Bild
Nästa artikel
DIREKTRAPPORT:

Honda FCX - "Hopp för bilismen"

Publicerad 8 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Direkt från Frankfurt rapporterar Vi Bilägares Tommy Wahlström att Honda FCX känns som en <b>framtidens bil</b>. Efter att ha provkört tror han att det finns hopp för bilismen.
Några minuter innan Honda ska hålla presskonferens får Vibilagare.se tag i Tommy Wahlström.

Tommy, var är du någonstans?
- Jag är i Frankfurt, jag flög hit imorse. Halv fem ringde klockan, säger Tommy Wahlström.

Vad är det du har kört?
- Det är en helt ny modell av Honda FCX, en vätgasdriven bränslecellbil som är satt i begränsad produktion. 16 bilar hittills, och det ska bli fler. Men det är fortfarande en försöksbil.

Vad är speciellt med bilar som går på vätgas?
- Vad som är speciellt är att ur avgasröret kommer vattenånga och inga giftiga gaser. Om vätgasen produceras på rätt sätt släpper man inte ut någon koldioxid.

Hur var bilen att köra då?
- Jag har ju kört sådana här bilar i lite över 10 år men det här, fan: det känns som en riktig bil. Jag var nyss uppe i 160 knyck och det var inga problem. Det är en skön bil att köra, allt vridmoment kommer på en gång. Och så surrar det bara lite från elmotorn.

Hur upplever du den låga ljudnivån?
- Jag hörde från några andra som körde igår att det kunde bli problem, de var nära att köra över en tant som inte hörde bilen komma vid ett övergångsställe.

Tommy Wahlström fortsätter:

- Den här bilen känns som framtiden, det kanske finns ett litet hopp för bilismen ändå. Man kanske inte behöver trycka in sig i en spårtaxi, utan istället dra iväg med en vätgasdriven Honda FCX.

Du låter väldigt positiv?
- Antingen det eller väldigt trött, säger Tommy Wahlström och skrattar.

- Frågan är var man ska hitta vätgasen, det finns en pump i Malmö och tre-fyra i Norge. Det kan bli lite jobbigt i längden. Räckvidden är hur som helst 35 mil.
 
Hur är bilens prestanda?
- Jag har inga siffror ännu, men den går bra. Den kändes lite Prius att köra sa jag. Det gillade dem inte att höra här borta.

När kan vanliga kunder köpa bilen?
- Du kommer inte att kunna köpa den hos din Hondahandlare, den kommer inte att serieproduceras, det behövs pumpar först. Ett fåtal kommer att få leasa bilen som en förstudie.

- Nu måste jag sticka, presskonferensen börjar, säger Tommy Wahlström innan han lägger på luren.

Kommentarer

#1 • 2009-10-08 15:22
Q (ej verifierad)

Hmm!!!
Det kanske blir Honda igen om när eller om tekniken blir billigare och därmed även priset?!

#2 • 2009-10-08 15:23
Bilintresserad (ej verifierad)

Hmmm... vattenånga är en kraftigare växthusgas än CO2.
Men men, det är ju bättre iallafall. Kanske.
:)

#3 • 2009-10-08 15:47
Per-Anders B. (ej verifierad)

Gu vad utvecklingen går framåt. I framtiden kan man säkert bara gå ut och lätta på sitt tanklock och släppa en "fis"däri. Vad billigt det kommer att bli.

#4 • 2009-10-08 18:11
Roy (ej verifierad)

Vätgas är förmodligen det bästa bränsle man kan tänka sig! Om det inte vore för alla konsekvenser i övrigt.
Den ska framställas och det finns ännu ingen energisnål och vettig metod. Elektrolys är förvisso mycket enkelt men rena energislöseriet.
Den ska transporteras. Gaser är inte det lättaste att transportera och lagras på ett smidigt och utrymmessnålt sätt. Höga tryck innebär andra risker.
Den ska ge fordonet en rimlig räckvidd mellan tankningarna. Och man vill nog gärna ha lite plats över till bagage.
Men annars...

Visst är vattenånga en kraftigare växthusgas än koldioxid. Och en fullständigt naturlig och självreglerande sådan, också. När solen skiner för mycket så bildas vattenånga som minskar solinstrålningen. Regn faller ner och cirkeln är sluten. Ett automatiskt reglersystem som funnits i evinnerliga tider. Vad är problemet?
Det är bland annat tack vare detta system som vår planet är beboelig.
Den koldioxid som skapas av fossila bränslen, däremot, är något extra som inte kan ingå i något naturligt kretslopp.

#5 • 2009-10-08 22:22
Conny Karlsson (ej verifierad)

Per Anders B. Det kommer aldrig att bli billigt att köra bil oavsett drivmedel, staten ska ha in pengar oavsett. Se på miljöbilar idag, de är skattebefriade i 5år sedan vill staten ha in pengar igen. Men visst är vätgas en del av framtiden heltklart. Go Honda Go !

#6 • 2009-10-09 00:32
Saabnisse (ej verifierad)

ROY har ju helt rätt i vad han skriver.
Produktion och distribution av vätgas är ju det stora problemet.
Att göra bilar som går att köra på vätgas är ju inga större problem, det kunde man göra för hundra år sedan, då med gasen lagrad i en ballong på taket.
Och i modern tid har ju BMW visat vätgasdrivna bilar med mycket enklare och billigare teknik än Honda och de har inte större utsläpp av farliga avgaser.
Nej, det enklaste sättet för närvarande är att förbränna så mycket naturgas som möjligt och att producera så mycket biogas som möjligt.

#7 • 2009-10-09 12:34
Erik F (ej verifierad)

Intressant, det Bilintresserad skriver! Enligt forskare på den oberoende organisationen friends of science så innehar vattenånga plats 1-4 på listan över kraftigaste växthusgaserna. CO2 kommer på en svag 5:e plats. Alltså är det i så fall bättre att släppa ut CO2 än vattenånga. Å andra sidan så bildas ju ofantliga mängder vattenånga över hela jorden varje dag, varför våra framtida vätgasbilars vattenånga inte kan vara mer än en droppe i havet.
Kontentan är alltså att vare sig våra utsläpp av H2O eller CO2 kan bidra särskilt mycket till växthuseffekten, om detta stämmer. CO2 ger inte ökad temperatur/uppvärmning, men däremot ger ökad uppvärmning ökad halt av CO2, men först långt senare.
Jag tror att klimatförändringen som ett resultat av mänsklig verksamhet är till största delen en av historiens största bluffar. Givetvis påverkar vi naturen och miljön, men klimatet är en annan sak.
Läs gärna mer på www.friendsofscience.org
Mvh
Erik - natur- och miljövän, samt medlem i Svenska Naturskyddsföreningen sedan drygt 20 år. Vän av fritt tänkande.

#8 • 2009-10-09 12:40
Benny (ej verifierad)

Till Roy!
Du skriver att koldioxid inte ingår i något naturligt kretslopp vilket ju är helt fel. Att sedan mildötalibaner lyckats så bra i sin propaganda att denna felaktighet betraktas som sanning är ju tragiskt...

#9 • 2009-10-09 12:47
Arthur Dent (ej verifierad)

Här är länkar till några andra spännande och trovärdiga vetenskapliga institutioner!
http://www.alaska.net/~clund/e_djublonskopf/Flatearthsociety.htm
Jorden är platt-sällskapet som vetenskapligt visar varför teorin med en rund jord är helt gripen ur luften.
http://www.geocities.com/nasascam/APOLLOSCAM/
En samling högutbildade vetenskapsmän har analyserat bilderna från månen och slår fast att hela Apolloprojektet är bluff!
(Ni fattar att det här är ironi va?)

#a • 2009-10-09 14:00
Tobbe (ej verifierad)

Honda har oftat tillverkat vettiga och fiffiga lösningar. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan modell.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.