Bild
Nästa artikel

Honda FCX - "Hopp för bilismen"

DIREKTRAPPORT:

Direkt från Frankfurt rapporterar Vi Bilägares Tommy Wahlström att Honda FCX känns som en framtidens bil. Efter att ha provkört tror han att det finns hopp för bilismen.

Några minuter innan Honda ska hålla presskonferens får Vibilagare.se tag i Tommy Wahlström.

Tommy, var är du någonstans?
- Jag är i Frankfurt, jag flög hit imorse. Halv fem ringde klockan, säger Tommy Wahlström.

Vad är det du har kört?
- Det är en helt ny modell av Honda FCX, en vätgasdriven bränslecellbil som är satt i begränsad produktion. 16 bilar hittills, och det ska bli fler. Men det är fortfarande en försöksbil.

Vad är speciellt med bilar som går på vätgas?
- Vad som är speciellt är att ur avgasröret kommer vattenånga och inga giftiga gaser. Om vätgasen produceras på rätt sätt släpper man inte ut någon koldioxid.

Hur var bilen att köra då?
- Jag har ju kört sådana här bilar i lite över 10 år men det här, fan: det känns som en riktig bil. Jag var nyss uppe i 160 knyck och det var inga problem. Det är en skön bil att köra, allt vridmoment kommer på en gång. Och så surrar det bara lite från elmotorn.

Hur upplever du den låga ljudnivån?
- Jag hörde från några andra som körde igår att det kunde bli problem, de var nära att köra över en tant som inte hörde bilen komma vid ett övergångsställe.

Tommy Wahlström fortsätter:

- Den här bilen känns som framtiden, det kanske finns ett litet hopp för bilismen ändå. Man kanske inte behöver trycka in sig i en spårtaxi, utan istället dra iväg med en vätgasdriven Honda FCX.

Du låter väldigt positiv?
- Antingen det eller väldigt trött, säger Tommy Wahlström och skrattar.


- Frågan är var man ska hitta vätgasen, det finns en pump i Malmö och tre-fyra i Norge. Det kan bli lite jobbigt i längden. Räckvidden är hur som helst 35 mil.
 
Hur är bilens prestanda?
- Jag har inga siffror ännu, men den går bra. Den kändes lite Prius att köra sa jag. Det gillade dem inte att höra här borta.

När kan vanliga kunder köpa bilen?
- Du kommer inte att kunna köpa den hos din Hondahandlare, den kommer inte att serieproduceras, det behövs pumpar först. Ett fåtal kommer att få leasa bilen som en förstudie.

- Nu måste jag sticka, presskonferensen börjar, säger Tommy Wahlström innan han lägger på luren.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Q
2009-10-08 15:22

Hmm!!!
Det kanske blir Honda igen om när eller om tekniken blir billigare och därmed även priset?!

#1
Bilintresserad
2009-10-08 15:23

Hmmm... vattenånga är en kraftigare växthusgas än CO2.
Men men, det är ju bättre iallafall. Kanske.
:)

#1
Per-Anders B.
2009-10-08 15:47

Gu vad utvecklingen går framåt. I framtiden kan man säkert bara gå ut och lätta på sitt tanklock och släppa en "fis"däri. Vad billigt det kommer att bli.

#1
Roy
2009-10-08 18:11

Vätgas är förmodligen det bästa bränsle man kan tänka sig! Om det inte vore för alla konsekvenser i övrigt.
Den ska framställas och det finns ännu ingen energisnål och vettig metod. Elektrolys är förvisso mycket enkelt men rena energislöseriet.
Den ska transporteras. Gaser är inte det lättaste att transportera och lagras på ett smidigt och utrymmessnålt sätt. Höga tryck innebär andra risker.
Den ska ge fordonet en rimlig räckvidd mellan tankningarna. Och man vill nog gärna ha lite plats över till bagage.
Men annars...

Visst är vattenånga en kraftigare växthusgas än koldioxid. Och en fullständigt naturlig och självreglerande sådan, också. När solen skiner för mycket så bildas vattenånga som minskar solinstrålningen. Regn faller ner och cirkeln är sluten. Ett automatiskt reglersystem som funnits i evinnerliga tider. Vad är problemet?
Det är bland annat tack vare detta system som vår planet är beboelig.
Den koldioxid som skapas av fossila bränslen, däremot, är något extra som inte kan ingå i något naturligt kretslopp.

#1
Conny Karlsson
2009-10-08 22:22

Per Anders B. Det kommer aldrig att bli billigt att köra bil oavsett drivmedel, staten ska ha in pengar oavsett. Se på miljöbilar idag, de är skattebefriade i 5år sedan vill staten ha in pengar igen. Men visst är vätgas en del av framtiden heltklart. Go Honda Go !

#1
Saabnisse
2009-10-09 00:32

ROY har ju helt rätt i vad han skriver.
Produktion och distribution av vätgas är ju det stora problemet.
Att göra bilar som går att köra på vätgas är ju inga större problem, det kunde man göra för hundra år sedan, då med gasen lagrad i en ballong på taket.
Och i modern tid har ju BMW visat vätgasdrivna bilar med mycket enklare och billigare teknik än Honda och de har inte större utsläpp av farliga avgaser.
Nej, det enklaste sättet för närvarande är att förbränna så mycket naturgas som möjligt och att producera så mycket biogas som möjligt.

#1
Erik F
2009-10-09 12:34

Intressant, det Bilintresserad skriver! Enligt forskare på den oberoende organisationen friends of science så innehar vattenånga plats 1-4 på listan över kraftigaste växthusgaserna. CO2 kommer på en svag 5:e plats. Alltså är det i så fall bättre att släppa ut CO2 än vattenånga. Å andra sidan så bildas ju ofantliga mängder vattenånga över hela jorden varje dag, varför våra framtida vätgasbilars vattenånga inte kan vara mer än en droppe i havet.
Kontentan är alltså att vare sig våra utsläpp av H2O eller CO2 kan bidra särskilt mycket till växthuseffekten, om detta stämmer. CO2 ger inte ökad temperatur/uppvärmning, men däremot ger ökad uppvärmning ökad halt av CO2, men först långt senare.
Jag tror att klimatförändringen som ett resultat av mänsklig verksamhet är till största delen en av historiens största bluffar. Givetvis påverkar vi naturen och miljön, men klimatet är en annan sak.
Läs gärna mer på www.friendsofscience.org
Mvh
Erik - natur- och miljövän, samt medlem i Svenska Naturskyddsföreningen sedan drygt 20 år. Vän av fritt tänkande.

#1
Benny
2009-10-09 12:40

Till Roy!
Du skriver att koldioxid inte ingår i något naturligt kretslopp vilket ju är helt fel. Att sedan mildötalibaner lyckats så bra i sin propaganda att denna felaktighet betraktas som sanning är ju tragiskt...

#1
Arthur Dent
2009-10-09 12:47

Här är länkar till några andra spännande och trovärdiga vetenskapliga institutioner!
http://www.alaska.net/~clund/e_djublonskopf/Flatearthsociety.htm
Jorden är platt-sällskapet som vetenskapligt visar varför teorin med en rund jord är helt gripen ur luften.
http://www.geocities.com/nasascam/APOLLOSCAM/
En samling högutbildade vetenskapsmän har analyserat bilderna från månen och slår fast att hela Apolloprojektet är bluff!
(Ni fattar att det här är ironi va?)

#1
Tobbe
2009-10-09 14:00

Honda har oftat tillverkat vettiga och fiffiga lösningar. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan modell.

#1
Sune S
2009-10-09 16:50

Vätgas är det mest opraktiska motorbränslet som finns. Flytande bränsle är ett överlägset sätt att lagra energi i en bil.

#1
S-E S
2009-10-09 16:56

ARTHUR DENT, du glömde: "Fotbolls-VM 1958 har inte spelsts i Sverige" och "CO2 ingår i ett kretslopp".

#1
Roy
2009-10-09 17:45

Benny, jag försöker alltid att vara noga med mina formuleringar. Förvisso deltar koldioxid och syre i fotosyntesens kretslopp. Vad jag skrev var att FOSSILA bränslen skapar något extra. Den koldioxiden är inte en del av det normala kresloppet.

#1
S-E S
2009-10-09 17:59

SUNE S, varför inte FLYTANDE väte? Lite kallt, men!

#1
Roy
2009-10-09 19:01

S-E S, du raljerar lite, va?
Förvaring av vätgas handlar om tryck kontra temperatur - och det är väl knappast någon nyhet.

#1
S-E S
2009-10-09 20:05

ROY, det förekommer, lite då och då, kanske.

#1
Sune S
2009-10-10 00:04

DME dimetyleter ger praktiskt taget lika rena avgaser som vätgas, men är mycket lättare att lagra. Gasen är flytande vid bara några kilos övertryck. DME liknar mycket gasol. Jämfört med biogas från rötning får man ut avsevärt mer motorbränsle ur biomassan.

#1
Per_K
2009-10-10 02:05

Honda FCX är en ren teknisk uppvisning, på sitt sätt ganska imponerande, som är avsedd att få uppmärksamhet och ge god PR. Men det lär dröja många många år innan vätgas och bränsleceller blir aktuellt för vanliga bilister. Vätgas är en energibärare, som är svår att hantera, och bränsleceller är oerhört dyra.

#1
Jag
2009-10-10 21:17

Galnare än elbilar skulle jag vilja säga! Har man på något magiskt sätt framställt el till elbilar så bör man inte slösa bort den på att framställa väte....
Det är såvitt jag vet betydligt lättare att binda energi än att frigöra den. De enda metoderna kända idag är kärnkraft (fusion eller fission). Den som hittar en ekonomiskt försvarbar metod billigare än dessa är välkommen att visa den. Annars får man väl göra som Amöba, vinna "modelpris" med visioner...
Jag

#1
PREEVIA
2009-10-12 18:18

Enligt TOYOTAS Tekniska chef i USA Bill Reinert så behövs det bara fem underverk för att vätgasbilar ska bli var mans egendom.
1.Att kostnaden för ett fordon sjunker från dagens 1 miljon dollar och att hållbarheten för vätgasbilen förbättras.
2.Att man kommer på ett nytt sätt att lagra så mycket vätgas i en bil att man kan köra så långt som en vanlig bil.
3.Att man kommer på ett sätt att producera vätgasen så att den inte som nu,är två till tre gånger dyrare än en vanlig bils bränsle.
4.Infrastrukturen saknas för vätgastankställen, vilken är mycket dyr.
5.Att inte konkurenterna blir bättre under tiden,som tex hybrider som går dubbet så långt på samma mängd bränsle som den vanliga bensinbilen.
6.Den klarar inte att användas i låga temperaturer.
Det går att köra en vätgasbil
88.5 mil utan att tanka vilket man ser i länken här
http://www.digitalworldtokyo.com/index.php/digital_tokyo/articles/toyotas_hydrogen_car_covers_new_ground
Och det kan behövas då tankställena inte är så många.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-10-14 11:32

Honda säger faktiskt att FCX Clarity klarar kallstarter i ned till - 30 grader C. Vätgas kan man göra genom elektrolys men vätgas bildas också vid vissa industriprocesser. I Frankfurt, där vi körde Hondan, fick man vätgas som biprodukt vid kloridtillverkning. Gasen renas, komprimeras och säljs sedan på en närliggande Agip-mack till ett pris som motsvarar diesel. Enligt Industriepark Höchst som driver anläggningen, ger Tysklands kloridproduktion i sig tillräckligt med vätgas för att driva ca 30 000 fordon.

#1
PREEVIA
2009-10-15 00:00

30 000 bilar, det är faktiskt 1.4 promille av Tysklands bilar som då kan köras på vätgasen från Tysklands kloridproduktion enbart.
Punkt 6 att vätgasbilen inte gick att använda i kyla har tillverkarna löst, så då är det bara dom andra fem punkterna kvar.
Verkar det inte bättre med rena elbilar eller hybridbilar då vi redan har infrastrukturen klar.Det räcker med fyra stycken vindkraftverk för att driva 30 000 bilar i tvåtusen mil var per år, och då behöver man inte importera något bränsle eller ta fram väte med elektrolys.
Den här bilen känns som framtiden skriver Tommy Wahlström.Och det har han nog helt rätt i.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-10-15 17:46

Jag håller med om att batteri-elbilar är en smidigare lösning. Problemet är att få fram batterier med tillräcklig kapacitet. När det gäller kostnaderna säger Honda att dom konsturerat sin egen bränslecellstack för automtatiserad massproduktion. Därmed behöver den inte bli skitdyr i ett scenario med större produktionsvolymer. Däremot säger dom inget om livslängd, ett problem för tidigare generationer av bränsleceller. Det här med räckvidd är också intressant. Tidigare har vi utgått från att en bil ska gå 60 mil på en tank men nu säljs många biogasbilar här i landet som knappt klarar halva den sträckan. Måhända är 30 - 35 mil tillräckligt för många konsumenter.

#1
Klaus
2009-10-17 20:45

Bästa drivmedel är fortfarande diesel och är mkt.miljövänligt om det framstäls av gas eller djurfet,men många vill inte satsa på det ,elbilar kan aldrig bli verklighet för lastbilar ,här bara diesel som gäller .

#2
werwolf_fin1
2011-01-21 15:01

Jag har länge undrat över vätgas bilar. Vi hade en uppfinnare som hette Stanley Meyer, som dog under mycket mystiska omständigheter. Han hade lyckats med att skapa en bil som drevs med vatten(regn/havs osv). Sedan har vi luftskeppet Hindenburg som hade vätgas som lyftkraft i ballongen. Detta var 1800 talet. Nu sitter vi och diskuterar hur vi ska skapa vätgas i stor mängder????. Det gjordes ju på 1800 talet???. Undertryckt teknologi är ordet jag hittar. Enligt Stanley Meyer kunde man skapa ofantliga mängder av vätgas genom självsvängning av vattenmolekylen. Med hjälp av hög voltspänning i kilovolt. När jag tittat på de patent som han skapat så ser jag direkta kopplingar till Världens störste uppfinnare "Nicola Tesla". Han kom på växelströmmen. Leta på Youtube och hela internet så hittar ni många intressanta länkar om vätgas.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.