Nästa artikel
Grönt för el på Irland
Reportage

Grönt för el på Irland

Publicerad 30 augusti 2010 (uppdaterad 16 december 2013)
Irland storsatsar på miljövänligare fordonsbränsle. Inom ett par år ska ett landsomfattande nät av laddningsstolpar finnas på plats.
Om ett par år ska 1 500 laddningsstolpar över hela Irland stå beredda att förse elbilar med drivkraft.

Med ytterligare 2 000 laddningsstationer i hemmen hoppas regeringen nå målet att tio procent av personbilarna på de irländska vägarna ska gå på elektricitet år 2020.

- När andra länder bygger infrastruktur för elbilar gör de det i enstaka städer. Vi tar hela Irland direkt, säger Paul Mulvaney.

Han är chef för den avdelning inom det statliga energibolaget Electricity Supply Board, ESB.

Bolaget driver projektet och spelar en huvudroll när det nu börjar gå från ord till handling.

Högt pris
Tillsammans med regeringen har ESB skrivit avtal med bilindustrin för att snabbast möjligt få fram tillräckligt många elbilar.

Hittills har Nissan, Renault och Mitsubishi anslutit. Toyota är på väg och fler är välkomna.

- Det måste finnas bilar ute på vägarna som folk kan se och de måste vara möjliga att köpa, säger Paul Mulvaney.

Än så länge är det bara ett 50-tal irländska privatpersoner som har elbil.

Priset är ännu för högt för att gemene man ska ha råd.

Bra för imagen
Den ekonomiska krisen håller fortfarande Irland i ett järngrepp.

Efter mer än tio års konstant uppgång vände det tvärt när världsekonomin gick in i väggen hösten 2008 och budgetunderskottet förra året på drygt tolv procent, ger Irland en plats bland de så kallade PIIGS-länderna - de med sämst offentliga finanser i euroområdet (Portugal, Irland, Italien, Grekland och Spanien).

Därför räknar Paul Mulvaney med att det i början framför allt blir större företag, myndigheter och organisationer som står för konsumtionen.

Elbilar och grönare bränsle kan vara bra för imagen.

Regeringens bidrag för att få fart på försäljningen är en elbilspremie på motsvarande cirka 50 000 kronor och att alla som köper en bil som drivs på elektricitet slipper betala fordonsregistreringsskatt.

Tillsammans handlar det om förmåner på närmare 100 000 kronor som kan dras från inköpspriset på elbilarna, som i dagsläget ligger kring 300 000.

Ideal testplats
Utanför ESB:s huvudkontor på Upper Fitzwilliam Street står några av de laddningsstolpar som bolaget testar.

Tanken är att vaska fram sex-åtta modeller och låta fortsatta tester ge underlag för en specifikation av alla de stolpar som ska monteras över hela Irland i slutet av 2011.

Paul Mulvaney radar upp flera argument för varför Irland är en ideal testplats för elbilar:

* I landet finns bara ett stort eldistributionsbolag, ESB. Bolaget kan enkelt skapa en enhetlig infrastruktur.

* Irlands begränsade yta gör det möjligt att täcka hela nationen med laddningsstolpar utan att avstånden blir för stora. Andra länder har valt att sätta upp stolpar i enskilda större städer.

* De flesta irländare äger sin bostad och bor i eget hus. Gör det lättare att installera laddningsstationer i bostaden.

* Milt klimat med jämn temperatur gör att batterierna mår bra.

* Goda förutsättningar för vindkraft som på sikt ska ge ett renare bränsle till elbilarna. ESB utlovar att en tredjedel av den elektricitet bolaget distribuerar 2020 ska komma från förnyelsebar energi.

- I vår satsning finns en stark koppling mellan elbilar och vindkraft. Du ska kunna ladda batteriet under natten när det finns överskott av el från förnyelsebar energi i systemet, säger Paul Mulvaney.

230 000 elbilar 2020
Irland siktar på att halvera utsläppen av fossila bränslen till 2020.

Målet har formulerats av den koalitionsregering bestående av konservativa Fianna Fail och miljöpartiet Green Party som styr Irland sedan juni 2007.

- I det senaste regeringsprogrammet, från slutet av 2009, har regeringen explicit sagt att den ska arbeta med ESB och biltillverkarna för att få ut infrastrukturen. Så det är klar regeringspolitik.

Nästa parlamentsval ska hållas inom två år.

Paul Mulvaney tror inte att ett eventuellt regeringsskifte kommer att ändra programmet för elbilarna.

Nissan, Renault och Mitsubishi - de biltillverkare som hittills gått med i projektet - har undertecknat målet att Irland ska ha 2 000 elbilar i slutet av 2011, 6 000 vid utgången av 2012, och 230 000 den sista december 2020.

Förmåner ska locka
Samma dag som Vi Bilägare besöker ESB i Dublin är Toyota på plats och visar en laddhybrid som ännu inte finns i handeln.

Den japanska biltillverkaren satsar stort på plug in-hybrider och är på väg att ansluta sig till det irländska elbilsprojektet.

- I Dublin arbetar 30 procent of befolkningen i regionen närmast runt stan. De tillbringar mycket tid i köer och då är den här modellen överlägsen eftersom motorn stängs av när du stannar till i kön och slås på igen när bilen börjar rulla, säger Ray Maloney, teknisk chef på Toyota Ireland.

Han framhåller att till exempel en Toyota Prius lätt kan byggas om till enbart eldrift.

Att få fram tillräckligt många elbilar kommer inte att bli ett problem, lovar Ray Maloney.

De tekniska lösningarna för att gå över till eldrivna fordon har kommit långt, likaså utvecklingen av batterier.

Elbilar i bussfilen
Men samtidigt väcks frågor om just el är det mest miljövänliga bränslealternativet.

Andelen el från kolkraft är hög i Europa, och även om Irland satsar på att bygga ut vindkraften är det än så länge ett land med stor förbrukning av fossila bränslen.

Batteriernas räckvidd väcker också frågor.

De tester ESB gjort visar att de elbilar som hittills ingår i projektet inte kommer längre än 120 kilometer på sina batterier, trots att biltillverkarna hävdar att de klarar 160.

För att ändå förmå irländarna att köpa elbilar lägger ESB och regeringen stor tankemöda på att hitta förmåner.

Förutom premien och skattelättnaden som redan införts, diskuteras bland annat fri parkering och en möjlighet att köra elbilar i bussfilen.

Tror inte på el

Tony Kerry parkerar vid St Stephen´s Green mitt i city för att gå en stund i parken med sin lille son.

Han är statstjänsteman och bor i en av Dublins förorter.

Kan han tänka sig att byta ut sin bensindrivna bil mot en elbil?

- Jag vill nog gärna pröva framöver, men innan jag bestämmer mig vill jag veta mer om förutsättningarna. Priset måste vara förmånligt, särskilt nu när ekonomin ser ut som den gör här i landet.

Tidigare arbetade Tony Kerry inne i city och körde till jobbet varje dag.

I dag har han sin arbetsplats närmare hemmet och är inte lika beroende av bilen.

- Numera kör jag in till city ett par gånger i veckan, men då försöker jag undvika att trängas i rusningstrafiken, säger han.

Taxichauffören Wojtek Gradzinski och hans kolleger är inte lika positiva.

De har sett sin omsättning halveras de senaste två åren och tror inte att elbilar har någon omedelbar framtid, i alla fall inte om försäljningsargumentet är en bättre miljö.

- I kristider är människan sig själv närmast. Då tänker man mest på den egna plånboken, inte på miljön, säger Wojtek Gradzinski.

Diskutera: Vad tycker du om el-satsningen på Irland?

Relaterade bildspel

Fakta:

ESB förbereder tre olika typer av laddning:

* Hemma i bostaden.
ESB kommer installera laddningsstationer i hemmet hos de första 2 000 personer som köper elbil. Den ideala laddningen sker under natten när energianvändningen i övrigt är låg. Enfas.

* Vid resmålet
, till exempel vid ett köpcentrum där bilisten parkerar och ägnar ett par timmar åt att storhandla.

Stolpar med trefasladdning gör det möjligt att ladda batteriet på en och en halv timme.

Ställer man bilen vid järnvägsstationen och är borta åtta timmar räcker det med att ladda enfas.

I Dublin kommer det att finnas 500 allmänna laddningsstolpar när systemet är helt utbyggt.

Totalt i hela Irland blir 1 500 stolpar tillgängliga för alla elbilister.

* Under resan.
Den som behöver fylla på batterierna på vägen till ett resmål ska kunna få 80 procents laddning på 20-30 minuter.

Utmed de stora rikstäckande vägarna ska det finnas en stolpe för snabbladdning var 60:e kilometer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-30 13:52
Krister (ej verifierad)

Hur producerar de sin el? Kolkraft!
Stora kolkraftverk som drivs med importerad kol från Polen, det är grön energi.
Vilket hyckleri.
Typisk grön energipolitik.

#2 • Uppdaterat: 2010-08-30 14:35
Alitheia (ej verifierad)

Jag kan med 100% säkerhet garantera att Irland inte använder Polsk kolkraft. De är ju inte grannländer precis.Däremot ingår även kolkraft i CO2 taket. Vilket inte bilar gör.

#3 • Uppdaterat: 2010-08-30 15:43
Krister (ej verifierad)

Klart att de inte använder polsk kolkraft, utan polsk kol, en stor skillnad.
Den inhemska kolen tog slut för länge sedan, nu måste man importera den till sina kraftverk.
"Goda förutsättningar för vindkraft", men bygg några då. I dag finns väldigt få.

#4 • Uppdaterat: 2010-08-30 15:53
Hans (ej verifierad)

Krister, du kanske ska läsa på lite innan du yttrar dig, ireland har visserligen några kraftverk som drivs på Olja och Peat/Kol, men det är till största del naturgas som används.
Dom har också investerat rätt bra i vindkraftverk och kör en del mindre vattenkraftverk.

#5 • Uppdaterat: 2010-08-30 16:28
ALITHEIA (ej verifierad)

Ok sorry Krister. missförstod. Men man skall inte överdriva energibehovet på bilar. 1 mil elbil motsvarar energimässigt 3 min dusch. Det innebär inte att folk ska låta bli att duscha av så många anledningar. Och fortfarande. Kolkraft ingår i CO2 taket. Bensinbilar gör det ej.

#6 • Uppdaterat: 2010-08-31 12:14
S-E S (ej verifierad)

Min uppfattning är att Irlands el-energi inte är tillräckligt ren för att Irländska bilar drivna med Irländsk el kan klassas som miljövänliga!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.