockkudden för fotgängare. Som tillval finns sedan paketet Driver support för 19 900 kronor som innehåller adaptiv farthållare och autobromssystemet som upptäcker och automatiskt bromsar för fotgängare som kliver ut framför bilen.

Volvo förklarar att när man ska komplettera systemet med radar och olika sensorer stiger kostnaderna snabbt vilket gör det svårt att skicka med den här typen av säkerhetsutrustning som standard. I framtiden hoppas man att större tillverkningsserier ska pressa priserna.

Och lite prispress skadar inte då V40 blir dyr i inköp. Räkna med upp mot 260 000 kr för en normalt utrustad D2.
V40 är en fin liten bil för väldigt mycket pengar.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volvo V40?

Volvo V40 D2/D4:

PRIS, FRÅN KR: 225 000/270 000.
MODELL: 5-dörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Augusti/september.
MÅTT, CM: L 437/B 180/H 145.
TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 357.
Släpvagnsvikt, kg: 1 300/1 500.
MOTOR: 4/5-cylindrig turboladdad  dieselmotor på 1 560/1 984 cm3. Max effekt 115/177 hk vid 3 600/3 500 v/min. Max vridmoment 270/400 Nm från 1 750 v/min.  
KRAFTÖVERFÖRING: Manuell 6-växlad växellåda (Aut D4 + 16 900kr).
PRESTANDA: Toppfart 185/220 km/tim. 0–100 km/tim 12,3/8,6 s.  
FÖRBRUKNING: 3,6/4,3 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 94/114 g/km.
KONKURRENTER: Mercedes A-klass, BMW 1-serie, Lexus CT 200h och Audi A3.

Plus: Hög säkerhetsnivå, låg förbrukning, fina köregenskaper.
Minus: Högt pris, begränsade utrymmen, dålig bakåtsikt. 

Vad nytt? Helt ny bil i helt nytt segment för Volvo.
För vem? Kunder med höga krav, välfylld plånbok och begränsat behov av utrymme.    

Kommentarer

#2
2012-06-29 11:36

V40 ser ju mycket bra ut ochom ni som tested den funnit den som bra så är det väldigt lovande.
Skall den ersätta även V50 så blir det problem (försäljningssiffrorna)
Utseendet ar bra men påminner för mycket om Renault Megane.
Å andra sidan så undrar jag varför folk är så fast vi utseendet eftersom jag själv ser ju intet av detta och jag vill ha en bil som ger mig all komfort och all service.
Jag hade en S80 med normala 170 hp men med allt annat som läder och automat . Det var bland det bästa jag åkt i, men klart, andra människor utanför kanske tyckte det var bonnigt.
Alltså: För mig skall bilen vara bra för mig och om den ser underlig ut för andra, så är det deras problem.

#3
2012-06-29 11:52

Tror att det här är rätt väg för Volvo att gå om de ska överleva som biltillverkare.
Stora familjekombis säljer kanske bra i Sverige men det är inte vad som efterfrågas i övriga Europa & världen.

Så det är bara att inse att Volvos tid som producent av stora praktiska bilar är över nu, och lika bra är väl det. Det finns andra tillverkare som fyller den nischen och till ett billigare pris dessutom.

#4
2012-06-29 12:29

Prestigelös...det är en myt att kombi bara säljer bra i Sverige. Tror du MB, Audi, BMW utvecklar modeller bara för svenska marknaden?

Intressant är också att tidvis har V70 varit den bäst säljande kombin i Tyskland.

Kombi säljer bra i hela Europa däremot inte i USA och Asien.

#5
2012-06-29 12:48

Om man som Volvo trycker på att de tillverkar säkra bilar så fallerar denna totalt med den rent ut sagt usla bakåtsikten både rakt bak och snett bakåt.

#6
2012-06-29 15:55

Räknas huvudutrymme i baksätet och bakåtsikt som extra tillval?

#7
2012-06-29 17:44

SiggeNn

Jag menar inte att Volvo ska sluta tillverka kombibilar.
Men de kommer precis som AUDI, BMW & MB att i allt större utsträckning göra så kallade "livsstilskombis" där fokus inte ligger på stort baksäte och lastutrymme utan på design, körupplevelse och premiumkänsla.

Det är det konceptet som tyskarna lyckats med och Volvo m.fl. vill kopiera, det är där pengar finns att tjäna.
Och om det kan man sen tycka vad man vill.

#8
2012-06-29 18:06

Lite dyr bara, jämfört med konkurrenterna.

#9
2012-06-29 18:20

Köper man kombi vill man nog ha en praktisk kombi och inte en "livsstilkombi"

#10
2012-06-29 18:27

Detta är ingen kombi, utan mer en halvkombi. Eller en fyradörrars sportcoupé.
Vi får väl se hur den gör sig på marknaden...

#11
2012-06-29 18:31

Jo Hackenbush så är det nog i de flesta fall, men i det segment som Volvo nu vill tillhöra så räcker det om man får in de numer så omskrivna "två golfbagarna".
Den tiden då man kunde lasta in halva bohaget och en liten skolorkester i en Volvokombi är förbi.

#12
2012-06-29 19:18

Nja prestigelös inte helt sant för Volvos storsäljare V70 kommer nog alltid att finnas kvar kanske med en annan beteckning så småningom. Denna V40 kommer aldrig upp till V70 försäljningsnivåer så det där med livsstilkombi är nog ganska begränsat.

#13
2012-06-29 19:49

V70 kommer att finnas kvar men jag är övertygad om att den får lutande bakparti som V60 med tillhörande begränsat baksäte & lastutrymme som följd. Voilà, en livsstilskombi, halvkombi, sportcoupé, eller varför inte fourdoors sportsestatecoupé...

#15
2012-06-30 01:44

Prestigelös, jag är rädd att du har rätt, inte minst med din träffande benämning på företeelsen á la marknadsföringsnisse.
Har vi bilköpare och biltillverkare verkligen sjunkit så lågt?

Ck verkar ha, av flera kommentarer i olika spalter att döma, tagit på sig rollen som den nya Toyota-porovokatören.
Nåja, ingen tar ju honom ändå på allvar.

#16
2012-06-30 03:42

Lutande bakruta behöver inte vara så negativt som alla tror. Vad förlorar man EGENTLIGEN? Ingenting troligen. Inget märkbart iallafall. Möjligen att man får in lite färre drickabackar, om man nu lastar sånt. På sin höjd är väl takslutet en 15-20 cm längre in än om den haft vertikal bak. Och under rutan är den ju lika stor som den brukar vara.

Dessutom är det ju faktiskt inte tillåtet att ha last över nackskydden bak ;) Alla jag sett som har det har mest madrasser och kuddar och annat krafts där uppe. Och att det det där lilla kilformade utrymmet skulle göra så stor skillnad då? Inte troligt.

#17
2012-06-30 09:48

Jo, Roger det har betydelse.
Det finns faktiskt ingen anledning att luta bakdelen så mycket.
En kombi köper man oftast för att få så bra utrymme som möjligt och då är det bättre med en rak bakdel än en sluttande.

Det finns tillfällen när jag inte fått med prylar i min 9-5 p.g.a. den sluttande bakluckan.
Grejorna gick väl in men luckan gick inte att stänga, så det var bara att lasta om till 945an och försöka stå ut.

Men det är ju en förhoppningsvis tillfällig modenyck att alla bilar ska slutta bakåt och begränsa inte bara lastutrymme utan också takhöjd i baksätet och bakåtsikt.

#18
2012-06-30 09:55

Även australiska biltidningen Cars Guide har varit i Italien och provkört nya V40. Deras åsikt är att VW Golf är ett bättre köp om inte V40 blir klart billigare än Golfen vilket inte är troligt. Man har ju även många andra konkurrenter. Nya Hyundai i30 t.ex som är en mycket bra och prisvärd bil. V50 ägare som vill ha en ny bil har många andra bilar att välja på. VW Golf kombi, Peugeot 308 kombi mm.

#19
2012-06-30 12:22

Peter du borde hålla dig till fakta, detta är vad dom skrev.

Volvo is targeting the Audi A3, BMW 1 Series and soon to be released Benz A-Class - but not surpisingly the VW Golf. It believes the V40 is more of a premium product and will be priced accordingly, with the kick off figure likely to be $39,990. We reckon it sits somewhere between the two in terms of market perception and could appeal to buyers from both groups.
Jag hittade inte att dom skrev att golfen var ett bättre köp.

#20
2012-06-30 13:02

Motorkillen, jag har tidningen framför mig och under rubriken ¨Verdict¨ skriver man Ïf Volvo gets it right , this car should be cross shopped from the VW Golf up to Mercedes- Benz A-Class¨ Volvo fick betyget 3,5 och VW Golf GTD btyget 4. Med andra ord ansågs Golfen något bättre.

#21
2012-06-30 18:22

Konstigt att dom skriver så olika mellan deras tidning och det dom skriver på nätet, men så kan det vara.Då tar jag tillbaka det jag skrev om fakta Peter.

#22
2012-07-01 12:23

En VW Golf GTD kostar AUD 41790:-. Vad Volvo V40 komer att kosta vet man ännu inte men bör ligga runt samma pris. Man kan dock få samtliga japanska konkurrenter för ca. AUD 24000:-. Men bara Mazda 3 finns med diesel här.

#23
2012-07-02 08:25

Fattar inte varför Volvo trilskas med den där idiotiska mittkonsollen, den är både opraktisk (hopplöst att nå facket) och oergonomisk (små och många likadana knappar).

Däremot ska de ha en eloge för att hastighetsmätaren sitter där den ska, utan att skymmas av ratten.

Men jag förstår inte den "nya idén" där man slopar C30, S40 och V50, och sedan gör V40 mindre, jag tror inte på detta.

#24
äro
2012-07-02 20:08

Efter en paus från sida pga personliga själ så är detta det första jag ser utav c k. Bra skrivet!

#25
2012-07-02 22:11

"Roger S" : Tja,...VARFÖR köper folk kombibilar?
Troligtvis har du inte tänkt på att dessa människor behöver mer utrymme än vad en sedan erbjuder?
Sedan är det dessutom en ansenlig skillnad mellan kombibilar och kombibilar också men som sagt så har man ingen användning utav en kombi så lägger man kanske inte märke till detta.

Så måste det vara för alla dem som har gått ifrån V70 till V60? ....Har de inte märkt att de tidigare har kört med en onödigt stor bil eller är det så att det i varje fall rör sig om att barnen har flyttat hemifrån,den stora hunden har dött och ersatts utav en tax?

V60 och V40 är lastmässigt ett skämt och det motstrider all logik att dessa bilar kan sälja bra i ett kombitokigt land ....
Inte kan det väl vara så tokigt att folk inte provkör och tittar på andra bilar innan de gör sina val?

Ta med dig en tumstock vid nästa bilbyte Roger om du vill ha en rymlig bil....annars kan det som sagt kvitta!

#26
2012-07-06 10:33

Vet inte riktigt, men är man beredd att betala så mycket pengar för den här typen av bil tror jag faktiskt att t.ex. Lexus CT200 är ett betydligt bättre köp. Den kostar ungefär lika mycket och ligger kvalitetsmässigt antagligen ljusår före Volvon. Själv köpte jag två stycken nya Volvisar (V50+V70) med bara två års mellanrum, och jag är milt uttryckt föga imponerad när det gäller hållbarhet och kvalité. Vill Volvo ligga i det här prissegmentet får de leverera bättre bilar. Man får bara hoppas att nya V40 är värd det höga priset. Jag skulle inte köpa den.

#27
2012-07-06 13:29

Såg 5 stycken V40 i karavan på E6 norr om Göteborg igår. Kan meddela att bilen ser riktigt bra ut i verkligheten. Så här skulle V60 sett ut!

#28
2012-07-10 19:32

De som tror att Volvo med V40 har ambitionen att prioritera utrymme per spenderad krona, har nog hamnat ordentligt vilse i pannkakan. Personligen gillar jag inte bilar där man sitter gokart-lågt fram. Men många tycker nog det känns sportigt. Positivt överraskar takhöjden bak. Dessutom är framåtsikten från baksätet bättre än för snittbilen. Och acceptabelt benutrymme bak. Tror den kan sälja bra. De som väljer V40, är nog måttligt intresserade av somliga konkurrenters lägre pris. Och apropå Lexus CT200. Den är en riktig bullerlåda på svensk normalasfalt. Vilket är ett av de viktigaste skälen till att säljer dåligt.

#29
2012-08-05 21:32

Jag tycker det är hål i huvudet att ersätta C30 med V40. Anledningen till min åsikt är att vi köpte vår C30 enbart för att sambon ville ha en 2-dörrars bil som var liten, miljöklassad och med en design som sticker ut lite. Det finns få sådana bilar på marknaden som har samma komfort och storbilskänsla som C30 har. Det finns inte på kartan att hon skulle byta ut sin C30 mot en kombi då det för henne representerar nidbilden av villa, vovve, volvo och hon hade nog valt en A3 eller A1 om det inte vore för att de är så tyskt tråkiga samt att ljudkomforten inte är något vidare. BMW 1 serie faller också bort pga trist design även om det är en trevlig bil att köra. Så frågan är vad man ska köpa om några år nu när Volvo lagt ned den enda bil dom hade som bara var präktig, säker och förnuftig på insidan fast med en design som tilltalar oss som är 30+ utan att sväva iväg som pokemonbilarna från Asien.

#30
2012-08-11 17:20

Jag håller med Spocken till 100%. Otroligt korkat att lägga ner C30 som är en snygg bil som sticker ut.

Jag hade hellre sett att dom dom gjorde V40 liiiite större och mer praktisk, typ som V50 i storlek. De hade gärna fått kalla den V50 även om det inte spelar någon roll. Då hade dom kunnat behålla och vidareutvecklat C30 till en Golfdödare.

Ändå är det så mycket som lockar med V40 att det kommer vara en av de första bilarna jag tittar på när det blir dags för bilbyte om 2 år.

Jag tycker designen är klockren och interiören älskar jag, hade den varit lite större hade det varit en fullträff

#31
2012-08-19 14:46

Jag skulle inte köpa en dyr volvo när det finns så mycket bilar på marknaden som både billigare och bättre för volvo har fått mycket sämre kvalite på senare år men det finns ju inget svenskt i den längre?

#32
2012-09-10 13:11

V40 är den mest tekniskt avanserade Volvon som VCC har släppt. Den är i segmentet små 5 dörras kombibilar som har blivit väldigt populärt. En del av kommentatörerna klagar på att det inte är något Svenskt i Volvo. Vem som tillverkar komponenterna är inte helt avgörande då konstruktion och design är Svenskt. VCC har kravspecar på hur komponenterna ska se ut och fungera. Några har också nämt att man tycker det är tråkigt att C30 läggs ner. Tyvärr så säljer inte den modellen. Den var avsedd som "pre-family car" men blev en "Post-family car". Design och pris tilltalar inte ungdomarna tillräckligt. Även C70 läggs ner pga sviktande försäljning. V50 börjar bli gammal och är mera Ford än Volvo. Många modeller bygger fortfarande på Ford teknologi med licenskostnader som följd. VCC behöver ta fram egna platformar. VCC har tagit fram ett koncept som ska förbättra kvalién på kommande modeller. Vad det gäller Asiatiska bilar så får man vad man betalar för. Tro inte att en billig bil är mer påkostad än en dyr bil bara för att den kan ha fler finnesser. Alla bilar har kompromisser. Hyndai kommer stark men är inte riktigt framme än. Lexus har inte samma kvalié som man hade i början. Har man väl skapat myten så kan man börja spara så att avansen blir större till aktieägarna. Det finns fortfarande kunder kvar på marknaden som vill ha stor praktiska kombibilar (tjock o redig lastbilar) men de nya generationerna som kommer nu vill lite mera kul bilar som är bränslesnåla och roliga att köra. V40 är som sagt för dyr för många ungdomar men å andra sidan så är den heller inte en asiatisk/fransk bil med plåtljud i dörrar och kaross.

#33
2012-09-14 16:28

Jag tror att volvo kommer att tappa ändå mer med denna bil för en fulvuxen får inte rum.

#34
2012-09-14 16:36

en snyggvuxen, då?

#35
2013-03-11 15:34

Skön att köra och trendriktig men fullkomligt opraktisk bil. En annan sak jag undrar över är hur det är möjligt att denna lilla bil väger 36 kg MER än en gammal Volvo 740 "storkombi"? Säkerhetsutrustning väger säkert ett antal kg, men å andra sidan har 745:an med sin bakhjulsdrift en bakaxel och kardan som väger några modiga kilon, motorblock i gjutjärn plus ett riktigt reservhjul som säkerligen väger mer än v40:ns "lagningskitt". Dessutom väger väl v40:ns moderna plaststötfångare betydligt mindre än 745:ans "gammaldags" stötfångare antar jag. Om biltillverkarna verkligen "jagar vikt", som en del påstår så undrar jag vad en v40 hade vägt om de inte gjorde det, haha.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.