Nästa artikel
Provkörning: Honda CR-Z
Provkörning

Provkörning: Honda CR-Z

Publicerad 9 juni 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Honda CR-Z är en sportcoupé byggd på Honda Jazz, med hybriddrift och manuell växellåda. Resultatet är en snygg men alltför urvattnad kompromiss. Vi Bilägare provkör.

Konceptbilen CR-Z var en liten bomb när den presenterades på bilmässan i Tokyo 2007.

Parallellhybrid
Hondas lilla riviga sportcoupé CR-X hade varit hett saknad bland entusiasterna sedan den togs ur produktion år 1991. Kanske var nu en ersättare på gång.

Tre år senare är CR-Z här. Och förutom den sportiga formen erbjuder den nya bilen också en miljövänlig hybridmotor. Honda CR-Z är en parallellhybrid, det vill säga att bensinmotorn assisteras av en liten elmotor.

Till skillnad mot exempelvis Toyota Prius kan inte CR-Z köras på enbart el. På vissa marknader går CR-Z också att få med steglös växellåda av typen CVT men i Europa är det manuell sexväxlad som gäller, allt för att understryka sportigheten.

Trångt i baksätet
För att spara bränsle har bilen ett stopp/startsystem som fungerar smidigare än många av de lösningar vi prövat tidigare. Till skillnad från de flesta andra modeller stängs motorn av redan när man kopplar ur.

Annars brukar man behöva koppla ur, lägga växeln i friläge, släppa upp kopplingen och hålla foten på bromsen för att motorn ska stanna. Den sportiga formen har effekter på utrymmena. I framsätet är kupén luftig och rymlig men baksätet rymmer enbart små barn.

Det går knappt att trycka ned en näve mellan ryggstödet och baksätets sittdyna. Bagageutrymmet rymmer bara 233 liter i normalläget. Bättre då att fälla baksätet och därigenom få plats med 401 liter bagage.
 
Instrumenteringen är riklig, på gränsen till överarbetad. Här finns gott om blinkande lampor och instrument som visar allt från laddningen i hybridbatteriet till vilken växel föraren ska välja för att köra så ekonomiskt som möjligt.

Reglagen sitter samlade runt ratten för att vara lätta att nå. Honda har också lyckats få till en fin känsla av kvalitet i paneler, knappar och reglage.

Längst till höger på instrumentbrädan sitter en satellit med tre knappar märkta Sport, Normal och Econ. Dessa styr bland annat gasrespons, hybridsystem och styrningens servoverkan.

Vi börjar i sportläget. Instrumentbelysningen slår över i rött, styrningen styvnar och nackhåren reser sig.

Inte särskilt sportig
Nu ska vi gasa! Vi accelererar fullt på påfarten till den för ögonblicket tomma motorvägen. Den lilla 1,5-liters bensinmotorn är hämtad från den amerikanska versionen av småbilen Jazz.

Förbränningsmotorn får stöd av en ännu mindre 14-hästars elmotor och den lilla bilen accelererar utan svårighet upp i motorvägsfart. Men ska man skapa en sportcupé kräver nog dagens konsumenter bättre drag än vad CR-Z kan erbjuda.

0-100 km på 9,9 sekunder var bra när Golf GTI kom i mitten av 70-talet men idag är det inget revolutionerande.

Påminner om Jazz
Vi svänger av motorvägen och prövar några tajta böjar. Honda säger sig har arbetat mycket med kör-egenskaperna för att få bilen sportig och följsam.

Visst följer CR-Z villigt med i svängen men särskilt sportigt känns den inte. Körupplevelsen påminner en hel del om småbilen Jazz, med vilken också CR-Z delar många komponenter under skalet.

Vi tycker in "Normal"-knappen. Styrningen blir lättare, gasresponsen lugnare och instrumentbelysningen slår över i blått. När vi lättar på gasen går den till och med över på grönt som en signal att nu kör vi minsann miljövänligt.

Även i vardagsläget känns CR-Z som en lättkörd, smidig småbil. Intrycket av smidigheten grumlas emellertid när det blir dags för filbyte eller parkeringsmanövrar. Karossformen ger väldigt dålig sikt snett bakåt.  

Många attraktiva alternativ
Till sist testar vi ekonomiläget.

När vi trycker på knappen känns det som om vi plötsligt drabbats av kraftig motvind. Bilen svarar långsammare på gaspådrag och alla system ställer om sig för minsta möjliga energiförbrukning.

Men trots ekonomiläget drar CR-Z mer bensin än hybriderna Insight och Prius. För den miljömedvetna kunden som prioriterar ett extremt lågt koldioxidutsläpp finns många attraktiva alternativ.

Tyvärr riskerar också en hel del av CR-X gamla fans att bli besvikna när de möter Hondas nya sportcoupé. Den här bilen är helt enkelt inte särskilt sportig.

När det gäller ekonomin får CR-Z ett blandat betyg. Det svenska förmånsbeskattningssystemet, som ger förare till hybridbilar stora rabatter, gör CR-Z till rena fyndet som tjänstebil.

I alla fall till och med 2011 varefter nuvarande regler går ut. Inköpspriset är däremot högt. Syskonet Insight kostar ungefär lika mycket men ger mer utrymme och lägre förbrukning.

I det här prisläget finns också en hel rad spännande "riktiga" GTI-bilar att välja mellan för den som tycker att sport är viktigast.

Diskutera: Vad tycker du om Honda CR-Z?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Honda CR-Z

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Honda CR-Z

Pris, från kr: 254 900.  
Säljstart: Juni.
Modell: Tvådörrars, 2+2 coupé.      
Mått, cm: L 408/B 174/H 139.
Tjänstevikt, kg: 1 147.
Motor: 4-cyl bensin. Cylindervol.: 1 497 cm3. Max effekt: 114 hk vid 6 100 v/min. Max vridmoment 145 Nm vid 4 800 v/min. Elmotor Max effekt 14 hk vid 1 500 v/min. Max vridmoment 78 Nm från 1 000 v/min. Kombinerat max 124 hk, 174 Nm.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim: 9,9 s. Toppfart 200 km/tim. 
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 117 g/km.
Konkurrenter: Honda Insight, Toyota Prius, Volvo C30 Drive, Seat Ibiza SC Cupra, VW Scirocco.

Vad nytt? Ny sportcoupé med hybriddrift.
För vem? Mer för miljöbilisten än sportbilsentusiasten.
Bra köp? Förmånlig som tjänstebil men dyr i inköp för privatpersoner.

Plus: Lättkörd, design, lågt förmånsvärde, bra känsla i reglage och detaljer.
Minus: Minimalt baksäte, dålig sikt, hög förbrukning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-06-10 01:24
Pejman (ej verifierad)

fullaste i fronten och baken uuuuuchh!!!!

#2 • Uppdaterat: 2010-06-10 13:51
Pelle (ej verifierad)

C-stolpen ser ut som den sämsta versionen av en Cittra, dvs INTE bra! Sen typisk plottrig, ologiskt japansk instrumentbräda - ska det vara så svårt att göra den lätt avläsbar, som hos de flesta tyska bilar?! CO2 graden är dock bra!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.